Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    13

    1.4 Tsi Multifuel - 12 Misständning Cylinder 1 tomgång och låga varv

    Hej!

    Hoppas någon har varit i samma sits eller har kunskap vad som är fel.

    Fick i våras P301 - Misständning Cylinder 1

    Har bytt:
    Tändspolar
    Tändstift
    Kamkedja med diverse
    Vvt-ventil
    Vev och kamaxelgivare
    Spridare
    Samt gjort motorrengörning mot sot (Hydrive)

    Idag tappade den oljetrycket och jag hittar ett oljeläckage från en tryckslang höger fram som går alldeles bakom hjulhuset. Höger fram från förarsätet d.v.s.

    Så till den kunnige? Har jag rätt i att det verkar som att turbon trycker olja in i insuget?

    Detta borde vara primära orsaken till misständning? Eller borde olja via insuget ge uppskov till misständning på alla cylindrar?

    Jag är handfallen.
    Senast redigerad av Hazze23 den 2020-10-31 klockan 22:33. Anledning: Kortat ned

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Klassiska fenomenet med kolvar som spricker under översta kolvringen pga felaktig legering(för låg silikonhalt)..
    Det första du borde göra är ett komp-test, samt ett leak-down test, därefter plocka ner oljetråget och titta efter bitar av kolvarna.

    Alternativet till detta är sotade ventilsäten.. men även detta ses på komp och leak-down.. hittar du kolvbitar i tråget så kan du lätt avgöra om det är en kolv eller sotat säte.

    Det finns fina kit på ebay med förstärkta kolvar och allt som behövs för reparation för ~3-4000:-.

    Återkom gärna med fynd

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    13
    Den får för sig att gå bra ibland på även tomgång och låga varv. Samt att vid körning över 2 000 varv går det jämnt och bra.

    Så hade hoppats på att det inte är en kolv, borde den väl alltid gå dåligt?

    Men jag får be nån firma göra komptest och leakdown-test samt kontrollera oljeläckaget.
    Senast redigerad av Hazze23 den 2020-11-01 klockan 10:15.

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    13
    7 bar på cylinder 1 och 13 bar på övriga... Så nått av ovanstående om kolv eller ventil är nog problemet.

    Firman skulle fortsätta felsökning och se över oljeläckaget. Men nån som har erfarenhet kostnadsmässigt hos firma av ventil alt kolvbyte på 1.4 TSI Multifuel?

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Plastsyrran hade inne sin på vag precis, för byte av kolvar, en 2013 passat 1.4tsi, med låg komp på cylinder 3 och konstaterat sprucken kolv.. 44'000:- gick det på enligt förs.bolag.

    Rekkomenderas som sagt att ta ner tråget och visuellt inspektera cyl 1 kolven underifrån, samt sila oljan och kolla efter kolvbitar, det är ett billigt första steg.
    Hittas inget så bör sotat ventilsäte misstänkas, och det brukar vara en betydligt billigare historia.

    Det finns, som ovan nämnt, färdiga kit på ebay med starkare kolvar samt alla packningar, nya ventiler, bultar och ALLT som behövs för att åtgärda och försäkra sig om att detta inte händer igen ~4000:-.
    Sen behöver du en vettig mekaniker som skruvat med dessa tidigare och kan ta sig an jobbet.

    Jag själv har precis köpt en mk6 1.4tsi med 3ans kolv skrotad, som jag ska göra precis denna operation på i dagarna

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    Jag själv har precis köpt en mk6 1.4tsi med 3ans kolv skrotad, som jag ska göra precis denna operation på i dagarna
    Forsätt gärna på denna tråd hur detta jobb fortskrider, kan man göra något för att förebygga detta fenomen ? är det en 122 eller 160 gnäggare ? kolla gärna så det senast uppdaterade oljesugröret finns monterat (artikelnummer 03C115251AE eller senare )

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Kan posta lite bilder när jag drar igång

    Huvudproblemet är för låg silikonhalt i kolvlegeringen, i kombination med att folk gärna tankar 95-soppa i dessa som vill ha 98.
    Det är en golf gt 160gnägg

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    jag som fått för mig att Tsi upp till 160Hk är specad för 95 oktan medans >170hk versionerna är specad för just 98 oktan (95 oktan med reducerad prestanda) kan det vara spikningstendensen som är högre för 95 oktan som gör att kolvarna spricker ?

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Det officiella som VAG gått ut med ang CAVD-motorn i detta fall, tsi 160hk, är följande: "the solution is essentially just a software upgrade and adjustment to the parameters of the engine knock sensors."

    Dvs motorn har tändkurva anpassad för 98-oktans soppa, samt felkalibrerade knacksensorer.
    Detta i kombination med att dom senare gick ut med en statement gällande flertalet 1.4tsi-motorer 08-13 gällande för låg silikonhalt vid tillverkningen av kolvarna, vilket gjorde ringlanden på tok för spröda.
    En uppdaterad kolv kom 2013, som i kombination med programvaruuppdatering helt avhjälper problemet och möjliggör att köra på 95-oktan.

    VAG tog länge på sig att byta kolvar gratis i dom flesta länder världen över, just pga att det är ett erkänt tillverkarfel + felkalibrering av motorstyrning, men nu då bilarna börjar bli till åren så lär det ju vara fullservat på vag, låga mil och goodwill-ansökan, om man ska ha nån möjlighet till det i sverige.
    (I mitt eget fall så känns 4000:- och en kväll i garaget bättre, speciellt då jag kan optimera programvaran själv för både mer ponnys och 95okt, samt låna vags nya knacksensorkalibrering)
    Senast redigerad av Sn00k den 2020-11-06 klockan 13:02.

  10. #10

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    13
    Humm, kanske blir och skita i låta firman kika vidare och ta hem bilen och ta ned tråget ändå.

    Blir iallafall ett av mina sämsta bilköp oavsett det här.

    Dock är Passaten jäkligt skön och rymlig för barnfamilj. Finns det skräckmotorer på nyare årsmodeller också? Från -14 framåt?

  11. #11

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    13
    Fått offert från firman, kolvbyte 37 000 kr. Dom har gjort alla tester utan att behöva riva toppen och pratat med 2 VAG-tekniker och därav kommit fram till kolven. Dom har dock inte tagit ned tråget som tipset är i tråden.

    Har även själv skickat till en VAG-ÅF i närheten om det finns några åtgärder på kolvarna som verkar vara ett fabrikationsfel. Man kan bara få ett nej.

    Känner att jag har två val, sälja bilen för halva priset till nån som vill lägga ytterligare 40 000 eller ev kan själv göra ingreppet och få en "billig" bil.

    Eller betala och hoppas på att cylinderväggen har klarat sig. Så inte det kommer som en otrevlig överraskning med en motor i delar.

    Kan meken kolla det med kamera innan man lyfter toppen?

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Övre delen av cylindern kan man se med snabelkamera.. nedre delen kan man se med tråget borta och kolven i topp, så det ska inte vara nått problem att avgöra INNAN dom ger sig på den.

    Hur långt har den gått?

  13. #13

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    13
    Tack! Bra att veta ska höra med dom om det.

    15 100 mil har den rullat.

  14. #14

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    13
    Innan jag ev startar en separattråd prövar jag här först. Som jag fått berättat ska artnr på kolvarna i min 1.4 TSI Multifuel (CKMA) vara 03C 107 065 BN.

    När jag försöker leta detta t.ex. via Autodoc kommer bara 03C 107 065 CK upp som träff. Alla färdiga kit via Ebay verkar inte stå nått specikt att passa just CKMA utan CAVD t.ex.

    Så är det någon skillnad på kolvarna på Multifuel mot renodlade bensinaren? Eller funkar kolvarna som slutar på CK i CKMA?

  15. #15

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    jag har fått för mig att alla Tsi 1.4 med kamkedja 122-180Hk har samma motorblock och därmed samma delar, med evt. reservation för att 122:an utan kompressor kanske någon anslutning för tex. oljerör skiljer etc

  16. #16

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    13
    Fått bekräftat från Bilmetro att CK gäller från 2014 och framåt.

    Hörde även med en servicerådgivare om chanser på Goodwill om nu kolvarna är felkonstruerade från början och han sa varken ja eller nej. Men mest tvek då den är 8 år gammal. Jag kunde absolut låta dom ställa diagnosen och sen skicka en förfrågan till VAG.

    Så jag ska nog testa detta, ta en kostnad på 500-1500 (diagnos) mot att har jag en j*vla tur så åtar sig VAG det iallafall. För servicerådgivaren berättade att han har varit med om 8 år gamla bilar som åtgärdas på goodwill.

  17. #17

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Ulrik
    Ort
    Västerbotten
    Inlägg
    46
    Citat Ursprungligen postat av Hazze23 Visa inlägg
    Så jag ska nog testa detta, ta en kostnad på 500-1500 (diagnos) mot att har jag en j*vla tur så åtar sig VAG det iallafall..
    Hur har det gått?

  18. #18

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Ser precis efter en Golf 7 1.4tsi 140hk (19.08.2013).. Är det samma problem med kolvarna på denna?

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    1,4 TSI i Golf generation 7 är motorserie EA211.

  20. #20

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av ullet Visa inlägg
    Hur har det gått?
    Det blev som så att efter lite mer snack med en annan VAG-verkstad så hade dom slutat med goodwill.

    Så jag högg tag i saken själv, tog ned tråget och mycket riktigt där låg en bit av 1ans kolv med kolvringarna i delar. Av med toppen och övriga tre kolvar var också sprucken på exakt samma ställe men inget hade lossnat.

    Beställde en sats med kolvar och packningar från Autodoc och skruva ihop skiten. Så nu har bilen snart rullat ca 2 månader, vi får se hur länge till

Liknande ämnen

  1. 1.4 TSI Multifuel 160hk 2011
    Av TompaT i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2019-06-24, 12:38
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-06-17, 12:39
  3. Rycker på låga varv
    Av Larwsson-90 i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-07-29, 19:13
  4. Ryckig på låga varv på låga växlar
    Av Bibooo i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-06-17, 23:21
  5. Ryckig gång på låga varv
    Av Norenfalk i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-04-20, 23:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin