Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Henrik Eriksson
    Ort
    Sölvesborg
    Inlägg
    4

    Trevligare avgasljud och kanske turbo på en Golf Mk3 GL 1.8l?

    Tjenare på er alla som är lite mer kunniga än mig förhoppningsvis. Jag har en golf mk3 GL 1.8l och fick en tanke nu ikväll och blev jäkligt sugen på att bygga om lite på avgassystemet för lite trevligare ljud och sen eftermontera en turbo, men har fastnat lite i mina tankar då jag inte är så hemma på just golf avdelningen och tänkte då höra med er om ni kanske skulle kunna hjälpa mig vad jag behöver för att få ihop allt med just turbo delen. Tänkte mest så att man inte blir stående av någon anledning när allt är klart.

    //Henrik

  2. #2
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Köp en 1,8t o peta i, besiktningsbart (registreringsbesiktning) dessutom.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Henrik Eriksson
    Ort
    Sölvesborg
    Inlägg
    4
    Så långt har jag inte ens tänkt, det är ju inte alls dumt tack för tipset Manny. Hade en annan fundering också i det hela gällande mitt instrumenthus tror det är fel någonstans i det då där trippen skall visas så visar den bara totala km körda och när man startar bilen så skiftar den mellan --- och CErr men kan inte få fram varken tripp eller km under körning läste mig till att man måste byta instrumenthus till ett med ungefär lika många km och sen nämna det på besiktningen. Är det verkligen så eller går det att ordna det som sitter i redan

  4. #4

    Reg.datum
    feb 2018
    Namn
    Malte Nilsson
    Ort
    Hemse
    Inlägg
    131
    Hur mycket pengar är du beredd att satsa på din Golf? Hur mycket eget arbete är du kapabel till ?
    Ombyggnad till turbo med allt vad det innebär, är mycket kostsam. Det är inte bara att köpa en turbo o slänga dit !

  5. #5

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Henrik Eriksson
    Ort
    Sölvesborg
    Inlägg
    4
    Allt ligger på funderar hyllan för stunden då jag sitter både sjukskriven och nekad till ersättning och utöver det med påbörjad renovering i huset. Så som det ser ut nu så blir det att köpa in delar till att byta kamrem, vattenpump olja obränsle o oljefilter som får köpas in efter hand. Dock så kommer jag göra allt själv den dagen det sker att jag gör något med bilen.

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2014
    Namn
    Robert Lagerquist
    Ort
    VAGGERYD
    Inlägg
    29
    Lägg ner. Byt till en Mk4 GTi istället, så har du turbo från början.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Kanske ett sportavgas från exempelvis Ferrita (https://www.ferrita.com/sv/produkter/personbil) kan vara en bra och rimlig början?

  8. #8

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Henrik Eriksson
    Ort
    Sölvesborg
    Inlägg
    4
    Har dock funderat lite över o byta upp mig till en mk3 vr6 istället då den verkar lite trevlig också, men det får väl vänta till man har råd o lösa det också..

  9. #9
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Mattiass avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias Henriksson
    Medlemsnr
    4270
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    720
    Det blir billigare att köpa ”rätt” modell ifrån början än att bygga om
    Golf mk3 vr6 är en mycket trevlig bil, har själv ägt en för massor av år sedan.
    Om du gillar mk3 hade jag satsat på en 2.0 gti 16v, enligt mig en av vw bästa sugmotorer.

    Vill du inte byta bil, tycker jag Marcus idé med att byta avgassystem är ok.
    Mattias Henriksson
    Passat Alltrack -20, Golf R -14 ,T4 Karmann Colorado -98

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2020-07-13, 19:36
  2. VW Golf 2 MK2 1.8L 16v Turbo
    Av Quexy i forum Bilder och Videos
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-07-16, 21:18
  3. VW Golf MK3 1.8 GL - high and slow
    Av ors i forum Projektforum
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2010-10-20, 01:11
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-02-05, 14:56
  5. 16v topp på en 1,8l 90hk golf mk2?
    Av CCarlsson i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-15, 20:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin