Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2020
    Namn
    Mats Carlstedt
    Ort
    Lunde Västernorrland
    Inlägg
    16

    Byta ut original stereo på Golf5 GTI?

    Hejsan.
    nybliven GTI ägare och har en undran som någon kan svara på.
    vill byta ut original stereon mot en 10” typ Android bilstereo.

    Får en 10,1” platta plats utan att skymma reglage?

    finns det ”adapter kontakt” som gör att alla ratt funktioner och annat funkar
    att sätta emellan ”ny” och gamla stereon?

    Är det en jättesvår montering?
    är ju 58 år och på min tid var det inte så avancerade saker ha ha.

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Finns en hel del årsmodeller att välja på, så kanske lite fler ledtrådar?

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2020
    Namn
    Mats Carlstedt
    Ort
    Lunde Västernorrland
    Inlägg
    16
    Ahhh ja det underlättar helt klart��
    VW GOLF GTI DSG 2008”.
    sorry för att jag missade detta��

  4. #4
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    2008, då borde det vara en Golf mk5. Till mk5 (och mk6, som har samma fysiska format) så finns det en uppsjö eftermarknadsenheter med Android som har rätt form och fästen och passar rakt in i instrumentbrädan. Dessa har upp till 9 tums skärm, större än så får inte plats i urtaget för originalenheten.

    Köper man en sån märkesanpassad så borde den ju antingen ha rätt kontaktstycke för bilen, alternativt att det ingår en adapter. Själva monteringen ska inte vara svårt. Man behöver ta loss panelen kring huvudenheten så sitter enheten med 4 skruvar. Frågan är om sådana här tredjeparsenheter har stöd för bilens originalfunktioner som t.ex. rattknappar.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2020
    Namn
    Mats Carlstedt
    Ort
    Lunde Västernorrland
    Inlägg
    16
    Hejsan och tack för svaret. Ja det verkar ju som om till och jag skulle klara.
    varför jag frågade om just hur stor ”Android” stereo som får plats, är för jag såg denna
    �� Titta vad jag hittade på Wish för ett bra pris!


    https://dl.wish.com/7CETQ

    kanske inte någon större kvalitet. Men verkar som om den ”enligt annons”. Sen OM den verkligen får plats
    är nog inget säljaren bryr sig om.
    men ta en titt, jag uppfattar den som 10”.
    tusen tack cheba

  6. #6
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av Nybliven stolt ägare Visa inlägg
    https://dl.wish.com/7CETQ

    kanske inte någon större kvalitet. Men verkar som om den ”enligt annons”. Sen OM den verkligen får plats
    är nog inget säljaren bryr sig om.
    men ta en titt, jag uppfattar den som 10”.
    Jag kommer inte åt att se hela annonsen då jag inte är inloggad på den sidan, men från det lilla jag kan se i bakgrunden så stämmer inte bilden. Den har inte rätt form för att passa en Golf mk5/mk6, formen är annorlunda i hörnen. Det är möjligt att det är en 10", men då är det för någon annan bil. Så här ser det ut med en 9" skärm i mk5:ans stereoformat:
    https://www.ice-shop.se/in90mtvl.htm...ABEgLSgvD_BwE#

    Det går inte att få in en mycket större skärm där, definitivt inte 10".
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2020
    Namn
    Mats Carlstedt
    Ort
    Lunde Västernorrland
    Inlägg
    16
    Citat Ursprungligen postat av cheba Visa inlägg
    Jag kommer inte åt att se hela annonsen då jag inte är inloggad på den sidan, men från det lilla jag kan se i bakgrunden så stämmer inte bilden. Den har inte rätt form för att passa en Golf mk5/mk6, formen är annorlunda i hörnen. Det är möjligt att det är en 10", men då är det för någon annan bil. Så här ser det ut med en 9" skärm i mk5:ans stereoformat:
    https://www.ice-shop.se/in90mtvl.htm...ABEgLSgvD_BwE#

    Det går inte att få in en mycket större skärm där, definitivt inte 10".

    tackar igen.
    jag tror nog du vet vad du pratar om absolut. Det räcker nog gott med 9” med.
    får bli en sådan. Den går säkert få rätt ”adapter” för kabelhärvan att koppla ihop.
    kollade bara som hastigast men funkar säkert få in volymkontroll och sådant till ratten med.
    har du själv en utbytt och med både GPS och ett bra ljud? Tänkte kasta in mitt gamla slutsteg och ställa baslådan i bagaget..
    som sagt... blir aldrig för gammal för leksaker)
    än en gång tack för hjälp..

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    M H
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    38
    Om det är en relativt ny bil så går det inte att ta bort "stereon" då det inte bara är en stereo längre. Du har ju all display för bilen där, inställningar, fordonsdata och massor mer.
    Det är inte som förr att man bara kunde byta ut stereon.

    Nu anger du inte vad för bil du har, mer än gti, men i nyare bilar finns Android Auto och Apple Carplay och på så vis kan du få upp mobilens skärm på displayen i bilen i ett anpassat format för bilen. Kanske har din bil detta. Ange gärna lite mer vad för bil och årsmodell det är.

    Edit: Detta inlägg låg i en parallell dubblettråd och slogs samman av moderator.
    Senast redigerad av vfr den 2020-09-27 klockan 00:45. Anledning: Förklaring på modererering

  9. #9

    Reg.datum
    sep 2020
    Namn
    Mats Carlstedt
    Ort
    Lunde Västernorrland
    Inlägg
    16
    Citat Ursprungligen postat av eddiw Visa inlägg
    Om det är en relativt ny bil så går det inte att ta bort "stereon" då det inte bara är en stereo längre. Du har ju all display för bilen där, inställningar, fordonsdata och massor mer.
    Det är inte som förr att man bara kunde byta ut stereon.

    Nu anger du inte vad för bil du har, mer än gti, men i nyare bilar finns Android Auto och Apple Carplay och på så vis kan du få upp mobilens skärm på displayen i bilen i ett anpassat format för bilen. Kanske har din bil detta. Ange gärna lite mer vad för bil och årsmodell det är.

    Edit: Detta inlägg låg i en parallell dubblettråd och slogs samman av moderator.

    hej.
    ojdå, detta var ju intressant och även lite ledsamt.
    min stereo verkar väldigt enkel. Endast cd inkast överst. Med liten markering mp3
    ”Mix” knapp och ”ejekt” till höger. Smal skärm, typ 15-20cm bred och 4-5cm hög.
    Knappar: cd, pilar h och v. Meny som visar radio inställningar (vad jag hittar).
    sen bara rund on/off vänster sida och omärkt rund till höger.

    Sen har jag mer ”data” på instrumentpanelen.

    enligt transportstyrelsen : VW GOLF GTI DSG 2008 automat (sekvent).
    enligt Car.info: Golf 5-door GTI 2,0 TFSI DSG Sekventiell, 200Hk, 2009.
    vore kul veta vilket år som stämmer?
    vill ju kunna både ha GPS, bluetooth så jag kan spela från mobil/ladda mobil. Handsfree tel.
    Allt kanske finns kan man tycka på en bil från 2008-2009?
    men det är klart nybilsköparen som valde typ av stereo?

    vore ju förfärligt om det inte skulle gå att byta ut den.
    kan man bifoga foto på denna sida? Så kanske du förstår vilken typ av stereo som sitter i nuläget.
    tusen tack vänligen Mats

  10. #10

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Det finns gott om kompatibla ”eftermarknadssterios” till MK6. Förutom allt från Kina har Pioneer grejer som funkar.

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    OEM är dessvärre det som fungerar bäst.
    Köp ingen billig kina spelare, den tröttnar du på ganska fort!

    Denna (jag kan köpa den för lite under 9k) skal vara bra (har inte provat själv!):
    https://www.autohifi.no/bilmerke-til...bs-p0000020043

  12. #12
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av Nybliven stolt ägare Visa inlägg
    tackar igen.
    jag tror nog du vet vad du pratar om absolut. Det räcker nog gott med 9” med.
    får bli en sådan. Den går säkert få rätt ”adapter” för kabelhärvan att koppla ihop.
    kollade bara som hastigast men funkar säkert få in volymkontroll och sådant till ratten med.
    har du själv en utbytt och med både GPS och ett bra ljud? Tänkte kasta in mitt gamla slutsteg och ställa baslådan i bagaget..
    som sagt... blir aldrig för gammal för leksaker)
    än en gång tack för hjälp..
    När det gäller billiga enheter av okända märken skulle jag nog inte anta att det funkar med rattknappar och andra originalfunktioner. Kollar man på kända märken som Pioneer, Kenwood etc. så brukar de ha märkes/modellspecifika eftermarknadsenheter som har ganska bra stöd för sånt.

    Själv är jag lite av en "OEM nörd" så jag har uppgraderat till en original RNS-510 som var den bästa original media/navigatorenheten till Golf mk6 och dess syskonmodeller från samma era. Ingen Android men 100% stöd för alla originalfunktioner såsom rattknappar, backsensorer, visning av radio/stremad musik/navigering/kompass i färddatorn, stöd för originalmikrofonen i taket, stöd för "media IN" enheten i handskfacket + stöd för ytterligare saker som min bil inte har, t.ex. backkamera.

    Som nämndes ovan, original fungerar bäst, dock är originalenheter till dessa bilar föråldrade om man jämför vilka funktioner mediaenheter har idag. Men jag tror det är svårt att hitta nån eftermarknadsenhet som stöder alla originalfunktioner till 100%, så man får väga fördelar vs. nackdelar.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  13. #13
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Samma här. Uppgraderade min GTI Mk5 Edition 30 till en RNS-510 precis som Fredrik ovan.

  14. #14

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Ha ha, ja RNS såg dagens ljus typ 2006 i olika skepnader och har uppdaterats något under åren, meneeh... näe jag skulle aldrig stoppa i en sån igen med tanke på de alternativ som finns. Det är en riktig dinosaurie, även den seaste (P från 2014?) modellen med SSD.

  15. #15

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    M H
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av Nybliven stolt ägare Visa inlägg
    hej.
    ojdå, detta var ju intressant och även lite ledsamt.
    min stereo verkar väldigt enkel. Endast cd inkast överst. Med liten markering mp3
    ”Mix” knapp och ”ejekt” till höger. Smal skärm, typ 15-20cm bred och 4-5cm hög.
    Knappar: cd, pilar h och v. Meny som visar radio inställningar (vad jag hittar).
    sen bara rund on/off vänster sida och omärkt rund till höger.

    Sen har jag mer ”data” på instrumentpanelen.

    enligt transportstyrelsen : VW GOLF GTI DSG 2008 automat (sekvent).
    enligt Car.info: Golf 5-door GTI 2,0 TFSI DSG Sekventiell, 200Hk, 2009.
    vore kul veta vilket år som stämmer?
    vill ju kunna både ha GPS, bluetooth så jag kan spela från mobil/ladda mobil. Handsfree tel.
    Allt kanske finns kan man tycka på en bil från 2008-2009?
    men det är klart nybilsköparen som valde typ av stereo?

    vore ju förfärligt om det inte skulle gå att byta ut den.
    kan man bifoga foto på denna sida? Så kanske du förstår vilken typ av stereo som sitter i nuläget.
    tusen tack vänligen Mats
    Jaha ok, är det 2008 med en vanlig enkelstero inbyggd så är det, som flera andra redan skrivit, inga problem att byta ut stereon mot en annan. Det är först i nyare årsmodeller som ovanstående faktum gäller.

  16. #16

    Reg.datum
    sep 2020
    Namn
    Mats Carlstedt
    Ort
    Lunde Västernorrland
    Inlägg
    16
    Citat Ursprungligen postat av eddiw Visa inlägg
    Jaha ok, är det 2008 med en vanlig enkelstero inbyggd så är det, som flera andra redan skrivit, inga problem att byta ut stereon mot en annan. Det är först i nyare årsmodeller som ovanstående faktum gäller.
    vad tros om denna:
    https://www.ice-shop.se/ib90mtvl.html#
    Bör väl funka ”bolt on” och ratt kontroll med?
    Senast redigerad av Nybliven stolt ägare den 2020-09-28 klockan 18:53. Anledning: Komplettera

  17. #17

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Större chans att säljaren har ett korrekt svar. Det kan behövas en ram också om den inte har samma form som originalenheten.

  18. #18

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Brukas inte skrivas hur mycket RAM-minne dom har om det är för lite!
    Är det för lite = inget att ha!

  19. #19

    Reg.datum
    jun 2018
    Namn
    Lasse Skoglund
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    135
    Hej där, jag har funderat på det där med men i en passat. Men dom som verkligen vet är BRL och dom har flera stycken som fungerar men MEN det blir lite extra jobb och kopplande o extra adaptrar om man vill ha allt skall fungera som är inbyggt i original stereon så är det. Bättre du pratar med dom för dom vet vad som bör göras eller inte. Dom är väldigt duktiga och köp nåt bra märke istället för Kina saker.

  20. #20

    Reg.datum
    sep 2020
    Namn
    Mats Carlstedt
    Ort
    Lunde Västernorrland
    Inlägg
    16
    Hejsan. Varit overksam här ett tag på grund av sjukdom.
    Men bättre nu. Vet inte hur man gör "posta" nytt inlägg.
    Men hoppas någon god GTI ägare som tittat in och kan svara ändå.
    Har fukt/vatten innanför lampor, bakljus, positionsljus lampa fram.
    Finns det något "trix" att åtgärda det själv? Besiktningsman sa att det bara fattades 1 guldfisk��. Tacksam för hjälp. Kanske finns redan här, men provar med denna metod.

Liknande ämnen

  1. Byta ut stereo Discover mot annan display
    Av Nyqvist i forum VW-forum
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2020-07-14, 19:11
  2. Byta bromssköld bak på Golf5 GTI
    Av vfr i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-04-10, 11:54
  3. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-11-13, 11:48
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-07-05, 13:22

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin