Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150

    Passat B8 240tdi EGR-ventil, hur vanligt med problem och ev garanti etc

    Som kanske bekant så har jag en Passat GTS -18 en B8 alltså, och med 240Hk biturbo dieseln (ja jäklar vilken skön och snål maskin...).

    Efter lite diskussion med en bekant som jobbar som bilmek sedan många år, och han påtalade att det var mycket vanligt med haverier på EGR-ventiler och EGR-kylare (?) på VAG, eller i alla fall Passater, vilket jag även hört och läst lite på annat håll att det är vanligt och dyrt att fixa. Så undrar jag hur det ligger till för min vagn med den saken. Är det lika vanligt och dyrt, eller har VW fått lite mer ordning på detta, och finns det nån garanti eller ”goodwill” för att fixa om det skulle bli problem....?

  2. #2
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Jag har jobbat med VW i flera år och minns inte att vi bytt en enda kylare på B8. CAYC och CAYD var vanligast och de är äldre motorer.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Precis som Björn är inne på nedan så gäller det den äldre motorfamiljen EA189 (Passat generation 6 och 7), inte den aktuella EA288.

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    I ärlighetens namn kanske man behöver säga att B8 är lite för ny för att kunna bedöma livslängden?

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Precis, men TS "bilmek-bekant" blandar ihop både motorfamiljer och modellgenerationer och gör därför ett uttalande baserat på erfarenhet från icke aktuell motorfamilj, som alltså inte är relevant för TS Passat.
    Senast redigerad av Marcus den 2020-08-17 klockan 10:55.

  6. #6

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort