Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752

    Lackskydd-vax- generell fråga

    När man köper en begagnad bil i dag så är det ju inte alltid lätt att ta reda på vad det ligger för preparat på den blankaskinande, fina lacken på den nyinköpta beg bilen!
    Förr vad det ju lätt, det var vax punkt slut, men i dag finns det ju allt ifrån vanligt vax till allehanda "high tech" keramiska, polymeer, nano, etc, etc, alla med unikt magiska förmågor att bevara glansen!
    Nåväl hur ska man göra när man vill bättra på lacken inför vintern. Ska man försöka få bort det gamla vaxet, eller vad det nu är, eller ska man bara gnugga på nytt vax och strunta i vad som ligger under?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Filip
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    371
    Ska du polera innan vaxet? Det hade jag gjort innan, och sedan lagt på något lackskydd. Menzerna Power lock tex. Finns massor av typer, keramiska såklart dyrare. Sedan kan du underhålla skyddet med ett sprayvax av bättre modell efter varannan tvätt typ. Tershine refract funkar ypperligt. Håller bra.

    Ska du inte polera räcker det att köra rejält med alkalisk avfettning, tvätta med ett schampo utan vax. Sen lägg på vax. Men eventuella repor finns ju kvar.

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av loadmaster Visa inlägg
    Ska du polera innan vaxet? Det hade jag gjort innan, och sedan lagt på något lackskydd. Menzerna Power lock tex. Finns massor av typer, keramiska såklart dyrare. Sedan kan du underhålla skyddet med ett sprayvax av bättre modell efter varannan tvätt typ. Tershine refract funkar ypperligt. Håller bra.

    Ska du inte polera räcker det att köra rejält med alkalisk avfettning, tvätta med ett schampo utan vax. Sen lägg på vax. Men eventuella repor finns ju kvar.
    Frågan var väl hur man kollar om den redan har någon form av lackskydd, typ keramiskt eller polymerbaserat,och hur man ska hantera det lackskyddet i så fall, ta bort eller bättra på?

    Jag tycker själv det var en intressant fråga som jag inte har något svar på.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Filip
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    371
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Frågan var väl hur man kollar om den redan har någon form av lackskydd, typ keramiskt eller polymerbaserat,och hur man ska hantera det lackskyddet i så fall, ta bort eller bättra på?

    Jag tycker själv det var en intressant fråga som jag inte har något svar på.
    Jag tror pudas avslutade inlägget med att fråga om hur man lägger på skydd, så därav mitt förslag.

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av loadmaster Visa inlägg
    Jag tror pudas avslutade inlägget med att fråga om hur man lägger på skydd, så därav mitt förslag.
    Helt rätt av dig Tyckte jag läste noga, men missade tydligen de två sista raderna i pudas inlägg

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    "Nåväl hur ska man göra när man vill bättra på lacken inför vintern. Ska man försöka få bort det gamla vaxet, eller vad det nu är, eller ska man bara gnugga på nytt vax och strunta i vad som ligger under?"

    Det var nog jag som felformulerade det lite, ska vara "bättra på lackskyddet inför vintern"!
    Jag vill nog påstå att jag är väl förtrogen med processerna som föregår det slutliga lagret vax/lackskydd.

    Bilen ifråga är i ett sådant skick att inget behov av polering föreligger!

  7. #7
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    När man köper en begagnad bil i dag så är det ju inte alltid lätt att ta reda på vad det ligger för preparat på den blankaskinande, fina lacken på den nyinköpta beg bilen!
    Förr vad det ju lätt, det var vax punkt slut, men i dag finns det ju allt ifrån vanligt vax till allehanda "high tech" keramiska, polymeer, nano, etc, etc, alla med unikt magiska förmågor att bevara glansen!
    Nåväl hur ska man göra när man vill bättra på lacken inför vintern. Ska man försöka få bort det gamla vaxet, eller vad det nu är, eller ska man bara gnugga på nytt vax och strunta i vad som ligger under?
    Om föregående ägare var noggrann så borde det finnas dokumentation.
    Om inte: Prova att ringa till Ditec och andra lackbehandlingsfirmor, uppge registreringsnumret.

  8. #8
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av Sture_ Visa inlägg
    Om föregående ägare var noggrann så borde det finnas dokumentation.
    Om inte: Prova att ringa till Ditec och andra lackbehandlingsfirmor, uppge registreringsnumret.
    Åtminstone förr kunde man hitta den infon på nätet om man hade tur. När jag kollade upp min bil med regnummer på car.info för första gången (hade då redan ägt bilen i ett par år) så syntes det i historiken att bilen varit inlämnad på keramisk lackförsegling hos en av de stora rekond/lacksbehandlingsfirmorna av tidigare ägare. Provade kolla igen nu men den infon verkar inte visas längre.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-05-18, 21:29
  2. P-fråga!
    Av SundH i forum Off Topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-04-14, 00:18
  3. Rubb/vax på nylackade plåtdelar?
    Av Evolver i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-01, 11:23
  4. ET - Fråga
    Av emil_vr6 i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-09, 14:07
  5. Kompressor VR6 LMM fråga+AAA Fråga.
    Av Mini_me i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-05-15, 09:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin