Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 65
  1. #21

    Reg.datum
    sep 2020
    Namn
    Vidar Ekblad
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    29
    Svänghjulet på en bil som gått 23000 mil?
    Den växlar konstigt också, stannar på växlarna för länge.
    jag tänkte om de är nått fel i lådan så är de klart de kan påverka förbrukningen, annars är de väl fel i både motor och låda då, för nu har jag åkt jätte lugnt och drar fortfarande för mycket.
    Ser inte ut att vara större däck än original.

  2. #22

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 011
    Volkswagens dubbelmassesvänghjul brukar börja låta och rassla efter några tusen bil bara, vet jag av egen erfarenhet. Om det är ett sådant på just din motor vet jag dock inte. Det är inte ovanligt att behöva byta svänghjul vid 10.000-12.000 mil. Min referens är bilar tillverkade mellan 2009 och 2012 ungefär.

  3. #23

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Om dubbelmassesvänghjulet klarat sig utan att låta illa i 23 t mil så är det ju jättebra, men det påverkar inte bränsleförbrukningen.

    Min erfarenhet från dessa är att hög fart (över 100 km/h) gärna i kombination med breda 17 eller 18" däck påverkar bränsleförbrukningen i hög grad, går bilen dessutom tungt lastad så blir det ännu sämre.

  4. #24

    Reg.datum
    sep 2020
    Namn
    Vidar Ekblad
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    29
    Sitter absolut inga 17” och ingen last i bilen. Idag körde jag max 100km/h och vissa sträckor 70km/h. Bilen drog 0.89L milen.

  5. #25

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 891
    Citat Ursprungligen postat av Vadru Visa inlägg
    Sitter absolut inga 17” och ingen last i bilen. Idag körde jag max 100km/h och vissa sträckor 70km/h. Bilen drog 0.89L milen.
    Vad säger förra ägaren om bränsleförbrukningen?
    Ändra: 17 tums hjul är inget problem, det är rullomkretsen som ska vara rätt.
    Senast redigerad av candyweiss den 2020-09-10 klockan 14:40.

  6. #26

    Reg.datum
    sep 2020
    Namn
    Vidar Ekblad
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    29
    Han sa att han brukar komma ca 780 km på en tank och han bor i stockholm, så är nog motorväg + stadskörning. Med andra ord ca 0.65-0.75 och jag får han inte under 0.85, så han drar ca 30% för mycket
    Senast redigerad av Vadru den 2020-09-10 klockan 14:56.

  7. #27

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 011
    Inte helt enkelt att förstå vad skillnaden beror på era uppgifter. Inte behöver jag väl ställa frågan om du har koll på däcktrycket?

  8. #28

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 891
    Citat Ursprungligen postat av Vadru Visa inlägg
    Han sa att han brukar komma ca 780 km på en tank och han bor i stockholm, så är nog motorväg + stadskörning. Med andra ord ca 0.65-0.75 och jag får han inte under 0.85, så han drar ca 30% för mycket
    Har du bytt hjul på den?

  9. #29

    Reg.datum
    sep 2020
    Namn
    Vidar Ekblad
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    29
    Hjulen är inte bytta och däcktrycket är bra.
    Vad som är skillnad är svårt att veta, dock har han ju ljugit om att lådan var paj så kan ju hända att den dragit mer soppa tidigare också, dock konstig grej att ljuga om isåfall... Annars måste nått ha hänt där på Mekonomen, eller random att nått gått sönder sedan han tankade sist(låter otroligt).

  10. #30

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 891
    Citat Ursprungligen postat av Vadru Visa inlägg
    Hjulen är inte bytta och däcktrycket är bra.
    Vad som är skillnad är svårt att veta, dock har han ju ljugit om att lådan var paj så kan ju hända att den dragit mer soppa tidigare också, dock konstig grej att ljuga om isåfall... Annars måste nått ha hänt där på Mekonomen, eller random att nått gått sönder sedan han tankade sist(låter otroligt).
    Misstänker lögn om både låda och förbrukning.

  11. #31

    Reg.datum
    sep 2020
    Namn
    Vidar Ekblad
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    29
    Så är de nog tyvärr, datorn säger dock också 780km när man tankat fullt.
    Diskuterar nu med honom om att häva köpet istället.

  12. #32

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 011
    Citat Ursprungligen postat av Vadru Visa inlägg
    Så är de nog tyvärr, datorn säger dock också 780km när man tankat fullt.
    Diskuterar nu med honom om att häva köpet istället.
    Om du räknar ut vad den dragit? Tanka fullt, kör så långt som möjligt, tanka igen och räkna ut snittförbrukningen.
    Vad bilen visar behöver inte vara en sanning. Med VCDS kan jag korrigera och kalibrera snittförbrukningen till att visa vad som helst och det kan man göra när färddatorn (av någon anledning) inte visar rätt värden. Det kan t.ex bero på att tankgivaren visar fel värde, då beräknar färddatorn fel.

    Jag vet inte exakt hur en 2009 är bestyckad, med DPF har du normalt en regenerering som sker när en viss sotmängd finns i filtret. Kortkörningar - mycket sot - fler regenereringar. För att förbränna sotet sprutas diesel in i filtret - ökad bränsleåtgång.

  13. #33

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 891
    Citat Ursprungligen postat av Vadru Visa inlägg
    Så är de nog tyvärr, datorn säger dock också 780km när man tankat fullt.
    Diskuterar nu med honom om att häva köpet istället.
    Jag är inne på hjulspåret igen, ligger det 195/65-15 på bilen?

  14. #34

    Reg.datum
    sep 2020
    Namn
    Vidar Ekblad
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    29
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Om du räknar ut vad den dragit? Tanka fullt, kör så långt som möjligt, tanka igen och räkna ut snittförbrukningen.
    Vad bilen visar behöver inte vara en sanning. Med VCDS kan jag korrigera och kalibrera snittförbrukningen till att visa vad som helst och det kan man göra när färddatorn (av någon anledning) inte visar rätt värden. Det kan t.ex bero på att tankgivaren visar fel värde, då beräknar färddatorn fel.

    Jag vet inte exakt hur en 2009 är bestyckad, med DPF har du normalt en regenerering som sker när en viss sotmängd finns i filtret. Kortkörningar - mycket sot - fler regenereringar. För att förbränna sotet sprutas diesel in i filtret - ökad bränsleåtgång.
    De var de jag gjorde första gången när jag åkte från stockholm till kumla. Tankade fullt innan jag åkte och fullt igen när jag kom hem och de stämde 100% med datorn.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Jag är inne på hjulspåret igen, ligger det 195/65-15 på bilen?
    Japp de är 195/65r15

  15. #35

    Reg.datum
    sep 2020
    Namn
    Vidar Ekblad
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    29
    Nu har jag varit på möller bil och han var ganska säker på att de va svänghjulet. Han sa även att de visst kan påverka förbrukningen då vibrationerna gör så att kopplingen slirar och de är därför han inte växlar som han ska. Så jag måste byta båda svänghjul och koppling om jag inte kan häva köpet.

  16. #36

    Reg.datum
    sep 2020
    Namn
    Vidar Ekblad
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    29
    Det verkar som att bilen kanske var ganska igen sotad ändå. Nu har jag åkt på lång tur och den drog faktiskt 0.8, även fast jag höll lite högre hastigheter. Så blir nog att serva med nya filter. Han gick inte med på att häva köpet men fick iaf lite pengar tillbaka så känns ändå helt okej.

  17. #37

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 891
    Ni skulle ju dela på kostnaderna för en ny låda. Hur blev det med det?
    Senast redigerad av vfr den 2020-09-15 klockan 19:32. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  18. #38

    Reg.datum
    sep 2020
    Namn
    Vidar Ekblad
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    29
    Ja du de var ju bara diskussioner.. Vart väl lite lurad men orkar inte heller krångla med tingsrätten osv, bättre att få lite pengar tillbaka än inget alls.
    Senast redigerad av vfr den 2020-09-15 klockan 19:32. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  19. #39

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 891
    Förstår dig
    Senast redigerad av vfr den 2020-09-15 klockan 19:31. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  20. #40

    Reg.datum
    sep 2020
    Namn
    Vidar Ekblad
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    29
    Jag börjar fundera på om jag bara ska byta svänghjul och lamell istället för hela lådan. Är de nått man kan göra själv och vilka verktyg behövs då?
    Har aldrig hållitpå med automat förut, men bytt svänghjul och koppling på manuell låda.

Liknande ämnen

  1. Caddy 2009 TCM modul placering?
    Av roche i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-04-19, 18:22
  2. Felkodshjälp passat cc tdi 2009
    Av david lange i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-11-11, 21:07
  3. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-07-12, 12:08
  4. Säkring till vindrutetorkare tdi passat 2009
    Av illnino i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-12-07, 08:42
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-10-25, 06:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin