Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    M H
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    38

    Fundering kring DSG-lådan (DQ381)

    Hej!
    Jag har en Alltrack 2017 med strax under 7000 mil på mätaren. I bilen sitter DSG7 med våtlammell, d.v.s. DQ381.

    I stadskörning tycker jag att bilen är lite småryckig. Det är väl ganska subtilt egentligen, men jag stör mig ändå på det.
    Det är oftast till och från 3:an som jag tycker den beter sig lite ryckigt. Övriga växlar tycker jag sällan ens märks när den byter. Däremot om den växlar ner från 4:an till trean så tycker jag bilen ofta liksom motorbromsar jättekort, vilket upplevs som ryckig körning.
    Likaså från 2:an till trean om man gasar upp lite (inte plattan i mattan) så tycker jag den tvekar lite i växlingen där eller jättekort varvar upp för att byta. Men det är mer hörseln man får lyssna till där, för varvräknaren visar ingen tendens att den skulle varva upp innan den byter växel (typiskt om man har lamellproblem)
    Kör man jättelugnt är det inget man märker där. Jämför man med sportläget så växlar den ju fortare mellan 2:an och 3:an och slänger i växeln fort, men söndagskör man lite så tar den ganska god tid på sig att växla mellan 2:an till 3:an.

    Testar man att köra plattan i mattan från 2:an och upp till t.ex. 5:an så tycker jag bilen beter sig helt normalt. Bilen växlar runt 4-5000rpm och växlar fint genom alla växlar, men det är just när man inte gasar fullt so jag tycker den gör sig lite mer ryckig.

    Likaså tycker jag att min låda ligger och väntar väl länge innan den växlar upp från en växel till en annan när man kör lugnt, då i Normal-läget. Både på tvåan och trean så varvar motorn en del om man ligger på konstant hastighet innan den tycker det är dags att växla. Känns som de lagt växlingarna lite väl högt varvmässigt..

    Jag har testat en Sharan 2017 med DSG, en 2.0 TDI 4 motion, även den 7 växlad (även fast specen på nätet säger DSG6 på Sharan 2017) och den är mycket finare i växlingarna tycer jag. Den växlade på lägre varv, den växlade fortare, ja den var helt enkelt mer transparent än vad jag upplever min Alltrack som. Skillnaderna är väl inte enorma, men ända kännbara tycker jag.

    Upplever ni som har Alltrack med DSG7 samma fenomen, eller är det bara min låda som är så här? Är jag för känslig? Vet ju att DSG är en manuell låda som dom gjort automatisk typ och att den beter sig så också.
    Värt att notera är att växelådsoljan är bytt i min bil, även fast det ska göras vid 12000 mil. Gjorde det enbart i förebyggande syfte.

    Finns det något sätt att minska ryckigheten? Jag kör bilen som den vore en manuell i princip och mycket försiktig på gasen, så inte så att jag behöver "lära mig" att köra en DSG direkt. Går det resetta DSG-lådan på något sätt? Har sett något tips för längesen om att dra igång tändningen och sen hålla in gaspedalen ett antal sekunder, men det gäller nog äldre lådor skulle jag tro.

  2. #2
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Tyvärr inget svar på din fråga men hur ser man modellbeteckningen på DSG-lådan?

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Ingen lösning på din upplevelse, men jag har inte kört en enda bil med DSG som jag kan beskriva som mjuk och följsam. Du har redan identifierat att det krävs en särskild körstil för att framfarten ska bli någorlunda angenäm. Testa att variera den ytterligare.
    Adaptionen kan nollställas med VCDS och jag har själv gjort det många gånger. Det går några mil och sedan är det same same. Ett förslag kan vara att låta en tuningfirma justera mjukvaran.

  4. #4
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Adaptionen kan nollställas med VCDS och jag har själv gjort det många gånger
    Har du lust att utveckla vad VCDS är?

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    M H
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av Sture_ Visa inlägg
    Tyvärr inget svar på din fråga men hur ser man modellbeteckningen på DSG-lådan?
    Bra fråga. Ser man nog inte i bilen nånstans, men jag vet att sitter det en dsg7 i en motorstark diesel så är det dq381 numera.
    Är det en 6-växlad så är det dq250.
    I motorsvaga bilar kan det sitta en 7 växlad låda, vilket då är dq200 (den med torrlamell som man helst ska undvika..)

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    M H
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Ingen lösning på din upplevelse, men jag har inte kört en enda bil med DSG som jag kan beskriva som mjuk och följsam. Du har redan identifierat att det krävs en särskild körstil för att framfarten ska bli någorlunda angenäm. Testa att variera den ytterligare.
    Adaptionen kan nollställas med VCDS och jag har själv gjort det många gånger. Det går några mil och sedan är det same same. Ett förslag kan vara att låta en tuningfirma justera mjukvaran.
    Nej, det är nog så att dsg:erna inte blir så följsam som jag skulle vilja. Tror inte det är fel på min låda, men gillar inte riktigt när man känner hur bilen motorbromsar lite smått när den växlar ner till trean.
    Likaså skulle jag vilja att den växlade upp lite tidigare än vad den gör. Ligger ibland o brölar på tvåan i låga hastigheter när den skulle kunna växla upp till trean istället.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Inget fel på DQ200, ingen anledning att undvika den. Sitter i massor med bilar som inte havererar hela dagarna. Dessutom betydligt mindre servicebehov än övriga DSG. Angående din upplevelse av körning med DSG så gissar jag att detta är din första bil med DSG? Det tar ett stund innan man kommer på hur den fungerar och hur man ska hantera gasen för att det ska bli bäst. När du kommit på det tror jag inte du kommer uppleva den som ryckig. Den ska inte göras som en traditionell momentomvandlar automat, den lirar bättre tillsammans med en bestämt gasfot.

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    M H
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    38
    Jag har inte ägt en bil med DSG förut, men har kört två andra bilar med DSG förhållandevis mycket för att veta en del om dom. (DQ200 samt DQ250 och nu min egen DQ381). DQ200:an satt i en Golf Tdi på 105hk, en av problembilarna förr i tiden. Men den gick bra den med, men vet ju att det varit en del problem med dom, tidigare iaf.
    Det är väl först nu när man själv äger en DSG som jag kritiskt börjar granska den. När jag kört närståendes DSG:er så har jag inte brytt mig så mycket, dom har funkat bra, men inte reflekterat så mycket hur följsamma dom varit.
    Men nu när man kör en varje dag börjar man granska.
    Jag försöker köra min på så sätt att jag försöker lätta lite på gasen när jag vet att den brukar växla. Eller håller konstant gas. Jag försöker inte köra pellen i mattan när jag vet att den ska växla.
    När jag testade en 7-växlad sharan spelade detdock ingen roll hur man gasade, den var rätt följsam och trevlig i växlarna även om man höll ganska bra på gasen. Den var mycket snabbare och distinktare i växlingarna än min golf. Kanske sitter det en DQ500 i den? Eller iaf annan mjukvara, för den var helt annorlunda mot min när och hur den växlade.
    Senast redigerad av vfr den 2020-10-18 klockan 19:56. Anledning: Ingen menig att citera hela inlägget precis före

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Har inte hört om något speciellt om problem med DQ200 och Golf TDI, oavsett Golf-generation. Problemen med DQ200 gällde i hög grad större och tyngre bilar som Passat (generation 6 och 7) och Touran (generation 1).

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Om olja och filter är bytt bör man göra en "reset" på den.
    Vilken låda du har hittar du i serviceboken eller klisterlappen i bagagerummet.

  11. #11

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    M H
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    38
    Hur gör man reset på den då? Antar att det görs på verkstan vid bytet?
    Det var en vw-verkstad som gjorde oljebytet..
    Senast redigerad av vfr den 2020-10-19 klockan 10:50. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  12. #12

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av Sture_ Visa inlägg
    Har du lust att utveckla vad VCDS är?
    VCDS är en semiprofesionell diagnosutrustning som används av många oberoende verkstäder och vi privata entusiaster använder. VCDS klarar i stort sett alla felsökningar, adapteringar och kalibreringar märkesverkstadens utrustning klarar, förutom alla online-funktioner. T.ex uppdatering av mjukvaror, koda nycklar som exempel.

  13. #13
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Citat Ursprungligen postat av eddiw Visa inlägg
    Jag har inte ägt en bil med DSG förut
    Jag försöker köra min på så sätt att jag försöker lätta lite på gasen när jag vet att den brukar växla
    Det ska du väl inte behöva göra? Kör som vanligt, krångla inte till det. Kör plattan i mattan nån gång för att kolla om lådan är vaken (eller vid omkörning).

  14. #14

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Nej, verkstaden gör ingen "reset" vid oljebyte..

  15. #15

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    M H
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    38
    Ok, men då behöver man VCDS-utrustningen eller går det göra en reset på annat sätt?
    Senast redigerad av vfr den 2020-10-20 klockan 02:36. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  16. #16

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Om olja och filter är bytt bör man göra en "reset" på den.
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Nej, verkstaden gör ingen "reset" vid oljebyte..
    Vem gör det om inte verkstaden?

  17. #17

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Lådan ska ju adaptera kontinuerligt efter körstil. Om man kan göra en reset på annat sätt än med VCDS eller annan diagnosutrustning har jag ingen aning om. Växlingarna blir annorlunda hur som helst när man gjort det och man ska göra en viss körcykel i samband med det.

  18. #18

    Reg.datum
    jun 2015
    Namn
    Henrik R
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    90
    Jag hade min Passat B8 på olje-service förra veckan (jag har påtalat samma fenomen du beskriver i andra trådar här) och påtalade problemen för verkstand att jag upplever vid växling från 2->3 att det känns som att bilen släpper av och det blir en långsam växling som känns ryckig. Oftast tycker jag det var märkbart vi konstant gas.
    Jag fick en mekaniker att åka med mig på en provtur och då visade sig fenomenet inte alls! Givetvis! (övervakar de mig?!?? ;-) )

    Hur som helst så fick jag tillbaka bilen dagen efter och då hade nollställt lådans adaption. Var som en helt ny bil att köra faktiskt. Inga tendenser till "släpp" vid växling 2->3.

    Nu har vi kört en 30mil med bilen sedan dess och idag när jag körde till jobbet så var första växlingen 2->3 likadan igen. Visst, lådan kall, relativt kallt ute... så ska inte dra några växlar av det (pun intended! ).

  19. #19

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    M H
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    38
    Intressant! Jag får be dom nollställa adaptionen vid nästa service. Tyvärr verkar det ju vara vår slappa körstil som gör lådorna sega eller nåt igen

  20. #20

    Reg.datum
    jan 2015
    Namn
    K S
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    90
    Vet du hur man gör den reseten med VCDS? Är oxå nybliven DSG ägaren sedan juli och känner igen mig med det som de andra skriver om "släpp" mm. Mvh Kristian
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Lådan ska ju adaptera kontinuerligt efter körstil. Om man kan göra en reset på annat sätt än med VCDS eller annan diagnosutrustning har jag ingen aning om. Växlingarna blir annorlunda hur som helst när man gjort det och man ska göra en viss körcykel i samband med det.

Liknande ämnen

  1. Oljebyte i DSG Dq381
    Av Gixxer Uffe i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-11-08, 21:46
  2. Fundering kring mjukvara.
    Av Raven i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2015-11-26, 23:16
  3. Fundering kring Felkod 01317
    Av Cullberg i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-01-10, 18:08
  4. fundering kring intercooler byte!
    Av Goffe4:a i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-05-06, 15:04
  5. Fundering kring bensinmätaren/färddatorn Golf R
    Av Jocke Grön i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-09-13, 18:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin