Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1

    Reg.datum
    apr 2019
    Namn
    Johan S
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    15

    Passat B5 - Oljud från framvagn vid sväng?

    Hej. Har en Passat B5 1.8t -02. Vet ju att dessa framvagnar är mycket udda och känsliga. Jag har ett ljud jag håller på att bli galen på. Det låter som att det "rullar med hjulen". Alltså det är inte nåt plötsligt klonk eller så. Det är som ett klapprande ljud som låter mest då jag svänger till vänster, och det behövs inte mycket sväng alls så låter det "dunk, dunk" i någon slags takt med hjulen. Det låter som att det kommer från höger fram. Kan säga att jag bytt den yttre drivknuten där då jag såg att det hade tryckts ut fett ur damasken. Har även bytt vänster fjäder fram då den var brusten. Ett hjullager brukar ju inte slå eller dunka vad jag vet. Båda hjulen fram rullar lätt när man hissar upp bilen, så bromsarna ligger inte på. Skivor och belägg ser ut att vara ganska nytt. Nån som har nån idé på vad det kan vara? Bilen är nästan nybesiktad men den besiktningsmannen hade missat en hel del grejer.

  2. #2

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Per
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    138
    Kan det vara framhjulsdiffen som låter iom att det kommer vid sväng?

    Det borde du möjligen kunna verifiera om frekvensen av klappret påverkas om du svänger olika hårt?

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Kan det vara så enkelt att det sitter en större sten eller liknande i däcket? Annars prova att byta plats på fälgarna. Det har hänt mer än en gång att gummit låter.

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2019
    Namn
    Johan S
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    15
    Citat Ursprungligen postat av perIpI Visa inlägg
    Kan det vara framhjulsdiffen som låter iom att det kommer vid sväng?

    Det borde du möjligen kunna verifiera om frekvensen av klappret påverkas om du svänger olika hårt?
    Hej och tack för svar. Jag tycker att det låter som mest när man bara svänger litegrann. Sen verkar det vara mer påtagligt i vissa hastigheter.

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2019
    Namn
    Johan S
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    15
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Kan det vara så enkelt att det sitter en större sten eller liknande i däcket? Annars prova att byta plats på fälgarna. Det har hänt mer än en gång att gummit låter.
    Hej och tack för svar. Däcken är nästan helt nya runt om men tänkte ändå som du säger prova att skifta och se om ljudet flyttar sig. Tänkte också plocka borta hjulet imorgon och känna lite på leder osv. Hoppas att det ger nåt för det är ju en oerhört komfortabel och trevlig bil att åka i annars.

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2019
    Namn
    Johan S
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    15
    Hej igen. Har tittat lite på framvagnen nu. Bussningar osv är ju lite slitet så klart men ser inget uppenbart fel. Har även känt på leder och så men hittar inget alarmerande. Dock såg jag att det var ett litet, litet läckage vid diffen. Såg även att den inre damasken för drivaxeln hade tryckt ut lite fett. Tror att den fick lite stryk när jag hade ur axeln och bytte den yttre drivknuten, men man kanske ska prova att byta hela drivaxeln och fylla på lite olja i diffen?

    Namn:  IMG_20200811_122640536.jpg
Visningar: 472
Storlek:  948.0 KB

    Namn:  IMG_20200811_122619436.jpg
Visningar: 670
Storlek:  756.8 KB

    Stort tack på förhand!

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2019
    Namn
    Johan S
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    15
    Hej igen. Uppdaterar tråden. Har idag bytt drivaxel till en helt ny. Oljudet är fortfarande kvar tyvärr. Nästa steg får bli att köpa in olja till diffen och titta om det behövs fyllas på. Om inte det hjälper vet jag inte. Kanske byta hjullager.

Liknande ämnen

  1. Alltrack - Klonk i framvagn vid sväng
    Av Ivanhoe1 i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2017-11-10, 10:28
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-01-05, 17:37
  3. Passat 1,8T -00 oljud vid drivrem
    Av BlueLupo i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-10-04, 11:27
  4. Oljud framvagn Golf V
    Av Premis i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-08-15, 17:24
  5. Oljud framvagn mk4
    Av gti8v i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-20, 15:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin