Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23
  1. #1

    Reg.datum
    jun 2020
    Namn
    Erik P
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    23

    Skicka destination till fordon We connect

    Hej,

    Hämtade nyss ut en ny Passat Alltrack med Discovery Pro.

    Är det någon som vet hur man skickar destinationer från We connect till bilen? I liknande tjänster brukar man ju efter att ha sökt destination i appen kunna skicka denna till bilen så att den är "förberedd" när man ska åka, hittar ingen sådan funktion i appen men har för mig att jag läst om den någonstans.

    Har provat att lägga till destinationer som favorit i appen också men dessa synkar inte mot bilen (vilket de väl ska göra?)

    Övriga funktioner i appen fungerar så kopplingen mot bilen verkar ju vara ok.

    Med vänlig hälsning,
    Erik


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2020
    Namn
    Erik P
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    23

    Skicka destination till fordon We connect

    Är det ingen som vet?

    Edit: såg precis att det i beskrivningen av appen på apple app store står med som en feature : "Skicka avslappnat dina nästa destinationer till navigationssystemet"


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Senast redigerad av erpe83 den 2020-08-21 klockan 20:57.

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Har ingen bil med navigation just nu så kan inte testa själv. Behöver den synkas eller laddas ned från molnet när du är i bilen?
    Hur det det ut i car net på datorn? Där är jag rätt säker på att du kan bygga din rutt och skicka till bilen.

  4. #4

    Reg.datum
    nov 2018
    Namn
    Leif Marklund
    Ort
    Guldsmedshyttan
    Inlägg
    11
    Logga in
    Password
    Lägg till resmål
    Spara och skicka

    Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2020
    Namn
    Erik P
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    23

    Skicka destination till fordon We connect

    Citat Ursprungligen postat av lema5260 Visa inlägg
    Logga in
    Password
    Lägg till resmål
    Spara och skicka

    Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
    Tack för väldigt tydlig beskrivning. Tyvärr hittar jag det inte ändå då det ser annorlunda ut när jag loggar in på hemsidan. Jag kan söka resmål men får inte upp knappen för att spara som du hade på din bild.

    "Import av rutt och mål online" ser jag inte heller, där står det "Mina mål och favoriter" eller "Inställningar" bara...


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Om du väljer Karta i We Connect appen och söker upp en destination, kan du inte skicka den till bilen?


  7. #7

    Reg.datum
    jun 2020
    Namn
    Erik P
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    23
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Om du väljer Karta i We Connect appen och söker upp en destination, kan du inte skicka den till bilen?


    Nä, får bara denna. Och väljer jag att spara finns den bara i appen, dyker ej upp bland favoriter i bilen.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Jag gissar vilt, det finns väl olika nivåer på Car Net? Har du ett abonnemang som stöder funktionen, antagligen guide & inform?

    https://www.portal.volkswagen-we.com...tent/help-page

    Edit: ser nu att du har en -20 och då antagligen We Connect. Be säljaren visa hur man gör kanske?

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Om du väljer Fordonsinställningar och sedan Mina onlinetjänster, har du då tjänsten Import av mål online?



  10. #10

    Reg.datum
    jun 2020
    Namn
    Erik P
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    23
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Om du väljer Fordonsinställningar och sedan Mina onlinetjänster, har du då tjänsten Import av mål online?


    Den saknar jag. Har bara "Mina intressepunkter". Har dock blivit kontaktad av supporten för we connect. Han var väldigt fundersam då han hade kollat upp bilen och baserat på när den var byggd skulle funktionen finnas (den hade plockats bort ett tag och sen återinförts av någon anledning just den vecka min bil byggdes). Frågan hade gått vidare till Tyskland.

    Fortsättning följer...


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2020
    Namn
    Erik P
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    23
    För att göra det ännu mer förvirrande så fick jag svar från säljaren som fått ett helt annat svar från we connect-supporten, nämligen att funktionen plockats bort ur tjänstepaketet på nya Passat. Istället hänvisade de till att röststyrningen kunde användas vilket gjorde funktionen att skicka från mobilen onödig (struntprat...).

    Problemet tycker jag är att sökfunktionen i bilen är helt värdelös. Jag vill kunna söka på t.ex. ett hotellnamn eller liknande. Nu måste jag ta upp telefonen och googla för att få fram adressen som jag sedan får mata in i (den sega) sökfunktionen. Känns uråldrigt i en helt ny bil med "ständig uppkoppling". Är det på detta sätt för er andra också eller är det ett symptom på att något är knas med uppkopplingen?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Personligen använder jag inte navigationen i Discover Pro, mitt tips är att använda Google Maps tillsammans med Apple CarPlay. Då fungerar röststyrningen helt suveränt (via Goople Maps alltså) och appen hittar både sådant du tidigare sökt på och dina favoriter/sparade platser. Möjligheten att få fram sparade och kategoriserade platser förutsätter då att du har Google-konto och loggat in i appen på din iPhone.

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2020
    Namn
    Erik P
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    23
    Det funkar ju. Dock tycker jag att den inbyggda navigationen är väldigt trevlig i övrigt och gillar att jag kan ha karta både på skärmen och på AID. Dessutom vill jag nyttja den åtminstone till en början då det inte var direkt gratis att kryssa i Discover Pro .


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Senast redigerad av vfr den 2020-08-27 klockan 11:46. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2020
    Namn
    Erik P
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    23
    Väntar fortfarande på svar från Tyskland.

    En annan fråga kopplad till detta (som kanske kan vara hjälp i felsökningen):
    Ni som har Discover Pro och MIB3 (inbyggt eSIM), kan ni söka på typ ett företagsnamn eller hotellnamn direkt på navigatorn i bilen? Det kan inte jag göra utan måste söka på exakt adress, detta får mig att tro att den inte är uppkopplad som den ska.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  15. #15

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Mik Strom
    Ort
    Stockhom
    Inlägg
    62
    Det här är väl ingen hjälp till dig men på min Passat fick jag aldrig det där att fungera... Jag vet inte om jag och verkstaden/säljaren kollade det @Marcus skrev ovan. Om det fanns på min årsmodell vill säga. Det var i alla fall aldrig något jag tänkte på att kolla. Men, jag bad verkstaden kolla och även min säljare, varför det inte fungerade. Jag fick svaret från verkstaden att de hade gjort en uppdatering och att jag skulle ominstallera appen. Säljaren sa också ominstallera appen. Men inget fungerade.

    På Volvo som jag nu beställt ska det fungera. Men man kan bara skicka en(1) destination. Det är väl bra, men det man verkligen skulle vara hjälpt av är ju om man skulle kunna skicka flera. Typ man sitter hemma och lägger upp en resrutt när man är på weekendresa eller semesterresa. Eller som jag som ibland hämtar upp idrottsungar på olika adresser. Här känner jag att de som utvecklat Volvos system aldrig själv använder systemet.

  16. #16
    Bannad
    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Klubban
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    48
    Citat Ursprungligen postat av PrimusX Visa inlägg
    Här känner jag att de som utvecklat Volvos system aldrig själv använder systemet.
    Kanske finns en anledning...
    https://www.jhouseconsulting.com/200...lly-needed-156
    Bifogade bilder Bifogade bilder  
    Senast redigerad av Klubban den 2020-09-08 klockan 16:11.

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2020
    Namn
    Erik P
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    23

    Skicka destination till fordon We connect

    Äntligen svar från Tyskland, dock ett negativt sådant. Som jag skrev tidigare så skulle funktionen finnas enligt supporten på VW digitala tjänster. Efter flera påtryckningar från (den mycket engagerade och duktige) supportkillen kom ett officiellt svar från Tyskland. De hade nu backat från tidigare info om återinförande och sa nu att tjänsten plockats bort permanent. Detta skulle gälla alla Passat 2020 och framåt.

    Jag kan inte komma på en enda teknisk orsak till att funktionen inte finns, det måste vara något annat som ligger bakom. Datalänken till bilen finns ju redan så det handlar ju bara om att föra över en adress vilket borde vara ren mjukvara.

    Jag har kontaktat VW Sverige då jag tycker detta är väldigt dåligt. Det går fortfarande att läsa om funktionen på hemsidan för We connect och det var en av anledningarna till att jag valde att lägga till Discover Pro.

    Jag hade förhoppningen att den "helt nya digitala plattformen" i faceliftade Passat slulle medföra att de närmade sig t.ex. Volvo OnCall men så verkar tyvärr inte vara fallet. De är fortfarande år efter Volvo och skillnaden i funktionalitet mellan "Nya Passat" och föräldrarnas 2018 Tiguan med Car-net är i princip att jag kan låsa upp bilen med telefonen och använda digitala nycklar (om jag ägt en Samsung...).


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  18. #18

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Strax innan jag sålde 2017års Tiguan med Discover Pro så meddelades från VW centralt att stödet/licensen/funktionen för Google Maps skulle försvinna i Car Net.
    Kanske är det en eller flera tjänster som VW köper av underleverantörer som upphör, ska omförhandlas villkorsmässigt eller liknande.

  19. #19

    Reg.datum
    sep 2020
    Namn
    JT
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    20
    Tycker även de har en del UX/UI att jobba med i Discoversystemen, känns lite rörigt och segt.

  20. #20

    Reg.datum
    jun 2020
    Namn
    Erik P
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    23
    Det måste ju nästan vara något sådant, låter ju som en del i att bygga en egen plattform. Hade kunnat köpa att den var borta en tid för att sedan återinföras men killen på supporten lät inte så hoppfull.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Svar: 19
    Senaste inlägg: 2019-07-10, 09:19
  2. abs i ombyggt fordon?
    Av gnytt i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-13, 16:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin