Resultat 1 till 19 av 19
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    Nils-Göran Bakkerud
    Ort
    Lindome
    Inlägg
    11

    Nav + AID Passat

    Hej!
    Jag har en nyinköpt Passat, tillverkningsår 2020. Då navigation nu är standard i infotainment Discover Media valde jag att lägga till Digital Cockpit för jag tänkte det kunde vara trevligt med kartor där.

    Jag visste att jag inte kunde få kartorna på både mittkonsolen och i cockpit samtidigt men hade trott att man iaf kunde växla. Hade sett det på youtube-klipp från andra Discover Media system.

    Men detta verkar inte vara möjligt. Om jag fattar infon på VWs sida för de olika infotainment systemen så funkar det med Discover Media i vissa VW modeller från 2019, tex Tiguan, Golf och Polo. Men inte för Passat från 2019.

    Detta stör mig väldigt mkt. Förstår ju att man vill sälja Discover Pro såklart men varför ta bort denna möjlighet om den funnits!?

    Tycker det låter som om det är en mjukvaru-strypning av funktionen.

    Någon här som vet mer om detta?

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av OnTheSpot Visa inlägg
    Hej!
    Jag har en nyinköpt Passat, tillverkningsår 2020. Då navigation nu är standard i infotainment Discover Media valde jag att lägga till Digital Cockpit för jag tänkte det kunde vara trevligt med kartor där.

    Jag visste att jag inte kunde få kartorna på både mittkonsolen och i cockpit samtidigt men hade trott att man iaf kunde växla. Hade sett det på youtube-klipp från andra Discover Media system.

    Men detta verkar inte vara möjligt. Om jag fattar infon på VWs sida för de olika infotainment systemen så funkar det med Discover Media i vissa VW modeller från 2019, tex Tiguan, Golf och Polo. Men inte för Passat från 2019.

    Detta stör mig väldigt mkt. Förstår ju att man vill sälja Discover Pro såklart men varför ta bort denna möjlighet om den funnits!?

    Tycker det låter som om det är en mjukvaru-strypning av funktionen.

    Någon här som vet mer om detta?
    Länka gärna till de youtube klipp du sett.

    Jag har inte någon lösning, men många med AID och Discover Media som kör navigationsappar genom Android Auto eller Car Play önskar samma sak men jag har inte sett någon som lyckats lösa det.

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    Nils-Göran Bakkerud
    Ort
    Lindome
    Inlägg
    11
    Jag kollade på detta: https://www.youtube.com/watch?v=-yJ8lQMMVRg&t=185s

    Förvisso en T-Roc men enheten är ju Discover Media och Navigation funkar i AID. Det slår mig att jag inte vet om det är MIB3 iofs men det är en 2020 modell.

    Att jag inte får upp carplay-navi kan jag köpa men att den inbyggda navigationen inte går att iaf switcha mellan displayerna är lite fattigt.

  4. #4

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av OnTheSpot Visa inlägg
    Jag kollade på detta: https://www.youtube.com/watch?v=-yJ8lQMMVRg&t=185s

    Förvisso en T-Roc men enheten är ju Discover Media och Navigation funkar i AID. Det slår mig att jag inte vet om det är MIB3 iofs men det är en 2020 modell.

    Att jag inte får upp carplay-navi kan jag köpa men att den inbyggda navigationen inte går att iaf switcha mellan displayerna är lite fattigt.
    Vad menar du med att det inte går att switcha? Kan du få fram den inbyggda navigationen bakom ratten men sedan inte tillbaka till mittdisplayen?

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Ingen Passat B8 med Discover Media har visat kartan samtidigt i AID och i själva navigatorn.
    Antingen eller..

    Bara Pro som har haft samtidig visning. När B8 kom så fick man endast AID tillsammans med Discover Pro.
    Och det var samma vid updateringen till B8.5.

  6. #6

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av Danne_ Visa inlägg
    Ingen Passat B8 med Discover Media har visat kartan samtidigt i AID och i själva navigatorn.
    Antingen eller..

    Bara Pro som har haft samtidig visning. När B8 kom så fick man endast AID tillsammans med Discover Pro.
    Och det var samma vid updateringen till B8.5.
    Fast det är ju inte det TS skriver:

    Jag visste att jag inte kunde få kartorna på både mittkonsolen och i cockpit samtidigt men hade trott att man iaf kunde växla.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Citat Ursprungligen postat av Bopper Visa inlägg
    Fast det är ju inte det TS skriver:

    Jag visste att jag inte kunde få kartorna på både mittkonsolen och i cockpit samtidigt men hade trott att man iaf kunde växla.
    läste lite snabbt! Konstigt! Hade det i min gamla B8. Var en knapp i nederkant av kartan på med en pil på vart man växlade.

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av Danne_ Visa inlägg
    läste lite snabbt! Konstigt! Hade det i min gamla B8. Var en knapp i nederkant av kartan på med en pil på vart man växlade.
    Vänta här nu. Kunde du i infotainmentdisplayen välja att visa kartan i AID, utan att välja i AID vad som ska visas där?

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    Nils-Göran Bakkerud
    Ort
    Lindome
    Inlägg
    11
    Det verkar lite som om man för Passat och Discover Media i MIB3 har tagit bort knappen i nederkant på kartan som gör att det går att växla vilken display kartan ska visas på.

    Nav i Discover media är ju ganska begränsad i övrigt också känns det som men denna funktion är ju lite fult att ta bort kan jag tycka.

  10. #10

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Vänta här nu. Kunde du i infotainmentdisplayen välja att visa kartan i AID, utan att välja i AID vad som ska visas där?
    Så har jag i min Arteon (men det är ju en 2018), man "klickar" på en knapp på skärmen, så flyttas kartan över bakom ratten, samtidigt blir varv- och hastighetsmätare lite mindre.

  11. #11

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    Nils-Göran Bakkerud
    Ort
    Lindome
    Inlägg
    11
    Läste i ett tyskt VW-forum (översatt från tyska):
    Från MY 20 verkar kartvisningen i Virtual Cockpit bara vara möjlig genom kodning.

    olyckligtvis missade säljaren att nämna detta när jag valde kombinationen discover media och AID.
    Då det är en tjänstebil med någon form av leasingavtal kommer det ju såklart inte vara ok att koda en ändring.

  12. #12

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av OnTheSpot Visa inlägg
    Läste i ett tyskt VW-forum (översatt från tyska):
    Från MY 20 verkar kartvisningen i Virtual Cockpit bara vara möjlig genom kodning.

    olyckligtvis missade säljaren att nämna detta när jag valde kombinationen discover media och AID.
    Då det är en tjänstebil med någon form av leasingavtal kommer det ju såklart inte vara ok att koda en ändring.
    Kanske en klen tröst, men jag har provat att ha kartan bakom ratten i min Arteon och jag tycker det blir tydligare i den "fyrkantiga" displayen, trots att man får vrida blicken lite...

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Bopper Visa inlägg
    Kanske en klen tröst, men jag har provat att ha kartan bakom ratten i min Arteon och jag tycker det blir tydligare i den "fyrkantiga" displayen, trots att man får vrida blicken lite...
    Kan bara hålla med. Att ha kartan i AID ser kul ut, men blir snart stökigt. Hastighet i AID och navigation i Discover Pro blir lugnare.

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av OnTheSpot Visa inlägg
    Jag kollade på detta: https://www.youtube.com/watch?v=-yJ8lQMMVRg&t=185s
    Förvisso en T-Roc men enheten är ju Discover Media och Navigation funkar i AID. Det slår mig att jag inte vet om det är MIB3 iofs men det är en 2020 modell.
    Jag är ganska säker på att T-Roc har MIB2.

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Vänta här nu. Kunde du i infotainmentdisplayen välja att visa kartan i AID, utan att välja i AID vad som ska visas där?
    Man var tvungen att i AID ha valt Navigation. Och då kunde man välja att växla i infotainmentdisplayen om man velade visa kartan i AID istället för kompass och adress.
    Man kunde även minska storleken på hastighet och varvräknaren för att få en större karta.
    Men det var ju då AID1 och MIB2 i den bilen.

  16. #16

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    Nils-Göran Bakkerud
    Ort
    Lindome
    Inlägg
    11
    Det är nog inte bättre då än att man tagit bort den möjligheten för Discover Media iom att Navigation nu är standardutrustning. Kan dock tycka att det räckt att man tagit bort flera funktioner från själva navigationen, att ha möjlighet till kartvisning om man köper till AID borde funnits kvar.

    men men sånt är livet
    Tack för alla svar och engagemang!

  17. #17

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Magnus Lögdberg
    Ort
    Ås
    Inlägg
    1
    Citat Ursprungligen postat av OnTheSpot Visa inlägg
    Hej!
    Jag har en nyinköpt Passat, tillverkningsår 2020. Då navigation nu är standard i infotainment Discover Media valde jag att lägga till Digital Cockpit för jag tänkte det kunde vara trevligt med kartor där.

    Jag visste att jag inte kunde få kartorna på både mittkonsolen och i cockpit samtidigt men hade trott att man iaf kunde växla. Hade sett det på youtube-klipp från andra Discover Media system.

    Men detta verkar inte vara möjligt. Om jag fattar infon på VWs sida för de olika infotainment systemen så funkar det med Discover Media i vissa VW modeller från 2019, tex Tiguan, Golf och Polo. Men inte för Passat från 2019.

    Detta stör mig väldigt mkt. Förstår ju att man vill sälja Discover Pro såklart men varför ta bort denna möjlighet om den funnits!?

    Tycker det låter som om det är en mjukvaru-strypning av funktionen.

    Någon här som vet mer om detta?
    Hej har själv en Passat 2020 som jag installerat AID på med Discover Media System. En begränsning i denna uppgradering är just att kartan inte kan komma upp i AID. Det verkar bero på att Discover Media saknar fiber anslutningen (MOST) som krävs. Får bara upp anvisningar ännu. Men hoppas på att man kan hitta en kodning som kan fungera. Har du VCDS? Om så skulle jag villja ha en mappning på AID och Discover Media för att få till all kodning.

  18. #18

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    Nils-Göran Bakkerud
    Ort
    Lindome
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av mang0s Visa inlägg
    Hej har själv en Passat 2020 som jag installerat AID på med Discover Media System. En begränsning i denna uppgradering är just att kartan inte kan komma upp i AID. Det verkar bero på att Discover Media saknar fiber anslutningen (MOST) som krävs. Får bara upp anvisningar ännu. Men hoppas på att man kan hitta en kodning som kan fungera. Har du VCDS? Om så skulle jag villja ha en mappning på AID och Discover Media för att få till all kodning.
    Har inte VCDS tyvärr, det är en tjänstebil (leasing) så kodning är inget alternativ för mig tyvärr.

  19. #19

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av OnTheSpot Visa inlägg
    Det är nog inte bättre då än att man tagit bort den möjligheten för Discover Media iom att Navigation nu är standardutrustning. Kan dock tycka att det räckt att man tagit bort flera funktioner från själva navigationen, att ha möjlighet till kartvisning om man köper till AID borde funnits kvar.

    men men sånt är livet
    Tack för alla svar och engagemang!

    Enligt ett tyskt forum så ska det att gå att få upp fattigmansnavigationen i Digital Cockpit på bilar byggda efter vecka 30 år 2020. Min bil är byggd efter vecka 30 2020 och jag kan få navigationen i Digital Cockpit.

Liknande ämnen

  1. NAV enhet polo 00?
    Av Malish i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-03-16, 19:49
  2. Byte av nav fram
    Av golfen III i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-10, 20:54
  3. Bultcirkel, ET och Nav
    Av adis i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-08, 17:13
  4. Söker NAV till passat VR6
    Av Joda i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-18, 14:03
  5. Ratt nav?
    Av viGGe i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-04, 15:26

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin