Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Jimmy Bergh
    Ort
    Sala
    Inlägg
    4

    Superb 2011 1.8 TSI Oljetryck

    Hej på er!

    Jag har Superb 2011 1.8TSI CDAA som gått 18 000 mil som jag stött på problem med. I våras kuggade kamkedjan (ett problem jag slarvigt nog inte hade kollat upp var ganska vanligt på denna model) vilket resulterade i krokiga ventiler och rejält anslag i kolvarna. Motor = skrot.

    Hur som fick jag tag i en begagnad motor efter lite sökande som gått 5700 mil. Passade på att uppdatera kamkedjestreckaren och byta kamkedja när jag ändå hade motorn utanför bilen. Stoppade i motorn, bytte oljefilter, fyllde upp olja och kylvätska.
    Vrider igång bilen och den låter fint. Efter ~10 sekunder larmar den på oljetryck, "oil pressure, engine off!".

    Byter oljetrycksgivarna under filtret. Ingen skillnad.
    Skruvar ur alla stift och kör motorn utan kompression för att trycka runt oljan och få ur eventuell luft. ingen skillnad.
    Skär ner oljetråget och kollar silen och pumpen. Inget skit och pumpen ser fin ut. Blåser ren silen för säkerhetsskull. Ingen skillnad.
    Byter Solinoiden som reglerar pumptrycket. Ingen skillnad.

    Här köper jag bittert en oljetrycksmätare på biltema för 1000 spänn.
    Oljetryck finns. ca 3.5 bar vid uppstart och sen 1.8-2.0 vid idle.
    pluggar in datorn och kollar felkoder. Får upp P164D - Kontakt för reducerat oljetryck; felfunktion - Intermittent
    Rensar alla felkoder och provar igen. Ingen skillnad. Efter ca 10 sekunder varnar den på lågt oljetryck.

    Va jag har läst mig till är givaren för lågtryck egentligen ingen givare utan en brytare som sluter vid ett tryck runt 0.5-0.8 bar vilket ger larmet. Då tycker jag att om jag lägger av kontakten till givaren att den inte borde sluta. Men får ändå larm.
    Tänker här att det kanske är en kabel som ligger i kläm någonstans och jordar. Byter kabelstammen till den som original satt i bilen. Ingen skillnad.

    *Edit - Jag har nu provat att byta PCV ventilen. Ingen skillnad.


    Någon som har några ideér?
    Senast redigerad av Bergh999 den 2020-11-01 klockan 13:25.

  2. #2

    Reg.datum
    feb 2018
    Namn
    Malte Nilsson
    Ort
    Hemse
    Inlägg
    131
    När jag ser i kopplings schemat ser jag bara en oljetryckskontakt ! Den är öppen när inget oljetryck finns o sluter vid tryck !
    Så då borde varningen försvinna om den svart/gröna kabeln jordas ! Men du har alltså två kontakter ?

  3. #3

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Jimmy Bergh
    Ort
    Sala
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av Bilmeken Visa inlägg
    När jag ser i kopplings schemat ser jag bara en oljetryckskontakt ! Den är öppen när inget oljetryck finns o sluter vid tryck !
    Så då borde varningen försvinna om den svart/gröna kabeln jordas ! Men du har alltså två kontakter ?
    Ja. På EA888/CDAA motorn finns det två oljetryckskontakter. En som sluter mellan 0.5-0.8 bar (brun) och en som sluter mellan 2.1 och 2.9 bar (blå).

  4. #4

    Reg.datum
    feb 2018
    Namn
    Malte Nilsson
    Ort
    Hemse
    Inlägg
    131
    Okay ! Då står det fel i mitt schema som jag abonerar på för dyra pengar. Men om båda stängs vid tryck så får du givetvis varning om du tar av kabeln ! Är du 100 på att rätt kabel sitter på rätt kontakt, samt att kontakterna är rätt typ !

  5. #5

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Jimmy Bergh
    Ort
    Sala
    Inlägg
    4
    Det låter märkligt, är du säker på att du tittar på rätt motor? 1.8tsi CDAA.
    Ja, jag är säker att rätt kontakt sitter på rätt givare. dels för att kabellängderna är olika och kontaktstyckena är färgkodade. Blå för blå och brun för brun.
    Givarna sluter bara vid dem angivna trycken. Jag har summrat dem med hjälp av tryckluft och multimeter.
    Den bruna som varnar för lågtryck, sluter bara mellan 0.5-0.8bar. Det är också den som jag har fått som felkod i datorn på. När jag skruvar ur givaren och pluggar i mätaren visar den 1.8 bar på tomgång.

    Namn:  cdaa_oil_pressure_switch.jpg
Visningar: 1467
Storlek:  20.6 KB
    Senast redigerad av Bergh999 den 2020-11-01 klockan 21:00.

  6. #6

    Reg.datum
    feb 2018
    Namn
    Malte Nilsson
    Ort
    Hemse
    Inlägg
    131
    Ja jag ser på rätt motor. Jag påstår lågtryck givaren slutar mellan 0,6-0,8 o förblir sluten även vid högre tyck. Om du jordar lågrycksgivarens kabel borde varningen upphöra om du startar om motorn. Min gissning är att det är fel på lågtrycksgivaren.

  7. #7

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Jimmy Bergh
    Ort
    Sala
    Inlägg
    4
    Nu hittade jag felet tack vare de du skrev om att jorda lågtrycksgivarkabeln. En sån löjligt enkel sak som att blecken i kontaktstycket hade av någon anledning gått ut och fastnat i det yttre läget vilket resulterade i att när jag sköt på kontakten på givaren så slöt inte blecken om stiftet i givaren. En enkel pet med proben från multimetern och vips, flera timmars felsökande kom till ändå på en sån skit sak!

    Tack för din input bilmeken!

Liknande ämnen

  1. 1.4 TSI Multifuel 160hk 2011
    Av TompaT i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2019-06-24, 12:38
  2. Tsi touran 2011-2012?
    Av kurdsson i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-12-22, 01:18
  3. Parkeringsljus-byte Superb, 2011
    Av Martini i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-06-25, 09:15
  4. VW Golf TSI 2011 lampprojekt
    Av Lundgren90 i forum Projektforum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-09-29, 19:32
  5. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-11-25, 20:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin