Resultat 1 till 16 av 16
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    J Ohr
    Ort
    Gotland
    Inlägg
    3

    Kända fel och service intervaller Tiguan 2.0 från 2014

    Hej!

    Jag är lite sugen på denna Volkswagen: https://www.blocket.se/annons/gotlan...oNEZsgwzwddKmo

    Det jag undrar är hur det ser ut med service intervallerna och kända fel på den modellen?

    Jag har läst om problem med motorras men att det mest gällt 1.4 TSI motorerna. Samt problem med DSG-lådorna på den 7-växlade torrkopplade (DQ200?). Men jag vet inte om denna modell har det...

    Tack för feedack!

    Mvh Johan

  2. #2
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 189
    Nej den bilen har varken torrkopplingslådan eller 1,4 TSI:n så du kan vara lugn på dom punkterna.

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    J Ohr
    Ort
    Gotland
    Inlägg
    3
    Tack för svaret.

    Är det någon som har koll på större servicar på den modellen? Jag förutsätter nästan alltid att bilar till salu har ett nära stort arbete som behöver göras...

    Vi kommer för övrigt använda bilen på Gotland och har således inget behov av SUV + 4WD men vi är ofta uppe i fjället och idag har vi en Mercedes C-klass, som visserligen har fantastisk komfort och väghållning men det har fastnats i några backar...

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Motor: EA888, ~ CCZD, kamkedja
    Växellåda: 7-vxl DQ500, våtkoppling

    Regelbundet oljebyte i växellåda och Haldex-koppling (fyrhjulsdriftsystemet).

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 015
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Regelbundet oljebyte i växellåda och Haldex-koppling (fyrhjulsdriftsystemet).
    Varje 6000 mil eller vart femte år tror jag intervallen är.

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Varje 6000 mil eller vart femte år tror jag intervallen är.
    6000-mils intervall på växellådan, ingen tidsbegränsning.
    36 månaders intervall på Haldexkopplingen, ingen milbegränsning.

    Det var vad VAG-verkstaden sa till mig (har dock DQ250 i min bil).


    Skickat från min iPad med Tapatalk

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Lite off topic men vet någon varför VW kör med 36 månaders intervall på Haldexen?

    Jag frågade en kompis som jobbar på Haldex och han var lite förvånad eftersom enligt han var det ett antal år sedan dom blev underhållsfria.
    Just en -14 kan vara på gränsen men även nyare Haldex har service intervall trotts det inte skall behövas.

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    Johan Holmgren
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av MacAllan Visa inlägg
    Lite off topic men vet någon varför VW kör med 36 månaders intervall på Haldexen?

    Jag frågade en kompis som jobbar på Haldex och han var lite förvånad eftersom enligt han var det ett antal år sedan dom blev underhållsfria.
    Just en -14 kan vara på gränsen men även nyare Haldex har service intervall trotts det inte skall behövas.
    Då kan du hälsa din kompis att Haldex underhållsfria system på bla. Sista SAAB 9-5 är totalt värdelöst. Där rekommenderas numer oljebyte minst en gång per år för att slippa obehagliga överraskningar.

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    J Ohr
    Ort
    Gotland
    Inlägg
    3
    Tyvärr blev bilen såld medan jag höll på undersöka modellen på nätet.

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 894
    Citat Ursprungligen postat av MacAllan Visa inlägg
    Lite off topic men vet någon varför VW kör med 36 månaders intervall på Haldexen?

    Jag frågade en kompis som jobbar på Haldex och han var lite förvånad eftersom enligt han var det ett antal år sedan dom blev underhållsfria.
    Just en -14 kan vara på gränsen men även nyare Haldex har service intervall trotts det inte skall behövas.
    Jag har hört/läst att på Volvo byter man inte heller olja, vet inte om det stämmer?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Aero Visa inlägg
    Då kan du hälsa din kompis att Haldex underhållsfria system på bla. Sista SAAB 9-5 är totalt värdelöst. Där rekommenderas numer oljebyte minst en gång per år för att slippa obehagliga överraskningar.
    Och 9-5 är ju 10 år gammal, MacAllan skriver ju att det var ett antal år sedan.

  11. #11

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    Johan Holmgren
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Jag har hört/läst att på Volvo byter man inte heller olja, vet inte om det stämmer?

    - - - Uppdaterad - - -


    Och 9-5 är ju 10 år gammal, MacAllan skriver ju att det var ett antal år sedan.
    Den generationen i 9-5 var oxå "underhållsfri" så just det ordet ger jag inte mycket för. Vet inte exakt vad reparationen kostade, betalade bara självrisk då det begav sig.

  12. #12

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    564
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Jag har hört/läst att på Volvo byter man inte heller olja, vet inte om det stämmer?

    - - - Uppdaterad - - -


    Och 9-5 är ju 10 år gammal, MacAllan skriver ju att det var ett antal år sedan.
    Volvo har inget oljebyte i Haldex:en, har en kompis som utan att lyckas krävde att få oljan bytt på en Volvoverkstad men det arbetet kunde man inte utföra, fanns b.la ingen olja angiven....

  13. #13

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Citat Ursprungligen postat av Aero Visa inlägg
    Då kan du hälsa din kompis att Haldex underhållsfria system på bla. Sista SAAB 9-5 är totalt värdelöst. Där rekommenderas numer oljebyte minst en gång per år för att slippa obehagliga överraskningar.
    Citat Ursprungligen postat av Aero Visa inlägg
    Den generationen i 9-5 var oxå "underhållsfri" så just det ordet ger jag inte mycket för. Vet inte exakt vad reparationen kostade, betalade bara självrisk då det begav sig.
    Som redan nämnts är det ju inte dom gamla versionerna som är/var underhållsfria, om dom angivits som underhållsfria var det kanske SAAB's eget beslut.

    Tror han sa något om 4 - 5 år sedan, jag vet att han menade att min Tiguan II från 2016 iaf var "underhållsfri" enligt honom och inte skall behöva något oljebyte.

    Har även själv hört att Volvo inte byter olja på Haldex, tror inte BMW gör det heller på de modellerna som har Haldex.

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    .../missförstånd
    Senast redigerad av Marcus den 2020-08-19 klockan 08:21.

  15. #15

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    BMW använder inte BorgWarners sk Haldex-koppling på sina UKL-bilar.
    Nu vet jag inte vad UKL står för, men det stämmer att dom inte har Haldex på alla sina bilar, men ett par av dom mindre modellerna har visst Haldex.

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Man bör byta olja i haldexen så ofta som de krävs, ibland med tätare intervall beroende på körstil. Har varit med om bilar där Haldex pumpen lagt av pga kopplingsrester ifrån haldexkopplingen som satt igen filter + pumpen = Haldex/4wd lägger av och bilen blir enbart framhjulsdriven. Detta på bilar som inte ens hunnit till 6000mil. Så de är ingenting man ska fuska med om man inte vill byta Haldex pump + spola systemet.

    Ang tiguan modeller i övrigt så är de trevliga bilar, men äter bromsbelägg bak på insidan oftast.
    Kan även läcka i panoramataket om man nu har sånt.
    Förekommer även en del rost här o var.

    Sikta på o köp en 2.0l diesel om du är ute efter äldre karossen (upp till 2016).

Liknande ämnen

  1. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2020-05-23, 14:01
  2. Frågor och hjälp om 2014 Tiguan 1.4 tsi
    Av Sanni i forum VW-forum
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2020-05-18, 06:57
  3. Service intervaller
    Av fear50 i forum VW-forum
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2019-09-24, 22:23
  4. Fel och brister Tiguan
    Av perre i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-01-06, 22:59
  5. Touran -04 service intervaller
    Av ason i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-02-24, 11:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin