Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    Johan Holmgren
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    12

    Köpråd PASSAT 1,4Tsi 2018

    Hejsan!

    Var och provkörde en Passat my2018 TSI 150hk med Dsg här om dagen. Strax under 4000mil har den rullat.
    Blev positivt överraskad men är ändå lite skeptiskt då nästintill alla spyr galla över allt vad Dsg, TSI och vw heter.

    Vet att tidigare generationer Passat inte har något vidare rykte enligt folk på diverse forum.

    Så har några frågor angående bilen.

    Dag, är den lika dålig som vissa påstår? 7-växlad i den jag körde.

    TSI, är denna bättre än tidigare eller är det bara kedjan som är bytt mot rem?

    Är det en bra bil överlag? Bilen har egentligen allt vi behöver. Utrymme, förbrukning som verkar grymt låg (körde 7 mil totalt) automat, backkamera mm.
    Enda nackdelen är att den har halogenlysen vilket jag inte trodde existerade på lite nyare bilar förutom typ Dacia.

    Tacksam för svar.

  2. #2
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Hej.

    Motorn 1.4 TSI, EA211 som den heter, lanserades i Golf 7 runt 2012. Den har kamrem. Har inte hört något negativt om den. Själv har vi haft en EA211 1.4 TSI / DSG7 i en Golf 7 SC tillverkad 2013-09. Den är såld till en kompis för 2 år sedan. Den går utan problem idag. Oerhört bränslesnål. Drog då och då ett stort Cargo släp med den. Upplevde inga problem med DQ200 DSG lådan som har torrkopplingar. DQ200 förekommer ofta ihop med de mindre motorerna. Även den omarbetades i samband med släppet av Golf 7. Förmodar att det är den som sitter i nämnd Passat.

    Halogen – Den är ju beställd med det vilket förgående ägare ville ha får vi anta. Du kan montera Osram nightbreaker lampor för att få lite bättre ljus. Inget problem i min värld.

    Golf 7 och Passat (bägge MQB bilar) består till stor del av samma komponenter, därför svarar jag i denna tråd. Passatunika frågor får besvaras av någon annan.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    Johan Holmgren
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    12
    Tack för svar.

    Har rotat runt lite på nätet och verkar ju inte finnas några större fel på den motorn.

    Är det ingen bytesintervall på oljan i en "torrkoppling"?
    Det låter som att det inte är någon olja i öht, jag är ganska novis vad gäller andra märken än SAAB

  4. #4
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av Aero Visa inlägg
    Tack för svar.

    Har rotat runt lite på nätet och verkar ju inte finnas några större fel på den motorn.

    Är det ingen bytesintervall på oljan i en "torrkoppling"?
    Det låter som att det inte är någon olja i öht, jag är ganska novis vad gäller andra märken än SAAB

    Nej man byter inte olja i DQ200. Där är olja i den.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    Johan Holmgren
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    12
    Är dessa lådor identiska med en från 2018?

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Håkan Bengtsson
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    11
    Jag har 1,4TSI DSG7 i en Octavia (2014, tagen i trafik hösten 2013) med kamremmen. 10000 mil. Trevlig motor, fast fick fylla på lite olja några gånger när bilen rullat ca 1000 mil efter servicar. Det verkar dock ha lugnat sig efter ca 8000-9000 mil.

    DSG7-lådan är trevlig, men jag har en lätt vibration som kommer när den växlar från 1:an till 2:an. Vibrationen kommer ytterst oregelbundet. Jag inbillar mig att det sker oftare när bilen är varm eller det är varmt ute. Vet inte om jag borde kolla det, det är inte givet att verkstad kan provocera fram det. Jag har lite problem med den typen av noja, borde nog köpt en manuellt växlad av psykologiska skäl. Tänkte ha bil länge från början.

    Är man en grubblare och ska ha bil utanför madkinskadeförsäkring, så är kanske annan låda att föredra även om det skett förbättringar =)

    Spanar på manuell Touran nu.
    Senast redigerad av Hakan 389 den 2020-08-10 klockan 12:50.

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    Johan Holmgren
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    12
    Denna vibration kände jag oxå av när jag provkörde. Enligt säljaren så var det givetvis "normalt". I detta fall så tror jag faktiskt på honom.

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av Aero Visa inlägg
    Denna vibration kände jag oxå av när jag provkörde. Enligt säljaren så var det givetvis "normalt". I detta fall så tror jag faktiskt på honom.
    De där bilarna finns det väl gott om, så testa någon annan och se hur normalt det är?

  10. #10

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Håkan Bengtsson
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    De där bilarna finns det väl gott om, så testa någon annan och se hur normalt det är?
    Bra tips att testa. Det hade ju varit gött att veta. Min låda funkar klockrent i övrigt.

    När jag googlade fenomenet fick jag inga "Good vibrations" à la Beach Boys, men det var ganska givet =)

    Fenomenet kan säkert vara normalt också.

    Sedan ska man kunna köra bilen och slappna av också, även efter googlandet och testandet.

  11. #11
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av Aero Visa inlägg
    Denna vibration kände jag oxå av när jag provkörde. Enligt säljaren så var det givetvis "normalt". I detta fall så tror jag faktiskt på honom.
    Har inget minne av det från vår fd 1.4 TSI/DSG7. Som redan föreslagits, prova en annan bil.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

Liknande ämnen

  1. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2023-10-28, 19:42
  2. Köpråd Golf GTI 2018
    Av Jim Profit i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2020-03-23, 21:55
  3. Passat 2018
    Av Manner86 i forum VW-forum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2018-07-23, 18:56
  4. Passat 2018 ambient light
    Av karatefylla2 i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-02-07, 11:21
  5. Passat 1.4tsi 2012 misständer.
    Av Henric i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2016-08-03, 18:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin