Sidan 1 av 5 1234 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 92
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jonas Freiholtz
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    708

    Passat LS -77 & Passat GT -86

    Jahapp! Sociala medier i all ära, men gillar ändå det gamla forumsformatet. Så jag slänger upp en sammanfattad tråd på vad jag har pysslat med i VW-väg det senaste året

    En jobbarkompis hade en Passat -74 ståendes i ladan som vi kom överens om att jag tog över till ett förmånligt pris, slog på ny bensin och körde de 2km hem
    Namn:  74.jpg
Visningar: 1858
Storlek:  132.6 KB

    Denna var dock bra mycket sämre än förväntat, rost, rost och åter rost. MEN en annan jobbarkompis hade gömt en -77 från sin sambo på samma gård som jag hämtade -74an. Denna var påbörjad med 1,9td konvertering, men inte på långa vägar slutfört. Har aldrig riktigt förstått tjusningen med att lägga i "nyare" dieslar i gamla VW Så tog motorn från 74an och la i 77an
    Namn:  77.jpg
Visningar: 1536
Storlek:  220.3 KB
    Namn:  motor ur.jpg
Visningar: 1803
Storlek:  291.6 KB
    Namn:  motor i.jpg
Visningar: 3008
Storlek:  579.4 KB
    Senast redigerad av Freiholtz den 2023-06-28 klockan 09:31.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jonas Freiholtz
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    708
    ...sen tog arbetet med rostlagning vid, hjulhus, bakre skärmkanter, nån tvärbalk, golv
    Namn:  golv.jpg
Visningar: 1713
Storlek:  107.8 KB

    Mattan rengjordes grundligt, under stolarna låg det nya belägg fram och en instruktionsbok
    Namn:  matta1.jpg
Visningar: 1782
Storlek:  781.3 KB
    Namn:  matta2.jpg
Visningar: 1806
Storlek:  807.5 KB

    Efter all rostlagning så tog jag tag i klädseln, den senapsgula klädseln hade gjort sitt och bestämde mig för att sprätta upp stolar och soffa. Sparade all galon, gjorde mallar och sydde nytt i tvåtonat brunt möbeltyg.
    Namn:  baksäte.jpg
Visningar: 1710
Storlek:  96.8 KB

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jonas Freiholtz
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    708
    74an skickades till skrot men jag behöll kofångare, lister, handtag, strålkastare mm. Gillar 74ans stuk bättre med lite mer "bling" (som var en "Lyx")

    Ventgaller i c-stolparna flyttades över, utan funktion. Bara för looken Ramlade över en uppsättning Gotti Cup 8x15 som jag tycker passar bra.
    Namn:  ventgaller.jpg
Visningar: 1692
Storlek:  66.6 KB

    Sen blev det att renovera bromsar, se över elektroniken och polera den ordentligt.
    Namn:  polering.jpg
Visningar: 1750
Storlek:  103.8 KB

    Efter lite smärre problem med bränslet så blev det en ordentlig provtur på 3km
    Namn:  ånastocken.jpg
Visningar: 1801
Storlek:  1.14 MB

    I våras blev det besiktning, med en anmärkning på rost i styrarmen som jag hade missat
    Namn:  besiktning.jpg
Visningar: 1755
Storlek:  60.8 KB

    Även letat saker Tradera och fått tag på skärmkanter bak, kromade backspeglar, Bosch varselljus (den tillhörande tryckknapp för Passat.
    Namn:  knapp.jpg
Visningar: 1750
Storlek:  131.2 KB
    Namn:  spegel.jpg
Visningar: 1750
Storlek:  90.3 KB

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jonas Freiholtz
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    708
    Framme i nutid, typ. Inte blivit så många mil som jag hade hoppats på, men de bekymmer jag haft är att bussningarna till växellänkaget va helt slut, så jag svarvade nya och så har torkarmotorn bråkat med mig lite.

    Namn:  bussningar.jpg
Visningar: 1750
Storlek:  180.6 KB

    Just nu så står den utan skärmar som väntar på att förberedas inför lack, men tror detta får bli vinterns projekt tillsammans med dimljusmontering, byta lite framvagnsbussningar och sätta i en mindre stereoanläggning.

    Namn:  sommartur.jpg
Visningar: 1594
Storlek:  226.6 KB

    Namn:  nuvarande.jpg
Visningar: 1681
Storlek:  1.22 MB

  5. #5
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Härligt projekt
    Fattar inte heller vad äckliga dieselspisar har i fina klassiker att göra
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    KUL!
    Äntligen en klassiker!

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jonas Freiholtz
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    708
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    Härligt projekt
    Fattar inte heller vad äckliga dieselspisar har i fina klassiker att göra
    Tack, tack
    Nej, verkligen inte. Det var ju skillnad mot för många år sedan, när man åkte lastbilsreggat och kunde tanka på pappas gård. Men nu ser jag ingen vinning alls i att dieselkonvertera.


    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    KUL!
    Äntligen en klassiker!
    Tackar!
    Nackdelen med denna modell av klassiker är utbudet av reservdelar (plåt först och främst) Skärmkanter bak hittade jag på Tradera (tillverkade -81). Han jag hämtade bilarna hos hade 2st nya, men ytrostiga eftermarknadsskärmar liggandes som jag köpte. Kanske inte bästa passformen, men helt klart ok.

    Nu hägrar först och främst lite rostlagning i frontplåten innan skärmarna skickas på lack.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719
    Följer med stort intresse.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jonas Freiholtz
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    708
    Solljuset hade gjort sitt på sätena, så här är en bild på den avsevärda skillnaden det blev

    Namn:  baksäte2.jpg
Visningar: 1542
Storlek:  80.3 KB

    Sen letade jag reda på några teardropfälgar som jag har tänkt polera. Ett satans jobb som tillfälligt får ligga på is tills man känner att man är färdigt med hus, trädgård, barnen blivit vuxna osv...

    Namn:  teardrop.jpg
Visningar: 1561
Storlek:  97.4 KB

    Sen är det tacksamt att ha en vän som både är bilintresserad och har en loppis. Fick en hög med "Vi Bilägare" från 74-75 och även en mycket fin grön kaffekanna

    Namn:  vi bilägare.jpg
Visningar: 1624
Storlek:  1.10 MB

    Namn:  termos.jpg
Visningar: 1749
Storlek:  1.04 MB

    Sen finns jag på instagram under freiholtz_garage där det kanske kommer ut lite fler spontana bilder.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jonas Freiholtz
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    708
    Längsta turen sedan i början av Juni, bytte plats i garaget Den kommer stå lite trängre, men inget som hindrar när det bara är frontplåten och annat smått som ska fixas till i vinter.

    Som vanligt samlas det ju en hel del annat i garaget...cyklar, 2 pall staketsspjälor, pumpstation för kommunalt avlopp osv, osv. Men får leka lite Tetris så kommer det allt att funka. Försöker ha ena garagesidan ledig på vintern så man kan meka och ha ena bilen inomhus.

    Namn:  flytt.jpg
Visningar: 1541
Storlek:  1.16 MB

    Namn:  täcke.jpeg
Visningar: 1573
Storlek:  275.8 KB

  11. #11

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    En del drömmer om resor, mer pengar på banken, en yngre fru. Allt jag vill ha är ett rymligt garage. Utan kostnad

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jonas Freiholtz
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    708
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    En del drömmer om resor, mer pengar på banken, en yngre fru. Allt jag vill ha är ett rymligt garage. Utan kostnad
    Haha Ja bygga garage var nästan prio 1 när jag köpte huset, detta är 8,5x7,5 i golvyta. Kostnaden går ju inte att komma ifrån, men att pappa är snickare och att jag jobbar som byggsäljare på XL-Bygg gör det ju lite förmånligare

    Första året blev det tom temporär lackbox i garaget till Caddyn jag hade då.

    Namn:  caddy.jpg
Visningar: 1624
Storlek:  104.7 KB

    http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...r%E5d-l%E5st**

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Jag känner inte en människa som tycker att hon eller han har för många eller för stora garage. Det byggs alldeles för lite garage!

    m v h Henrik

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    Drömhuset är ju 200 kvadrat verkstad med lika stor lägenhet/uteplats ovanpå.

  15. #15
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Tjusig pärla du hittat, följer projektet.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jonas Freiholtz
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    708
    Man blir lycklig över att en god vän som erbjuder inte bara utlåning av en bänkpolermaskin, utan även utkörning av den

    Namn:  DSC_1674.jpg
Visningar: 1550
Storlek:  1.03 MB

    Så nu blir nog teardropfälgarna polerade tidigare än väntat.

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jonas Freiholtz
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    708
    Totalt oergonomisk arbetsställning att polera dessa. Ska se om jag kan luska tag i en vinkelslip med ställbart varvtal så man kan polera fälgen när den ligger ner istället.

    Men en god bit påväg iallafall.

    Namn:  DSC_0116.jpg
Visningar: 1347
Storlek:  800.5 KB

  18. #18

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Freiholtz Visa inlägg
    Totalt oergonomisk arbetsställning att polera dessa. Ska se om jag kan luska tag i en vinkelslip med ställbart varvtal så man kan polera fälgen när den ligger ner istället.

    Men en god bit påväg iallafall.
    Blir så jäkla snyggt Hur ska du göra sen, ska de klarlackas eller det blir det till att polera emellanåt?

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jonas Freiholtz
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    708
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Blir så jäkla snyggt Hur ska du göra sen, ska de klarlackas eller det blir det till att polera emellanåt?
    Tackar! Får nog bli underhåll på dom, skickade med lackeraren och han trodde inte på att klarlacken för nåt dunderfäste på den ytan.

    Lite flammiga i poleringen, men är inne på att skaffa ett set som på bilden nedan. Sätta det i 230 vinkelslipen, sätta fälgen i däckkrängaren, låta den rotera sakta och polera samtidigt. Så kanske det blir ännu bättre

    Namn:  Screenshot_20201104-203133.jpg
Visningar: 1303
Storlek:  19.2 KB

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jonas Freiholtz
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    708
    Dimljusena fästa undertill i kofångaren såg inte klokt ut, sticker ut framför kofångaren (längst bort på bilden)

    Blev en infästning bakom kofångaren istället, då nu sitter dom tajt och bra.

    Så nu står justering och rostlagning av frontplåten på schemat härnäst.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  
    Senast redigerad av Freiholtz den 2020-11-23 klockan 11:17.

Liknande ämnen

  1. VW Golf GLS 1977
    Av Henrik.M i forum Projektforum
    Svar: 470
    Senaste inlägg: 2015-08-20, 22:08
  2. VW golf 1977 på blocket
    Av Peter-C i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-29, 11:09
  3. (FILM) 1977 VW Mk1 Junior cup
    Av Sebbe i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-16, 10:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin