Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    79

    Passat GTE hur ladda 12 V-batteri?

    Kort version:
    Kan man ladda 12 V-batteriet på en Passat GTE 2017 med en vanlig bilbatteriladdare?

    Lång version:
    Har sedan 1.5 vecka en Passat GTE som vi är supernöjd med. Det är en för oss ny bil och det blir så klart en hel del pill och testande av saker som vi normalt inte kommer göra. Det har blivit en hel del väldigt korta turer och i helgen dök en gul varningslampa upp som sa att 12 V-batteriet var lågt och att vi skulle ladda genom att köra. Efter några turer gick varningen bort men idag så börjades dagen med några extremt korta turer och efter det så dök varningen upp igen. Turen fram och tillbaka till jobbet på totalt 2 mil hjälpte inte och jag tänkte därför att jag skulle ladda batteriet över natten. Under huven hittar jag dock inget batteri. Tog fram manualen och för att se var det satt men då står det att det är ett special-batteri som enbart ska laddas på verkstad. Är det korrekt eller bara skitsnack för att tjäna mer pengar?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Kommer du åt 12V batteriets laddpunkter antingen via motorrummet som på andra Passat, dvs i högra övre hörnet mot torpedväggen eller i bagaget på vänster sida så kan det säkert laddas som vanligt med exempelvis en CTEK CT5 Start/Stop. e-Golfens 12V batteri går bra att ladda som vanligt med en sådan laddare, som referens.

    Kan inte hålla med om att det är skitsnack att hänvisa till verkstaden, instruktionsboken utgår från mycket grunda förkunskaper och särskilt med laddhybrider finns det en del "spännande" saker under motorhuven som kan skapa problem för den som inte vet vad den sysslar med.

    Namn:  DB2019AU00732_large.jpg
Visningar: 11773
Storlek:  1.07 MB
    Senast redigerad av Marcus den 2020-10-19 klockan 23:44.

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Jag har inget exakt svar på din fråga om laddningen. Men om du lyckas ladda ur batteriet på dina kortresor behöver du byta körmönster, men framför allt batteriet. Om du lyckas ladda det och har samma körmönster kommer du köra det i botten igen.
    Tänk på att korta körsträckor med sätesvärmare, fläkten på max, värme i speglarna och bakrutan t.ex tar död på vilket batteri som helst så småningom.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Det kan ju också vara föregående ägare som kört slut på batteriet, kanske kört mycket med parkeringsvärmaren eller andra elförbrukare i kombination med korta sträckor, de förbrukare som du nämner. Kanske aldrig brytt sig om att ladda upp det med laddare.

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Jag har en CTEK batteritestare som är riktigt bra för att hålla koll på batteriets status. Ladda ner CTEK´s app som man sedan ansluter med Bluetooth till CTEK-enheten som ansluts till batteriets + och -. Sen ser man spänning och/eller procent och temperatur, och även en graf för ca 3 månader bakåt i tiden. Riktigt bra nu på vinterhalvåret när parkeringsvärmaren används mycket. Känns bra att ha koll om batteriet är på väg att ge upp. https://www.ctek.com/se/alla-produkt...-battery-sense

    Fast jag förmodligen inte hade behövt det så underhållsladdar jag ändå ca 1 gång i veckan med en CTEK MXS 5.0, känns bra att allt är tipptopp.
    https://www.ctek.com/se/alla-produkter/bil/mxs-5-0-eu

    Att underhållsladda är viktigt om man vill ha ett fräscht batteri i många år.
    Senast redigerad av candyweiss den 2020-10-20 klockan 02:13.

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Att underhållsladda är viktigt om man vill ha ett fräscht batteri i många år.
    Detta är i allra högsta grad sant, men som alltid finns det undantag. Kvinnans Qashqai är nu 10 år gammal, körs typ 700 mil per år, således merparten kortsträckor på några kilometer och vinter, vår och höst med sätesvärmare (det brukar vara värme på under sommaren också på passagerarsidan har jag märkt....), defroster, radio och så vidare. Originalbatteriet av typen bly sitter i, laddas aldrig separat och jag har aldrig fyllt på vatten heller.

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    79
    Tack för alla svar.

    Fegade lite och drog inte igång laddning på 12 V-batteriet igår kväll, men det borde jag gjort. Igår när jag kom hem så varnade den för 12 V-batteriet och högspänningsbatteriet var på kanske 20-25 %. Pluggade i laddkabeln för högspänningsbatteriet som då direkt laddade till 30 % och sedan slutade ladda för jag en "avfärdstimer" satt på 6:30. I natt var det minusgrader och i morse när jag kom ut så konstaterade jag att bilen inte laddats och när jag skulle trycka på startknappen så fick jag ett felmeddelande som sa något i stil med Hybridfel ring verkstad samt att den tjöt och larmade om typ varenda funktion i bilen. Misstänkte att det berodde på 12 V så kopplade in min lilla starthjälp. Det hjälpte dock föga så slutade med att jag ringde till VW och begärde hjälp via mobilitetsgaranti. Bärgaren som kom ut en stund senare kopplade in sin biffiga starthjälp, lät den sitta en liten stund och sen gick det fint att starta bilen. SUCK!!!! När den väl startat så gick den att köra på el, men den larmade fortfarande om låg 12 V och att det kan laddas genom att köra bilen. Fick rådet att köra bilen typ en timme för att ladda batteriet ordentligt.

    Blev en 45 minuters omväg till jobbet i "recharge"-läge för att tvinga den att köra bensinmotorn samt ladda högspänningsbatteriet. Varningslampan för 12 V-batteriet försvann efter kanske 30 minuter.


    Vad gäller vanor så tackar jag för tipsen, förstår och håller med. Det som blivit lite speciellt nu är att när bilen har varit ny så har jag suttit och "lekt lite" med inställningar, uppdaterat GPS, POI's och annat när bilen stått still med tändningen på. Sen har det av olika anledingar blivit några riktigt korta körningar (4-500 meter) som vi normalt inte gör. Så jag kan definitivt se varför 12 V-batteriet använts en del och inte getts så mycket tid att laddas. Det är som sagt inte så vi normalt använder bilen så jag tror och hoppas att vi med denna lärdom och även att "lekperioden" definitivt är över så ska det inte vara något problem i framtiden. Men kommer också att sätta i 12 V-laddaren om felet dyker upp igen.

    För övrigt vad gäller parkeringsvärmare, har inte den ett eget batteri? Det vill jag minnas att den hade på vår Alltrack i alla fall.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Var din Alltrack en Passat generation 8? Vad jag vet har inte Passat generation 8 dubbla batterier, oavsett parkeringsvärmare eller ej.

  9. #9
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Har du mätt spänningen över 12V-batteriet med allt avstängt när den har larmat? Hur många volt får du?
    Jag misstänker (som andra i tråden) att batteriet kan vara dåligt, alternativt att det är något fel på laddningen. Har du garanti? Då ska du definitivt använda den.
    Senast redigerad av Sture_ den 2020-10-20 klockan 14:36.

  10. #10

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Var din Alltrack en Passat generation 8? Vad jag vet har inte Passat generation 8 dubbla batterier, oavsett parkeringsvärmare eller ej.
    Ställde frågan till VW-verkstad om varför det inte längre (i B8) var dubbla batterier.
    Och deras svar var att det numera är en fantastisk övervakningsfunktion installerad, som säkerställde att värmaren aldrig skulle kunna dra ur batteriet.
    Men den funkar så där, jag har (ofrivilligt) provat...

  11. #11

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Var din Alltrack en Passat generation 8? Vad jag vet har inte Passat generation 8 dubbla batterier, oavsett parkeringsvärmare eller ej.
    Det var en Alltrack B7. Tog lite för givet att det var samma även i nyare generationer.

    Citat Ursprungligen postat av Sture_ Visa inlägg
    Har du mätt spänningen över 12V-batteriet med allt avstängt när den har larmat? Hur många volt får du?
    Jag misstänker (som andra i tråden) att batteriet kan vara dåligt, alternativt att det är något fel på laddningen. Har du garanti? Då ska du definitivt använda den.
    Har inte mätt spänningen. Har i ärlighetens namn inte ens sett var batteriet sitter, för under huven är det inte i alla fall. Jag har Das Welt Auto-garanti i nästan ett år till, så skulle det nu vara dåligt så går det nog att lösa den vägen. Men jag tror som sagt att jag har gjort massa saker som dragit på 12 V-batteriet utan att riktigt köra så mycket för att ladda upp det. Kan ju dock tycka att det som hände i natt/morse ändå inte borde ha hänt givet den rätt "snälla" varningen.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Generation 7 och 8 är olika plattformar. Sitter inte batteriet vänster bak i bagageutrymmet under förvaringsfacket av plast? Kanske har du laddpunkter tillgängliga i motorutrymmet.

  13. #13
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Citat Ursprungligen postat av Gråtand Visa inlägg
    Men jag tror som sagt att jag har gjort massa saker som dragit på 12 V-batteriet utan att riktigt köra så mycket för att ladda upp det.
    Vet inte vad för typ av batteri som sitter i din bil. Om det är ett bly-syra-batteri så kan det ta skada om det laddas ur mer än 50% av sin kapacitet. Det motsvarar ca 12.3V. Därav min fråga om du mätt.
    Du skrev: Bärgaren som kom ut en stund senare kopplade in sin biffiga starthjälp.
    Där han kopplade in starthjälpen kan du mäta spänningen.

  14. #14

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    79
    Det sitter kopplingspunkter för starthjälp i motorutrymmet. Dessa bör ju som du säger vara kopplade till 12 V-batteriet.

    Jag mätte tyvärr inte spänningen i morse.

    Nu har ju bilen laddats under körning så för mig är det oklart hur jagt ska ett spänningsvärde just nu . För jag vet ju inte om batteriet är delvis laddat, helt laddat och "friskt" eller helt laddat och degraderat. Ett alternativ hade kanske kunnat vara att ladda fullt med extern laddare under natten, koppla ur och vänta en stund för att sedan mäta vad batteriet ger för spänning fulladdat. Men inte heller det vet jag hur jag ska tolka spänningsvärdet på.

  15. #15
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Detta gäller bly-syra-batterier obelastat efter minst en timme sedan laddning:
    Laddningstillstånd
    Spänning
    100% 12,7 Volt
    75% 12,4 Volt
    50% 12,2 Volt
    25% 12,0 Volt
    Urladdat Lika med eller under 11,9 volt

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Det är AGM batteri.

  17. #17
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    OK.

    Det bästa och lättaste sättet att testa ett batteri är att använda en volt- eller multimeter för att mäta spänningen. När du väl vet den exakta spänningen, använd tabellen nedan för att mäta laddningsstatusen.
    Senast redigerad av Sture_ den 2020-10-21 klockan 16:30.

  18. #18

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Jag har en CTEK batteritestare som är riktigt bra för att hålla koll på batteriets status. Ladda ner CTEK´s app som man sedan ansluter med Bluetooth till CTEK-enheten som ansluts till batteriets + och -. Sen ser man spänning och/eller procent och temperatur, och även en graf för ca 3 månader bakåt i tiden. Riktigt bra nu på vinterhalvåret när parkeringsvärmaren används mycket. Känns bra att ha koll om batteriet är på väg att ge upp. https://www.ctek.com/se/alla-produkt...-battery-sense

    Fast jag förmodligen inte hade behövt det så underhållsladdar jag ändå ca 1 gång i veckan med en CTEK MXS 5.0, känns bra att allt är tipptopp.
    https://www.ctek.com/se/alla-produkter/bil/mxs-5-0-eu

    Att underhållsladda är viktigt om man vill ha ett fräscht batteri i många år.
    Har fått mer stök med 12-voltsbatteriet och börjar fundera på om det är smart att investera i en sån batteritestare. Men har du en GTE? Och har du i så fall installerat den direkt på batteriet (som ju är gömt någonstans) eller sitter den på anslutningspunkterna i motorutrymmet?

  19. #19

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Gråtand Visa inlägg
    Har fått mer stök med 12-voltsbatteriet och börjar fundera på om det är smart att investera i en sån batteritestare. Men har du en GTE? Och har du i så fall installerat den direkt på batteriet (som ju är gömt någonstans) eller sitter den på anslutningspunkterna i motorutrymmet?
    Jag har ingen GTE. Den ska anslutas direkt på batteriet på plus och minus.

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Borde väl fungera samma/lika via laddpunkterna i motorutrymmet?

Liknande ämnen

  1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2019-02-06, 17:26
  2. Hur fungerar värmesystemet på Passat GTE?
    Av PrimusX i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2017-10-07, 22:23
  3. Begränsa spänningen till MAX 12 Volt, hur ?
    Av VWGolIV i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-02-15, 17:55
  4. ladda upp bild till min profil. HUR??
    Av jockep i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-28, 21:55
  5. Hur stort batteri får plats Golf Gti 99a
    Av Marcusk i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-09-14, 23:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin