Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2020
    Namn
    Fred
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    2

    Kamrem gick av på Passat 2013 2,0 tdi

    Hej forum.

    Jag har en Passat 2013 2,0 tdi som gått 16000 mil.
    Bilen har alltid servats på vw verkstäder och jag har följt deras service schema till punkt o pricka.
    Senaste servicen var i år vid 15280 mil.
    Men nu helt plötsligt, utan förvarningar eller missljud, så dog motorn och gick inte att starta.
    Förde bilen till vw verkstad, och där konstaterade dom att kamremmen har gått av.
    Skadorna är så stora att motorn måste bytas, enligt vw till en kostnad av 45000 kr ungefär.

    Enligt Vw ska kamremmen bytas vid 21000 mil eller 10 år. Men på senaste servicen jag gjorde i år borde väl vw mekanikerna ha märkt om kamremmen var i behov av byte?
    Jag har ingen kunskap själv i hur man kontrollerar eller byter kamremmen. Det är väl inte meningen att vanligt folk ska behöva ha mekaniker kunskaper för att man kör vw?

    Jag har bett Volkswagen om Goodwill för motorbytet. Men har inte fått något svar ännu.

    Är det någon som har varit med om liknande problem?
    Finns de en chans att få Goodwill från Volkswagen överhuvudtaget?

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Spontant tycker jag att 21000 mil låter som väldigt mycket för ett kamremsbyte, men jag har ingen erfarenhet av just den bilmodellen. Ofta brukar kamremsbyte krävas efter 8000 eller 12000 mil. Sen har vi som sagt också det där med tidsaspekten, gummi åldras ju även om inte bilen körs.

    Jag googlade på "passat 2013 tdi timing belt replacement interval km" och hittade sidan https://www.auto123.com/en/auto-part...n&model=Passat som säger att kamremmen skall bytas efter 9000 och 18000 mil och det låter ju lite rimligare.

    Jag skulle försöka få verkstaden/VW att ta kostnaden på goodwill, det är ju de som har lovat att den skulle hålla bättre än den gjort.

    Men jag vet också att det kanske inte är så lätt att få verkstaden eller biltillverkaren att ta på sig kostnaden i fall som detta. Min bror hade en Alfa med V6-motor som servats som den skulle hos Alfa och ändå gick kamremmen. Kostnaden för det motorbytet fick han stå för själv och om jag minns rätt rörde det sig om hundratusentals kronor. Några år och servicar senare gick kamremmen igen på samma bil men då köpte han sig i stället en annan bil och det blev inte en Alfa.

    m v h Henrik

  3. #3
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av henca Visa inlägg
    Spontant tycker jag att 21000 mil låter som väldigt mycket för ett kamremsbyte, men jag har ingen erfarenhet av just den bilmodellen. Ofta brukar kamremsbyte krävas efter 8000 eller 12000 mil. Sen har vi som sagt också det där med tidsaspekten, gummi åldras ju även om inte bilen körs.

    Jag googlade på "passat 2013 tdi timing belt replacement interval km" och hittade sidan https://www.auto123.com/en/auto-part...n&model=Passat som säger att kamremmen skall bytas efter 9000 och 18000 mil och det låter ju lite rimligare.
    8000 och 12000 mil låter lite tycker jag. Redan min gamla Golf GTI 1995 hade 12000mil som intervall på kamremmen. Min nuvarande har 18000 mil tror jag. Tror det är rätt så vanligt för en modern bil, det förvångar mig inte om det finns bilar med ännu längre intervall. Intervallet förlängs då tekniken går framåt och materialen utvecklas, och man kan även med mekaniska lösningar förbättra hållbarheten. Till exempel på den motor jag har nu (kom i början på 2000-talet) så införde man ett något ovalt remhjul för att skona remmen.

    Informationen på den sidan skulle jag dock ta med en nypa salt. Dels står det bara "Timing Belt Check/Replacement" vilket kan betyda "inspektera remmen visuellt och byt om den ser dålig ut". Dels är det en nordamerikansk sida (t.ex. visar bilden en Passat NMS som är en helt annan bil än den europeiska Passat) och på andra sidan Atlanten kan det vara andra intervall som gäller.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    20000 mil på min Superb -14 med 170 hk motorn
    (Bytte vid 19700)

  5. #5

    Reg.datum
    feb 2018
    Namn
    Malte Nilsson
    Ort
    Hemse
    Inlägg
    131
    Nej ingen skugga skall läggas på mekanikern. Ingen kontroll intervall på kamremmen.
    Möjligheten till Good Will är helt upp till din skoda verkstad. Diskutera med dom !

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2020
    Namn
    Fred
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    2
    Nu har jag fått ett nytt förslag från volkswagen. Dom repar motorn, med topplock byte och ny kamrem och vattenpump. 23000 skulle jag betala för det.
    Det är betydligt mindre än dom 45000 det låg på först med motorbyte.

    Finns det erfarenhet av topplocksbyte och pris för det här i forum?
    Senast redigerad av Vwb7 den 2020-09-23 klockan 09:00.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Räcker det med topplocksbyte? Hur ser kolvar mm ut? Brukar ju inte finnas så mycke förbränningsrum i en diesel..
    Vart i landet finns du?

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Att ta en chans på kundens räkning har väl aldrig hindrat VW!!!

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    M H
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    38
    Synd att bilen gått så pass långt, vissa försäkringsbolag har ju ganska långa maskinsakdegarantier, d.v.s. upp till 15000 mil eller 10 år (vilket som kommer först) och då hade det inte blivit särskilt dyrt. Men nu hade den ju dessvärre passerat 15000 mil med ca 1000 mil och då blir det nog svårare att ta det på någon maskinskadeförsäkring.

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Att ta en chans på kundens räkning har väl aldrig hindrat VW!!!
    Men å andra sidan om dom reparerar den och det inte blir bra så kan man begära pengarna tillbaka

  11. #11

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Sedan är ju 23 tkr inte så hemskt "blodigt" om man räknar bort vad en vanlig service inkluderande kamremsbyte med tillhörande arbete skulle kosta på en VAG verkstad, typ 15 tkr

Liknande ämnen

  1. Backkameraproblem Passat Alltrack TDI 2013
    Av Tonyf i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-10-08, 12:11
  2. När gick man tillbaka till kamrem igen på Golf?
    Av Golf-power i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2019-02-07, 21:19
  3. Multirem gick av passat V5 -02
    Av Luwke i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-02-11, 12:49
  4. Passat 3C TDI: kamkjedja eller kamrem?
    Av Marcus i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-03-21, 22:56
  5. Hackande Passat TDI -99 (Kamrem fel?)
    Av Joonta i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-06-14, 15:51

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin