Resultat 1 till 19 av 19
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Lars Hernborg
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    106

    Volkswagen 2020 T-Roc 150 DSG fråga (eller flera så småningom)

    Hej alla,
    detta är min första post (fråga) här i VWCS så ha tålamod om jag klantar till det

    Bytte bil i mitten på juni i år... eller starta iaf en leasing då. Hade en Hyundai i30 i åtta år utan ett enda problem... men började bli lite sliten.

    1. Nåväl, tänkte tvätta min T-Roc på auto-tvätten men såg detta i manualen som jag inte fattar riktigt angående Auto-Hold:

    Namn:  IMG_0841.jpeg
Visningar: 796
Storlek:  676.7 KB

    Gör man inte som vanligt, fäller in backspeglarna, kör in och stänger av motorn i P-läget och väntar till tvätten är klar?

    2. Så hur stänger man av Auto-Hold om man nu måste göra det?
    Hur och bör man demontera antennen också, men står inget om det eller hur man gör?

    Oops blev två frågor på direkten ;-)

    Med vänlig hälsning, CekariYH.

  2. #2

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Staffan S
    Ort
    Falun
    Inlägg
    100

    Volkswagen 2020 T-Roc 150 DSG fråga (eller flera så småningom)

    Det där gäller väl i biltvättar där bilen dras fram genom tvätten. Då måste hjulen rulla fritt.

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Lars Hernborg
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    106
    Ah, så klart måste det ju vara så. Har aldrig sett eller använt någon sådan.
    I den lanthålan jag bor i så betyder auto-wash att 3-4 gubbar poppar upp och sprutar vatten etc på bilen ;-)

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Lars Hernborg
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    106
    Så blev det dags för nästa fråga: Leaving Home och manuell Coming Home??? Vad är det tänkt att dessa ska utföra?

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av CekariYH Visa inlägg
    Så blev det dags för nästa fråga: Leaving Home och manuell Coming Home??? Vad är det tänkt att dessa ska utföra?
    Belysningen som tänds när du låser eller låser upp på tid som du själv väljer.

    Ändra: Står det inte om det i instruktionsboken? För där finns mer information än man tror.

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Hoppla - här får i nog börja från början. Som Candyweiss skriver - sätt dig en god stund med instruktionsboken.
    Därefter - gå ut till bilen och pilla. Väl där kommer du se att du inte har någon antenn som kan demonteras t.ex.

  7. #7

    Reg.datum
    dec 2019
    Namn
    Håkan Kristiansson
    Ort
    Lidingö
    Inlägg
    61
    Tyvärr är instruktionsboken det mest klottriga jag läst. Den hänvisar konstant till andra sidor och stycken. Extremt svårt att få ett sammanhang. Kanske vore bättre om man hittade en elektronisk, så man enkelt kan öppna länkar i stället. Har dock inte hittat någon.

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Kan bara hålla med, en elektronisk instruktionsbok hade varit perfekt. Det hade även varit kanon om den funnits med i infotainmentsystemet
    Senast redigerad av vfr den 2020-10-27 klockan 21:19. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  9. #9

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Lars Hernborg
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    106
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Belysningen som tänds när du låser eller låser upp på tid som du själv väljer.

    Ändra: Står det inte om det i instruktionsboken? För där finns mer information än man tror.
    Satt och leta efter just dom i natt, finns inte i registret, varken på svenska eller engelska orden och börja bläddra lite snabbt, men nada vad jag hittade. Kanske inte varit tillräckligt mörkt än för att dom ska träda i funktion.

    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Hoppla - här får i nog börja från början. Som Candyweiss skriver - sätt dig en god stund med instruktionsboken.
    Därefter - gå ut till bilen och pilla. Väl där kommer du se att du inte har någon antenn som kan demonteras t.ex.
    Har precis fyllt hela boken med post-it lappar på allt som jag kan komma att behöva leta upp igen, och som flera ovan skrivit, så är det ett himla hoppande när man ska läsa om något så man tappar sammanhang och ev. också spåret sas.

    Namn:  IMG_0842.jpeg
Visningar: 697
Storlek:  679.6 KB


    Önskar att man kunde få tag i manualen som PDF så man kan söka, märka och ta bort ointressant text etc på ett bättre sätt.
    Kan ju inte börja köra med märkpenna typ, då bilen leasas.
    Senast redigerad av CekariYH den 2020-10-26 klockan 13:09.

  10. #10

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Lars Hernborg
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    106
    Hittade 2 PDF manualer för T-Roc idag, bägge på engelska, den ena vet jag inte vilken edition det är, men den andra är 2017, vilket inte säger så mycket då min pappers manual har edition 2019.
    Bästa med pdf-filerna är att det går att söka i dom som tex Coming Home eller Leaving Home etc. Provade just det och fick fram 7 sidor med info var av två var i serie, så nog är det plottrigt i onödan i manualerna, men det är ju tyvärr inget ovanligt oavsett pryl.

  11. #11

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Jag laddade hem Skoda Octavia och Superb, de fanns på svenska och väldigt mycket (det mesta) stämde överens med min Passat.

    Kanske går att göra på liknade sätt till T-Roc...


    Skickat från min iPad med Tapatalk

  12. #12

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Lars Hernborg
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    106
    Eh va? Är det ens samma tillverkare? :-)
    Senast redigerad av vfr den 2020-10-27 klockan 21:20. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  13. #13

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Väldigt många saker i Skoda och VW som fungerar lika, tex inställning av bränslevärmare, infotainment, Park Assist, trailerassist m.m (iafl 2016 som min Passat är ifrån).

    Därför har jag haft nytta av Skodas PDF-handbok, eftersom VW (iafl i Sverige) inte ger ut någon elektronisk variant.
    Frågade efter en, när vi hämtade ut vår T-Roc, och då fanns det inte.

  14. #14

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av CekariYH Visa inlägg
    Eh va? Är det ens samma tillverkare? :-)
    Ja det skulle man kunna säga faktiskt. Volkswagen, Audi, Skoda och Seat är olika varumärken i koncernen. De delar väldigt många komponenter med varandra. Kan ju kännas lite lyxigt kanske att en fönsterhissknapp i en Skoda kan se exakt likadan ut och är samma knapp som sitter i en Audi till exempel

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Skoda (ŠKODA AUTO a.s.) och VW PKW är olika biltillverkare, olika företag, men de ingår i samma fordonskoncern och delar utveckling, produktion, produktionsmetoder, teknik etc vilket ger stora skalfördelar, som är nödvändiga och möjliggör den standard och kostnads-/prisnivå som erfordras. VW PKW och Skoda har ingen egen teknik, allt är koncerngemensamt, företagen använder samma plattformar med motorer, växellådor, elektronik, infotainment etc. Utifrån gemensam grund skapar sedan respektive tillverkare sina bilmodeller för att på bästa sätt nå framgång inom sin del av marknaden med de värden som är särskilt viktiga för tilltänkta kunder.

    Mindre designmässiga avvikelser kan förekomma i infotainmentsystemen MIB, men i grunden är logiken samma.

    - Seat S.A.
    - Audi AG
    Senast redigerad av Marcus den 2020-10-27 klockan 11:06.

  16. #16

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Lars Hernborg
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    106
    Jaha, då var det dags igen, inget superviktiga utan mer funderingar.

    Namn:  IMG_0844_2.jpg
Visningar: 660
Storlek:  922.8 KB

    Denna knapp (inringad med rött på bilden), vet vad den gör men fattar inte vitsen eller hur det är tänkt att man ska använda den?


    Hastighetsområde: Varför bara ner till 30 km/h då det helt uppenbart flyter perfekt i 20 när man ligger i kö?


    Parkeringsvärmaren: När jag hämta ut bilen stod det 30 minuter gångtid, och ändrade då till 20 minuter, men nu när vintern är på väg och jag ska ändra igen kan jag fanken inte hitta var man ändrar. Allt jag lyckats med att det måste ändras i bilen och inte nån app… men var i infota-systemet?

    Tack!

  17. #17

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Knappen sätter på och av farthållaren. Du kan också deaktivera inställt läge när du kör.

    Värmarens inställningar hittar du, om du trycker på menyknappen som sitter i fläkthastighetsreglaget.


    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk

  18. #18

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Lars Hernborg
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    106
    Javisst fan, det satt ju en menyknapp där också... :-)

  19. #19

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Lars Hernborg
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    106
    Funderad lite på att köpa LED fjärr-strålkastare till bilen och hittade flera för 3-4 tusen kr, men backade snabbt när verkstan skulle ha 9000+ spänn för montering??? Kan det vara riktigt?

Liknande ämnen

  1. Växling mellan 2an och 3an. T-Roc 2020 DSG
    Av hakank i forum VW-forum
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2021-08-10, 11:56
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2020-10-26, 07:50
  3. Köassistent, T-Roc 2020 DSG (alla paket)
    Av hakank i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2020-06-09, 19:30
  4. vw golf 7 sportsvan 2020 - 150 hk
    Av malvinbertil i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-06-02, 23:12
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-03-09, 19:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin