Resultat 1 till 4 av 4
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    david sebastian
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1

    Feltankning, lite bensin innan fyllning med diesel

    Strulade till det igår när jag skulle tanka min passatdiesel alltrack 2013. Jag tankade i 5.7 liter bensin i dieseltanken som nästan var tom, när jag upptäckte att jag tagit fel så fyllde jag upp med diesel till fulltank. Tänkte att det inte skulle vara några problem eftersom blandningen inte blir så stor. Jag körde hem ca 3 mil märkte ingenting konstigt med bilen så brydde mig inte så mycket om det.
    Idag har jag börjat fundera lite mer på det och har kollat runt med vänner som är "kunniga" några säger att jag måste slanga och byta bränslefilter, andra säger kör bara men blanda upp med ny diesel efter 5-10 mil så man späder ut det.

    Läst på många olika forum om detta och jag förstår själv att det bästa är att slanga ur bränslet och byta filter, men rent tekniskt, vad händer med motorn om jag skulle fortsätta köra. Spontant kände jag att de viktiga delarna fortsatt skulle få smörjning av den dieseln jag hade uppblandad med bensinen i tanken.

  2. #2
    Hedersmedlem
    Moderator
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    1 469
    Min erfarenhet med det lilla är det bara och köra, späd ut igen när du kört lite.

    Skickat från min moto g(8) plus via Tapatalk
    Per J
    VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Junfors Visa inlägg
    Min erfarenhet med det lilla är det bara och köra, späd ut igen när du kört lite.

    Skickat från min moto g(8) plus via Tapatalk
    Håller med. Det är 8% bensin. Bara att spä ut efterhand.

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    David
    Ort
    Ångermanland
    Inlägg
    10
    Det är förstås annorlunda nu, men på den tiden när man bara mätte röktäthet på bilprovningen så var det en standardmetod för att ta sig igenom besiktningen när motorn började bli lite sliten.

Liknande ämnen

  1. Golf 6 - diesel eller bensin
    Av birka76 i forum VW-forum
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-10-14, 11:19
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-01-16, 16:28
  3. Bilen går dåligt med lite bensin
    Av Golf GTI Turbo i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-01, 21:35
  4. Motorbyte Caddy, Bensin till diesel
    Av VWGolIV i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-03, 20:20
  5. Diesel växellåda i bensin Golf III?
    Av Maha i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-10, 23:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin