Resultat 1 till 18 av 18
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    79

    Frågor om AID på Passat GTE -17

    Har nyligen köpt en Passat GTE 2017 med AID (Active Info Display) och tycker att AID är grymt skönt. Men.... det har också dykt upp lite frågor om AID'n som jag inte lyckas söka mig fram till. Hoppas på lite hjälp här

    1. Går det att manuellt ställa in zoom-nivå på kartan i Navigeringsvyn?
    2. Går det att lägga till så att personliga POI syns på kartan i Navigeringsvyn?
    3. Var hittar jag trippmätaren någonstans?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    1. Med pil UP och NER på ratten kan du zooma in och ut kartan.
    2. Det skall gå. Det finns i navigatorns inställningar vad den skall visa.
    Hade själv satt in fartkameror som visades på kartan.

    3. Alltså vanliga trippen? eller total km?. Trippen är nere till vänster om hastighetsmätaren.
    Den försvinner vid vissa fel, Det visas då en ikon där istället med felet.
    Är det total KM så försvinner den när man har farthållaren påslagen. står då ---km/h där.
    Slår man av farthållaren så tittar den fram nere till höger om varvräknaren.
    Senast redigerad av vfr den 2020-11-05 klockan 19:20. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2015
    Namn
    K S
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    90
    Vart fick du fartkamerorna ifrån?

    //Kristian
    Senast redigerad av vfr den 2020-11-05 klockan 19:21. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    https://posit.se/poi.php

    därifrån kan man ladda ner filerna, sen hade vw tidigare en hemsida som man kunde konvertera dessa till formatet
    som stödjs i navigatorn och ta dessa då på ett usb minne till bilen och ladda in. Numera måste man in på WE connect
    och där skapa personliga POI. Har inte testat det än.

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Stödjer bilen även varning om man skulle köra fortare än en punkts tillhörande hastighet? I så fall kan det vara bättre att ladda hem från https://www.fartkameraforum.se/poi-filer/ då de filerna även innehåller gällande hastighet för positionerna.

    Min Garmin-gps plingar till lite extra om jag skulle ligga över aktuell hastighet när jag närmar mig t ex en fartkamera eller ett fartgupp. Den GPSen stödjer även positioner utan tillhörande hastighet, men de positionerna brukar ju vara mer avsedda som resmål, t ex positioner för mc-donalds-restauranger.

    m v h Henrik

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av Danne_ Visa inlägg
    1. Med pil UP och NER på ratten kan du zooma in och ut kartan.
    2. Det skall gå. Det finns i navigatorns inställningar vad den skall visa.
    Hade själv satt in fartkameror som visades på kartan.

    3. Alltså vanliga trippen? eller total km?. Trippen är nere till vänster om hastighetsmätaren.
    Den försvinner vid vissa fel, Det visas då en ikon där istället med felet.
    Är det total KM så försvinner den när man har farthållaren påslagen. står då ---km/h där.
    Slår man av farthållaren så tittar den fram nere till höger om varvräknaren.
    1. Trycker jag upp/ner när AID'n står i kartläget så börjar den bläddra bland mina senaste inmatade navigationsmål.

    2. Hmm, tycker jag har letat igenom alla menyer och inte sett det alternativet. Är just fartkameror jag är ute efter.

    3. Den vanliga trippen. Ok, jag trodde den till vänster om hastighetmätaren var totalt antal kilometer. Den siffran visas inte när jag har farthållare på. På andra modeller har jag sett att nere till höger om varv/elkrafts-räknare så visas trippen. Men där visas bara antal kilometer kvar på el för mig.

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av henca Visa inlägg
    Stödjer bilen även varning om man skulle köra fortare än en punkts tillhörande hastighet? I så fall kan det vara bättre att ladda hem från https://www.fartkameraforum.se/poi-filer/ då de filerna även innehåller gällande hastighet för positionerna.

    Min Garmin-gps plingar till lite extra om jag skulle ligga över aktuell hastighet när jag närmar mig t ex en fartkamera eller ett fartgupp. Den GPSen stödjer även positioner utan tillhörande hastighet, men de positionerna brukar ju vara mer avsedda som resmål, t ex positioner för mc-donalds-restauranger.

    m v h Henrik
    Jag har inte sett stöd för att synka bilens hastighet med särskilda POI's.
    Men jag har laddat ner fartkameror från siten du länkar till för att kunna lägga upp de se separata kategorier. Sen har jag olika loggor beroende på hastighet (använder en hastighetsskylt med rätt hastighet som ikon). Försökte även få till ett "varningspling" på olika avstånd innan kameran beroende på vilken hastighetsgräns som gäller, men det verkar inte funka som jag vill.

    Jag har använt POI inspect0r för att få till det samt exportera till rätt format för Discover Pro.

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av Gråtand Visa inlägg
    Har nyligen köpt en Passat GTE 2017 med AID (Active Info Display) och tycker att AID är grymt skönt. Men.... det har också dykt upp lite frågor om AID'n som jag inte lyckas söka mig fram till. Hoppas på lite hjälp här

    1. Går det att manuellt ställa in zoom-nivå på kartan i Navigeringsvyn?
    2. Går det att lägga till så att personliga POI syns på kartan i Navigeringsvyn?
    3. Var hittar jag trippmätaren någonstans?
    Märkligt måste jag säga att detta inte står omnämnt i instruktionsboken.

  9. #9

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av Danne_ Visa inlägg
    1. Med pil UP och NER på ratten kan du zooma in och ut kartan.
    Efter @AndySwede´s kommentar blev jag tvungen att dubbelkolla i manualen. Då står det att man kan växla mellan att ha en liten eller stor kartvy mellan mätarna, var det det du menade? För jag menade att zooma in/ut i kartbilden, alltså att ändra skalan på kartan. Det står det inget om i manualen vilket kanske borde tolkas som att det inte ska gå.

    Har dock sett klipp på YouTube där andra lyckas. Men det kanske inte funkar på just modellen jag har. Exempel 45 sekunder in i klippet på länken nedan
    https://www.facebook.com/Puentehills...5821354682350/

  10. #10

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Mitt svar var generellt eftersom det är förvånansvärt få som bläddrar i boken innan man ställer frågan.
    För din punkt 3 bör det definitivt stå, samma för punkt 2 om funktionen funnits. Hittade dock denna upplysande info nedan.

    https://www.motor-talk.de/forum/acti...-t5889976.html

    Det verkar alltså så att om man har Discover Media så får man denna fina funktion. I Discover Pro speglar den kartan från huvudenheten och är således statisk. Zoomar du på huvudenheten zoomar den antagligen i AID också. Högst troligt handlar det även om vilken mjukvaruversion som finns i bilen.

    Akustisk signal för POI:s har jag läst många trådar om, det verkar inte vara möjligt och faktiskt obegripligt att det inte finns. Kvinnans 10 år gamla Qashqai har denna enkla funktion precis som vilken basic handhållen GPS som helst för en tusenlapp.
    Senast redigerad av AndySwede den 2020-11-02 klockan 14:31.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Med AID1 och DP kan man zooma kartan i AID med knapparna på ratten.

  12. #12

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Mitt svar var generellt eftersom det är förvånansvärt få som bläddrar i boken innan man ställer frågan.
    För din punkt 3 bör det definitivt stå, samma för punkt 2 om funktionen funnits.
    Kan villigt erkänna att jag inte hade kollat i manualen heller. Enda ursäkten är väl att den ligger i bilen. Hade den funnits digitalt så hade det varit så lätt att söka i den. Men.... nu när jag kollade i den så kan jag säga att det inte står något om trippmätaren. I indexet så står ordet trippmätare och hänvisar till två sidor men på de sidorna så står inte trippmätare skrivet en enda gång. Knappen som heter "0.0" är någon form av multifunktionsknapp men jag blir trots manualen inte klok på var man ska använda den. Jag kan inte nolla kördata för långtid, sen start eller sen sensaste tankning med den knappen. Fast det är ju inte heller det jag vill nolla, en vanlig trippmätare borde väl en bil från 2017 ha. Fattar inte att det ska vara så bökigt.

    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Akustisk signal för POI:s har jag läst många trådar om, det verkar inte vara möjligt och faktiskt obegripligt att det inte finns. Kvinnans 10 år gamla Qashqai har denna enkla funktion precis som vilken basic handhållen GPS som helst för en tusenlapp.
    Akustisk signal för POI har jag fått till. Det jag inte får till är att jag vill att avståndet till POI-objektet när den ska plinga till ska vara olika för olika POI-kategorier, dvs. olika hastigheter för kameror.


    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Med AID1 och DP kan man zooma kartan i AID med knapparna på ratten.
    Jag får verkligen inte till det. Vilka knappar ska det vara? Trycker jag på upp/ner-pil så kommer jag som sagt till mina senaste navigationsmål. Trycker jag på OK så växlar den storlek på mätarna. Och alla andra knappar är knutna till andra funktioner.

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Gråtand Visa inlägg
    Jag får verkligen inte till det. Vilka knappar ska det vara? Trycker jag på upp/ner-pil så kommer jag som sagt till mina senaste navigationsmål. Trycker jag på OK så växlar den storlek på mätarna. Och alla andra knappar är knutna till andra funktioner.
    Upp/ner pil på höger ratteker.

  14. #14

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Kan det här hjälpa kanske. Sedan har du ju en silverfärgad vippa som sitter runt om ok knappen..

    http://www.vwaudiforum.co.uk/forum/s...-trip-odometer

  15. #15

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    79
    Vad gäller knapparna på höger ratt-eker så fungerar de så här för mig. Trycker jag på upp/ner-pil med navigationsvyn framme i AID så tas kartan bort och så visas en lista med mina sena navigationsdestinationer och det finns även ett alternativ för att växla mellan stor och liten karta. Funktionen på upp/ner-pilarna gör ingen skillnad om man har stor eller liten karta.
    Den silverfärgade vippan byter vy i AIDn så att den växlar mellan nav, telefon, kördata, etc.


    Att det går att nollställa kördata för "sedan tankning" och "långtids" vet jag. Men är det trippmätaren? I så fall måste jag säga att man gjort saker överdrivet komplicerade och i min mening med ganska korkad funktion. Både kördata för "sedan tankning" och "långtids" skulle jag ju trott var ett sätt att se statistik/förbrukningsdata och inte för att användas som trippmätare.

  16. #16

    Reg.datum
    jun 2015
    Namn
    Henrik R
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    90
    Det som är "långtids" är motsvarande gamla trippmätaren. Den nollas inte automatiskt när du tankar (vilket "sedan tankning" gör).
    Jag är inte helt överförtjust i detta nya upplägg heller får jag erkänna, men börjar vänja mig vid det.

    Förr i tiden använde man ju tippmätarn för att ha koll på körsträckan när tankmätaren inte var 100% pålitlig... eller inte funkade alls. ;-)
    Idag när man kan få mer hjälp att se hur långt man uppskattningsvis kan köra till tom tank så har jag mer börjat använda mig av detta, i kombination med tankmätaren såklart. Den dagen alla månar och solar står i linje och man råkar på en bugg med detta är ju risken rätt stor att man kommer köra soppatorsk!

  17. #17

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    79
    Skam den som ger sig, jag hittade den riktiga trippmätaren. Och det är inte den Långtids som finns under kördata.

    Med bilen startad så trycker man och håller ner 0.0-knappen. Efter ett antal sekunder står det "Klocka" i AID'n. Fortsätt att hålla ner knappen. Efter ytterligare ett tag står det "Service". Fortsätt att hålla ner knappen och den kommer då att visa något i stil med "Växla e-räckvidd mot trippmätare". Släpp 0.0-knappen . Man får då ett meddelande om man verkligen vill växla och konfirmerar genom att trycka på 0.0-knappen . Och då händer det, trippmätaren visas där e-räckvidden visades :-). Och den går då att nolla med 0.0-knappen.

    Lite dåligt att det inte går att se båda samtidigt bara.

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    Jag provade i helgen på min 2018 GTE och jag kan zooma kartan in/ut i huvudinstrumentet med pilknapparna på ratten.

Liknande ämnen

  1. Nav + AID Passat
    Av OnTheSpot i forum VW-forum
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2021-05-08, 08:20
  2. Passat GTE från 2016, några frågor
    Av freli005 i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2019-09-17, 15:46
  3. Fråga om bränslevärmare Passat GTE
    Av PrimusX i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-03-10, 21:32
  4. Frågor om sänkning passat 3bg
    Av robban0035 i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-11-19, 12:02
  5. Frågor om hybridmotor i Passat -92
    Av D.E i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-11-16, 12:53

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin