Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 65
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2020
    Namn
    Vidar Ekblad
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    29

    Caddy 1.9 TDI 2009 - högbränsleförbrukning

    Hej!
    köpte idag en caddy och när jag körde hem märkte jag en tråkig grej, den drog 0.96l milen på motorväg 20 mils körning ca 120-130km/h.
    Är väl nästan dubbla mot vad de borde vara?
    Vad tror ni kan vara orsaken till detta?
    Jag har en idé att de kanske är kamremmen som hamnat fel, då den byttes för bara 10 mil sedan. Låter de troligt, eller startar bilen ens då?

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Har inget svar på din fråga, men något jag reagerade på: 0.96 l/m på motorväg i 20 mil, kamremsbyte för 10 mil sedan
    Senast redigerad av vfr den 2020-09-06 klockan 07:26. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2020
    Namn
    Vidar Ekblad
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    29
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Har inget svar på din fråga, men något jag reagerade på: 0.96 l/m på motorväg i 20 mil, kamremsbyte för 10 mil sedan
    Jag menade 10 mil innan jag köpte den. Alltså nu blir de 30 mil sedan.

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Vilken motor är det?

    Jag har haft två Caddy 2009 o 2010 med 75 hk motorn och 5 petad manuell som bägge två drog väldigt mkt om man körde fortare än 115-120 km/h, i blandad körning med mest landsväg gick det utmärkt att komma ner under halvlitern.

    Den sista av dessa byttes mot en 2019 med "samma" motor och den drog mer i den blandade körningen och gick inte att komma ner under halvlitern, däremot drog den betydligt mindre i motorvägsfart.

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Från denna tyska sidan ser man att 75-hästaren ligger på nästan 0.7 l/m i snitt. Många bilar oavsett bränsle börjar ju precis som du skriver sörpla i sig en hel del vid motorvägshastighet, och kan öka ca 1 dl per 10 km/h.
    Ändra: Gömde länken https://www.spritmonitor.de/en/overv...00&powerunit=3
    Senast redigerad av vfr den 2020-09-06 klockan 19:55. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2020
    Namn
    Vidar Ekblad
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    29
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Från denna tyska sidan ser man att 75-hästaren ligger på nästan 0.7 l/m i snitt. Många bilar oavsett bränsle börjar ju precis som du skriver sörpla i sig en hel del vid motorvägshastighet, och kan öka ca 1 dl per 10 km/h.
    Ändra: Gömde länken https://www.spritmonitor.de/en/overv...00&powerunit=3
    De är den med 115?(edit- efter googling 105hk) Hästar i. Absolut ska dom ju dra mer på motorväg, men vi har exakt samma bil på jobbet och den drar betydligt mindre. Nästan litern milen känns på tok för mycket. Har inte ens kommit upp i liknande siffror på jobbet när jag kör 140km/h+

    Vi kan också gämföra med min golf med liknande hästar och går på bensin. Den drar vid liknande hastigheter 0.7, visst är de en mindre bil men samtidigt ska ju diesel dra mindre än bensin. Jag får helt enkelt kolla hur den kommer dra nästa vecka när jag kommer köra lite lägre hastigheter.

    Dock vore de fortfarande intressant att veta om de kan vara kamremmen, ingen som vet om man kan köra med felinställd kamrem på dessa bilar?
    Senast redigerad av Vadru den 2020-09-06 klockan 15:00.

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2020
    Namn
    Vidar Ekblad
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    29
    Har kollat felkoder nu och de fanns inga, dock såg jag att TP var konstant på 94%, antingen är de min läsare från biltema som suger eller så kan ju de vara boven. På golfen visar den korrekt % iaf så får bli att prova byta den. Imorgon hoppas jag på bättre väder så jag kan kolla kamremmen. Ska även ringa mekonomen och se vad dom tror.

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av Vadru Visa inlägg
    Har kollat felkoder nu och de fanns inga, dock såg jag att TP var konstant på 94%, antingen är de min läsare från biltema som suger eller så kan ju de vara boven. På golfen visar den korrekt % iaf så får bli att prova byta den. Imorgon hoppas jag på bättre väder så jag kan kolla kamremmen. Ska även ringa mekonomen och se vad dom tror.
    TP 94%? Vad är det?

  9. #9

    Reg.datum
    sep 2020
    Namn
    Vidar Ekblad
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    29
    Throttle position, alltså gasspjälläget.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Citat Ursprungligen postat av Vadru Visa inlägg
    Throttle position, alltså gasspjälläget.
    Det finns inget "gasspjäll" i caddyn.
    Det enda spjället på insuget gör är att stänga för att stoppa motorn mjukare och reglera EGRen till viss del.
    Och det är nog en BLS motor i den?
    Glödningslampan blinkar ganska omgående om det är något konstigt med spjället.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Är det en BlueMotion Technology? Har den DPF?

  12. #12

    Reg.datum
    sep 2020
    Namn
    Vidar Ekblad
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    29
    Inget adblue i den.

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Frågade inte om AdBlue (dvs SCR) utan om DPF, DieselPartikelFilter

  14. #14

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Är väl samma motor som 105hk den där (men 5vxl istället för 6vxl?) så den borde dra mer i dom hastigheterna. Kör tanken "tom" og fyll på med riktigt diesel.

  15. #15

    Reg.datum
    sep 2020
    Namn
    Vidar Ekblad
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    29
    De är 6 växlad DSG låda på den.
    Dock tror jag att jag hittat boven, lådan har börjat slira på vissa växlar det låter riktigt illa i vissa lägen och självklart lät de ingenting vid provkörningen.... Så de är väl inte så konstigt att den drar mycket bränsle.
    Som tur var så kom jag och förra ägaren överens om att vi ska dela på kostnaderna för en ny låda.

  16. #16

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Vadru Visa inlägg
    Som tur var så kom jag och förra ägaren överens om att vi ska dela på kostnaderna för en ny låda.
    Du menar väl inte en ny låda? Du menar såklart lamellbyte? Går på ca 8000:- hos VW.

  17. #17

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av Vadru Visa inlägg
    De är 6 växlad DSG låda på den.
    Dock tror jag att jag hittat boven, lådan har börjat slira på vissa växlar det låter riktigt illa i vissa lägen och självklart lät de ingenting vid provkörningen.... Så de är väl inte så konstigt att den drar mycket bränsle.
    Som tur var så kom jag och förra ägaren överens om att vi ska dela på kostnaderna för en ny låda.
    Du menar att den slirar konstant, även på 6:e växeln? Då är nog bilen inte körbar överhuvudtaget.

  18. #18

    Reg.datum
    sep 2020
    Namn
    Vidar Ekblad
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    29
    Det är inte konstant, låter i P och ibland när den växlar.

  19. #19

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av Vadru Visa inlägg
    Det är inte konstant, låter i P och ibland när den växlar.
    Jo, men att det låter ökar ju inte bränsleförbrukningen. Rassel kan mycket väl vara svänghjulet.

  20. #20

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Jo, men att det låter ökar ju inte bränsleförbrukningen. Rassel kan mycket väl vara svänghjulet.
    Det är väl väldigt sannolikt med en bil från 2009 att svänghjulet börjar ge upp.

    Men bränsleförbrukningen påverkas inte.

    Är det original däckdimension?

Liknande ämnen

  1. Caddy 2009 TCM modul placering?
    Av roche i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-04-19, 19:22
  2. Felkodshjälp passat cc tdi 2009
    Av david lange i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-11-11, 22:07
  3. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-07-12, 13:08
  4. Säkring till vindrutetorkare tdi passat 2009
    Av illnino i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-12-07, 09:42
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-10-25, 07:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin