Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    lilja
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4

    Eftermontera OEM eldragkrok Passat B8

    Någon som har erfarenhet av att eftermontera original dragkrok?

    Är dragkrok, elsats och databox det enda som behövs om bilen ej är förberedd för drag från fabrik? Finns kontakter i bagage färdigt att plugga in databoxen i på befintlig elstam?

    Bilen i fråga är en Passati B8 kombi -17.


    Tack!

  2. #2

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Citat Ursprungligen postat av lilja Visa inlägg
    Någon som har erfarenhet av att eftermontera original dragkrok?

    Är dragkrok, elsats och databox det enda som behövs om bilen ej är förberedd för drag från fabrik? Finns kontakter i bagage färdigt att plugga in databoxen i på befintlig elstam?

    Bilen i fråga är en Passati B8 kombi -17.


    Tack!
    Behöver kodas in i bilen också efter du monterat dit allt. Dock inte hittat riktigt vad som behövs kodas än
    Funderar på att montera på min Arteon, och tänkte då köpa Carsystems kit:
    https://www.carsystems.eu/vw-passat-...et,id3928.html

    Sen kan jag tipsa om att köpa original dragkrok i Tyskland också via t.ex Ebay, bildemonteringarna här i Sverige har ju fantasipriser En del skickar med komplett kabelhärva och databox också. Går att hitta för mellan 4000-6000 kr allt som oftast.

    Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av lilja Visa inlägg
    Någon som har erfarenhet av att eftermontera original dragkrok?

    Är dragkrok, elsats och databox det enda som behövs om bilen ej är förberedd för drag från fabrik? Finns kontakter i bagage färdigt att plugga in databoxen i på befintlig elstam?

    Bilen i fråga är en Passati B8 kombi -17.


    Tack!
    Med eldragkrok, menar du då elektriskt utfällbar?

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Kodningen borde inte vara så komplicerad kan jag tänka mig. Lägga till nya modulen i gateway och tala om för bakluckan och p-sensorerna att det finns en dragkrok monterad. Sedan kan man ju leka med att aktivera trailer assist

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Lind
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    214
    Brink lägger ut sina monteringsanvisningar på sin hemsida. https://brink.eu/en-int/

    Ifall jag har sökt rätt så är det den här monteringsanvisningen för elsatsen som gäller för din bil.

    https://perfion.brinkgroup.eu:49354/...22f2d0e9be3f22

    Jag vet att du frågar efter OEM och inte eftermarknad men arbetet med att installera och programmeringen borde vara ungefär det samma oavsett.

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    lilja
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Med eldragkrok, menar du då elektriskt utfällbar?
    Svar ja
    Senast redigerad av lilja den 2020-07-31 klockan 00:29.

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    lilja
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av Blåbäret Visa inlägg
    Brink lägger ut sina monteringsanvisningar på sin hemsida. https://brink.eu/en-int/

    Ifall jag har sökt rätt så är det den här monteringsanvisningen för elsatsen som gäller för din bil.

    https://perfion.brinkgroup.eu:49354/...22f2d0e9be3f22

    Jag vet att du frågar efter OEM och inte eftermarknad men arbetet med att installera och programmeringen borde vara ungefär det samma oavsett.
    Grymt, tack!

    Då min bil ej är förberedd för drag finns inga kontakter i bagaget vilket verkar göra det hela betydligt bökigare då man lär längst fram i kupén med kablage för att koppla in kontrollenheten. Med det i åtanke känns det kanske mer värt att betala 8500kr för ett avtagbart monterat och klart. Dock eftermarknads och ej hos VAG-verkstad (de skulle ha 19 000kr för samma installation)
    Senast redigerad av lilja den 2020-07-31 klockan 00:32.

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    lilja
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Kodningen borde inte vara så komplicerad kan jag tänka mig. Lägga till nya modulen i gateway och tala om för bakluckan och p-sensorerna att det finns en dragkrok monterad. Sedan kan man ju leka med att aktivera trailer assist
    Kodningen är säkert rätt simpel om man har rätt prylar vilket jag tyvärr inte har!

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av lilja Visa inlägg
    Grymt, tack!

    Då min bil ej är förberedd för drag finns inga kontakter i bagaget vilket verkar göra det hela betydligt bökigare då man lär längst fram i kupén med kablage för att koppla in kontrollenheten. Med det i åtanke känns det kanske mer värt att betala 8500kr för ett avtagbart monterat och klart. Dock eftermarknads och ej hos VAG-verkstad (de skulle ha 19 000kr för samma installation)
    Väl till en OEM elektronikmodul annars får du inte ordning på pipande p-sensorer och tappar en del andra fina funktioner. Vilken krok det är spelar mindre roll.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av lilja Visa inlägg
    Kodningen är säkert rätt simpel om man har rätt prylar vilket jag tyvärr inte har!
    Vilken tur då att det finns någon i Stockholm som har det

Liknande ämnen

  1. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2018-04-13, 17:39
  2. Eftermontera parkeringshjälp i Passat CC?
    Av Jesnyq i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-09-07, 18:36
  3. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-08-12, 14:06
  4. Eftermontera kompass i Passat 3C
    Av MickeR i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-11-23, 16:59
  5. R-line till Passat eftermontera?
    Av ryssen78 i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-10-01, 20:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin