Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 50
  1. #21

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    För mig betyder PnP att man inte behöver klippa eller löda kablar och kontakter. Alla erforderliga skruvar och annat montagematerial följer med i köpet. Det enda man behöver handgripligen göra själv, är att montera grejerna. Då inkluderar det att skruva bort saker, lyfta på mattor och inredning och t.ex. dra kabel som behövs för installationen.

  2. #22

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    För mig betyder PnP att man inte behöver klippa eller löda kablar och kontakter. Alla erforderliga skruvar och annat montagematerial följer med i köpet. Det enda man behöver handgripligen göra själv, är att montera grejerna. Då inkluderar det att skruva bort saker, lyfta på mattor och inredning och t.ex. dra kabel som behövs för installationen.
    Absolut, du har rätt. Men visst hade min önskan om Helix och PnP varit ännu bättre

  3. #23

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Johnny
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    19
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Vad snackar du om? För avancerat för mig? Snacka för dig själv, du fick ju lämna in för att få monterat PnP
    Ja och du klarar inte ens av det

  4. #24

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Johnnymann Visa inlägg
    Ja och du klarar inte ens av det
    Precis, för det finns inte till Tiguan II.
    Senast redigerad av candyweiss den 2020-08-03 klockan 04:59.

  5. #25

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Johnny
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    19
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Precis, för det finns inte till Tiguan II.
    Är du säker?
    För det står att den inte skall passa till EGolfen heller, vilket den faktiskt gör.

  6. #26

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Johnnymann Visa inlägg
    Är du säker?
    För det står att den inte skall passa till EGolfen heller, vilket den faktiskt gör.
    Inte helt hundra, men letade runt lite och på nåt forum står att det finns ingen programvara för min bil.
    Någon har testat och tydligen blir inte ljudet alls bra. Märkligt för Tiguan mk2 har ju funnits i 4 år.
    Blev ju riktigt sugen (igen) på att göra ett försök iom denna tråden Landar på ca 4000:- med frakt från Tyskland, och då är den programmerad för vald bilmodell (om modellen finns).

  7. #27

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Johnny
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    19
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Inte helt hundra, men letade runt lite och på nåt forum står att det finns ingen programvara för min bil.
    Någon har testat och tydligen blir inte ljudet alls bra. Märkligt för Tiguan mk2 har ju funnits i 4 år.
    Blev ju riktigt sugen (igen) på att göra ett försök iom denna tråden Landar på ca 4000:- med frakt från Tyskland, och då är den programmerad för vald bilmodell (om modellen finns).
    Kontakta dom seriösa säljarna på Ebay tex, de officiella VW-handlarna, och ge dem ditt VIN-nummer så kan du kolla upp om det funkar eller inte
    Se nedan bild, tror det är den senaste, dock släpper Helix nya kodningar hela tiden. Ursäkta den dåliga upplösningen, det är den bästa jag hittade!
    Frågan är om den ver 2 Tiguan MQB är din mk2?
    Namn:  Helixkod.jpg
Visningar: 362
Storlek:  19.9 KB
    Senast redigerad av Johnnymann den 2020-08-04 klockan 22:58.

  8. #28

    Reg.datum
    aug 2019
    Namn
    Anders Backe
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    15
    Hej

    Ni som monterat den omtalade Helix subbasen, passar den i min Golf Alltrack?
    Jag har kollat VW tillbehörssida och sölkt med regnar, får då ingen träff
    Jag har oxå kollat på eBay och enl någon säljare där verkar det passa, så det känns lite osäkert...

    Mvh Anders

  9. #29

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Johnnymann Visa inlägg
    Kontakta dom seriösa säljarna på Ebay tex, de officiella VW-handlarna, och ge dem ditt VIN-nummer så kan du kolla upp om det funkar eller inte
    Se nedan bild, tror det är den senaste, dock släpper Helix nya kodningar hela tiden. Ursäkta den dåliga upplösningen, det är den bästa jag hittade!
    Frågan är om den ver 2 Tiguan MQB är din mk2?
    Tack för att du hjälper till. Ska undersöka det närmare sen med ebay.
    Slår jag in mitt regnummer på VW's tillbehörssida så finns det inte till min bil. Har skickat ett mail till VW för att få klarhet i hur det ligger till. Återkommer hur det går när jag fått något svar.
    Senast redigerad av candyweiss den 2020-08-05 klockan 12:05. Anledning: Missat ord

  10. #30

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Johnny
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    19
    Citat Ursprungligen postat av Anders.B Visa inlägg
    Hej

    Ni som monterat den omtalade Helix subbasen, passar den i min Golf Alltrack?
    Jag har kollat VW tillbehörssida och sölkt med regnar, får då ingen träff
    Jag har oxå kollat på eBay och enl någon säljare där verkar det passa, så det känns lite osäkert...

    Mvh Anders
    Är det en golf7 så borde kod 60(för golf variant) fungera, se bilden jag la upp.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Tack för att du hjälper till. Ska undersöka det närmare sen med ebay.
    Slår jag in mitt regnummer på VW's tillbehörssida så finns det inte till min bil. Har skickat ett mail till VW för att få klarhet i hur det ligger till. Återkommer hur det går när jag fått något svar.
    VW har ingen koll har jag märkt, dom säger tex att Helix inte funkar i Golf8 eller i EGolfen, vilket den gör enligt de som har installerat den i just de modellerna.!
    Senast redigerad av Johnnymann den 2020-08-05 klockan 17:45.

  11. #31

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Har forskat lite i detta nu medan jag väntar på svar från VW.
    Det jag är mest orolig för är detta som jag inte kallar för PnP, men jag har väl förmodligen fel?
    I denna videon ca 06.30 - 10.30 visas det som jag inte gillar att pilla med (dyrt och omständigt om det blir fel).
    https://www.youtube.com/watch?v=RTUoqxZ1O9g&t=585s
    Misstänker att det ser likadant ut i min Tiguan som det gör till denna Golf GTI.
    Behövs 2 nycklar för att plocka ut HU, och då bli dessa nog bra https://www.ebay.com/itm/Auto-Radio-...sAAOSwAM5evTmI
    Någon som vet vad verktyget heter som han delar kontakten med, han säger själv "deutsch auto tool"?

  12. #32

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Deutsche auto tool = terminal verktyg
    https://www.idparts.com/pin-removal-...et-p-6236.html

    Det finns enklare och billiga kit att köpa.. Eller så kan du göra egna av torkarblad �

    Ta en bild med mobilen innan du börjar pinna ut kablar, så har du facit..

  13. #33

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Deutsche auto tool = terminal verktyg
    https://www.idparts.com/pin-removal-...et-p-6236.html

    Det finns enklare och billiga kit att köpa.. Eller så kan du göra egna av torkarblad �

    Ta en bild med mobilen innan du börjar pinna ut kablar, så har du facit..
    Tack för hjälpen, äntligen har jag ett namn på verktyget Aha, du menar de gamla modellerna av torkarblad, jag förstår. Men är jag verkligen ensam om att tycka att det inte är PnP att dela på kontakter med specialverktyg?

  14. #34

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Ja, det är ganska enkelt, bara ta det lungt och systematiskt..
    Ja, precis.. dom gamla torkarbladen har 2st syrafasta (rostfria) remsor. Dessa är perfekta att göra terminalverktyg av..

  15. #35

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Jag köpte faktiskt ett helt kit på ebay. Kostade inte många kronor. Det finns rätt många olika storlekar på kontakterna så verktygen är olika, men med Mex165-metoden kan man säkert göra flera storlekar efter behov. Svårast att komma åt de små metallhullingarna är ju på de små rackarns kontakterna.

    - - - Uppdaterad - - -

    Jag vill fortfarande lyfta fram att den absolut bästa förbättringen för ljudet i bilen är att dämpa dörrsidorna med t.ex. Solent Coat.

  16. #36

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Byte högtalare fram Golf 7

    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Men är jag verkligen ensam om att tycka att det inte är PnP att dela på kontakter med specialverktyg?
    PnP är det så länge man inte måste ta fram avbitaren (och lödkolven) tycker jag. Nu har jag inte tittat på filmen, men att sära på kontakter anser jag vara ok.

    Att lyfta på paneler är också ok, det måste man även göra på datorn om man skall stoppa i nya PnP-delar.

    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk
    Senast redigerad av Pelk den 2020-08-15 klockan 11:55.

  17. #37

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Jag köpte faktiskt ett helt kit på ebay. Kostade inte många kronor. Det finns rätt många olika storlekar på kontakterna så verktygen är olika, men med Mex165-metoden kan man säkert göra flera storlekar efter behov. Svårast att komma åt de små metallhullingarna är ju på de små rackarns kontakterna.

    - - - Uppdaterad - - -

    Jag vill fortfarande lyfta fram att den absolut bästa förbättringen för ljudet i bilen är att dämpa dörrsidorna med t.ex. Solent Coat.
    Jo, att dämpa dörrsidorna förstår jag gör mest för ljudet, och det ihop med en Helix hade varit grymt.
    Kan tänka mig att det även blir en helt annan bil med dämpning på lite andra ställen också.

    Ändra: Undrar om det är exakt rätt verktyg som Mex165 länkar till om det nu finns många olika som du säger?
    Här är från en säljare på ebay: https://www.ebay.com/itm/For-VW-Pin-...QAAOSw6vBd-PDe
    Senast redigerad av candyweiss den 2020-08-15 klockan 12:51.

  18. #38

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Nej, det är omöjligt att svara på, bara typen han nämde i videon..

    Om man orkar fila, så är "torkarblad-terminal-verktygen" väldigt bra, då dom är stenhårda..

    Köp dessa så är det alltid någon som passar:
    https://www.ebay.com/itm/59Pcs-Wire-....c100005.m1851

  19. #39

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Nej, det är omöjligt att svara på, bara typen han nämde i videon..

    Om man orkar fila, så är "torkarblad-terminal-verktygen" väldigt bra, då dom är stenhårda..

    Köp dessa så är det alltid någon som passar:
    https://www.ebay.com/itm/59Pcs-Wire-....c100005.m1851
    Oj oj, ja det fanns ju några att välja på. Tack

  20. #40

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Förvirrande många men de lär ju klara jobbet. Sitter och dricker öl nu och orkar inte gå till garaget och ta bild på mina semi-proffsverktyg från China . Später som man säger där jag kommer ifrån.

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-03-15, 14:22
  2. Byte fjädrar fram Golf GTI mkV
    Av Golf-power i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-06-25, 08:02
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-04-09, 19:20
  4. Högtalare i dörrar fram Golf mk4
    Av jockep i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-12-06, 23:22
  5. Byte Lyktglas vänster fram?
    Av linkaz i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-18, 23:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin