Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Felix Olsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3

    Mediscreen Golf MK7 2015

    Hej,
    Ny på dessa bilar och hoppas på lite hjälp här.

    Hjälper en vän med hennes bil, hon har en Golf - 14/15 årsmodell. Hennes multimediaskärm i mitten dog för några veckor sedan från ingenstans. Hon sa att hennes kompis hade kopplat in en laddare i usb-utagget i mitt konsolen och att den dog då för att sedan gå att starta upp några gånger innan den dog helt.
    USB-uttaget funkar inte numera heller men det tänker jag matas ifrån skärmen.

    Det jag har gjort:
    * kollat säkringar
    * lossat batteripol för nolla osv
    * hard reset (hålla inne powerknapp upp till 1.5min)
    * Demonterat hela skärmen och mätt på kabelhärvan som kommer, (röd och brun) och hade 12v där.

    Med tanke på att jag mätt fram att den får konstant spänning så känns ju skärmen rätt död.

    Någon som har någon mer ide innan jag skickar den på skroten?

    Mvh Felix

  2. #2
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Om vi antar att det var något fel med kabeln som hennes kompis kopplade in så kan USB-matningen slutat jobba och om vi antar vidare att den delen då är trasig och kortsluter mycket annat så kanske du kan följa USB-matningen in i konsolen och eventuellt koppla loss någon kontakt för att frigöra den delen från resten av konsolen. Bara en tanke ...

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Felix Olsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3
    Ja det var min tanke med, men skärmen gick inte ens att köra igång med fast 12 ifrån ett separat spänningsaggregat hemma.. vet nån vart man kan få tag på elscheman till dessa? Kan va så att det ska va fast 12v på fler trådar kanske..
    Senast redigerad av vfr den 2020-10-27 klockan 21:16. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  4. #4
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    1. Hur mycket ström drar skärmen från labaggregatet?
    2. Finns det 5V på det "trasiga" USB-uttaget?

    Om skärmen inte drar någonting så är det troligen något som brustit. Finns det säkringar på kortet kanske?
    Senast redigerad av Sture_ den 2020-10-27 klockan 17:47.

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Jag kan inte denna enheten på kretskortsnivå men det räcker nog inte med en 12v matning för att tända skärmen, behövs antagligen någon triggersignal. Mammaenheten sitter väl i handskfacket även på Golf och där tror jag det kan sitta en säkring bredvid Quadlockblocket. Behövs antagligen speciella nycklar för att få ut enheten, alternativt skruva loss handskfacket och gå in den vägen.
    Provat att stoppa in en cd och kollat om den enheten är död eller levande?

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Felix Olsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av Sture_ Visa inlägg
    1. Hur mycket ström drar skärmen från labaggregatet?
    2. Finns det 5V på det "trasiga" USB-uttaget?

    Om skärmen inte drar någonting så är det troligen något som brustit. Finns det säkringar på kortet kanske?
    Det var en bra tanke, får sätta upp den i labb-bänken igen och kolla.

    Har ej mät på det uttaget men skulle gissa att det är dött då ingen laddare funkar där i...

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Jag kan inte denna enheten på kretskortsnivå men det räcker nog inte med en 12v matning för att tända skärmen, behövs antagligen någon triggersignal. Mammaenheten sitter väl i handskfacket även på Golf och där tror jag det kan sitta en säkring bredvid Quadlockblocket. Behövs antagligen speciella nycklar för att få ut enheten, alternativt skruva loss handskfacket och gå in den vägen.
    Provat att stoppa in en cd och kollat om den enheten är död eller levande?
    Okej, tror kortet var ett 4-skikts dvs svår o mäta på. Vet du vart man kan komma över elritningar till skärmen, för att hitta en eventuell triggersignal.

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Som sagt - kolla efter säkring bakpå huvudenheten, inte skärmen, innan du lägger ännu mer tid.
    Onödigt arbete är också arbete.

Liknande ämnen

  1. Prisskillnad begagnad MK7.5 vs MK7?
    Av Lejoon i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2019-09-26, 17:12
  2. Köpråd Golf 1,4 TSI MK7 2015
    Av Hydra i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-03-25, 22:34
  3. Golf Mk7 vs. Barnstolar
    Av Alle47 i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-03-09, 21:59
  4. Golf Mk7
    Av Lindahl i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-01-17, 18:19
  5. Golf MK7?
    Av Premis i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-05-15, 19:30

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin