Resultat 1 till 19 av 19
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    79

    Passat Variant GTE - Vad är realistisk förbrukning

    Har idag en Passat Alltrack 2013 som vi är supernöjda med, men vi har ändå börjat fundera på om vi skulle uppgradera till en något nyare, modernare och mer miljöriktig bil. Tankarna går då till en Passat Variant GTE årsmodell typ 2017 eller 2018. Som den snåla, dataälskande nörd jag är så har jag byggt ett Excel-ark för att förstå vad den faktiska merkostnaden skulle bli på att skaffa en nyare bil. Men trots idogt googlande och sökande här på forumet så hittar jag inga siffror om förbrukning som inte är fabriksuppgifter.

    Jag förstår att förbrukning kraftigt varierar beroende på en mängd faktorer, men om vi skulle dela upp det i två scenarier:
    1. körsträcka <4-5 mil, i princip bara 50 och 70 vägar, "lagom" på gaspedalen, inte kall vinter
    2. körsträcka >25 mil, i princip bara motorväg eller landsväg, "plus moms" på hastigheten, inte kall vinter

    Är det sannolikt att scenario 1 ofta skulle gå att köra på enbart el?


    Finns det några "hakar" på GTE i rent elläge? Som ett exempel på hake så kan inte Kia Optima SW Plug-in inte köra kupévärme utan att ha motorn igång, varför det i praktiken blir typ omöjligt att köra fossilfritt ens på korta sträckor på vintern.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Med sitt tämligen låga CO2-utsläpp är en Passat TDI 2013 redan en jämförelsevis ”klimatvänlig” bil.

    CO2 har (eventuellt) med klimat att göra, inte miljö. Mycket av naturen gillar CO2.

    Passat GTE har värmepump så den lider inte av samma uppvärmingsproblematik som flertalet Kia/Hyundai.

    Oljeservice krävs betydligt oftare än för Passat med TDI motor, 1500 mil istället för 3000 mil.

    Laddbox krävs för säker och rimlig laddning = ~ 15 000 kr efter bidrag.

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    79
    Även om jag nu använde fel ord (fast varför heter det då miljöbil och inte klimatbil?) så tror jag nog du förstod vad jag menade

    CO2/klimat/miljö är inte huvudanledningen till att vi överväger att skaffa en nyare bil. Fast vi skulle sannolikt inte skaffa en annan bil om den nya bilen inte var bättre också på den punkten.

    Ok, tack för infon. Det är ju ett stort plus till GTEn då.

    Ok, då blir det att uppdatera servicekostnaderna litegrann då.

    Laddbox hade jag faktiskt missat. Fast 15 kkr vet jag inte om jag helt håller med om. Jag kommer i så fall att köpa via mitt elbolag (Tibber) för att kunna ladda när elpriset är lågt och där kostar själva boxen 8 kkr. Installation blir så klart några tusenlappar, men finns bidraget kvar så får man ju dra av halva kostnaden för box + installation.


    Ingen annan som har input angående själva förbrukningen?

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Med sitt tämligen låga CO2-utsläpp är en Passat TDI 2013 redan en jämförelsevis ”klimatvänlig” bil.
    Nja. 2013 var ju dieselgate-specifikationen. I verkligheten något helt annat.

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av Gråtand Visa inlägg
    Även om jag nu använde fel ord (fast varför heter det då miljöbil och inte klimatbil?) så tror jag nog du förstod vad jag menade

    CO2/klimat/miljö är inte huvudanledningen till att vi överväger att skaffa en nyare bil. Fast vi skulle sannolikt inte skaffa en annan bil om den nya bilen inte var bättre också på den punkten.

    Ok, tack för infon. Det är ju ett stort plus till GTEn då.

    Ok, då blir det att uppdatera servicekostnaderna litegrann då.

    Laddbox hade jag faktiskt missat. Fast 15 kkr vet jag inte om jag helt håller med om. Jag kommer i så fall att köpa via mitt elbolag (Tibber) för att kunna ladda när elpriset är lågt och där kostar själva boxen 8 kkr. Installation blir så klart några tusenlappar, men finns bidraget kvar så får man ju dra av halva kostnaden för box + installation.


    Ingen annan som har input angående själva förbrukningen?
    Kan ingenting om denna, men snoka upp en bil du är intresserad av och låna hem den. Annars be att få prova en ny demobil över en helg så får du kanske en uppfattning om hur det fungerar. Det är gott att ställa frågan här, men körstilen påverkar väldigt mycket.

    Ett exempel på en körstil som aldrig når fabriksspec ser jag varje dag utan för mitt hus där jag bor. Ett farthinder skapar frustration, efter passage är det full gas på 30-sträckan, i nerförsbacke, cirka 50m och tvärnitar i en korsning.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Nja. 2013 var ju dieselgate-specifikationen. I verkligheten något helt annat.
    Dieselfrågan handlar inte om CO2. Så nej, verkligheten var inte något helt annat, i detta avseende.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Gråtand Visa inlägg
    Laddbox hade jag faktiskt missat. Fast 15 kkr vet jag inte om jag helt håller med om. Jag kommer i så fall att köpa via mitt elbolag (Tibber) för att kunna ladda när elpriset är lågt och där kostar själva boxen 8 kkr. Installation blir så klart några tusenlappar, men finns bidraget kvar så får man ju dra av halva kostnaden för box + installation.
    Precis som med allt annat handlar det ju om vilken produkt man använder. Självklart går det att pressa priset mycket med de enklaste Kina-boxarna i plast med dålig tillgång till reservdelar och tillbehör. Ska du ha en svensk rejäl laddbox som tål svenskt klimat, kan byggas ut effektmässigt och som kan installeras med fungerande dynamisk lastbalansering så kostar det enligt min uppfattning i alla fall 15 000 kr efter bidraget. En laddhybrid kräver inte mycket laddeffekt, men nästa gång du byter bil är det kanske en elbil? Bara ett tips, man gör så klart som man vill själv.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Kan ingenting om denna, men snoka upp en bil du är intresserad av och låna hem den. Annars be att få prova en ny demobil över en helg så får du kanske en uppfattning om hur det fungerar. Det är gott att ställa frågan här, men körstilen påverkar väldigt mycket.
    Bra förslag, dock ska man vara medveten om att Passat GTE numera har högre kapacitet i batteriet, än den bil TS siktar på.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Gråtand Visa inlägg
    Även om jag nu använde fel ord (fast varför heter det då miljöbil och inte klimatbil?) så tror jag nog du förstod vad jag menade
    Jag förstår vad du menar men ville försöka reda ut begreppen eftersom de ofta används fel, tycker jag. Dieselbilar har jämförelsevis låga CO2-utsläpp och det är bland annat det som gjort dem viktiga i fordonsflottan, samt att de till alldeles nyligen ibland såldes som miljöbil, enligt statlig definition, därför att de har låga CO2-utsläpp, vilket eventuellt är bra för klimatet, vilket man kan ha olika åsikter om.

  9. #9

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Per
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    138
    Spritmonitor.de brukar vara ett bra ställe att ta reda på rimlig förbrukning..

    https://www.spritmonitor.de/de/ueber...te&powerunit=2

    Sitter själv i samma sits på ett ungefär (har en tdi-2013) och börjar så smått fundera på om nästa bil skall vara en diesel eller en hybrid.

    Utbudet på GTE:er som har rullat runt 12-13k ökar och beg-priserna ligger strax över 200k för en sådan just nu verkar det. Den fråga som jag funderar över vilken batterikapacitet man skall förvänta sig för en sådan bil (årsmodell runt 16/17 med ca 12-14k på mätaren). Finns det några sådana erfarenheter?

  10. #10
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Och finns det något sätt att mäta eller läsa av SOH (State Of Health) på desssa batterier så att man vet vad man köper? Alltså hur bra batteriet är (kapaciteten) jämfört med när det var nytt...

  11. #11

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Mik Strom
    Ort
    Stockhom
    Inlägg
    62
    Citat Ursprungligen postat av Gråtand Visa inlägg
    Har idag en Passat Alltrack 2013 som vi är supernöjda med, men vi har ändå börjat fundera på om vi skulle uppgradera till en något nyare, modernare och mer miljöriktig bil. Tankarna går då till en Passat Variant GTE årsmodell typ 2017 eller 2018. Som den snåla, dataälskande nörd jag är så har jag byggt ett Excel-ark för att förstå vad den faktiska merkostnaden skulle bli på att skaffa en nyare bil. Men trots idogt googlande och sökande här på forumet så hittar jag inga siffror om förbrukning som inte är fabriksuppgifter.

    Jag förstår att förbrukning kraftigt varierar beroende på en mängd faktorer, men om vi skulle dela upp det i två scenarier:
    1. körsträcka <4-5 mil, i princip bara 50 och 70 vägar, "lagom" på gaspedalen, inte kall vinter
    2. körsträcka >25 mil, i princip bara motorväg eller landsväg, "plus moms" på hastigheten, inte kall vinter

    Är det sannolikt att scenario 1 ofta skulle gå att köra på enbart el?


    Finns det några "hakar" på GTE i rent elläge? Som ett exempel på hake så kan inte Kia Optima SW Plug-in inte köra kupévärme utan att ha motorn igång, varför det i praktiken blir typ omöjligt att köra fossilfritt ens på korta sträckor på vintern.
    Eter 3 år med en Passat GTE så är svaret på dina frågor:
    1. Nej, du klarar dig normalt sätt inte 40 km på el. Jag kommer inte exakt ihåg rekorden i km på el jag körde, men de ska man ju inte använda som underlag. Det är ju det normala som är intressant och då skulle jag säga 33-35 km. Sedan kan​ du klara 38-40 km.
    2:an frågar du ju ju inte om, men min bild var att man tömmer batteriet ganska snabbt när du når 110 km/h. Men du klarar nog 22-27 km.
    Jag tycker inte GTE har några hakar. Den fungerar bra och har värmepump så det är inte lika illa som om den var utan, men du kommer längst när det är typ 15-20 grader ute. Över det tar AC:n kapacitet och under 5 grader är det tydligt att batteriet tappat i kapacitet.
    Jag körde plugg in hybrid i 6 år och snitt förbrukningen på båda bilar var ca 1,8L/100 km. Då var ca 50% från weekendresor och en resa per år till fjällen. Jag var med andra ord extremt nöjd med båda bilar. Men jag har en körcykel som var i det närmsta perfekt för dessa bilar. När du räknat färdigt skulle jag säga att om det inte skiljer allt för mycket så gå för en GTE, otroligt mycket bättre än en diesel som knattrar och smutsar ned.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av PrimusX Visa inlägg
    ...om det inte skiljer allt för mycket så gå för en GTE, otroligt mycket bättre än en diesel som knattrar och smutsar ned.
    Tycker det är ett lite väl svartvitt resonemang. Till att börja med så har GTE och TDI sina olika för- och nackdelar, de är inte ämnade för samma användningsområde, men länge har ju bilvalet generellt kanske inte utgått så mycket från verkligt användningsområde hos gemene man... Sen skriver du om att smutsa ner, vilket kan vara lite svårt att översätta till verkligheten. En TDI släpper ur mindre CO2 än en jämförbar TSI, om man anser att CO2 är smutsigt. TDI släpper däremot ut mer NOx än TSI, så är det. Åtminstone i de äldre motorgenerationerna. Nya TDI EA288 Evo med dubbel SCR och Twindosing minskar NOx utsläppen med 80 % jämfört med föregående generation. GTE i första generationen saknar partikelfilter (OPF) samtidigt som TDI länge haft partikelfilter (DPF), senaste generationen GTE har däremot OPF.

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2020
    Namn
    Hans Larsson
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    12
    Köpte i mars en beg VW Passat GTE Variant, årsmodell 2017, som hade rullat 4650 mil i Norrbotten. Bor i Umeå så i vintras kördes kupevärmen alltid. Tittade på en Kia Ceed men insåg att det inte var något alternativ då fossilmotorn drar igång direkt för att värma kupen när det är kallt, inte direkt miljömässigt. I Passaten tas ju ström från batteriet för att ge kupevärme så det minskar räckvidden på el.

    I stadskörning med många stopp i hastigheter kring 40 km/h kommer jag sommartid ca 35-40 km, på vintern något kortare pga av nämnda sätt att generera värmen i kupen.
    På landsväg har jag som längst kommit 41 km på ren el. Då låg jag i ca 100 km/h halva sträckan och resten i ca 80 km/h bakom en långtradare.
    Dock återladdas ju batteriet när det är tomt så trots att den teoretiska körsträckan anges till 0 km så kör man ändå en hel del på ren el. Häromveckan var vi på dagsutflykt och startade hemåt med tomt batteri och vid hemkomsten angav färddatorn att vi kört 30 % av sträckan på ren el, 20 km av 60 km, då höll vi ca 80-90 km/h.
    På sommaren åker vi till vår stuga mellan Piteå och Luleå, ca 250 km, när vi kör hem startar vi med tomt batteri men ändå har ca 60 km körts på el iom att bilen återvinner energi.
    Är positivt överraskad av hur mycket man kör på ren el trots att batteriet är "urladdat".
    Vid fulladdat batteri anges den teoretiska körsträckan till mellan 43-45 km, förstår inte egentligen varför värdet varierar.
    Vi är positivt överraskade över hur mycket man trots allt kan köra fossilfritt.
    Man blir lite fixerad att köra så långt som möjligt på el, bra för miljön.
    Har nu kört ca 600 mil och förbrukat ca 120 liter bensin alltså snitt ca 0,20 l/mil, då tillkommer även de kwh som förbrukats vid laddningarna. Det är svårt att göra en riktigt bra kalkyl då man förbrukar både el och bensin.
    Hälsningar från en riktigt nöjd GTE-ägare

  14. #14

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    79
    Tack för alla svar. Riktigt bra input tycker jag.

    För att ge lite mer detaljer så uppskattar jag att vi kommer köra ca 1500 mil om året. Längd på resor och fördelning är svår att svara exakt på, men uppskattar att det ser ut så här:
    < 3 mil: 700-800 mil
    3 < X < 5 mil: 100-200
    5 < X < 10 mil: 0-100
    > 25 mil: 500 mil

    Det är väldigt lite stadstrafik, utan merparten av körningen är på 30 till 70 vägar i "tätbebyggt område" (förort till Stockholm). Motorväg är i princip enbart långresorna.

    Min tro när jag började den här räkneövningen var att 2/3 av milen skulle gå att göra helt på el eller med bra nytta av elassistans. Resterande 1/3 har vi nog ingen nytta av elmotorn alls.

    Jag har en elleverantör som har timpris på elen och på natten är det oftast billigt. Så genom att styra laddningen lite smart så borde elpriset för hemmaladdning kunna vara låg.

  15. #15

    Reg.datum
    apr 2020
    Namn
    Hans Larsson
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    12
    Förutsätter att du alltid startar med fulladdat batteri. Du bör även beakta hur många gånger du kör < 3 mil, mellan 3-5 mil osv.
    När du kör mellan 3-5 mil kör du i snitt kanske 3,5 mil på el och resten på bensin samt återvunnen el från batteriet. Detsamma gäller även de övriga längre resorna.
    Det blir alltså många parametrar att ta hänsyn till i kalkylen.

  16. #16

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Mik Strom
    Ort
    Stockhom
    Inlägg
    62
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Tycker det är ett lite väl svartvitt resonemang. Till att börja med så har GTE och TDI sina olika för- och nackdelar, de är inte ämnade för samma användningsområde, men länge har ju bilvalet generellt kanske inte utgått så mycket från verkligt användningsområde hos gemene man... Sen skriver du om att smutsa ner, vilket kan vara lite svårt att översätta till verkligheten. En TDI släpper ur mindre CO2 än en jämförbar TSI, om man anser att CO2 är smutsigt. TDI släpper däremot ut mer NOx än TSI, så är det. Åtminstone i de äldre motorgenerationerna. Nya TDI EA288 Evo med dubbel SCR och Twindosing minskar NOx utsläppen med 80 % jämfört med föregående generation. GTE i första generationen saknar partikelfilter (OPF) samtidigt som TDI länge haft partikelfilter (DPF), senaste generationen GTE har däremot OPF.
    Du har så klart rätt i att det var mer av internetpåstående än en formell utredning jag plitade ned... Det man ska tillägga till din utredning är ju att man måste ta in hur mycket en GTE körs på el vs. bensin. Jag låg på 1,8L/100 km. Det påverkar kalkylen.

    Citat Ursprungligen postat av PassatGTEel Visa inlägg
    Köpte i mars en beg VW Passat GTE Variant, årsmodell 2017, som hade rullat 4650 mil i Norrbotten. Bor i Umeå så i vintras kördes kupevärmen alltid. Tittade på en Kia Ceed men insåg att det inte var något alternativ då fossilmotorn drar igång direkt för att värma kupen när det är kallt, inte direkt miljömässigt. I Passaten tas ju ström från batteriet för att ge kupevärme så det minskar räckvidden på el.

    I stadskörning med många stopp i hastigheter kring 40 km/h kommer jag sommartid ca 35-40 km, på vintern något kortare pga av nämnda sätt att generera värmen i kupen.
    På landsväg har jag som längst kommit 41 km på ren el. Då låg jag i ca 100 km/h halva sträckan och resten i ca 80 km/h bakom en långtradare.
    Dock återladdas ju batteriet när det är tomt så trots att den teoretiska körsträckan anges till 0 km så kör man ändå en hel del på ren el. Häromveckan var vi på dagsutflykt och startade hemåt med tomt batteri och vid hemkomsten angav färddatorn att vi kört 30 % av sträckan på ren el, 20 km av 60 km, då höll vi ca 80-90 km/h.
    På sommaren åker vi till vår stuga mellan Piteå och Luleå, ca 250 km, när vi kör hem startar vi med tomt batteri men ändå har ca 60 km körts på el iom att bilen återvinner energi.
    Är positivt överraskad av hur mycket man kör på ren el trots att batteriet är "urladdat".
    Vid fulladdat batteri anges den teoretiska körsträckan till mellan 43-45 km, förstår inte egentligen varför värdet varierar.
    Vi är positivt överraskade över hur mycket man trots allt kan köra fossilfritt.
    Man blir lite fixerad att köra så långt som möjligt på el, bra för miljön.
    Har nu kört ca 600 mil och förbrukat ca 120 liter bensin alltså snitt ca 0,20 l/mil, då tillkommer även de kwh som förbrukats vid laddningarna. Det är svårt att göra en riktigt bra kalkyl då man förbrukar både el och bensin.
    Hälsningar från en riktigt nöjd GTE-ägare
    Att de laddar upp under körning är verkligen något som man lätt glömmer. Nu tycker jag du verkar få mer el lagrat under körning än vad jag fick, men oavsett det så får man ju lite laddning vilket man inte ska glömma.

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    Jag har en GTE som jag tog ut ny i Maj 2018. Jag har 15 km till jobbet. Startar alltid fullladdad hemifrån.
    Sommartid så kan jag kör tur och retur jobbet och ändå ha 4-6 km kvar när jag kommer hem trots att AC körs.
    Vintertid så fort det går under nollan så kommer jag inte tor/retur på en laddning utan måste ladda på jobbet eller starta bensinmotorn.

    Vid senaste tankningen hade jag kört 4885 km sedan föregående tankning med en snittförburkning på 2.0 liter/100 km och 14,6 kWh/100 km enligt VW Connect appen.

    Jag är väldigt nöjd med bilen, visst, dubbelt så stort batteri hade varit trevligt. Då hade all vardagskörning kunnat göras på batteridrift och man hade haft bensindriften för längre resor. Förra sommaren gjorde vi en tur ner genom Tyskland-Österrike-Schweitz-Frankrike och hem igen. Det rullade på bra fartmässigt men förbrukningen höll sig runt 7 liter/100 km vilken känns helt ok när man har farthållaren på 140-150 km/h.

  18. #18

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    79
    Återigen, stort tack för alla svar. Uppskattar det verkligen.

    Sen ytterligare en fråga som inte har något med förbrukning att göra. Som jag förstår det så går det att få kupévärme i bilen utan att bensinmotorn startas. Innebär det att det också går att få värme i bilen vid laddning? Exempelvis om jag parkerar bilen hemma över natten med ansluten laddkabel och vill åka till jobbet 7:30 . Går det då att se till att bilen också är varm 7:30? Jag kommer inte köpa en bil utan bensinvärmare, men jag hoppades att det skulle gå att undvika att köra den hemma.

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    Ja du kan ställa en avfärdstid och värma med el men är det kallare än minus 5 så är effekten sådär. Bilen blir inte varm utan bara mindre kall och jag tror den tar några kilometer i räckvidd med. 10 minuter med bensinvärmaren däremot gör susen.

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-12-09, 17:51
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-02-21, 10:43
  3. Vems är denna Passat Variant ?
    Av 2stroke i forum VW-forum
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2009-06-13, 13:33
  4. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-06-03, 02:14
  5. vilken låda är de i passat variant 2,0 -92?
    Av mrpipen i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-23, 15:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin