Resultat 1 till 19 av 19
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    Troy Fridholt
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    10

    Kabelbrott till partikelfilter

    Som rubriken lyder har jag fått ett kabelbrott på min bil, vilket som jag fattat det går till en sensor till partikelfiltret.
    Så frågan är följande; vet någon här på detta forum vad reservdelen till sensorn till partikelfiltret heter?
    kan själv väldigt lite om bilar så tänkte försöka lyckan här.
    Konsekvenserna av detta har gjort att jag får felmeddelanden i displayen, check engine service now och partikelfilter, så motorlampan samt partikelfilter lampan lyser och den har även gått in i limpmode, vilket är lite störande också.
    det är en passat 2.0 tdi 170hk 2010 modell.

    uppskattar alla svar och tips om någon haft liknande problem, försökt förklara så bra som möjligt, men ge mer specifika frågor så ska jag försöka förklara bättre hehe!

    mvh

  2. #2
    Bannad
    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Klubban
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    48
    Hur vet du att det är ett kabelbrott? Om du vet det, kan du kanske laga kabeln?
    Jag fick ett liknande något missvisande felmeddelande på en Peugeot. Minns inte ordalydelsen men "partikelfiltret" syftade på insugsfiltret till motorn. Dock var det fel på katalysatorn. Behöver självklart inte vara det på din bil men ibland maskinöversätts felmeddelanden till antingen obegriplig eller felaktig svenska.

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    Troy Fridholt
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av Klubban Visa inlägg
    Hur vet du att det är ett kabelbrott? Om du vet det, kan du kanske laga kabeln?
    Jag fick ett liknande något missvisande felmeddelande på en Peugeot. Minns inte ordalydelsen men "partikelfiltret" syftade på insugsfiltret till motorn. Dock var det fel på katalysatorn. Behöver självklart inte vara det på din bil men ibland maskinöversätts felmeddelanden till antingen obegriplig eller felaktig svenska.
    hade den inne hos en bekants kompis som håller på med bilar och skulle kolla partikelfiltret men när vi lyfte upp bilen såg man under att det var sönder, han skulle hjälpa mig byta men visste inte vad reservdelen hette så måste hitta den själv, får åka in till mekonomen annars, men tänkte att jag ska kolla här först.

  4. #4
    Bannad
    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Klubban
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    48
    Citat Ursprungligen postat av Snusbror Visa inlägg
    när vi lyfte upp bilen såg man under att det var sönder
    "Det"? Partikelfiltret? Kabeln? Hur såg ni det? Tog ni bild på det som var "sönder"?

    Ju bättre du förklarar desto bättre hjälp kan du få från många duktiga medlemmar här.

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    Troy Fridholt
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av Klubban Visa inlägg
    "Det"? Partikelfiltret? Kabeln? Hur såg ni det? Tog ni bild på det som var "sönder"?

    Ju bättre du förklarar desto bättre hjälp kan du få från många duktiga medlemmar här.
    nej vi tog ingen bild tyvärr. Kabeln var sönder till partikelfilter sensorn, som gör att den varnar hela tiden då den inte kan läsa av, när vi lyfte upp bilen och kollade under så såg man att kabeln var av. Så fick jag det förklarat iaf. Ska försöka få bild på det i eftermiddag så kanske det blir lättare att förstå, som sagt är jag väldigt okunnig inom bilar generellt så ska försöka ta bild istället.

  6. #6
    Bannad
    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Klubban
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    48
    Citat Ursprungligen postat av Snusbror Visa inlägg
    kabeln var av
    Om din kompis sysslar med bilar kan det inte vara något stort problem att skarva ihop kabeln igen.
    Dock undrar jag hur kabeln har kunnat bli skadad under bilen. Har du kört på något som tog i underdelen av främre delen av bilen?

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    Troy Fridholt
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av Klubban Visa inlägg
    Om din kompis sysslar med bilar kan det inte vara något stort problem att skarva ihop kabeln igen.
    Dock undrar jag hur kabeln har kunnat bli skadad under bilen. Har du kört på något som tog i underdelen av främre delen av bilen?
    Försökte få en bättre förklaring så fick det förklarat såhär; det är endast ett brott på kabeln så den skickar fel signaler, så hela kabeln måste bytas ut. Söker vad själva reservdelen heter, hur den har gått sönder har jag ingen aning om, men köpte bilen i oktober förra året från någon bilfirma, haft problem med den mest hela tiden. Så detta är inte det första som jag måste byta.

  8. #8
    Bannad
    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Klubban
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    48
    Citat Ursprungligen postat av Snusbror Visa inlägg
    det är endast ett brott på kabeln så den skickar fel signaler, så hela kabeln måste bytas ut
    Det tror jag inte på. Samma sak säger många båttillverkare att en kabel måste bytas och det innebär att du måste lyfta ur motorn först. Skitsnack, det handlar enbart om att lura konsumenterna och tjäna pengar på onödigt stora tilltag.
    Ta fram en lödkolv, en avbitare, en bit krympslang och skarva kabeln. Om inte din bilkille fixar det så är han antingen inte en bilmek eller så ljuger han!

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Precis, på sin höjd behöver du nytt stift till kontakten.
    Är kontakten trasig så byter du den också.
    Klarar han inte av att skarva kablar (googla) så är det bättre att lämna bilen till någon annan!

  10. #10

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Sensorn har ju ett kontaktstycke som ansluter mot bilens kabelhärva. Oaktat var kabelbrottet är så är det sällan omöjligt att löda och skarva.

  11. #11
    Bannad
    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Klubban
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    48
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Sensorn har ju ett kontaktstycke som ansluter mot bilens kabelhärva. Oaktat var kabelbrottet är så är det sällan omöjligt att löda och skarva.
    Kul med dubbla negationer (sällan omöjligt). Du menar att ofta är det möjligt att löda och skarva!
    Det håller jag absolut med om!
    Senast redigerad av Klubban den 2020-08-31 klockan 20:10.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Det enda som finns in under bilen som har med partikelfiltrets elektriska anslutningar är Avgastemperaturgivare 4.
    kommer med sladd och värmeskyddshölje monterat.

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Tänkte precis skriva det, sitter bara en avgastemperatursensor nere vid filtret.. troligen denna dom menar.

    differenstrycks-givaren som mäter hur igensatt filtret är sitter uppe under huven, och mäter via två rör nere på filtret, före och efter cellpaktetet.

  14. #14

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    differenstrycks-givaren som mäter hur igensatt filtret är sitter uppe under huven, och mäter via två rör nere på filtret, före och efter cellpaktetet.
    Just. G450. Behöver alltid kalibreras vid byte om någon undrar.

  15. #15

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    Troy Fridholt
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    10
    Tack för alla svar!
    har haft fullt upp och inte hunnit ta kort eller kolla på bilen alls, har en lånebil i nuläget, imorgon ska jg försöka få bild så kanske saker blir mer klara då jag inser att mina förklaringar inte leder någonvart!

  16. #16

    Reg.datum
    jan 2015
    Namn
    K S
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    90
    Hej
    Lånar tråden lite. Hur kalibrerar du det efter bytet?
    //Kristian
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Just. G450. Behöver alltid kalibreras vid byte om någon undrar.

  17. #17

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Jag använder vcds.

  18. #18

    Reg.datum
    jan 2015
    Namn
    K S
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    90
    Jo det förstår jag. Tänkte lite mer utförligt i vilken meny du är och vad du gör.
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Jag använder vcds.

  19. #19

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Det beror ju på vad det är för bil, motor och årsmodell. Finns guider på interwebben och inte minst RossTechs wiki…

Liknande ämnen

  1. partikelfilter 2.0 tdi
    Av trojlee i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-03-20, 22:19
  2. Regenerering av Partikelfilter?
    Av Block i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-03-10, 17:48
  3. Partikelfilter
    Av Larsevert i forum VW-forum
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-12-25, 20:22
  4. Partikelfilter
    Av magnusT i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-02, 12:32
  5. Partikelfilter
    Av gti8v i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-09-17, 11:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin