Idag när jag var ute och tuffade i min Golf från 1999 fick jag problem med kopplingspedalen. När jag tryckte ned pedalen långt ned så ”klonkade” det rejält. Det ”klonkade” även när jag släppte upp kopplingen, men då ganska högt upp.

Som amatör på Golf (och de flesta andra bilmärken, förutom Corvette) kröp jag ned vid pedalen och tittade hur det ser ut. Det är en pinne som går från själva pedalen in i ett hål där det är en ”vit plastbit” som pinnen går igenom. När jag trycker ned pedalen så ”klonkar” denna pinne upp. Själva vita plastbiten åker in en bit när pedalen trycks ned.

Jag sprayade på lite olja, men det blev inte bättre, det ”klonkade” snarare mer.

Någon som vet vad som är fel och som även har en uppfattning om ifall reparationen är omfattande och dyr?

Jag ska in på Bilmetro i Gävle om någon vecka för att byta lås på vänster dörr. Det skulle ha gjorts idag 28/7, men delarna hade inte kommit från Tyskland. Det kan ju vara bra om jag kan få ett litet hum om vad det är som är fel så att Bilmetro kan beställa hem rätt delar även till detta fel.

Tack på förhand!!