Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Benny
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3

    Kan verkstaden ha förstört vår bil?

    Hej! Vi var en Volkswagen Caddy 1.9 TDi från 2008. Den har gått drygt 24000 mil. Förra veckan servades den och kamremmen byttes. Efter ca 30 mil (och efter jag tankade, jag tankade dock inte fel) så börjar bilen bete sig konstigt. Små vibrationer vid ca. 1800 varv. Medans jag fortfarande håller på att lyssna på motorn så börjar det bli riktig illa. Låter som om stenar hoppar runt under huven. Bilen bärgas och verkstaden (samma som gjorde service) konstatera motorhaveri. De avslutade felsökningen där. Kamremmen ska dock vara helt ok.

    Jag tycker det är märkligt att bilen harverera i så nära anslutning till en omfattande service. Vad hade ni gjort? Tagit en second opinion och kollat upp det eller bitit i det sura äpplet och trott på att det var en slump?

    Känner mig ändå lurat 😓

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Jag skulle tagit bilen till en annan verkstad.
    Är det en VW-Verkstad eller någon annan mindre lokal verkstad?
    Men vad är det som havererat? Det tycker man ju att dom skall svara på! om dom gjort en riktig felsökning.
    ex hål i en kolv, skuret lager, ventil som gått av eller vad dom nu kommit fram till.
    Man kan ju inte bara säga att det är motorhaveri! Finns ju en orsak till Problemet.!

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Som ovan nämnt, en felsökning på några minuter så kan man direkt se vad som orsakat det, tex om någon tappat in nått i motorn, eventuella vevlagerskador, eller nått relaterat till kamrem och ventilmekanismen.

    Väldigt sannolikt att något gått fel vid servicen, om det så är att dom glömt fylla olja, fyllt för mycke/lite/fel olja, bommat att dra åt något vid kamrem, monterat något fel, tappat in något i kamrem/motorn.. osv.
    Seriösa företag har försäkringar som går in i det läget att dom orsakar en skada på fordonet.

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Benny
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3
    Tack så mycket för era svar. Det var en Autoexperten som servade bilen. Jag kommer låta bilen bärgas till en märkesverkstad och låter de felsöka med tanke på eventuella fel vid servicen

  5. #5
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Förhoppningsvis har inte Autoexperten raderat alla spår av deras eventuella misstag när de fick in bilen en andra gång. Som även andra tycker är det märkligt (och suspekt) att de inte talade om vad som gått fel. Ville de inte svara på det?

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Benny
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3
    Ja, nu i efterhand tänker jag med att den inte skulle ha bärgarts dit. De felsökte och ringde mig och berättade att det var motorhaveri, det såg de då sumpen var fylld med metalspån. Jag frågade om de hade kommit fram till vad det var och då menade han att visst skulle de kunna forrsätta leta men det skulle ju inte leda vidare. Jag sa då att de skulle sluta leta. Tänkte ju precis samma som ni att de säkert kan ha raderst spåren. Men sen tänker jag nu att det kan åndå vara bra att de slutade och nån annan fortsätter med felsökningen.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Frågan är ju då varför ett vevlager alt. lyftare/kamaxel/kamlager skar, såpass kort efter oljebytet.. hade det varit påväg så hade det ju gett sig till känna med den gamla blaskiga oljan.. inte direkt med den nya tjockare..

    Har du lite tur så är det lyftare/kam som skurit, det finns renoveringskit till detta, med kamaxel i bättre stål, samt alla lager och packningar som behövs, på ebay för 2-3000:-.
    (Lagren är lösa, så ofta går dessa maskiner att rädda, och det är faktiskt inget monsterjobb)

Liknande ämnen

  1. Kan man ha mk4 ok på mk2 ??
    Av Golf-power i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-12-15, 00:50
  2. hur små fälgar kan jag ha på en Beetle?
    Av Pepper i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-10-01, 08:50
  3. Isen har förstört min framdörr
    Av gekko i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-11-30, 10:27
  4. Hur stor generator kan man ha i en Golf 3?
    Av Mrgolf i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-10-02, 05:44
  5. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-05, 08:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin