Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 399

    Köpråd... ? , VW Passat 3,2 VR6 ( 2006-2010 )

    Hej !

    Jag har blivit erbjuden att köpa en VW Passat 3C/B6 med 3,2 liters VR6 motor på 250 Hk.
    Jag har inte haft upp bilen på lyft eller liknande utan bara gjort en okulärbesiktning.
    Bilen ser ut att vara rostfri och inga synliga galv/lacksläpp heller.
    Bilen har gått 14200 Mil och har 4 ägare sedan ny.

    Någon som kan bidra med lite köpråd vad gäller 3C/B6 modellen, DSG'n, VR6 3,2 liters motorn
    och Haldex systemet som finns på dessa bilar ?
    Senast redigerad av 2stroke den 2020-10-09 klockan 14:38.

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Kanske ingen hjälp, men kolla denna tråden http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...&highlight=vr6

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Nu läste jag inte hela tråden candyweiss, men det där är en helt annan bil, helt annan plattform och komponenter. Inget samma.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    2stroke: tekniskt sett är det en större Golf R32, i grunden samma motor, växellåda (DQ250) och fyrhjulsdrift. Vet inte om det säger dig något. Men framför allt växellådan och fyrhjulsdriftsystemet är ju mycket allmänt förekommande bland PQ35 och PQ46 baserade modeller.

  5. #5
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Jag köpte en B6 R36 ny 2010 och hade den i 4 år 6000mil. Det är inte exakt samma bil, men samma dsg, haldex, basmotor, plattform etc.
    Bilen i sig var underbar, med eftermarknads filter och avgas så sjöng den som en gud varenda gång man trampade på. Inte den snabbaste bilen jag ägt, men definitivt en av dem som jag haft flest smiles per miles i. Rymlig, praktisk och jätterolig, inte minst på vintern med bredställ i varenda kurva

    Sen var det tyvärr också den VW jag ägt med mest fel också. Mechatroniken i DSG fick bytas vid 4500mil, problem med framförallt back till 1:an men även 2:an-3:an. Pumpen i haldex gav upp och bilen blev 2WD. AC pajade 2ggr. Elstolen pajade. Dynaudio förstärkaren pajade. Lackblåsor, rost, bakvinge som lossnade, drivaxlar som blev glapp fram etc etc. Allt gick på garanti och goodwill men i paritet med priset på 500k var inte kvaliten.

    Sen är det väl så att om man hittar en nu, som har fungerande DSG och haldex där service är skött på dessa och som inte är rostig, då är nog alla felen fixade och då är det bara att njuta

    Vissa skulle hävda att soppaförbrukningen var ett minus också, men det sätter upp på smiles kontot Med 3.6 an som som min hade drog den 11,8l/mil 98 oktan utslaget på de 5000mil jag hade den som tjänstebil och förde körjournal, sen slutade jag räkna
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  6. #6
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 399
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    2stroke:
    Tekniskt sett är det en större Golf R32, i grunden samma motor, växellåda (DQ250) och fyrhjulsdrift.
    Vet inte om det säger dig något.
    Men framför allt växellådan och fyrhjulsdriftsystemet är ju mycket allmänt förekommande bland PQ35 och PQ46 baserade modeller.
    Jag är inte hemma på vad dessa beteckningar betyder i klartext PQ35/PQ46
    Vilken Generation på Haldex systemet ?
    Finns det filter i det aktuella Haldex systemet ?
    Finns det filter på denna DSG växellåda ?

    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    Jag köpte en B6 R36 ny 2010 och hade den i 4 år 6000mil.
    Det är inte exakt samma bil, men samma dsg, haldex, basmotor, plattform etc.
    Bilen i sig var underbar, med eftermarknads filter och avgas så sjöng den som en gud varenda gång man trampade på. Definitivt en av de bilar som jag haft flest smiles per miles i.
    Rymlig, praktisk och jätterolig, inte minst på vintern med bredställ i varenda kurva

    Sen var det tyvärr också den VW jag ägt med mest fel också...
    Mechatroniken i DSG fick bytas vid 4500mil, problem med framförallt back till 1:an men även 2:an-3:an.
    Pumpen i haldex gav upp och bilen blev 2WD. AC pajade 2ggr. Elstolen pajade.
    Dynaudio förstärkaren pajade. Lackblåsor, rost, bakvinge som lossnade, drivaxlar som blev glapp fram etc etc.
    Allt gick på garanti och goodwill men i paritet med priset på 500k var inte kvalitén.

    Sen är det väl så att om man hittar en nu, som har fungerande DSG och haldex där service är skött på dessa
    och som inte är rostig, då är nog alla felen fixade och då är det bara att njuta

    Vissa skulle hävda att soppaförbrukningen var ett minus också, men det sätter jag upp på smiles kontot
    Med 3,6 an som som min hade drog den 1,18 l/mil 98 oktan utslaget på de 5000 mil jag hade den som tjänstebil
    och förde körjournal, sen slutade jag räkna
    Intressanta och bra synpunkter eftersom att du hade din i ~6000 Mil.
    Vad tycker du om de officiella siffrorna från VW ?
    Namn:  Bränsleförbrukning.jpg
Visningar: 651
Storlek:  185.7 KB

  7. #7
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Jag har inte kört 3,2 i Passat, men som nämnt innan är det samma motor som i Golf R32 och det är ju en trevlig bil.
    Gällande R36:an så verkade 0-100 tiden stämma rätt väl, den gick jämt från rödljusen med andra bilar som skulle ha liknande prestanda. Toppfarten verifierade jag med gps på autobahn till lite mer än 250 innan datorn satte stopp.
    Förbrukningssiffrorna från VW ser jag som en utopi. Det absolut lägsta jag någonsin kom på en tank var 0.95l/mil, då var det konstant fart på 6:an i 70-80km/h på landsväg. Min bil hade org tillvals 19" som säkert höjer förbrukningen något men 0,81l/mil är ett skämt. VR6rna har alla dålig verkningsgrad, oavsett utförande, det är nackdelen med motortypen. Mycket annat är en fördel
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    PQ35 utgör grunden för VW Golf generation 5 och 6 och en lång rad andra modeller med samma bas. PQ46 är de större bilarna som VW Passat generation 6 och Skoda Superb generation 2, samt faktiskt VW Eos. Haldex systemet bör vara generation 4 med filter. Man byter olja i DQ250 växellådan.

  9. #9
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 399
    Några typiska fel som brukar drabba just Passat 3C/B6 ?
    Senast redigerad av 2stroke den 2020-10-09 klockan 23:38.

  10. #10
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Citat Ursprungligen postat av 2stroke Visa inlägg
    Några typiska fel som brukar drabba just Passat 3C/B6 ?
    MickeR sammanfattade saker och ting väldigt bra lite ovan i tråden. Har du inte läst?

  11. #11
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 399
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    Jag köpte en B6 R36 ny 2010 och hade den i 4 år 6000 mil.
    Hade följande problem med min bil:
    * Mechatroniken i DSG fick bytas vid 4500 mil.
    * DSG problem med framförallt back till 1:an men även 2:an-3:an.
    * Haldex pumpen gav upp och bilen blev 2WD.
    * AC pajade 2 ggr.
    * Elstolen pajade.
    * Dynaudio förstärkaren pajade.
    * Lackblåsor.
    * Rost lite här och där.
    * Bakvinge som lossnade.
    * Drivaxlar som blev glapp fram.
    * Etc etc.
    Citat Ursprungligen postat av Andersson Racing Visa inlägg
    MickeR sammanfattade saker och ting väldigt bra ovan i tråden.
    Har du inte läst ?
    Jodå, men jag antar att B6 har många fler "typfel" som de allra flesta B6'or råkar ut för
    än de som MickeR skrev.

Liknande ämnen

  1. VW Passat 2.0 2006 felkod P0441
    Av Wiizper i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2020-02-02, 11:16
  2. Golf GTI 2006 - köpråd
    Av loadmaster i forum VW-forum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2016-02-18, 10:22
  3. Köpråd Polo 2002-2005 & 2006-2007
    Av Mulder-_- i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-10-21, 10:24
  4. Minsta fälgstorlek, passat 2006-2010
    Av Mulder-_- i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-11-23, 23:19
  5. Köpråd: VW Vento VR6
    Av Steton i forum VW-forum
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2008-08-17, 22:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin