Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    79

    Passat GTE - Går det att installera elstol i bil som inte har detta original?

    Håller på att leta en begagnad Passat GTE, men då sambons och min kravlista på utrustning verkar vara hög så hittar vi nästan inga bilar som passar. Det som verkar sortera bort i princip alla bilar är kravet att förarstolen ska vara en elstol med minne. Skulle vi ta bort det kravet hittar jag flertalet bilar som nog borde funka bra, både vad gäller utrustning och budget.

    En tanke som slog mig var då att kanske går det att jaga rätt på en begagnad elstol och eftermontera den. Rent fysiskt så gissar jag att infästning borde vara samma som en vanlig stol. Men sannolikt behövs annat kablage, vilket väl bör vara hanterbart. Men hur är det med mjukvara, krävs det omkodning på något vis? Helst vill vi ju att den ska vara knuten till en särskild nyckel så att stolen automatiskt flyttas till rätt position beroende på om min eller hennes nyckel öppnar dörren.

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Med ett kopplingsschema, en komplett stol, VCDS, tid, normalt händig och jävlaranamma är det nog inte alls omöjligt.
    Dock är det normalt två elstolar fram som antagligen kommunicerar med BCM så det kan ju vara så att du kommer ha ett permanent felmeddelande att den inte fungerar.

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    79
    Hmmm... tänkte inte på kopplingsschema. Har inte googlat ännu, men hittar man sånt på nätet?

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Med ett kopplingsschema, en komplett stol, VCDS, tid, normalt händig och jävlaranamma är det nog inte alls omöjligt.
    Dock är det normalt två elstolar fram som antagligen kommunicerar med BCM så det kan ju vara så att du kommer ha ett permanent felmeddelande att den inte fungerar.
    Vet inte hur det är i Passaten, men den Tiguanen jag har med skinnklädsel har bara elstol på förarplatsen?

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Vet inte hur det är i Passaten, men den Tiguanen jag har med skinnklädsel har bara elstol på förarplatsen?
    Eftersom bilarna med elstolar är lite svåra att hitta har jag inte provat någon. Men så som jag misstänker att det är (och så som det är på min nuvarnade Passat) så är både förar- och passagerar-stolen helt motoriserade. Det är dock bara förarstolen som har minne.

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av Gråtand Visa inlägg
    Hmmm... tänkte inte på kopplingsschema. Har inte googlat ännu, men hittar man sånt på nätet?
    Här kan du köpa abonnemang per timme, dygn eller unlimited att tanka ned den dokumentation du behöver för din bil.
    https://erwin.volkswagen.de/erwin/showHome.do

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    Kan du vänta tills nästa år så kommer min bil ut nånstans efter att leasingen går ut.
    Elstol på båda sidor men bara förarsidan har minne och massagefunktion.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Kanske inte spelar dig någon roll, men tänk på att med elstolen kan du inte sänka stolen lika mycket som en standardstol, dvs du kan inte få en lika låg sittposition. För mig blir sittpositionen för hög med elstolen, även i lägsta läget.

  9. #9
    Bannad
    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Klubban
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    48
    Citat Ursprungligen postat av Gråtand Visa inlägg
    Håller på att leta en begagnad Passat GTE, men då sambons och min kravlista på utrustning verkar vara hög så hittar vi nästan inga bilar som passar. Det som verkar sortera bort i princip alla bilar är kravet att förarstolen ska vara en elstol med minne. Skulle vi ta bort det kravet hittar jag flertalet bilar som nog borde funka bra, både vad gäller utrustning och budget.
    Hur mycket besvär är du beredd att satsa? Fullt möjligt att byta ut stolar på Passat GTE men till vilken arbetskostnad? Några veckors arbete att hitta elstolar, några ytterligare veckor att montera in dem (då du inte kan köra bilen) och sedan när det är klart, att bilen konstant piper ett felmeddelande att du inte sitter i stolen ...

    Jag tycker ni ska omformulera era krav eller köpa en ny bil som ni då får precis som ni vill ha den. Mindre frustration!

  10. #10

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Nja, massa veckor behöver det ju inte ta. Jag undrar mest om en fru verkligen är värd ett sådant besvär

Liknande ämnen

  1. Bakdörr som inte går att öppna. Golf 2003
    Av LABubblan i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-08-16, 03:55
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-10-25, 23:13
  3. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-08-25, 12:40
  4. AC som inte går att slå av?
    Av jolio i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-01-14, 20:57
  5. bakdörr som inte går att få upp?
    Av lången i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-18, 11:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin