Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 29 av 29
  1. #21

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Senast redigerad av candyweiss den 2020-10-20 klockan 22:30.

  2. #22

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    M H
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    38
    Testade den där guiden, men vet i tusan om jag märker nån skillnad..
    Testade lite växlingar på väg hem från jobbet och växellådan är skitsmidig genom alla växlar förutom till trean. Alla andra växlingar märker jag inte ens på bilen men upp till trean eller från fyran till trean märks tydligt.
    Från 2:an till trean så är det som bilen kopplar sakta och sen typ slänger i 3:an. Från 4:an till 3:an så är det som den kopplar som vanligt men släpper upp kopplingen lite för snabbt så bilen rycker till typ. Inte mycket, men det märks. Tänk som man körde manuell låda.
    Lite småstörigt eftersom alla övriga växlingar är klockrena. Varför måste den vara så klumpig till 3:an för?

  3. #23

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Aldrig prövat den där reset lösningen, men du behöver vcds eller liknande för att utföra adaptionen (kalibrering, reset.....).
    Är det någon som bytt oljan eller?

  4. #24

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    M H
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Aldrig prövat den där reset lösningen, men du behöver vcds eller liknande för att utföra adaptionen (kalibrering, reset.....).
    Är det någon som bytt oljan eller?
    Jag har lämnat in bilen för växellådsoljebyte för några veckor sen, i förebyggande syfte. Det gjordes på vw-verkstad.

  5. #25

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Så det är efter detta som problemet uppstått?

  6. #26

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    M H
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    38
    Nja inte direkt. Nu har jag iofs bara ägt bilen ca 2 månader och passade på att byta olja i lådan så att jag vet att den är fräsch o.s.v. Men nej, jag tyckte nog lådan var lite "osmidig" redan innan, men då jämförde jag med min gamla bil som hade en cvt-låda.
    Men nu tycker jag alla växlar är supersmooth, förutom just växling till 3:an. Om jag kör på en väg så kan jag överhuvudtaget inte märka av i bilen (förutom motorvarvet då) att den faktiskt växlar. T.ex. 1:an till 2:an 3:an till 4:an, 4:an till femman o.s.v.
    Likaså från 7:an till 6:an, 6:an till 5:an märks inte heller. Men däremot, varenda jäkla gång den växlar ner till 3:an så rycker bilen till, eller "bromsar upp" eller vad man ska kalla det. Det handlar ju om några millisekunder, men det är ändå noterbart.
    Likaså känns det som den varvar upp lite innan 3:an läggs i från 2:an och sen slänger den i 3:an, som jag skrev ovan. Det handlar ju om millisekunder där också typ. Men lådan beter sig annorlunda till denna växel jämfört till andra växlar. Det stör mig en aning.

  7. #27

    Reg.datum
    jan 2015
    Namn
    K S
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    90
    Vart gör du detta i VCDS?

    //Kristian
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Aldrig prövat den där reset lösningen, men du behöver vcds eller liknande för att utföra adaptionen (kalibrering, reset.....).
    Är det någon som bytt oljan eller?

  8. #28

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    http://wiki.ross-tech.com/wiki/index...rbox_(DSG/02E)
    Med ODIS och Autel 908Pro får man upp en lista (steg) som "bör" genomföras efter, tar 20-30min att köra runt och ordna det sista

  9. #29

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av Sallesalva Visa inlägg
    Vart gör du detta i VCDS?

    //Kristian
    Minns inte exakt, har ingen bil med dsg själv just nu. Men titta under adaption i #3 så borde det finnas där.

Liknande ämnen

  1. Oljebyte i DSG Dq381
    Av Gixxer Uffe i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-11-08, 21:46
  2. Fundering kring mjukvara.
    Av Raven i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2015-11-26, 23:16
  3. Fundering kring Felkod 01317
    Av Cullberg i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-01-10, 18:08
  4. fundering kring intercooler byte!
    Av Goffe4:a i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-05-06, 15:04
  5. Fundering kring bensinmätaren/färddatorn Golf R
    Av Jocke Grön i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-09-13, 18:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin