Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150

    Passat B8 240tdi EGR-ventil, hur vanligt med problem och ev garanti etc

    Som kanske bekant så har jag en Passat GTS -18 en B8 alltså, och med 240Hk biturbo dieseln (ja jäklar vilken skön och snål maskin...).

    Efter lite diskussion med en bekant som jobbar som bilmek sedan många år, och han påtalade att det var mycket vanligt med haverier på EGR-ventiler och EGR-kylare (?) på VAG, eller i alla fall Passater, vilket jag även hört och läst lite på annat håll att det är vanligt och dyrt att fixa. Så undrar jag hur det ligger till för min vagn med den saken. Är det lika vanligt och dyrt, eller har VW fått lite mer ordning på detta, och finns det nån garanti eller ”goodwill” för att fixa om det skulle bli problem....?

  2. #2
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Jag har jobbat med VW i flera år och minns inte att vi bytt en enda kylare på B8. CAYC och CAYD var vanligast och de är äldre motorer.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Precis som Björn är inne på nedan så gäller det den äldre motorfamiljen EA189 (Passat generation 6 och 7), inte den aktuella EA288.

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    I ärlighetens namn kanske man behöver säga att B8 är lite för ny för att kunna bedöma livslängden?

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Precis, men TS "bilmek-bekant" blandar ihop både motorfamiljer och modellgenerationer och gör därför ett uttalande baserat på erfarenhet från icke aktuell motorfamilj, som alltså inte är relevant för TS Passat.
    Senast redigerad av Marcus den 2020-08-17 klockan 10:55.

  6. #6

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Precis, men TS "bilmek-bekant" blandar ihop både motorfamiljer och modellgenerationer och gör därför ett uttalande baserat på erfarenhet från icke aktuell motorfamilj, som alltså inte är relevant för TS Passat.
    Då får jag tacka dig och andra i tråden för svar och förklaringar. Det var ungefär som jag själv trodde, att folk gärna hör talas om div problem på vissa bilar, och sen hänger ryktet fast hur länge som helst fast det kommit nyare generationer av aktuella bilar eller motorer etc i dem. Se bara hur mycket folk vet om DSG-lådorna, ja att de är skräp och bara går sönder.... Men att det handlade om vissa versioner av de tidiga DSG6, och dessutom oftast i bilar med lite andra körförhållanden etc än vanliga Svenssons har. Att det inte alls är samma sak och problem med DSG7 känner det inte till...

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2020-07-20, 01:16
  2. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2019-08-24, 13:14
  3. Problem med EGR ventil Passat 1,6 tdi 2012
    Av krainer i forum VW-forum
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2018-11-24, 23:12
  4. EGR ventil problem Lupo 1.4 16v AHW motor
    Av bvg67 i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-06-16, 23:28
  5. Strul med EGR ventil??
    Av sgt_nelson i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-21, 19:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin