Resultat 1 till 18 av 18
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    79

    Önskar tips på skydd för klädsel till baksätet (Passat B8)

    Snart ska förhoppningsvis en begagnad Passat B8 GTE inhandlas och något som slagit mig är att nästan alla har skinn/alcantara-säten. Snyggt och skönt, men med två småbarn känns det mindre praktiskt. Har försökt leta något vettigt skydd till modellen men tycker inte jag hittar något bra. Har ni några tips? För att förtydliga så är det alltså skydd för baksätets rygg samt sits och inte baksidan av framsätena jag är intresserad av.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    BeSafe har flera varianter på sådana skydd för respektive säte.

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Bra grej! Till TS, skyddet som a128 tipsar om ser bra ut, men beakta kommentaren
    Sitzdetails (wie z.B. Rücksitzteilung, Isofix usw.) werden nach dem Kauf per E-Mail abgefragt.
    för jag antar att du använder stolar med Isofix.

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    BeSafe har flera varianter på sådana skydd för respektive säte.
    Vi har sådana idag och de tycker jag funkar sisådär. Bra skydd under stolarna och precis bakom de men de är för smala och skyddar inte på sidan av sätet eller yttersta biten på ryggdelen, så när treåringen ska klättra/åla själv in i bilen blir det lätt smutsigt trots skydd.


    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Den skulle kanske vara nåt. Inte så vacker men antar att funktion måste gå före form här

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    Lars
    Medlemsnr
    5408
    Ort
    Vindeln
    Inlägg
    20
    Vi har alltid gjort det lätt för oss. En ikea-filt som vikts till sätesbredden på vardera sidan bak. Går bra att klämma fast under nackskydden och lätt att tvätta vid behov. Hade inte isofix, men en sax fixar väl det.

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Citat Ursprungligen postat av Gråtand Visa inlägg
    Den skulle kanske vara nåt. Inte så vacker men antar att funktion måste gå före form här
    kanske ser bättre ut i verkligheten
    köpte överdrag till framstolarna på Golfen för ca 1200:- för ca 6 år sedan, dock ej konstläder , satte dock bara på förarstolen eftersom det är den som slits mest, lite slitage finns efter denna tid

    sök på google "ukatex Kunstleder" så finns det lite bilder, ser inte så illa ut


  8. #8

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Skulle du själv vilja ha det monterat i bilen som dina 2 små barn ska sitta på? Det är ju något man har för att skydda sätet när man t.ex. ska köra mög till soptippen
    Senast redigerad av candyweiss den 2020-10-03 klockan 22:18.

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    M H
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Skulle du själv vilja ha det monterat i bilen som dina 2 små barn ska sitta på? Det är ju något man har för att skydda sätet när man t.ex. ska köra mög till soptippen
    Små barn sitter i bilbarnstol respektive bilkudde, så vad är problemet. Det är väl jättebra att ha under bilbarnstolen och/eller bilkudden.
    Så ja, absolut det kan jag ha monterat i bilen. Faktum är att jag har köpt ett sånt, men ej installerat ännu.

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av eddiw Visa inlägg
    Små barn sitter i bilbarnstol respektive bilkudde, så vad är problemet. Det är väl jättebra att ha under bilbarnstolen och/eller bilkudden.
    Så ja, absolut det kan jag ha monterat i bilen. Faktum är att jag har köpt ett sånt, men ej installerat ännu.
    Då får jag gratulera till köpet. Det blir garanterat snyggt och barnen eller passagerarna blir nog väldigt imponerande och nöjda. För du ska väl också ha det där permanent precis som TS ska? Dessutom var TS inte intresserad av ett skydd som täckte baksidan av framstolarna.

  12. #12

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    79
    Har inte hunnit leta så mycket själv, men hittade det här som jag tycker verkar lovande. Det ser helt okej ut och enligt bilderna ser det ut som att det går ner på sidan av både sits och ryggdel. Plus har hål för bälte och isofix.
    https://pongo.se/produkt/kurgo-wande...esskydd-svart/

    Lite osäker på bredd på skyddet i förhållande till bredden på Passaten dock.

  13. #13

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    M H
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Då får jag gratulera till köpet. Det blir garanterat snyggt och barnen eller passagerarna blir nog väldigt imponerande och nöjda. För du ska väl också ha det där permanent precis som TS ska? Dessutom var TS inte intresserad av ett skydd som täckte baksidan av framstolarna.
    Men suck vilken jävla skitattityd du har hela tiden, i varje tråd jag läser där du deltar. Är du likadan mot alla du möter utanför nätet också eller?
    Du tror inte man kan vända på det där skyddet så att man kan ha det på vilket håll man vill eller? Mitt ligger i sätet och upp mot ryggstödet, funkar hur bra som helst och täcker inte baksidan av framstolarna utan ligger ner mot golvet och skyddar därmed nederdelen av bakstolarna med.
    Har du någon mer tjurig kommentar att komma med nu eller?

    Förövrigt länkade TS till ett liknande skydd som ligger som det jag har i bilen.
    Jag svarade TS med ett skydd som funkar, behöver inte dina skitkommentarer och tjuriga attityd.

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Jag ger mig, du vinner.
    PS. Länka gärna till någon av trådarna som jag har en skitattityd i. Nej, det behövs inte ser jag nu, du skriver att jag har en skitattityd i alla trådar jag deltar i. Usch vilket rövhål jag måste vara mot familj, vänner, arbetskollegor mf. Jag måste söka hjälp snarast. Kanske du kan rekommendera någon expert, du som är så perfekt själv. Får säga grattis till alla dina nära
    Senast redigerad av vfr den 2020-10-07 klockan 10:40.

  15. #15

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    M H
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Jag ger mig, du vinner.
    PS. Länka gärna till någon av trådarna som jag har en skitattityd i. Nej, det behövs inte ser jag nu, du skriver att jag har en skitattityd i alla trådar jag deltar i. Usch vilket rövhål jag måste vara mot familj, vänner, arbetskollegor mf. Jag måste söka hjälp snarast. Kanske du kan rekommendera någon expert, du som är så perfekt själv. Får säga grattis till alla dina nära
    Jag påtalar det eftersom du har en väldigt tråkig attityd i de flesta trådar. Nu också. Man kan hålla en trevlig ton på ett forum, men du utmärker dig särskilt mycket att inte ha det.

  16. #16

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Chilla Candy, less is more.
    Eddiew - det finns ingen som sett hur du monterat skyddet. Varför inte chilla lite och visa en bild på din fina lösning? Utan bild har det aldrig hänt och all the haters can... you know...

  17. #17

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    M H
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Chilla Candy, less is more.
    Eddiew - det finns ingen som sett hur du monterat skyddet. Varför inte chilla lite och visa en bild på din fina lösning? Utan bild har det aldrig hänt och all the haters can... you know...
    Jag säger inte att skyddet är fint, det är funktionabelt.

  18. #18

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av Gråtand Visa inlägg
    Har inte hunnit leta så mycket själv, men hittade det här som jag tycker verkar lovande. Det ser helt okej ut och enligt bilderna ser det ut som att det går ner på sidan av både sits och ryggdel. Plus har hål för bälte och isofix.
    https://pongo.se/produkt/kurgo-wande...esskydd-svart/

    Lite osäker på bredd på skyddet i förhållande till bredden på Passaten dock.
    Kan meddela att jag monterade skyddet här i veckan så här kommer en liten rapport

    Bredden över sitsen (höger till vänster sida) passade mycket bra. Även längden på sitsen kändes bra i passningen. Så hela sitsen inklusive sidor och framdel är täckt. Det finns hål/genomföring för bälten och där var passformen tight. Det finns inte särskild genomföring för isofox, vilket vi har på en av två barnstolar i baksätet. Med lite slit/drag i skyddet så lyckades jag få till så att både stolen med isofix och den med bältesinfästning gick in i de hålen som var avsedda för bältet.

    Delen för ryggstödet hade jag dock önskat att den varit lite längre för nu slutade den en liten bit under nedre delen på nackstödet i lägsta läget. Borde egentligen räcka, men vår 3,5-åring brukar vara "uppfinningsrik" med hur han klättrar i/ur bilen eller för den delen sparkar runt med skitiga höst/vinter-skor när det är tråkigt i bilen så lite längre hade varit önskvärt .

    På sidorna för rygg och sits så fanns det ca en decimeter skydd över och så som det ser ut på min bil (Passat Variant GTE) så blev det snyggast att trycka in den biten under sitsen och på sidan av ryggdelen. Så hela klädseln är täckt och med det invikta skyddet så ser det faktiskt ganska snyggt ut.

    Skyddet är i grovt tyg och känns ordentligt. Och ser faktiskt ganska snyggt ut.

    Till det tråkiga är att det inte går att fälla mittensätet eller komma åt mittenbältet. Mittenbältet är nog för oss mest ett teoretiskt problem eftersom vi är fyra samt att få vill åka med när de förstår att de ska klättra över en bilbarnstol för att komma in i mitten. För att inte tala om att man inte kan vara så bred över baken. När vi får lite ork över så ska vi "modda" ryggdelen så att det går att fälla mittensätet. Vi brukar va på bygghandeln en del och då är det väldigt praktiskt.

Liknande ämnen

  1. Backventiler till rutspolning på Passat B8?
    Av GTI-nissen i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-10-22, 08:45
  2. Tips o ider på Skvalp skydd i tråget
    Av vr6_mannen i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-05-06, 13:10
  3. Skydd för stötdämpare bak Golv IV
    Av Cullberg i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-07-26, 00:36
  4. Överdrags klädsel till Golf IV
    Av Sapiens i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-04-03, 11:53
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-01, 10:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin