Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Övningsbilen

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    Mathias Svensson
    Ort
    Ljungbyholm
    Inlägg
    11

    Övningsbilen

    Inget herrejösses projekt men en Polo 6n1 skall bli lärobil för barnen.

    Jag har köpt en Polo 1,4i 1996 med hela 60hk som skall användas som övningsbil med barnen.

    Planen är att få den fräsch så att den kan fungera som andrabil också.
    Namn:  IMG_2299.jpg
Visningar: 476
Storlek:  1.91 MB

    Jag har startat med att tvätta hela inredningen med klädseltvättmaskin (Kärscher våtdamsugare) och väntar på en massa servicedelar för att byta alla vätskor, filter, kamrem m. vattenpump och tändkablar (då det har varit en inneboende i bilen).
    Bilen skall även få en rekord på utsidan för att återställa djupet i den röda färgen. Dessutom har någon bytt framskärmar men monterat dem bristfälligt så jag tar nog av dem för att rätta till så att det blir jämna springor mellan skäm och förra/motorhuv.

    Polon är fin för sin ålder och har gått 21000mil varav de sista 10 åren enbart 2000mil mer eller mindre till och från bilprovningen. Näst intill ingen synlig rost annan än stenskott. Sen har bilen ett som det verkar ett ovanligt tillbehör en fabriksmonterad glastaklucka som också är tät och fin.

    Så det var mitt första inlägg i denna del av forumet.

    Skall försöka uppdatera under de kommande arbetena
    Senast redigerad av Rune rusk den 2020-10-12 klockan 08:27.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    Mathias Svensson
    Ort
    Ljungbyholm
    Inlägg
    11
    Så gick då denna helgen utan några arbeten på Hugo (Polon har fått det namnet) eftersom Skruvat.se inte direkt är några som lev. lagerhållna varor snabbt (beställde förra söndagen). Men det kanske är Schenker som är långsamma för det verkar som att paketen legat på terminalen i Nybro sedan natten till fredag.
    Det är nog sista gången jag beställer där ifrån, men nu har jag kunnat göra lite annat nödvändigt så det går att fylla helgerna ändå.
    Senast redigerad av Rune rusk den 2020-10-12 klockan 09:20.

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Jag handlar ofta från www.mister-auto.se , de levererar snabbt och har ofta %-rabattkampanjer.
    För en 50-lapp kan man förköpa returfrakt. Har returnerat prylar jag inte behövde utan problem.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    Mathias Svensson
    Ort
    Ljungbyholm
    Inlägg
    11
    Då har jag och sonen (som inte är någon mekaniker utan gamer) varit i garaget och påbörjat servicearbetena med att byta tändstift, tändkablar och luftfilter. Som vanligt när man skruva hittar man mer saker att föra upp på att-göra-listan. Skall nog byta fördelarlock och rotor då de såg lite oxiderade ut. Tyckte också vi teststart att det lät som det läcker vid grenröret så vi får väl ta bort plåtskyddet och kolla om det är ok. Dessutom gav jag mig på att plocka ut cd-spelaren då den inte är kopplad på konstantström för minnet vilket visade sig vara en större utmaning är jag tänkt. Har tidigare jobbat med fordonsmontage men nu är den ute och lite clips behöver beställas. Men nu är arbetet påbörjat så vi får uppdatera eftersom.

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Fördelarlock och rotor tillhör ju delarna man alltid byter vid första service av "ny" bil

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Flexrören är ju standard.

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Kämpa på - det är inte ovanligt att behöva byta det ena efter det andra och lite mer än vad man tänkt sig. Ett helt harmlöst uppvaknande med fördelarlock och rotor, värre när man står i en hög med demonterade saker och saknar något väsentligt för att kunna montera tillbaka igen

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    Mathias Svensson
    Ort
    Ljungbyholm
    Inlägg
    11
    Så var fördelare och rotor bytta, ny stereo och antennförstärkare installerad samt några lampor i instrumenthus och värmereglage fixade.
    Har någon tips på hur man får bort låscylindern från bagageluckehantaget då det är duktigt oxiderat. Någon tidigare ägare har lackat handtaget inkl. låset så det lilla locket har stått öppet så låset behöver tas ur och rengöras. Men jag har inte lyckats få loss cylindern från handtaget men får vät testa med polygrip också förutom wd40.
    Å vi har också varit ute på första övningsturen och övat att starta, koppla och bromsa. I samband med det testade jag även att panikbromsa så att sonen vet hur han skall göra om jag bestämt säger BROMSA. Bromsarna funkar men det var länge sedan jag körde bil utan ABS.
    Nästa bit i serviceplanen är oljebyte och sedan då kamremmen men den kanske jag gör när jag ändå skall justera in framskärmarna om det underlättar och byta remmen utan inneskärm och ytterskärmen men det ger sig. Sen får vi se hur länge jag kan skjuta på poleringen också.
    Så det var denna veckans uppdatering.
    Senast redigerad av Rune rusk den 2020-10-27 klockan 12:38.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin