Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2020
    Namn
    Anders Lindström
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    8

    Passat 2.0 TDI 170 -09 går dåligt efter bränslefilterbyte.

    Jag har problem med en Passat 2.0 TDI 170 som jag går bet på.
    Problemen började efter byte av bränslefilter. Först märkte jag att bilen tappade kraft, sedan började den rycka vid gaspådrag för att till slut stanna.

    Jag började med att byta bränslefilter igen och fick igång bilen men den gick fortfarande lika dåligt vilket den fortfarande gör efter en hel del felsökning. På tomgång låter det som den går på tre cylindrar men när man ökar varvtalet börjar den gå jämnare. Vid fullgas varvar den inte mer en 3000 rpm. Bilen bolmar vit rök och motorn blir väldigt varm.

    Den första felkoden som lästes ut med VCDS var: 000770 - Cylinder 2 P0302 - 000 - Misfire Detected varpå jag kopplade loss elkontakten till spridaren på cylinder 2 och provade. Ingen större skillnad märktes på gången så jag bytte spridaren utan resultat. Efter det så märkte jag att det blev samma resultat om jag koppade ur elkontakten till spridare 1 varpå jag bytte alla spridare men problemet kvarstår.

    Bränsletrycket på lågtryckssidan ligger på 3,5 bar (uppmätt på slangen in till högtryckpumpen/Bosch CP4) med motorn igång.
    Bränsletrycksregulatorn (N276) släpper ut 100 ml per 30 sekunder på tomgång, vilket ska vara enligt spec.
    Bränsletrycket på högtrycksidan är OK enligt VCDS.

    Ett konstigt fenomen är spridarnas bränslemängd, VCDS läste först:
    -3.01 mg/str Injection Quantity Deviation Cyl. 1
    2.99 mg/str Injection Quantity Deviation Cyl. 2
    -3.01 mg/str Injection Quantity Deviation Cyl. 3
    2.99 mg/str Injection Quantity Deviation Cyl. 4
    Nu får jag:
    2.99 mg/str Injection Quantity Deviation Cyl. 1
    2.99 mg/str Injection Quantity Deviation Cyl. 2
    -3.01 mg/str Injection Quantity Deviation Cyl. 3
    -3.01 mg/str Injection Quantity Deviation Cyl. 4

    Alla idéer är välkomna!

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Det lär finnas fler felkoder än så om den går i limpmode(3000rpm max), vilka är dessa?

    Spridare bytta till rätt modell? Inkodade riktigt? (Dina loggade deviations är rätt rejäla..)

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2020
    Namn
    Anders Lindström
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    8
    Tack för ditt svar.

    Det finns en felkod som kom upp i våras och orsakade limpmode när den först dök upp:
    009571 - Turbocharger Boost Control Position Sensor Circuit P2563 - 000 - Implausible Signal - Intermittent
    Senare så blinkade bara "glödspiralen" i några sekunder sen försvann den. Jag hade tänkt fixa det problemet efter filterbytet.

    Anledningen till att jag inte tror att den är orsaken till det nuvarande problemet är att bilen går så illa plus att den ryker och blir överhettad om den får gå länge. Ingen "glödspiral" tänds.

    Kodningen av spridarna gjordes med VCDS enligt de instruktioner som jag hittade, men jag ska dubbelkolla att koden stämmer. Kan tillägga att den går precis lika illa med de nya spridarna.
    Annars får jag bara 000770 - Cylinder 2 P0302 - 000 - Misfire Detected, Cylinder 1 har också förekommit.

    Jag är inne på att undersöka om EGR-ventilen har fastnat i öppet läge, om det skulle kunna orsaka problemet. Annars funderar jag på om kabelstammen till spridarna kan ha skadats av de kraftiga ryck som uppstod innan den stannade.

    Kan tillägga att om man lossar elkontakten till spridare 1 och 2 så går den ungefär lika med eller utan, men lossar man 3 eller 4 så startar den inte.

    Jag hoppas att det är någon som har råkat ut för något liknande som läser det här.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Det är inte så att den kuggat på kammen?
    För om den får för lite bränsle så skall den ju inte börja vitröka eller överhetta.
    Det skulle ju vara om en spridare står och pinkar hela tiden.

    Du har väl inte ryckt ur injektorerna när motorn står på tomgång?
    För tror det är piezo injektorer på dom där och dom fastnar ju i det läge som är aktivt när man tar bort spännigen.
    vilket kan fylla cylindern med bränsle om man har otur.

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2020
    Namn
    Anders Lindström
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    8
    Tack för ditt svar, ni kommer med bra förslag, men kamremmen har jag kollat och den är OK.
    Spridarna kopplade jag bort med motorn avstängd så det borde ha klarat sig.

    Jag bytte bränslemängdsventilen N290 i helgen utan resultat. Det fanns inga metallspån i högtryckspumpen, så den verkar hel.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Dom "nya" spridarna, vart kommer dessa ifrån? Har dom legat på nån hylla?(skall förvaras ståendes, helst med nosen i diesel)

    Mycket pekar på defekt/a spridare, alt. Nått tok vid inkodning.. är det en sån där man måste köra en "minimum deviation" adaption på efter spridarbyte?

    EGRen är ju lätt att blockera i felsökningssyfte..

  7. #7

    Reg.datum
    feb 2018
    Namn
    Malte Nilsson
    Ort
    Hemse
    Inlägg
    131
    Komp prov ?

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Citat Ursprungligen postat av Bilmeken Visa inlägg
    Komp prov ?
    Inte heller tokigt att göra.. spridare som hängt sig, orsakat hydrolock och krökt vevstake.. vilket hade förklarat varför den inte blev bättre efter bytet.. den får diesel men tänder inte pga låg komp..

  9. #9

    Reg.datum
    sep 2020
    Namn
    Anders Lindström
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    8
    Tack för alla svar.

    Kompprov blir jag nog tvungen att göra, jag har sett exempel på samma motortyp med krökta vevstakar på nätet. Jag kan ha fått in smuts i systemet som gjorde att spidarna låste sig.

  10. #10

    Reg.datum
    sep 2020
    Namn
    Anders Lindström
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    8
    Jag gjorde komprov och det var sämre en befarat:
    Cylinger 1: 0 bar, Cylinder 2: 0 bar, Cylinder 3: 22 bar, Cylinder 4: 22 bar.

    Otroligt att den gick att köra med överhuvudtaget! Det borde inte vara vevstakarna när man har 0 bar i kompression kan man tycka.
    Nu får jag sätta mig in i hur man lyfter toppen.

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-10-29, 12:42
  2. mera klös i passat tdi 170?
    Av Ama303 i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-01-12, 16:59
  3. Golf mk2 16v går dåligt efter start.
    Av Fnatrik i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-08-07, 19:27
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-13, 13:55
  5. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-09-30, 22:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin