Resultat 1 till 15 av 15
  1. #1

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150

    Undringar om apparna We Connect, We Connect Go, Media Control, och internet...

    Hej å hå, dags för ännu en tråd med blandade frågor så ni som kan mer kan garva i smyg åt mig, eller hjälpa mig att förstå...

    Har ju som bekant en Passat GTS -18, med Active Info Display, största Discover Pro navigationen, och Dynaudio stereon. I handskfacket sitter det en enhet med CD/DVD-läsare och dubbla SD-kortläsare, men hittar ingen plats för SIM-kort. Det finns Apple CarPlay och USB-kontakt i facket framför växelspaken samt under mittarmstödet fram.

    Jag har idag en reStream dongle köpt från Eftermontering.se som gör att jag kan få trådlös CarPlay, vilket funkar generellt sett bra, men som jag ev kommer att sälja ändå.

    Nåväl.
    Hittade ett par tre appar som jag laddade ner till min iPhone, We Connect, We Connect Go, och Media Control, och nu skulle jag vilja veta mer om dessa och få fart på allt det som jag tycker kan vara nåt för mig.
    Sökte på forumet och har lyckats lista ut att det kan behövas nån ”plugg” från VW/BilMetro, som ska vara eller var gratis? Kanske den kostar en massa pengar numera...?

    Jag har ingen aning om bilens tidigare ägare har haft bilen reggad hos VW för detta, och om det kan ställa till det för mig eller inte?

    Kanske det bara är för mig att skaffa nåt konto, regga mig hos VW, så går det hela igång...?
    Har kollat i apparna och kommit så långt att det skulle skapas/reggas nåt konto, men hejdade mig för jag ville kolla upp saken mer innan jag går vidare, så det inte blir nåt tok. T ex så var jag in på BilMetro i vintras och de kollade i systemen och det var nåt med min bil som var aktivt för min bil som var nån funktion i infotainmentsystemet, men minns inte exakt vad, bara att bilen var ”berättigad” och aktiv, typ.

    Kan de på BilMetro kolla upp om jag/bilen ev redan har nåt konto/registrering hos dem för detta med dessa appar? Eller är det vara i själva iPhonen detta styrs och görs?


    Så till dessa appar då, vad gör de och vad är det för skillnad på Go och inte Go...? Och hur får jag ut mest av dessa?
    kommer jag att på nåt sätt kunna styra dieselvärmaren på distans med min mobil? Vilka andra bra funktioner finns?

    Tror att Media Control mest handlar om att nån i bilen kan styra infotainmentsystemet mer eller mindre från sin mobil, är det korrekt..?

    Sen detta med att det inte verkar finnas nån plats för SIM-kort i bilen, och eSIM lär väl heller inte vara möjligt? Hur kan man då få bilen själv uppkopplad till internet? Har sett nåt om nån USB-dongle/sticka för det med?

    Vet att man kan använda sin mobiltelefons internetdelning till bilen, vilket jag brukar göra när kartor etc ska uppdateras. Men kunde ju vara intressant om det gick att fixa uppkoppling direkt i bilen.

    En annan sak jag noterat är att när jag kör CarPlay med kabel eller trådlöst så visas ju en WiFi signalstyrkesymbol uppe till vänster i Naviskärmen, den har ett utropstecken i sig och jag förstår inte riktigt vad det betyder. Och jag har testat att få bort utropstecknet, men det är envist kvar fast jag testat att koppla upp blåtanden, internetdelning, WLAN etc. Så vad betyder detta utropstecken och hur få bort det?

    Lite andra tankar är ju att det är lite surt att man inte kan få upp navigation eller musik etc från CarPlay i instrumentet framför ratten, då kan det bara ses i infotainmentskärmen.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Vilka tjänster är tillgängliga för dig?
    https://compatibility.volkswagen-we..../sv/index.html

    Här kan du hitta mycket information om We Connect tjänsterna: https://www.portal.volkswagen-we.com/portal/sv_SE/

    - We Connect Go: för bilar utan anslutning till mobilnät, kontakt mellan bil och telefon sker via Bluetooth/dataplugg i OBD-uttaget. Mest för information och uppsamling av data, ingen styrning. Har din bil parkeringsvärmare, men endast Connect Go funktionalitet så behöver du komplettera med dfreeeze mottagare för att kunna styra parkeringsvärmaren remote.

    - We Connect: för bilar med anslutning till mobilnät. Möjliggör styrning av ett flertal olika funktioner.
    För att kunna använda We Connect, förutsatt att din bil har den möjligheten, så behöver du skapa ett konto för ditt Volkswagen ID och välja att ansluta till din bil. Om bilen är begagnad och varit uppkopplad mot annan VW ID användare så kommer ett "ägarebyte" att genomföras i We Connect systemet.

    - Volkswagen Media Control: Volkswagen Media Control gör det möjligt att ordna med önskad underhållning i bilen var man än sitter. Denna kostnadsfria app ansluter till bilens informationssystem via wifi. Det gör att man kan använda sin smartphone eller annan mobil enhet för att smidigt välja musik eller mata in destinationer i navigationssystemet – även om man sitter i baksätet.

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Vilka tjänster är tillgängliga för dig?
    https://compatibility.volkswagen-we..../sv/index.html

    Här kan du hitta mycket information om We Connect tjänsterna: https://www.portal.volkswagen-we.com/portal/sv_SE/

    - We Connect Go: för bilar utan anslutning till mobilnät, kontakt mellan bil och telefon sker via Bluetooth/dataplugg i OBD-uttaget. Mest för information och uppsamling av data, ingen styrning. Har din bil parkeringsvärmare, men endast Connect Go funktionalitet så behöver du komplettera med dfreeeze mottagare för att kunna styra parkeringsvärmaren remote.

    - We Connect: för bilar med anslutning till mobilnät. Möjliggör styrning av ett flertal olika funktioner.
    För att kunna använda We Connect, förutsatt att din bil har den möjligheten, så behöver du skapa ett konto för ditt Volkswagen ID och välja att ansluta till din bil. Om bilen är begagnad och varit uppkopplad mot annan VW ID användare så kommer ett "ägarebyte" att genomföras i We Connect systemet.

    - Volkswagen Media Control: Volkswagen Media Control gör det möjligt att ordna med önskad underhållning i bilen var man än sitter. Denna kostnadsfria app ansluter till bilens informationssystem via wifi. Det gör att man kan använda sin smartphone eller annan mobil enhet för att smidigt välja musik eller mata in destinationer i navigationssystemet – även om man sitter i baksätet.
    Bra datafångst.
    We Connect använder nån form av e-sim så finns det inte i bilen från fabrik finns ingenting att göra. Det var väl nånstans runt 2018/19 som Volkswagen byggde in appstyrning för t.ex bränslevärmaren i gamla Car Net.

    Dfreeze-lösningen hade initialt ett separat e-sim/abonnemang i själva Dfreeze-enheten, men hanterades i en separat app. Snacka om stenålder, Volvo har väl haft denna funktion (VOC) i 10 år säkert.

  4. #4

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Tackar för informativa svar från flera.

    Men ingen verkade veta om We-Go pluggen kostar pengar idag, eller är gratis än?

    Och jag tippar på att min bil inte har eSim, men finns det då verkligen ingen möjlighet att ha nån dongel med Sim-kort som kan kopplas in nånstans. Vill vinnas att jag sett nån bild på nåt som såg ut som en USB-sticka som handlade om Sim för VW

    Och utropstecknet i WiFi-ikonen som jag beskrev ovan visste ni inget om heller...?

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Kan inte tänka mig att ODB-pluggen kostar något, kolla om din ÅF har några kvar. Anledningen till att du har ett streck i Wifi-ikonen beror mest troligt på att du inte skapat en WLAN-hotspot med din telefon, alltså låtit bilens infotainment använda mobilanslutningen i din telefon. Se nedan tre alternativ för mobil anslutning.

    1. Skapa en WLAN-hotspot med din smartphone

    2. Använd en USB CarStick med ett separat SIM-kort (endast tillsammans navigationssystemet ”Discover Media”) / vet ej om VW CarStick LTE säljs längre, men det finns kanske alternativ från andra leverantörer.

    3. Sätta i ett SIM-kort i den förberedda platsen eller använda en mobiltelefon med fjärransluten SIM-åtkomstprofil (rSAP) (endast i kombination med navigationssystemet ”Discover Pro” och ”Premium” samt telefongränssnittet ”Premium”)

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Pluggen kommunicerar väl ingenting med infotainment och är helt "stand alone" så jag ser inget vettigt användningsområde för den, och det är väl därför det inte är någon kioskvältare. Wiffi kan man ju dela med vilken mobil som helst via hot spot.

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Pluggen kommunicerar väl ingenting med infotainment och är helt "stand alone" så jag ser inget vettigt användningsområde för den, och det är väl därför det inte är någon kioskvältare. Wiffi kan man ju dela med vilken mobil som helst via hot spot.
    Skräp enligt mig. Totalt meningslös och gör noll nytta eller glädje. Men så var den ju också gratis

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Vet inte riktigt vem du svarar AndySwede, men ODB-pluggen med We Connect Go ger information för den som är intresserad i brist på full We Connect. Ser inget konstigt med det. Att den inte har något med infotainment att göra spelar väl ingen roll.

  9. #9

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Kan inte tänka mig att ODB-pluggen kostar något, kolla om din ÅF har några kvar. Anledningen till att du har ett streck i Wifi-ikonen beror mest troligt på att du inte skapat en WLAN-hotspot med din telefon, alltså låtit bilens infotainment använda mobilanslutningen i din telefon. Se nedan tre alternativ för mobil anslutning.

    1. Skapa en WLAN-hotspot med din smartphone

    2. Använd en USB CarStick med ett separat SIM-kort (endast tillsammans navigationssystemet ”Discover Media”) / vet ej om VW CarStick LTE säljs längre, men det finns kanske alternativ från andra leverantörer.

    3. Sätta i ett SIM-kort i den förberedda platsen eller använda en mobiltelefon med fjärransluten SIM-åtkomstprofil (rSAP) (endast i kombination med navigationssystemet ”Discover Pro” och ”Premium” samt telefongränssnittet ”Premium”)
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Pluggen kommunicerar väl ingenting med infotainment och är helt "stand alone" så jag ser inget vettigt användningsområde för den, och det är väl därför det inte är någon kioskvältare. Wiffi kan man ju dela med vilken mobil som helst via hot spot.
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Skräp enligt mig. Totalt meningslös och gör noll nytta eller glädje. Men så var den ju också gratis
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Vet inte riktigt vem du svarar AndySwede, men ODB-pluggen med We Connect Go ger information för den som är intresserad i brist på full We Connect. Ser inget konstigt med det. Att den inte har något med infotainment att göra spelar väl ingen roll.
    Kör ett kombisvar.

    Om det menas att jag inte har Infotainmentsystemet anslutet till min iPhones internetdelning, så har jag det, och ändå detta envisa ! i WiFi-ikonen i CarPlay.

    Gästade det lokala BilMetro idag och fick en ”plugg” gratis. Kul grej som kanske kan göra nån nytta ibland, men inget måste. Gratis som sagt.

    På min bil verkar man inte kunna få ”full” We Connect, så det var inte mycket om själva bilen man kunde se där. Så där kompletterar väl We Go och plugg rätt bra på sitt sätt.

    Nu verkar jag ju ha fått fart på allt som var möjligt på min bil, får alltså köra internetdelning från min iPhone, och det är ju lite drygt att det inte kopplar ihop sig automatiskt när man sätter sig i bilen, utan måste aktiveras varje gång man ska ut och köra.

    Visst finns det en hel del funktioner etc, men inte särskilt mycket som imponerar på mig, eller känns nödvändigt, då man ju redan har de flesta av funktionerna på ett eller annat sätt i mobilen.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Men Apple CarPlay fungerar, antar jag? Wi-Fi symbol i CarPlay tror jag bara dyker upp om iPhone är uppkopplad mot just Wi-Fi, annars är det ju 3G, 4G osv. Så jag tolkar det lite som att din iPhone kopplar upp mot något Wi-Fi som den inte kan använda för internetanslutning av olika skäl.

  11. #11

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Ja CarPlay funkar, och din teori låter förnuftig, men detta utropstecken har ju varit där på denna WiFi-styrkesymbolen även när jag är ute och kör och min iPhone omöjlig kan ha haft kontakt med nåt annat än 4G typ.

    Ska testa lite mer och se om jag kan se några skillnader eller samband beroende om jag kör kablat CarPlay eller trådlöst med hjälp av re-STREAM dongeln.
    Senast redigerad av vfr den 2020-09-03 klockan 19:43. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Vad för typ av anslutning används mellan iPhone och re-Stream dongle? Wifi? För i så fall är det nog det som visas där och den Wifi-anslutningen i sig ger ju ingen Internet åtkomst.

  13. #13

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Anslutningen sker via BT
    Senast redigerad av vfr den 2020-09-03 klockan 19:44. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  14. #14

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Vad för typ av anslutning används mellan iPhone och re-Stream dongle? Wifi? För i så fall är det nog det som visas där och den Wifi-anslutningen i sig ger ju ingen Internet åtkomst.
    Igår upptäckte jag att det ibland skapas en uppkoppling över WiFi mellan bil-iPhone som sägs vara med låg dataförbrukning som inte ger internetåtkomst. Där har vi nog orsaken till ”!” För när jag avslutande den kopplingen i min iPhone så försvann utropstecknet direkt och det blev 4G istället

    Det lustiga är att om man väljer att starta koppling till det vanliga WLan så får man en varning att Blåtandskopplingen då kommer att avslutas. Så medan man har re-STREAM dongel kopplad med BT så kan man inte köra med WLan, men tydligen kan denna anslutning till WiFi med låg datamängd ändå ske.

  15. #15

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Ny fråga i saken....

    Nu har jag ju fått igång We Connect Go i bilen med plugg, och i min iPhone.
    Men jag upptäckte att det finns en Go-app även på min Apple Watch 4.
    Men när jag startar appen på klockan så säger den att jag ska logga in på appen i min iPhone, men där är jag redan inloggad. Sen står det att min Apple Watch inte stöds i denna app......? Låter ju jäkligt märkligt....?

    Nån annan som har Apple Watch, gärna 4an då, som kan säga om det funkar eller inte i klockan...?

Liknande ämnen

  1. Car-net och We Connect
    Av erpe83 i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-08-06, 14:36
  2. VW We Connect
    Av biltok i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2020-05-02, 16:54
  3. VW connect
    Av OLW i forum VW-forum
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2019-06-10, 11:36
  4. VW Connect och batterispänning
    Av candyweiss i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2019-01-19, 21:39
  5. App connect?
    Av oskee i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-07-09, 21:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin