Resultat 1 till 13 av 13
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    M H
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    38

    En Alltrack till att dra husvagn

    Har nyligen skaffat en Golf Alltrack TDI 2017 med DSG7 våtlammell, d.v.s. DQ381.
    Har en husvagn som väger ca 1030 kg som jag tänkte dra med bilen
    nån vecka eller två på sommaren. När man läser alla domedagsprofetior här på internet
    om DSG och hur usla dom är så blir man ju lite nervös att dra en husvagn med den.
    Dock är det ju ingen jättehusvagn utan det finns ju betydligt värre.
    Bilen får ju dra 2000kg och någon form av dimensionering måste ju Volkswagen ha gjort?

    Går koppling och låda åt helvete ganska fort om man kör lite husvagn ibland?
    När man googlar känns det inte som man bör dra en husvagn eller tungt släp med
    nån typ av växellåda. Manuell låda slirar och bränner koppling, CVT automater klarar
    bara motorer med lågt vridmoment, DSG är urkassa på backning med släp och släp
    överlag, konventionella automater drar asmycket soppa men håller kanske ihop.
    Vad ska man ha? Inget verkar ju passa.
    Senast redigerad av eddiw den 2020-08-24 klockan 22:08.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 319
    Det är inget problem med att dra husvagn med en Golf eller Passat, vet inte vilken modell du har. Det är tvärtom utmärkta dragbilar som väldigt många människor använder just för att dra husvagn med. Klockrent med den sköna växellådan, starka motorn och greppvänliga fyrhjulsdriften.

  3. #3
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 126
    Jag har kört mycket med släp (större ”Cargo”-släp med högt luftmotstånd) efter Golf 7 SC 1.4 tsi /DQ200 samt på senare år med vår Golf 7 Alltrack DQ250. Går alldeles utmärkt. Backa… inga problem avseende DSG lådorna. Problemet sitter ofta hos föraren som vrider åt fel håll på ratten….. Händer mig ibland med vid stressig situation .

    Det är bara att köra på. 4-motion underlättar när underlaget är halt/grusigt!
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    M H
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Det är inget problem med att dra husvagn med en Golf eller Passat, vet inte vilken modell du har. Det är tvärtom utmärkta dragbilar som väldigt många människor använder just för att dra husvagn med. Klockrent med den sköna växellådan, starka motorn och greppvänliga fyrhjulsdriften.
    Tack för lite lugnande ord
    Sorry, glömde skriva vad jag har, det är en Golf Alltrack med dieselmotorn på 184HK och som sagt DQ381.
    Blir dock lite fundersam kring oljebyte vid 12000 mil på dessa lådor då DSG6 ska ha ny olja vid 6000 mil..
    Men om jag byter lite tidigare än 12000 mil så har jag ju bara servat den ännu tidigare än som behövs.
    (Frågade två VAG-verkstäder när oljan ska bytas då jag blev lite fundersam när jag bläddrade i serviceboken
    och såg att den inte var bytt vid 6000 mil men alltid servad hos VAG. Ingen av verkstäderna tyckte jag skulle byta
    nu vid 6700 mil som bilen gått i skrivande stund.

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    M H
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Jag har kört mycket med släp (större ”Cargo”-släp med högt luftmotstånd) efter Golf 7 SC 1.4 tsi /DQ200 samt på senare år med vår Golf 7 Alltrack DQ250. Går alldeles utmärkt. Backa… inga problem avseende DSG lådorna. Problemet sitter ofta hos föraren som vrider åt fel håll på ratten….. Händer mig ibland med vid stressig situation .

    Det är bara att köra på. 4-motion underlättar när underlaget är halt/grusigt!
    Perfekt, skönt att höra. Jag har också kört problemlådan DQ200 runt 2011-2012 och det var aldrig några problem med den heller trots att jag körde släp nån gång ibland. Inget tungt släp, men släp iaf. Den bilen kördes till ca 10000 mil innan den byttes p.g.a. ålder. Lådan satt i en Golf TDI 105hk..

    Många skriver att man inte bör köra med DSG-lådan (eller backa med släp) som man kör en "vanlig" automat, men hur ska man köra den om man nu ska skona den så mycket som möjligt med en husvagn bak t.ex?
    En husvagn har ju "backbroms" d.v.s. man måste stöta till husvagnen lite så att bromsen går ur och det blir ju en liten knuff för bilen och dess låda såklart.. Innan man tryckt till husvagnen så ligger den ju och håller på bromsen bakåt så att säga för att den inte ska börja rulla..

    Så bästa tips för att köra så skonsamt som möjligt med en släp bak med en DSG?

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 319
    Slira inte, använd bromsen och sen tydlig trottel. En momentomvadlare tål nog mer slir med tungt släp.

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    M H
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Slira inte, använd bromsen och sen tydlig trottel. En momentomvadlare tål nog mer slir med tungt släp.

    "Slira inte", man ska inte vara försiktig på gasen alltså? Är ju svårt att backa med en husvagn genom tydlig trottling, då sticker ju både husvagn och bil bakåt rätt fort.. Eller har jag förstått fel?

  8. #8
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 188
    Visst är det så. Man måste ju slira en del om man ska backa och trixa, men det finns ju nivåer på allting. Man kan ju försöka att inte slira onödigt mycket iallafall. Det går säkert bra.

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    M H
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Visst är det så. Man måste ju slira en del om man ska backa och trixa, men det finns ju nivåer på allting. Man kan ju försöka att inte slira onödigt mycket iallafall. Det går säkert bra.
    Precis. Jag får försöka undvika slirning i högsta möjliga mån. Funderar även på ett oljebyte i förtid på den bara för att safea. Lådan som ska ju bytas olja i först vid 12000 mil, men jag tänkte nog byta redan vid nästa service som är vid ca 7000 mil.

    Detta p.g.a. att jag kommer dra lite husvagn plus att jag är ny ägare till bilen och vet inte hur tidigare ägare kört med bilen. Det har varit medelålders människor och inga 18-åringar, så det känns ju tryggt iallafall
    Men nog alltid bra att safea även fast man kanske inte behöver byta.

  10. #10
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    När du backar med en sådan, lägg i offroad så blir den lugnare.

  11. #11

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    M H
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av BjornL Visa inlägg
    När du backar med en sådan, lägg i offroad så blir den lugnare.
    Bra tips, tack! Antar att Auto hold kan läggas i också så att den bromsar själv om det behövs?

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 891
    Citat Ursprungligen postat av eddiw Visa inlägg
    Det har varit medelålders människor och inga 18-åringar, så det känns ju tryggt iallafall
    Väldigt offtopic, men ålder och kön är absolut noll garanti för hur bilen körts tidigare Ett extra oljebyte är aldrig fel oavsett i motor, växellåda eller haldex.

  13. #13

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    M H
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Väldigt offtopic, men ålder och kön är absolut noll garanti för hur bilen körts tidigare Ett extra oljebyte är aldrig fel oavsett i motor, växellåda eller haldex.

    Hehe, det kanske var dåligt formulerat. Jag håller med dig till fullo där. Jag har varit i kontakt med vederbörande och det kändes inte som personer som buskörde iallafall. Och med tanke på hur bilen i övrigt är skött så har dom nog även kört den exemplariskt.
    Men som du säger så är nog ett extra oljebyte inte fel.

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2019-09-11, 22:38
  2. Ny VW ägare, till en Golf Alltrack TSI
    Av Maverick i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2018-02-10, 04:32
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-10-11, 21:44
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-09-02, 23:42
  5. Hjälp med att dra kablar in i kupen???
    Av henke74 i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-13, 11:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin