Resultat 1 till 20 av 20
  1. #1

    Reg.datum
    mar 2020
    Namn
    sonny murberg
    Ort
    BORÅS
    Inlägg
    31

    Ljud vid Bluetooth mobilen

    Jag har en polo 2017 1,2
    Jag undrar när jag har Bluetooth på så hör jag i radion när någon ringer till mig men jag hör inte om jag får något sms eller meddelande på messenger. Vad kan det vara

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Philip
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    229
    Kanske inget svar på din fråga, men det är likadant i min Polo 2015.

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Det kan bero på en herrejösses massa saker.
    Att din mobil och bluetoothversion inte stöder det protokollet.
    Att bilens bluetoothversion inte stöder det protokollet
    Att apparna inte stöder det bluetoothprotokollet.
    Naturligtvis måste du också ha aktiverat aviseringar i appens inställningar.

    Får du signalen i någon annan bluetoothenhet du brukar använda? Högtalare, hörlurar till exempel.

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Det kan bero på en herrejösses massa saker.
    Att din mobil och bluetoothversion inte stöder det protokollet.
    Att bilens bluetoothversion inte stöder det protokollet
    Att apparna inte stöder det bluetoothprotokollet.
    Naturligtvis måste du också ha aktiverat aviseringar i appens inställningar.

    Får du signalen i någon annan bluetoothenhet du brukar använda? Högtalare, hörlurar till exempel.
    Precis likadant som TS i min Tiguan -17 och en Xiaomi med Android. Får ljudet i alla andra Bluetoothenheter.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Philip
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    229
    En spontan tanke. Är det inte mycket rimligt att SMS och andra textmeddelanden inte annonseras i en bil?

    När man kör ska man såklart inte läsa SMS eller liknande. För mig framstår det som logiskt att textmeddelanden inte annonseras.

    "It's not a bug - it's a feature"

  6. #6
    Bannad
    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Klubban
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    48
    Citat Ursprungligen postat av Sonny Visa inlägg
    Jag har en polo 2017 1,2
    Jag undrar när jag har Bluetooth på så hör jag i radion när någon ringer till mig men jag hör inte om jag får något sms eller meddelande på messenger. Vad kan det vara
    Det betyder att du inte ska skriva vare sig SMS eller på Facebook när du kör bil (även om alla andra gör det)!

  7. #7

    Reg.datum
    mar 2020
    Namn
    sonny murberg
    Ort
    BORÅS
    Inlägg
    31
    Jag vet att jag inte ska köra och skriva eller läsa sms eller messenger när jag kör bil och det gör jag inte och har inte tänkt att göra det heller.
    Jag bara undrade varför inte ljudet från sms eller messenger hörs.

  8. #8
    Bannad
    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Klubban
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    48
    Citat Ursprungligen postat av Sonny Visa inlägg
    Jag vet att jag inte ska köra och skriva eller läsa sms eller messenger när jag kör bil och det gör jag inte och har inte tänkt att göra det heller.
    Jag bara undrade varför inte ljudet från sms eller messenger hörs.
    Du har fått ett utmärkt svar från Megapolaren. Även om du inte gillar svaret ...

  9. #9
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Kan du streama musik till bilen över Bluetooth?

    Lägre specade bilar brukar bara ha stöd för nån Bluetoothprofil som bara stöder telefonsamtal (HFP?). Jag vet faktiskt inte om det finns någon profil som stöder aviseringar i sig, men om du har en högre utrustad bil som stöder streaming av musik över Bluetooth så kan du få en hint genom att den streamande appen sänker volymen på den streamade musiken tillfälligt medan "aviseringsljudet" spelas upp. Så är det för mig när jag kör Spotify i bilen. Jag är dock ganska säker på att själva aviseringsljudet fortfarande spelas upp av telefonens egen högtalare, det är bara den uppspelande appens ljud som går ut på Bluetooth.

    Att man får en sån "avisering" har jag inga problem med. Jag tar inte upp telefonen under körning men om jag märker att jag får en avisering under körning så kommer jag komma ihåg att ta upp telefonen och kolla den såfort jag är framme. Och kör jag en längre sträcka eller väntar ett viktigt meddelande så kan jag planera in ett stopp alternativt be en eventuell passagerare kolla telefonen.

    Om man däremot väljer att lyssna på nåt annat än musik streamad från telefonen så går man förstås miste om detta.

    Sedan finns det visst nån Bluetoothprofil (rSAP) som stöder SMS också (man kan få dom upplästa av en röst i bilen, men jag gissar att man inte tillåts läsa dom på skärmen under färd?). Det knepiga med detta är att bilen "tar över" telefonens SIM-kort via Bluetooth, telefonen kan då inte själv använda mobildata. Därför brukar Bluetoothmoduler med stöd för denna profil även ha en WiFi-hotspot, så att bilen kan dela dataanslutningen tillbaka till telefonen.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  10. #10

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Med Android Auto finns stöd för Sms och Whatsapp att få dem upplästa genom en knapptryckning bara. Det låter lite roligt faktiskt.
    Annars är det som Cheba säger, ljudet från t.ex. Spotify dämpas när meddelandesignalen spelas upp.

  11. #11

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Megapolarn har helt rätt, iaf när det gäller Android, det är Android som gör denna begränsningen och inget du kan ändra vad jag vet.
    Detta kom redan i Android 9 (har jag för mig) men missades när 10:an kom och har nu återkommit med någon av uppdateringarna.
    Kan vara att några tillverkare inte följer det, men Samsung gör det definitivt vilket jag kollat eftersom jag själv har samma med en Samsung lur.

  12. #12
    Bannad
    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Klubban
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    48
    Citat Ursprungligen postat av MacAllan Visa inlägg
    Megapolarn har helt rätt, iaf när det gäller Android, det är Android som gör denna begränsningen och inget du kan ändra vad jag vet.
    Perfekt! Inga facebookbimbos som skickar SMS samtidigt som de kör mot rött!

  13. #13
    Bannad
    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Klubban
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    48
    Jag tror Sonny är väldigt aktiv på Facebook och kollar sina SMS minst 2 gånger i sekunden när han kör bil. Sonny skriver på sin iPhone och då är han ursäktad om han kör mot rött, eller hur?

  14. #14

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av Klubban Visa inlägg
    Jag tror Sonny är väldigt aktiv på Facebook och kollar sina SMS minst 2 gånger i sekunden när han kör bil. Sonny skriver på sin iPhone och då är han ursäktad om han kör mot rött, eller hur?
    Vad tillför detta diskussionen?

  15. #15
    Bannad
    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Klubban
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    48
    Citat Ursprungligen postat av Bopper Visa inlägg
    Vad tillför detta diskussionen?
    Att han ska sluta vara vårdslös i trafiken. Glömma bluetooth när han kör bil.

  16. #16

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Citat Ursprungligen postat av Klubban Visa inlägg
    Perfekt! Inga facebookbimbos som skickar SMS samtidigt som de kör mot rött!
    Nja, det hindrar ju inte någon att skicka SMS bara att man inte hör signalen när det kommer nya.

  17. #17
    Bannad
    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Klubban
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    48
    Citat Ursprungligen postat av MacAllan Visa inlägg
    Nja, det hindrar ju inte någon att skicka SMS bara att man inte hör signalen när det kommer nya.
    Nej men när en facebookbimbo får ett meddelande blir hon så ivrig att hon måste omedelbart svara på det. Rödljus eller motorvägsfart är underordnat detta!

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Får du inte en meddelandesymbol i infotainmentsystemet vid SMS? Ett litet kuvert i övre högra delen av displayen där temperatur och annat meddelas.

  19. #19
    Bannad
    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Klubban
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    48
    Helt otroligt! Man MÅSTE vara 100% närvarande på Facebook ÄVEN när man kör bil!
    Hur vore det att stänga av telefonen när du sätter dig bakom ratten och ägna dig 100% åt bilkörning?
    Nej!!! Om det plingar eller visas ett "kuvert" på skärmen så är det 5% bilkörning och 95% Facebook och SMS som gäller!

    Undra på att vi har trafikolyckor! Men det är inte ditt fel. Du skriver ju på Facebook när du kör bil och då gäller inte rödljus, högerregeln och övrigt! Eller hur?

    FACEBOOKBIMBOS!

  20. #20
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Mattiass avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias Henriksson
    Medlemsnr
    4270
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    720
    Hej alla,

    Nu börjar det bli en diskussion om annat än vad tråden bör handla om.
    Frågan gällde om huruvida man kan få en signal i bilen vid sms eller inte, jag anser trådskaparen har fått svar så jag väljer att stänga denna tråd.
    Mattias Henriksson
    Passat Alltrack -20, Golf R -14 ,T4 Karmann Colorado -98

Liknande ämnen

  1. Vinande/tjutande ljud vid gaspådrag
    Av SniFFzoR i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2017-08-24, 08:22
  2. Kan inte parkoppla mobilen, Golf 2015
    Av fredrik_jac i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2017-05-19, 00:10
  3. Styra dieselvärmare via mobilen i nyare VW
    Av Bilgalen i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2016-11-21, 23:40
  4. Knackande ljud vid belastning
    Av peosj i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-08-18, 15:07
  5. Ljud från Dsg vid tomgång
    Av Exelon i forum VW-forum
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2015-06-29, 15:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin