Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sommar Havet
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8

    Tillval parkeringsvärmare för TSI - värt?

    Hej

    Undrar vad ni tycker om parkeringsvärmare som tillval för en TSI-motor. Tillvalet kostar 12 900 kr och jag funderar på hur ”värt” det är att lägga till detta för en Sharan TSI. Bilen kommer rulla i det varmare klimatet av Sverige.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Ett tillval man absolut ska göra om möjlighet finns. I södra Sverige blir det ofta ruggigt i bilen, även om det inte är minusgrader, underbart att komma till en uppvärmd bil. Dessutom, när temperaturen pendlar runt -2 +2 grader och det är fukt i luften så blir det gärna frost på rutorna. Skönt att slippa skrapa rutor då. Särskilt med en bil med stort kupéutrymme som Sharan där det kan ta längre tid att få varm luft i hela kupén. Ett givet tillval tycker jag.

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Är ju väldigt individuellt, tex var och hur man parkerar. Jag som bor och kör i Skåne tycker att parkeringsvärmaren är guld värd. Alltid en varm och skön bil, man slipper skrapa rutorna och motorn blir blixtsnabbt varm. Något annat jag rekommenderar är rattvärme.

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    M H
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    38
    Jag har inte haft parkeringsvärmare i mina tidigare bilar och inte reflekterat så mycket över det. Men nu när jag skaffade min Golf så var det både dieselvärmare och elvärmare i den och det är fan guld värt. Bilen är varm när man ska köra, man slipper skrapa rutor samt att det sliter mindre på motorn när den slipper starta kall i kallt väder.
    Lätt värt dom pengarna skulle jag säga.

    Men visst, parkerar man i varmgarage varje natt och alltid parkerar bilen hemma så kanske det är mindre värt. Själv har jag, som alla andra, råkat fylla upp garaget med annan bråte så bilen får inte plats :P

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Vi har värmare i båda våra bilar, ett helt klart toppentillbehör.

    Dessutom så är det helt klart ett plus, den dagen du vill sälja bilen.
    Och inte vill njuta av värmaren mer.

    Kan inte säga att den skulle blir mer värd, men i alla fall mer lättsåld.

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Appsolut värt varenda krona, även för nästa köpare av bilen. Och med appstyrningen som finns idag skulle jag idag aldrig ens köpa en bil utan bränslevärmaren. Är budgeten knaper ska du välja bort t.ex navigation är min input.

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Appsolut värt varenda krona, även för nästa köpare av bilen. Och med appstyrningen som finns idag skulle jag idag aldrig ens köpa en bil utan bränslevärmaren. Är budgeten knaper ska du välja bort t.ex navigation är min input.
    Jag valde inte navigation, det lilla det behövs så finns det ju i telefonen. Utkastade pengar enligt mig.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Ja nu med Google Maps via Apple CarPlay blir traditionella navigationssystem passé. Sen finns det framför allt med elbilar vissa fordonsfunktioner som kräver ett inbyggt navigationssystem för att göra användandet suveränt. Men för förbränningsmotorbilar, nej.

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    M H
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    38
    Fast det är rätt nice med gps:en i displayen bakom ratten. Jag har det på min, heldigital display. Active info och co-pilot eller vad det heter. Då kan man ha annat på displayen i mitten. Det går ju tyvärr inte få upp gps:en bakom ratten via carplay eller android auto. Men det kanske inte är värt pengarna det kostar nytt iofs.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Jo, jag har också Active Info Display och Discover Pro. Det var kul att ha navigationen i instrumenthuset typ första dagen, sen insåg jag att det bara var rörigt, stökigt och förvirrande. I instrumenthuset vill jag se hastigheten...och inte särskilt mycket mer. Tycker inte det är något problem att flytta huvudet någon centimenter åt höger då och då för att kontrollera att jag på rätt väg, de få gånger jag har behov av mer detaljerad navigation, i vardagen vet jag oftast var jag är Använder aldrig Discover Pro navi idag, den är helt värdelös jämfört med Google Maps, Maps behöver ju inte en exakt adress för att hitta...bland annat.

    Men jag antar att det hela är en smaksak och olika beroende på behov av navigeringshjälp

  11. #11
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Apropå ämnet: Parkeringsvärmare. Begärde in en offert för eftermontering. 30 000:-
    Helt klart ska du ha det tillvalet om bilen ska köras i Sverige. Andrahandsvärdet blir inte sämre heller.

Liknande ämnen

  1. Mystiska tillval Golf r Sc.
    Av Kim i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-03-24, 21:48
  2. Köpa ny gti! Tillval???
    Av Persalls i forum VW-forum
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2014-03-16, 02:10
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-05-01, 10:51
  4. Värt att chippa Tsi?
    Av Thomas79 i forum VW-forum
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-05-01, 23:42
  5. Ingen takanten på GTI mk5. Tillval?
    Av Rs mannen i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-04-16, 23:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin