Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Johan Winell
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    35

    Svårstartad 16V KR varm som kall

    Har en Golf GTi 16V -86 som är svårstartad lite värre när den är kall men även när den är varm.

    Jag får ge gas ordentligt och då går den på 4-500 rpm



    Dock så går den klockrent så fort jag lyckas få upp varvet över 8-900 rpm.

    Jag har haft bort kallstartsventilen och den ger bränsle som den ska.

    Har också känt på bränslevågen och den löper som den ska mjukt eller och fint. Även gasspjället öppnar som det ska.

    Vad kan vara fel?

    Har nyss bytt Hallgivaren och innan det startade den inte alls.

    Tycker att det ligger närmast till hands att vågen kärvar, men det gör den som sagt inte.

    Vh Johan
    Senast redigerad av Johan Winell den 2020-07-28 klockan 00:36.

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Johan Winell
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    35
    Kan tillägga att jag håller gas för att få den att gå på 4-500 rpm. Så fort den går över ~900 rpm så klarar den sig själv. Det är som att den går in i ett annat mode när den kommer upp i varv.

    Används rpm-signalen för styrning av Bränsleinsprutningen? Att den används för tändningen vet jag, men påverkar den även bränslet på K-jet?

    Har haft loss och rengjort tomgångsmotorn nu, men samma läge fortfarande.

    Vh J

  3. #3
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    På KR är insprutningen helt mekanisk. Det finns 2 databoxar. En styr tändläge och en tomgångsmotorn (bakom mittkonsol). Men av döma av din video går den inte på alla cylindrar när du startar den. När du den gasar kommer alla 4 igång och då kan tomgångsmotorn reglera korrekt.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Johan Winell
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    35
    Hej, provade nu med att ta av en tändkabel o taget. Samtliga ger resultat än skakigare gång, så jag tror den går på alla fyra men får för lite luft/soppa innan rpm orkar upp över 8-900.

    Vad kan det bero på?

    Stiften är fö svarta och lite blöta samtliga.

    För lite luft..filtret är nytt, inget vägen i luftburken heller.

    vh J

  5. #5
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Snarare för mycket bensin. Låter som läckande/slitna spridare
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Johan Winell
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    35
    Man då skulle alla spridare pajat samtidigt...

    Felet är gemensamt för alla cylindrar.

    Kan 17 år gammalt bränsle ha inverkan (~5l i tanken).

    Har varit o köpt två 5r ny 98okt nu...

    vh Johan

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719
    Citat Ursprungligen postat av Johan Winell Visa inlägg
    Man då skulle alla spridare pajat samtidigt...

    Felet är gemensamt för alla cylindrar.

    Kan 17 år gammalt bränsle ha inverkan (~5l i tanken).

    Har varit o köpt två 5r ny 98okt nu...

    vh Johan
    Ska bli intressant och se om det hjälper. Har haft en dunk med dålig bensin på landet ca 2-3 år gammal, och gräsklipparen vägrade gå. Ny bensin så gick den sen.. Spännande och se om det är samma här.

  8. #8
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Citat Ursprungligen postat av matsola Visa inlägg
    Ska bli intressant och se om det hjälper. Har haft en dunk med dålig bensin på landet ca 2-3 år gammal, och gräsklipparen vägrade gå. Ny bensin så gick den sen.. Spännande och se om det är samma här.
    +1 på det, bensin äldre än 1 år helt obrukbar!
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  9. #9
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Citat Ursprungligen postat av Johan Winell Visa inlägg
    Man då skulle alla spridare pajat samtidigt...

    Felet är gemensamt för alla cylindrar.

    Kan 17 år gammalt bränsle ha inverkan (~5l i tanken).

    Har varit o köpt två 5r ny 98okt nu...

    vh Johan
    Alltså, slitna och läckande spridare på K-jet är ett mycket vanligt fel. Speciellt efter ett långt stillestånd och då brukar alla 4 vara ungefär lika dåliga...... så väldigt rimligt. Testa dem genom att spruta i 4 Pet flaskor. De får inte droppa ngt alls på 10 min med pumpen igång och motorn av. Sprutbilden skall vara superfin dimma i konform, även när du lyfter bara lite på vågen.
    Det finns en sak som är en säker död för K-jet, och det är att lämna bilen med soppa i systemet och låta den stå länge. Precis allt i hela systemet förstörs av detta. Är det tömt på bensin, inga problem, men annars kan man varenda pryl från tank till spridare behöva bytas/renoveras om man har otur.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  10. #10

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Johan Winell
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    35
    Hej, här kommer en ny video efter 10-15
    min gång med ny soppa...hjälpte inte:



    Motorn är ca 40gr varm här. Jag gasar inget när jag startar. För att få den upp över 1000rpm duttar jag till på gasen.

    Jag gjorde en tidigare körning i kväll och över 75gr motortemp så kommer den in i ”rätt mode” utan hjälp av gasen.

    Det malande ljudet är från generatorn om nån undrar. Lagret i den verkar dåligt.

    Kan det verkligen vara spridarna då den går fint när den blivit varm och så fort den kommit över ett kritiskt varvtal. Kassa spridare blir väl inte bra bara för att varvet ökar.

    Kan styrtrycksventilen vara nåt knasigt med. Den har ju en vakumanslutning som påverkas av varvtalet.

    mvh J

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Tätningar till spridare som drar tjuvluft.
    Ja , spridare på K-jet är ju helt mekaniska.
    Det är inte ovanligt att de kärvar med tiden.
    Håller med Micke.

  12. #12

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Styrtrycksventilen tycker jag man kan misstänka.

  13. #13

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Johan Winell
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    35
    Kollat överallt med startas och får ingen reaktion någonstans.

    M.t.p. stiften så känns det för fett. Drog den tjuvluft borde det varit magert istället.

    vh Johan

  14. #14

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Johan Winell
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    35
    Hur kollar man styrtrycksventilen enklast? Har tyvärr ingen annan att prova med.

    Hur funkar den? Är den inte termisk, så att den värms upp av el? I så fall borde den väl gå kass när bilen blir varm = för fett, och ok när bilen är kall.

    Jag tänker att jag i sista hand vill slippa riva spridarna. Är de svåra att få loss? Har aldrig gjort det. Var är det för tätningar, värmetåliga std-oringar, el. special?

    vh Johan

  15. #15

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Johan Winell
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    35
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Tätningar till spridare som drar tjuvluft.
    Ja , spridare på K-jet är ju helt mekaniska.
    Det är inte ovanligt att de kärvar med tiden.
    Håller med Micke.
    Men felet är ju varvtalsberoende (spridarna vet ju inget om något annat än bränsletryck) och temperaturberoende. Spridarna spolas ju med kall insugsluft hela tiden. Varför funkar de med ökat varvtal vid kall motor och ökad temperatur på motorn?

    Alla fyra beter sig exakt lika, vad man kan förmoda i alla fall

    vh Johan

  16. #16

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Johan Winell
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    35
    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    Styrtrycksventilen tycker jag man kan misstänka.
    Vad har vakumstyrningen för funktion på styrtrycksventilen?

    vh Johan

  17. #17

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Jag har aldrig skruvat med VW K-jetronic, dock lite saab turbo 8-v så mina kunskaper är begränsade. Men kolla var vacumslangen är kopplad i sin andra ända! Men då styrtrycksventilen gör det jobb som databoxen utför i modernare bilar så gissar jag att den ska tala om för styrtrycksventilen hur hårt du gasar.
    Ett tips: Heynes gamla reparationshandböcker har ofta ett helt kapitel rörande insprutningen. Det behöver ju inte vara VW, då alla europeiska märken körde med K-jet. Kolla på dit lokala bibliotek, dom brukar ha hyllmeter med bil-teknisk litteratur!

  18. #18

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Lite grann om K-jet finns på denna sida:
    http://www.stahlmotor.se/Teknik/Bransle/bransle.html

  19. #19
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Citat Ursprungligen postat av Johan Winell Visa inlägg
    Hur kollar man styrtrycksventilen enklast? Har tyvärr ingen annan att prova med.

    Hur funkar den? Är den inte termisk, så att den värms upp av el? I så fall borde den väl gå kass när bilen blir varm = för fett, och ok när bilen är kall.

    Jag tänker att jag i sista hand vill slippa riva spridarna. Är de svåra att få loss? Har aldrig gjort det. Var är det för tätningar, värmetåliga std-oringar, el. special?

    vh Johan
    Utan en manual som beskriver de olika trycken för just din motor så är den omöjlig att testa. Enklaste är att testa med en annan (endast till KR, de är alla olika). Spridarna kan sitta riktigt hårt, men skall bara ryckas rakt ut. Nya oringar måste monteras då de gamla går sönder vid demontering, dessa är VW specifika och inget std mått. Köp dem innan du rycker i dem.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Johan Winell Visa inlägg
    Men felet är ju varvtalsberoende (spridarna vet ju inget om något annat än bränsletryck) och temperaturberoende. Spridarna spolas ju med kall insugsluft hela tiden. Varför funkar de med ökat varvtal vid kall motor och ökad temperatur på motorn?

    Alla fyra beter sig exakt lika, vad man kan förmoda i alla fall

    vh Johan
    Dåliga spridare fungerar sämst vid lågt tryck (lite gas/varv) och är de skitiga (löses med ultraljudstvätt) så går de oftast lättare när de blivit varma. Luftomslutningen av spridarna har endast en marginell kylfunktion, de blir ordentligt varma.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  20. #20

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Johan Winell
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    35
    Hej, är på sjön några dagar nu, men ska prova med att lyfta vågen lite när den går så illa (4-500rpm), och se vad som händer. I princip är det ju det gasspjället lyckas med, fast då genom att öka luftströmmen.

    Eg. skulle det också vara intressant att mäta trycket till spridarna vid fördelningsventilen på tomgång vid kall resp. varm motor och se om det ligger enligt spec.

    Ska också kolla vad som händer om man stoppar 5:e spridaren och försöker starta.

    Det kan väl inte vara så att den lyckas gå på 5:e spridarens bränsle..och att övriga 4 inte öppnar alls?

    Tack alla för att ni är med och fundera. När vi löst detta kommer vi alla vara klokare.

    Vh Johan

Liknande ämnen

  1. Svårstartad 2.0Tfsi vid kall motor
    Av Quattro_mannen i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-03-02, 03:13
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-04-07, 14:27
  3. Svårstartad 2.0Tfsi vid kall motor
    Av Quattro_mannen i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-11-03, 12:44
  4. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-12-23, 13:58
  5. Vento 2,0 går kall..........eller varm!?!?
    Av Lillen i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-09-29, 23:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin