Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21
  1. #1

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    Fredrik Främling
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    135

    Konvertera din VW Transporter T5 webasto till full kupevärme - liten beskrivning.

    EDIT: Jag har uppdaterat denna tråd efter att jag fick hjälp från _Danne. I post längre ned finns en full beskrivning för hur man gör detta jobb om någon annan än mig skulle få för sig att göra samma sak.

    Link till denna post med full beskrivning.

    Jag har precis installerat en GSM styrning på min Webasto C/Z i min VW Transporter T5.
    Denna typ av WEBASTO är normalt bara en tillskottsvärmare, men med en fiffig liten låda blir det parkeringsvärmare.
    Lådan skickar en W-BUS signal till webaston att starta, även om bilen inte är igång. Den värmer då kylarvattnet och vattnet i värmebatteriet till kupefläkten.

    För att få detta till att värma, inte bara motorn men även kupen, behövs en signal för att starta fläkten.
    Denna fiffiga lilla låda skickar ut en +12V signal som kan styra ett relä, som startar fläkten.

    Jag har försökt att koppla mig direkt på steg 2 på fläkten (via eget relä), och då tagit ström från en 20A säkring som alltid har ström. Men när jag kör fläkten så börjar det plinga "samma ljud som när lysen är på och man öppnar dörren". Jag tänkte att detta kanske inte är så bra, det kanske är en felindikation.

    Jag undrar om någon har förslag på hur jag bäst kan använda mig av denna +12v signal för att starta fläkten (den lilla lådan skickar +12v när vattnet blivit 40gr). Lådan kan även styra cirkulationspumpen, men jag har inte kommit så långt ännu.

    Om jag kopplar mig direkt på bilens eget fläktrelä så är det beroende av att fläktvredet alltid står på läge 1 eller 2. Annars blir det antingen ingen värme (fläktläge 0) eller så drar det mycket av batteriet (fläktläge 3 och 4).

    Mätte upp 7.5A på fläktläge 2 som redan där är nästan 100w.

    Någon som gjort liknande installationer och kan komma med goda förslag?
    Jag är väldigt tacksam!

    //GF
    Senast redigerad av good.fidelity den 2020-11-03 klockan 22:04.

  2. #2
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Vet inte hur mycket plats det finns framför fläkten men om en liten fläkt får rum där och går att montera så kan du styra den istället. Då kan du också minimera strömuttaget.

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Nu står det ju ingenting om vilken generation Transporter du skruvar i så svaret blir väl därefter.
    Modernare bilar har CAN BUS styrning för att starta fläkten eller klimatanläggningen.

  4. #4

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    Fredrik Främling
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    135
    "Nu står det ju ingenting om vilken generation Transporter du skruvar i så svaret blir väl därefter.
    Modernare bilar har CAN BUS styrning för att starta fläkten eller klimatanläggningen."

    Nu stod det ju klart och tydligt i första posten hur enheten avser att starta fläkten. (+12v signal.)

    Menar du att årsmodellen på bilen har en avgörande skillnad för hur man skall använda denna +12v signal för att starta fläkten? Att exempelvis en viss årsmodell kan använda denna +12v signal för att genom CANBUS aktivera fläkten?

    Vad jag vet så levereras alla dessa bilar (T5-T6) med precis samma typ av tillskottsvärmare, Thermotop C/Z. Och denna styrs på samma sätt i alla bilar som INTE redan har parkerings/webastostyrning installerat original från fabrik. Så enligt allt jag vet om denna modell så spelar det ingen roll vilken årsmodell bilen har. Eftersom den inte har haft någon form för parkeringsvärmare installerad tidigare. Jag har ägt tre stycken transporters. Endast gamla T4 hade +12v styrning på webaston (inte WBUS).

    Denna värmare styrs normalt automatiskt över CANBUS med hjälp av bilens yttertemperatursensor och kylarvätskesensor. Ingenting utöver detta, om man inte har parkeringsvärme installerat.

    Om man har CANBUS/Parkeringsvärme styrning på webaston, som för övrigt är en parkeringsvärmare och inte en tillskottsvärmare, så behöver man väl inte denna installation som jag nu fått på plats?

    Min enhet använder WBUS för att kommunicera med Webaston individuelt och starta denna, och har en +12v signal ut för fläktstyrning, en annan +12v ut för pumpstyrning. Den är generell och kan användas till en rad olika fordon, inte bara Transporter eller VW.

    Klart och tydligt står det i första posten att en +12v signal skall användas för att starta fläkten, och att denna signal kommer från WBUS enheten som även startar Webaston.

    Vidare beskriver första posten exakt hur jag har försökt hittils, och den frågar efter andra förslag på hur man kan använda en +12v signal för att på smartaste sätt starta fläkten. (om man nu använder reläet eller ett eget relä).

    Har du Andreas, något förslag på hur man styr fläkten med hjälp av denna +12v signal?

    Om du har kunskapen får du gärna förklara både hur man kan använda +12v för att starta via CANBUS, och hur man kan använda +12v för att starta utanför CANBUS systemet. Jag förstår inte helt hur man kan använda en vanlig +12v signal för att aktivera funktioner över CANBUS.

    För att förtydliga:
    Denna buss har inte Webastostyrning från tidigare, endast automatisk tillskottsvärme.
    Denna buss har manuellt vred för fläkstyrning, mekaniskt.
    Denna buss har ingen automatisk klimatkontroll.
    Webaston styrs normalt av CANBUS via två temperatursensorer som tillhör bilens elektronik.
    Den nya styrningen använder 1-pin WBUS för att starta och stoppa webaston.
    Den nya styrningen har två st. +12v utgångar för att individuellt styra pump och fläkt.
    Senast redigerad av good.fidelity den 2020-10-28 klockan 14:37.

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Nej jag har ingen självklar lösning för det du önskar utföra.
    Men den som kanske vill bidra med förslag på lösning kommer vara betjänt av så mycket information som möjligt. Och den kom ju nu, t.ex att du inte har klimatanläggning.

    Att du önskar styra fläkten med en 12v signal säger ingenting om att du vet vad du pysslar med. Sök på LED ramp här på forumet så kommer du se hur många "förståsig-påare" som tror att man kan koppla in "extraljus som man gjorde förr i tiden" när man har LED High eller Matrix i original strålkastarbelysningen. Och CAN BUS styrning.

  6. #6

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    Fredrik Främling
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    135
    Andreas, har du något förslag alls på en lösning, eller postar du bara för att du har lite att göra och för att vara krånglig och skapa små pseudokonflikter på internetforum?

    Tillför gärna konkret information till tråden, så att dess postare och senare alla andra som hittar tråden via sökmotorer kan få löst detta problem. Det saknas nämligen dokumentation för hur man utför detta. Något som jag avser att upprätta om jag får chansen att tillgodogöra mig denna kunskap.

    All info som en person med kunskap för att lösa problemet behöver står i första posten, det finns flera människors som gjort denna koppling. Och det är utfört på en rad, säker tusentals, transporters med denna typ av webasto som vid leverans av fordonet saknar all form för manuell styrning. Man kan köpa små lådor med styrningen för ett par hundralappar på nätet som startar webaston. Dessa har även utgångar för att styra pumpar och fläktar. Hur man kopplar in dem är individuell beroende på vilket fordon man har. Någon specifik instruktionsbok för varje fordonstyp finns inte eftersom det inte är en produkt som är avsedd av tillverkaren att användas såhär.

    Samma webasto sitter i massor av fordon, och det är väldigt populärt att göra egna styrningar för detta. Man omvandlar i praktiken en tillskottsvärmare till parkeringsvärmare.

    Har jag förstått detta rätt, besitter du varken kunskapen för att lösa detta om det är en bil MED CANBUS, eller om det är en bil UTAN CANBUS, men du postar ändå i tråden med kommentarer om att information som behövs för att lösa problemet saknas? Även fast du själv inte vet om denna information saknas eller ej? Eller även fast du själv inte vet hur man gör detta jobb?

    Frågan är ju väldigt konkret, hur kopplar man sig bäst in i bilens elsystem för att starta fläkten med hjälp av en +12v signal?
    Signalen skall starta fläkten som har ett manuellt vred, i 2a hastighetsläget.

    //GF

  7. #7
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Vet inte om du såg mitt tidigare inlägg. Jag förstår att du vill använda bilens befintliga utrustning i möjligaste mån för ditt projekt.
    Mitt förslag var att använda en enkel datorfläkt istället för den befintliga kupéfläkten. Då behöver du inte bry dig om CANBUS eller varningar utan kan styra fläkten helt som du vill. Även om datorfläkten inte har samma kapacitet så hinner den pumpa runt tillräckligt mycket varmluft (30 kubikmeter) till kupén på en halvtimme. Dessutom drar (mitt exempel) bara knappt 0.1 A.

    https://www.elfa.se/sv/axialflaekt-d...a99/p/30148080

  8. #8

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    Fredrik Främling
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    135
    Tjenare Sture!

    Tackar för förslaget. Det är lite mycket jobb att börja bygga om kanalerna inne under instrumenbrädan, och öppna upp där. För att få rätt tryck måste man även täta runt fläkten osv. Det är ju lite olika typer av fläktar i kanalsystem. (de slungar iväg luften med centrufugalkraft snarare än knuffar den).

    Jag vet heller inte vilka luftmängder som behövs, men jag vet att fläktläge nummer 2 är rekommenderat. För att 1 är för lågt och 3+4 använder för mycket ström.

    Den normala strategin är att koppla sig direkt in på fläkläge nummer två, med bara ett relä. Jag har byggt färdigt hela styrningen för detta med dubbla relän för att säkra av så att det inte blir konflikt med ordinarie styrning när bilen är igång (första reläet bryter då tillförsel till mitt ditmontera fläktstyrningsrelä).

    Problemet är att jag inte vet exakt vart jag skall koppla mig på, eller om det eventuellt finns bättre ställen att koppla sig på.

    Jag önskar att göra minsta möjliga ingrepp i bilen och dess elsystem.

  9. #9
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Varför behöver du täta? Kan du inte bara montera en liten fläkt utanför utblåset? Sätt fast med små buntband och prova. Inget blir förstört och du kan montera bort fläkten om den inte presterar som du vill.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Du behöver ett växlande relä. Precis som webasto använder i deras satts ledningar.
    https://www.abkati.se/produkter/ford...-vaxlande.html


    Då drar man en +12v från batteriet med egen säkring till stift 87 på relät
    Sen klipper man av tråden som går TILL fläktvredet och kopplar den ändan som kommer från säkringsboxen till stift 87a
    och sist så kopplar man den änden som blir kvar in i vredet till stift 30 på relät.

    och styr reläet men utgången på den där boxen.
    Det är den enkla lösningen, då måste du alltid välja vilken hastighet du vill ha. Det går att koppla så du alltid får läge 2
    men det krävs fler relän för att inte råka få det så spänningen kommer från fel håll.
    Man måste blockera bort lite, annars kan det tändas lampor och torkare mm... Går bakvägen genom motståndet till värmefläkten.

  11. #11

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    Fredrik Främling
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    135
    Tjenare Danne!

    Du är PRECIS på kärnan i min frågeställning här. Tackar!
    (Du refererar till Webastos original set, jag har inte hittat några scheman på detta. Vet du vart det finns?)

    Jag har redan gjort en koppling med TVÅ relän:

    - Första relät klipper bort min styrning om ACC/Tändningen är på. För att helt slippa eventuella konflikter när bilen är igång, då den ändå inte skall vara aktiv.

    - Andra relät får sin styrning genom första relät OM bilen är AV, allts +12v från den lilla WBUS dosan, drar relä nummer två som då skall ta +12V och skicka till fläkten. Om bilen är på så kan inte WBUS dosan dra relä nummer 2. Det är då blockerat. (då styr jag fläkten själv, eftersom jag ändå är i bilen)



    Precis som du skriver så sticker strömmen fel väg när jag kopplade direkt +12v mot fläktmoståndets kabel för steg II. Och jag får ett ljud ur bilens högtalare som plingar ca 4 gånger. Det är samma ljud som om man öppnar dörren när lysen är på. Därför vill jag inte använda denna koppling, då jag inte är medveten om eventuella andra konsekvenser detta kan få.

    En annan sak jag noterade är att om jag kopplar +12v på fläktmotståndet så startar fläkten i läge II oavsett om vredet står på I eller II. Men om det står på III eller IIII så överstyr vredet min koppling. ÄVEN OM BILEN ÄR AV, och fläkten drar på i för hög fart. Precis som du säger så går strömmen tillbaka till vredet, och vidare därifrån, även om jag kopplar på ström efter vredet. Inte så konstigt, men man kan tycka att vredet bara borde ha EN kopplingspunkt aktiv åt gången. Det har det inte. Det kopplingsschema jag sett tidigare på detta vred stämmer alltså inte.


    Jag valde att koppla direkt på fläktmoståndet eftersom det ligger så nära fläkten och säkringslådan, så att man inte behöver dra kablar genom hela bilen. Eftersom det är 7,5A så ville jag också ha kortaste möjliga kabeldragningar.

    Jag funderade ett tag på om man kan lösa det med dioder eller fler relän, men det är lite surt att koppla på 4 relän till bara för att man vill ha läge 2 på fläktmoståndet. Jag gillar heller inte att introducera dioder eftersom de kan bli varma och skapa problem senare, speciellt när man kört 10 timmar på raken. Trist om en diod brinner när man är 10 timmar hemifrån och behöver kupefläkten.

    Jag tänkte ett tag montera ett extra fläktmostånd, och göra ett helt eget upplägg parallellt med originalupplägget, men känner att även det är för mycket modifiering av bilens elsystem. Trist att börja felsöka i skiten sedan om något händer.



    Jag undrar följande, ut från din förklaring:

    - Varför måste man dra en egen +12V från batteriet och säkra av, varför kan man inte ta från en existerande säkring som alltid har ström? Exempelvis LARM som är avsäkrat till 20A. Finns det eventuellt en annan plats under instrumentbrädan där man kan nypa ström utan att dra kablar genom torpedväggen? Kan man eventuell norpa strömmen från FÖRE fläktreläet som jag antar sitter där någonstans?

    - Kan man eventuellt sätta ett brytande relä FÖRE fläktvredet, som stänger av möjligheten för strömmen att gå tillbaka genom fläktmoståndet och ut vidare i bilen? Detta löser kanske inte problemet med stegregleringen, men iallafall problemet med att strömmen tar fel väg.

    Då har jag tre relän: 1. bryter före fläktvredet när bilen är AV, 2. Bryter styrning från webasto när bilen är på (ACC), 3. Startar när webastostyring är aktiv och ACC är AV, skickar ström direkt från före fläktrelä och in på kabel II på fläktmotståndet.

    Jag vill gärna undgå att låte fläktvredet bestämma hastigheten, eftersom jag ofta kör i läge 1 och det inte räcker för att tina av rutorna på 15 minuters webastokörande. Och jag vill inte riskera att batteriet går tomt om den råkar stå i läge 4.

    //GF
    Senast redigerad av good.fidelity den 2020-10-28 klockan 19:55.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    På bilar med orginal Parkvärmare så sitter det ett relä före fläktvredet som bryter då man startar värmaren, Då kan inte strömmen smita bakvägen. Sen sitter det ett till relä som matar spänning in på tråden från fläkt hastighet 2.
    Dock så kommer problemet att
    har du då innan du parkerat haft fläkten på 3 eller 4 så kommer den att gå då istället på den hastigheten.
    det är lägre motstånd på dem hastigheterna och då går strömmen den vägen genom motståndet.
    Så är det på alla bilarna som kommer från fabriken, men har man istället på läge 1 så går den då på lägen 2.

    Säkringen kan man ta vart som från. Det finns nog massor med platser i säkringsdosan man kan använda sig av så det är lugnt.
    Senast redigerad av vfr den 2020-10-28 klockan 20:48. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  13. #13

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    Fredrik Främling
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    135
    Ok, toppen!

    Då är originalstyrningen nästan precis så som jag tänkte mig en koppling då?

    Förutom att jag tänkte bryta före fläktvredet när bilen är AV, och sluta före fläktvredet när bilen är på (ACC).

    Har du någon aning här om vilken färg det är på kablarna, eller vart man lättast kommer åt dem?

    Måste man riva av hela fläktstyrningspaketet för att komma åt kabeln, eller kan man strypa före fläktswitchen på någon mer lättillgänglig plats?

    Det börjar bli så tjockt med kablar där runt bilstereon nu när GSM styrningen, Webastostyrningen, Bilstereon, DAB mottagaren, MP3 hårddisken, Carplayadaptern och.. you name it ligger ihoptrasslade där under stereon som blirstekvarm när man kör. Försöker dra undan allt till smartare ställen.



    Finns det ingen huvud +12V (tjock kabel) som kommer direkt från batteriet in till säkringslådan, det borde vara så tycker jag, och att allt sedan är fördelat ut från denna? Då borde jag kunna koppla mig på här.

    Har köpt en ny stor kopplingsplint för detta men den har inte kommit, just för att kunna dra en extra tjock kabel från batteri in till kupen, och vidare från denna till stereo / slutsteg och andra enheter.

    //GF

    - - - Uppdaterad - - -

    Och vet du förresten vart VW drar strömmen till fläkten ifrån? Har de en speciell punkt de tar +12V som inte är bruten när bilen är av?

    //GF

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Det är ju precis så som du tänker det är på bilarna med orginalvärmare.
    Och kablarna är ganska inknutna i centrala kabelstammen bakom panelen.

    På bilar med parkvärmare så kommer spänningen från extrabatteriet under förarstolen.
    Men säkringen sitter ändå i säkringshållaren i mittkonsolen. det funkar inte riktigt med en grov enda kabel.
    det är ganska rörigt det där. Det kan hända att det finns lediga säkringar under förarsätet som är tänkt på
    påbyggare av utrustning.
    Senast redigerad av vfr den 2020-10-29 klockan 09:55. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  15. #15

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    Fredrik Främling
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    135
    Ok, jag har haft en ide om att boosta värmen genom att aktivera recirkuleringsflappen också.

    Vet du om den är triggad med en puls eller med en latch signal?
    Så jäkla svårt att veta eftersom det like som är en soft-knapp som inte har något egentligt läge.

    Det är helt omöjligt att hitta vettig info om hur sakerna styrs, och jag är inte jättepeppad på att börja pröva mig fram om jag bränner något.

    Om man kan styra flappen den med relä tror jag man kan spara säkert ett flera minuter på avisningen genom att recirkulera istället för att dra in kall luft. Jag tycker det är sjukt märkligt att VW inte gör så själva.

    Sommartid har jeg funderat på att ordna så att den kan kyla bilen istället, men har inte ordnat klart planen på hur man skall få ned sidorutorna bara några centimeter och sedan starta fläkten.

    //GF

  16. #16

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    Fredrik Främling
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    135
    Ni har jag listat ut hur styrningen för återcirkuleringsflappen fungerar.

    Den har bara två ledningar till flapmotorn, och de byter polaritet när man kopplar på / av återcirklationen. Denna styrning har en fördröjd puls på ca 15 sekunder. Efter dessa 15 sek blir det +/- 0v på ledningarna.

    Det är därför möjligt att med hjälp av två stycken vanliga relän styra flappen så att den aktiveras samtidigt som fläkten startar när kylarvattnet blivit varmt. Problemet är att få en god styrning på det med tidfördröjningen. Hur fixar man 15 sekunder fördröjning på en 12v signal, för att sedan återgå till noll?

    Hitta detta relä för timer, men det fungerar inte om styrsignalen är konstant, vilken den blir när man tar den från fläktstyrningen.

    https://www.12voltplanet.co.uk/adjus...f-12v-10a.html

    Det är viktigt att använda relän som har två poler in och en pol ut här, för då kan man isolera bilens elsystem från sin egen koppling, och när relän inte är dragna ser kretsen ut helt som vanligt, men när relän blir dragna så kopplar den bort styrenheten och skickar på sin egen styrsignal. På detta sett undviker man att strömmen går tillbaka åt fel håll när man vill styra spjällmotorn.

    Efter hjälpen jag fick från Danne här så har jag kopplat på ett relä FÖRE fläktbrytaren (fartväljaren) som bryter strömmen OM webaston är på och kallar på fläkt.

    Anledningen att jag kopplade det så är för att om reläet går sönder så skall fläkten ändå fungera. Default är alltså att den vanliga fläktstyrningen fungerar som den skall. Men när webaston kickar in så bryter den den normala strömtillförseln till fäkten och norpar ström från en annan plats.

    Nästa steg blir att lista ut om man måste styra cirkulationspumpen. Det kanske du Danne vet något om?

    Styrs den av webaston eller måste man koppla upp ett relä och styra den separat också?

    //GF
    Senast redigerad av good.fidelity den 2020-11-02 klockan 17:26.

  17. #17

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    Fredrik Främling
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    135
    Nu har jag funnit kabeln som styr cirkulationspumpen, den är tvåpolig (samma kontakt som på ABS sensorn) och är brun samt svart/blå.

    Den svart/blå sidan är +12v när pumpen skall gå.

    Genom att använda ett relä kopplat enligt följande:

    30= pumpens 012v försyning
    87a = normala kopplingsvägen för pumpen till bilens styrautomatik (aktiv när relä inte är aktivt)
    87 = draget relä, då kopplas +12v på pumpen genom denna pin
    85/86 = +12v från WBUS styrningens cirkulationspumputgång på en pin, och jord på den andra.

    Med detta system styrs pumpen helt av WBUS styrningen när den är aktiv, och kopplas sedan tillbaka till bilens normala styrning när WBUS styrningen inte är aktiv.

    Kablarna går från webaston, där pumpen sitter monterad på webastons sida med en 2-pol kontakt, och upp genom golvet under förarstolen.

    Jag placerade därför reläet under förarstolen, och hittade där även +12v för matning till pumpen.

    Nu är allt löst utom styrningen av återcirkuleringsflappen för fläkten, som behöver en 15sekunders puls för att aktivera sig, men som sedan skall upphöra. jag är rädd för att förstöra spjällmotorn om jag lägger på +12v konstant i 15 minuter medans webaston går.

    Om någon har lösning på hur man gör detta (förvandlar en konstant +12v signal, till en 15sekunder +12v puls) så får ni gärna komma med en lösning här, då är allt 100% och bättre uppbyggt än VWs egna lösningar. Detta kommer värma mer, snabbare och med bättre styrning.

    //GF

  18. #18

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    Fredrik Främling
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    135
    Total uppsummering för hur du monterar styrning på din Webasto, i en VW T5 och säkert även T6 årsmodell 2004 -> & vidare.



    - Beskriver kort hur man kopplar på en WBUS kontroller på webasto, och hur man skall styra komponenter i bilen som cirkulationspump och fläkten. WBUS styrningen aktiveras i sin tur med en +12v signal, denna matar jag från en GSM styrning. Jag kan då aktivera webaston med SIRI i min iPhone genom att säga något kul, som för exempel "winter is coming" så startar webaston och värmer bilen.


    För att koppla in Webasto styrning på din VW transporter på samma sätt som jag har gjort behöver du följande:


    - 4st relän som har en sluten och en öppen utgång.
    Till dessa är det att föredra även relähållare och spadkontaktshonor för att göra jobbet snyggt och säkert. Jag lödde på plats allt i tillägg till att klämma kontakterna. Jag använder också krympslang.

    Namn:  Screenshot 2020-11-03 at 20.02.07.jpg
Visningar: 2813
Storlek:  16.6 KB

    Namn:  Screenshot 2020-11-03 at 20.01.52.jpg
Visningar: 3193
Storlek:  18.8 KB

    Utgångarna är märkta:

    30 = kopplingspunkt som är statisk hos reläet, denna kopplar till 87a när relä är EJ AKTIVT och 87 när relä är aktivt.
    87a = den normala viloläget för ett odraget relä 30-->87a
    87 = läge för relä när ström är applicerat över 85/86.
    85 = en av sidorna för att styra relä, denna skall ha jord eller +12v beroende på vad 86 har.
    86 = andra sidan av 85, lägger man på plus på denna och minus på den andra så drar reläet.


    - WBUS styrning:

    Kostar 550:- på eBay, fungerar utmärkt och säljaren är mycket kunnig.

    Namn:  Screenshot 2020-11-03 at 20.24.31.jpg
Visningar: 2764
Storlek:  17.6 KB

    Min styrning har utgång för:
    - WBUS som kommunicerar med webaston (endast start, stop, temperatur)
    - Cirkulationspump, som den styr för att inte överhetta webaston
    - Fläkstyrning, som startar när allt vatten i systemet är 40gr varmt



    Styrning med GSM reläbrytare, eller radio / fjärrkontroll.
    Jag använder en gammal nokia 3110 med ett relä på, som styres via SMS. Finns massor av lösningar och även billiga fjärrkontroller på eBay för några tior.

    Namn:  GSMcontroller.jpg
Visningar: 2866
Storlek:  97.3 KB

    Diverse elmaterial:
    Diverse kablar för att foga alla relän samman, honsidan av en spadkontakt för att koppla på alla relän, relähållare till relän, och krympslang, tång, lödtenn osv. En del eltejp och kattstrypare för att snygga till installationen efteråt.

    Man behöver även nummer 10 och 13 hylsor med spärrskaft + förlängare, samt en ringnyckel, gärna med spärrskaftfunktion storlek 13. Samt nummer 8 hylsa och en skruvdragare för att demontera plasten under bilen.



    Specialkabel (vanlig kabel med liten kontakt på!) från VW som passar i pluggen på Webaston:
    OEM 000 979 009 E
    Denna kabel skall sitta på PIN 1 på din webasto, den stora kontakten.





    Installationsprocessen:

    För att inte skapa konflikter mellan denna hemmasnickrade styrning och bilens eget elsystem är det viktigt att isolera resterande delar av elsystemet från den komponent man önskar styra genom att använda relä.


    Installera Webasto styrning på pin 1. (WBUS PIN):

    För att detta skall vara möjligt att genomföra måste man installera kommunikation till Webastoenheten som kan kommunicera och verka utanför bilens normala elsystem. Denna koppling / kabel / pin är normalt inte monterad i en VW Transporter T5 om det inte blivit monterat som tillval. Först måste man alltså montera denna kabel för att ens kunna starta sin Webasto manuellt. Den styrs annars helt automatiskt utifrån temperatur på kylarvätskan och utomhustemperatur.

    Börja med att hissa upp bilen så högt att du obehindrat kan arbeta under den. Jag kör pallbockar på högsta höjd och rullar under på en hora.

    För att montera denna behöver man demontera plastkåporna under bilen (under förarsätet, totalt 3st plastkåpor). Efter att man monterat bort den plast man kan, så demonterar man fyra stycken 13mm bultar som håller Webaston mot chassiet. Fint att ha en pallbock extra så att webaston eller delarna kring denna inte blir hängandes i bränsleledningar eller annat. När 13mm bultarna är nere finns även 2-3st 10mm som håller webaston.

    När dessa är demonterade så går det att släppa ned webaston precis så mycket att man kan sticka in handen för att ta loss den största kontakten på webaston, där pin-1 för WBUS finns. Kontakterna sitter givetvis på ovansidan av webaston, och är smått jävliga att komma åt.

    När man lyckats lirka loss denna (jag använde små skruvmejslar, det är helt klart klurigt) så kan man montera den gula kabeln med specialkontakten på. Kolla NOGA på kontakten så att du stoppar in den åt rätt håll. Den har två olika riktningar, och klickar sig fast i kontakten. Monteras den fel så kommer detta inte fungera så bra, denna pin kan då skjutas ut ur kontakten när man pressar den tillbaka på plats.


    Namn:  kontakt.jpg
Visningar: 3676
Storlek:  1 023.1 KB

    Namn:  pin1.jpg
Visningar: 2885
Storlek:  1 003.5 KB

    Namn:  webastohenger.jpg
Visningar: 2898
Storlek:  1 004.2 KB



    När man väl ligger där under kan man kolla på pumpen, och se så att färgerna till den 2-pols kontakten som sitter på vattenpumpen är färgerna BRUN och SVART/BLÅ. Då vet man vilka kablar man skall koppla sig på senare under förarsätet.

    När den gula kabeln är på plats så skall denna sträckas genom kabelröret hela vägen upp till kupen. Det finns ett hål i golvet, om man följer kablarna så finner man hålet. Alla kablar går i små plastkanaler.

    Jag använde en lång kabel, och drog hela vägen till bilstereon där jag monterade WBUS adaptern och GSM kontrollern. Man kan även montera direkt under förarsätet, och sedan dra kablar vidare för styrning av fläkten. Jag valde att montera under bilstereon för att få god tillgång när jag jobbar, och mer utrymme att gömma installationen, samt minimera risk för fukt. Jag fick därför dra TVÅ ledningar. En för WBUS pin-1 och en som senare skall styra cirkulationspumpreläet som jag monterade under sätet. Jag drog en 2-polig ledare.

    Bilden visar webaston, och kontakterna, och vilken som är Pin-1 i kontakten:

    Namn:  webastopinout.jpg
Visningar: 3585
Storlek:  19.8 KB




    Relä nummer 1:
    Relä som bryter +12v fläktstyrningen från WBUS styrningen. Här är +12v utgången för att styra fläkten kopplad genom ett relä (30-87a) så att om ACC +12v (från tändningen) läggs på (85/86) reläet så bryter detta relä styrningen för fläkten. Detta för att absolut förhindra all form av störning mellan eget upplägg och fläkten. Denna styrning styr även relä nummer 2 indirekt.

    Namn:  relakopplingar.jpg
Visningar: 2929
Storlek:  114.5 KB

    Relä 1 är helt till vänster på denna bild, och relä 3 är vid sidan av detta:
    Namn:  relasetup.jpg
Visningar: 3048
Storlek:  89.0 KB




    Relä nummer 2:
    Detta placerade jag vid fläkthastighetsbrytaren under bilstereon. Jag kopplade där 30--->87a så att reläet alltid ger ström till fläkten när reläet är INTE DRAGET. Detta för att fläkten skall fungera om något händer med resten av upplägget. Detta relä aktiveras av styrningen från WBUS enheten, så att när WBUS enheten startar så bryts inkommande ström till fläkten. Detta gör att ström inte kan gå bakvägen och ut i bilen denna väg.
    Bilden visar vilken av kablarna jag bryter, dvs den svarta med blått streck som jag pekar på i bilden. Denna kapar jag av och använder reläpunkterna 30->87a för att styra. Man behöver bara ta ut bilstereon och den lilla hyllan för att nå kabeln. Den klämmer man sedan på sidorna och drar rakt bakåt. Man kan se den med en spegel och ficklampa. Den fempoliga kontakten med dessa kablar sitter nästan precis bakom fläktvredet. Varje kabel är för ett effektläge på fläkten, utom en, som är tillförseln av ström +12v till fläkten.

    Namn:  IMG_0728.jpg
Visningar: 3531
Storlek:  154.0 KB





    Relä nummer 3:
    Detta placerade jag tillsammans med relä nummer 1 mellan säkringslådan och fläkten under instrumentpanelen. Detta relä får signal från WBUS styrningen +12v. Som först passerar Relä nummer 1. Detta för att elminiera chansen för att denna styrning skall påverkas / kunna användas när bilen är igång. Här kommer +12v från WBUS styrningen in på 86/86 och jord på andra. På 87a finns ingenting, och på 87 är fläkten kopplad. På 30 har jag kopplad +12v direkt från 20A säkring som går till alarmet normalt, då denna alltid har ström även när ACC är av.

    Den första bilden visar vart jag kopplar på strömmen för fläkten på läge 2. Bakom min hand sitter fläktmotståndet som är monterat i fläktkanalen vid fläkten under instrumentpanelen.
    Namn:  IMG_0731.jpg
Visningar: 2714
Storlek:  223.7 KB
    Den andra bilden visar vart jag tagit strömmen, dvs röd kabel med blå streck som går till billarmet bakom särkingstavlan. KOLLA NOGA SÅ ATT DU TAR STRÖM FRÅN DEN AVSÄKRADE SIDAN!! Dessa kablar går bakom säkringarna som sitter under askkoppen.
    Namn:  IMG_0730.jpg
Visningar: 2906
Storlek:  177.3 KB



    Relä nummer 4:
    Detta placerade jag under förarstolen. Detta relä styr cirkulationspumpen som sitter på webaston. Sladden som kommer upp genom golvet är blå/svart och tunn (brun för jord). Denna klippte jag av och satte delen som leder ned i golvet till pumpen på pin 30, och den andra delen som leder vidare till bilens styrning på pin 87a så att bilen alltid kan styra pumpen om detta relä INTE ÄR DRAGET. På pin 87 satte jag +12v som jag hämtade under sätet på en tjock röd kabel som alltid har ström även när ACC är AV. På pin 85/86 satte jag jord respektive styrsignal för cirkulationspump från WBUS styrningen.

    Namn:  cirkulationspump.jpg
Visningar: 3188
Storlek:  87.8 KB





    Vidare har jag monterat två relän till som skall styra omluftflappen. Dessa två relän är ännu inte inkopplade eftersom jag inte har löst hur man skall kunna sluta dessa relän endast i 15 sekunder som behövs för att ändra läget på flappen / spjället. Det är två kablar som styr denna flapp, och de byter polaritet när det sedan skall vridas tillbaka till friskluft.
    Schema för flapstyrning:
    Namn:  IMG_0732.jpg
Visningar: 2786
Storlek:  13.2 KB
    Bilden visar de två små kablarna som går till spjället:
    Namn:  IMG_0729.jpg
Visningar: 2784
Storlek:  13.0 KB


    Test:

    Namn:  IMG_0733.jpg
Visningar: 2762
Storlek:  12.4 KB
    Senast redigerad av good.fidelity den 2020-11-04 klockan 12:56.

  19. #19

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    Fredrik Främling
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    135
    Efter att ha kört denna värmare ett tag märkte jag att avgaserna från webaston kommer in i kupen, detta för att avgasrör från webasto mynnar ut precis under förarstolen på bilen. En dag som är vindstilla får detta som konsekvens att fläkten startar vid 40gr vätsketemperatur och blåser in avgaserna i kupen. Det luktar ganska illa får jag medge.

    Min lösning på problemet, som varit en aktuell frågeställning även tidigare, var att använda återcirkuleringsspjället för att inte dra in kall luft under uppvärmningen av bilen.

    Detta ger snabbare uppvärmning, och reduserar risken för dålig diesel lukt i bilen.

    För att lösa detta kopplade jag mig på styrningen för spjällmotorn med två relän. När relä är i sitt "normala läge" så går signalen sin vanliga väg från styrningen på instrumentpanelen.

    När styrningen för fläkten från webaston aktiveras däremot dras dessa två relän, och då kopplas + 12v på spjällmotorn.

    Denna skall endast ha ström en kort stund, och inte flera minuter. Därför kopplade jag på ett tidsrelä till styrningen, och ställde detta tidsrelä på 7 sekunder. Detta är nog för att dra spjället till sitt endläge och därmed aktivera återluften.

    När bilen sedan startas så har automatiken i bilen en funktion som alltid återställer spjällpositionen så att man inte skall köra runt med återcirkulation.

    Relästyrningen (tidsrelä) som jag använde var en microcontrollerstyrd modell med display som kan ställas på valfri tid. Jag bryggkopplade +12v med styrningen på denna för att direkt aktivera nedräkningen så fort den får ström.

    Vidare 3D printade jag en låda till denna som den monterades i, som jag sedan limmade ihop med smältlim för att fuktsäkra den och hindra rörelser i kopplingar.

    https://www.aliexpress.com/item/3294...archweb201603_

    Namn:  Screen Shot 2021-01-22 at 18.13.01.jpg
Visningar: 2587
Storlek:  21.4 KB

    Denna typ av relä kostar några tior, den modell jag använde har ingång för extern trigger vid strömtillförseln. Den har alltså 3 poler på varje sida. Det finns även modeller med 2 poler vid strömtillförseln, där är jag osäker på hur man kan trigga den direkt vid uppstart.

    Jag byglade bara +12v mot signalingången för att trigga timern. Fungerade finfint.

    Ritade en låda till den och 3D printade ut för att det skall sitta lite snyggare där under. Körde plaste 0,2mm över displayen så att man kan läsa displayen genom plasten.

    Namn:  låda.jpg
Visningar: 2589
Storlek:  145.1 KB

    Hoppas någon annan får nytta av detta!

    //GF
    Senast redigerad av good.fidelity den 2021-01-23 klockan 15:56.

  20. #20

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    "Efter att ha kört denna värmare ett tag märkte jag att avgaserna från webaston kommer in i kupen, detta för att avgasrör från webasto mynnar ut precis under förarstolen på bilen. En dag som är vindstilla får detta som konsekvens att fläkten startar vid 40gr vätsketemperatur och blåser in avgaserna i kupen. Det luktar ganska illa får jag medge."

    En fundering och tillika tips kanske - om du förlänger avgasröret från värmaren längre bak så kan de inte sugas in i bilen?

Liknande ämnen

  1. kupefläkt vw sharan
    Av ullapege i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-09-20, 21:05
  2. Kupéfläkt vw caddy -11
    Av perzon caddy 4 m i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-02-08, 10:23
  3. Kupéfläkt Mk1 Gti -81 lade bara av.
    Av kim_gulle i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-10-01, 17:31
  4. Problem med kupefläkt caddy -05
    Av magnusT i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-08-09, 21:27
  5. Mega Hjälp med hög co vw Transporter-94
    Av epaarne i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-12-05, 17:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin