Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1

    Reg.datum
    dec 2019
    Namn
    Erik Karlsson Landén
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    20

    Transporter T5 startade inte (startmotor?)

    Jag har en Transporter T5 kombi 2008

    För ett par veckor sedan uppmärksammade en kompis mig på att det kom gnistor under samt rök när jag startade den. Det har till och från varit lite trög att starta trots att batteri mäter bra.

    Jag tänkte inte mer på det förän igår då den inte ville starta igen. Batteri mätte 12,55v. Testade för säkerhets skull med grannens startkablar. Han trodde att det kunde vara jordkablen till startmotorn som gett sig då det hade hänt honom.

    Idag testade jag att starta igen och den gick igång, om än riktigt segt. Lät den stå på i 30 min för att sen testa att starta den igen, då gick den igång direkt som om den vore ny.

    Jag rev loss alla kablar till startmotorn och felsökte dessa, som såg fina ut, passade på att slipoa upp kontaktytorna och satte tillbaka.

    Jag beställde en ny startmotor, men börjar bli osäker. Kan det vara något annat? Kan en startmotor funka sporadiskt, ibland lägga av och sedan funka helt perfekt igen?

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Dålig solenoid med sönderbrända tillslagskontakter, sliten manövergaffel, skadat drev/startkrans kan samtliga orsaka sporadisk funktion.

  3. #3

    Reg.datum
    dec 2019
    Namn
    Erik Karlsson Landén
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    20
    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    Dålig solenoid med sönderbrända tillslagskontakter, sliten manövergaffel, skadat drev/startkrans kan samtliga orsaka sporadisk funktion.
    Tack, då byter jag den. Vilket verkar vara ett helvete, bara att få loss kablarna tog 2h :/

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Frihjulskopplingen till generatorn är en klassiker att fela på dom där.. börjar just med gnistor vid uppstart, för att sen föra mer och mer oväsen vartefter..

  5. #5

    Reg.datum
    dec 2019
    Namn
    Erik Karlsson Landén
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    20
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    Frihjulskopplingen till generatorn är en klassiker att fela på dom där.. börjar just med gnistor vid uppstart, för att sen föra mer och mer oväsen vartefter..
    Intressant, kanske ska kolla upp det med då. Vad är det för oväsen den för isåfall, för jag har ett skrapljud som låter lite som anliggande bromsar då och då, men är inte bromsarna.

    Startmotorn såg ut såhär, så inte omöjligt att det kommit gnistor från den med.

    Namn:  1.jpg
Visningar: 845
Storlek:  936.5 KB

    Namn:  2.jpg
Visningar: 872
Storlek:  657.8 KB

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Kopplingen äter sig inåt mot huset på generatorn, tills den blir att ta i.. metall mot metall, snarlikt bromsbelägg som är slut, dock varvtalsberoende och lite spontant då och då till en början, sen kan det bli ett mer permanent skrapande då den ätit sig in mer..

  7. #7

    Reg.datum
    dec 2019
    Namn
    Erik Karlsson Landén
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    20
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    Kopplingen äter sig inåt mot huset på generatorn, tills den blir att ta i.. metall mot metall, snarlikt bromsbelägg som är slut, dock varvtalsberoende och lite spontant då och då till en början, sen kan det bli ett mer permanent skrapande då den ätit sig in mer..
    Låter väldigt mycket som mitt ljud, väldigt svårt att hitta en trigger till det, utan väldigt random.
    Är det bara denna man byter? https://www.skruvat.se/Frihjulskoppl...r-P894151.aspx

    Lätt att fixa eller något man bör lämna in?

  8. #8

    Reg.datum
    dec 2019
    Namn
    Erik Karlsson Landén
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    20
    Citat Ursprungligen postat av eriklanden Visa inlägg
    Låter väldigt mycket som mitt ljud, väldigt svårt att hitta en trigger till det, utan väldigt random.
    Är det bara denna man byter? https://www.skruvat.se/Frihjulskoppl...r-P894151.aspx

    Lätt att fixa eller något man bör lämna in?
    Visade sig vara balanseringvikterna från bromsoket som tog i oket i ena hjulet som lät. Skönt när saker är enkla och billiga att fixa

Liknande ämnen

  1. Transporter t5 topplockspackning?
    Av Freppa i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-09-16, 02:44
  2. servoolja transporter t5
    Av wakka1 i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-01-06, 17:38
  3. Transporter T5 2015: RCD 310 + Bluetooth
    Av the_geniuz i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-03-30, 11:58
  4. Transporter t5
    Av Ingo i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-08-20, 22:43
  5. Bilen startade plötsligt inte i dag... ???
    Av 2stroke i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-01-06, 19:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin