Resultat 1 till 15 av 15
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Gert Sandqvist
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    12

    Felkod bältessträckare vid kollision på Golf 7,5 -19

    Hej
    Var inblandad i en trafikolycka där det blev en heldel skador på bilen höger fram, stötfångare , motorhuv, höger framskärm, höger framdörr samt en buckla ovan för A stolpen. När jag läste ut felkoder från bilen dök denna upp vilket oroade mig en hel del.
    Fault code: B1305F0

    Belt tensioner control unit, front right no tightening due to undervoltage




    Enligt datum och tid så kan man se att den uppkom i samband med olyckan.

    Nu till min fråga, någon som hört talas om detta problem tidigare?
    Kan också säga att jag varit i kontakt med volkswagen angående detta när jag bokade reparationen och dom skulle kolla allt och meddela om dom märkt något "konstigt".
    Man kan ju börja undra om det är fler delar som inte fungerar vid en eventuell olycka!!
    Bilen är en Golf 7,5 2019

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Var det någon som satt i passagerarsätet vid krocken?
    Kan ju vara det att den inte aktiverar sträckaren om det inte sitter någon i sätet.
    och då triggas den felkoden?

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Gert Sandqvist
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    12
    Det satt en person i passagerarsätet, skall inte bli några felkoder även om stolen är tom.

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Jättekonstig fråga.

    Du har ju vagnskadegaranti från fabriken, så varför ens fundera över detta? Enligt din beskrivning lär ju reparationskostnaden vida överskrida självrisken för reparation.

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Gert Visa inlägg
    Hej
    Var inblandad i en trafikolycka där det blev en heldel skador på bilen höger fram, stötfångare , motorhuv, höger framskärm, höger framdörr samt en buckla ovan för A stolpen. När jag läste ut felkoder från bilen dök denna upp vilket oroade mig en hel del.
    Fault code: B1305F0

    Belt tensioner control unit, front right no tightening due to undervoltage




    Enligt datum och tid så kan man se att den uppkom i samband med olyckan.

    Nu till min fråga, någon som hört talas om detta problem tidigare?
    Kan också säga att jag varit i kontakt med volkswagen angående detta när jag bokade reparationen och dom skulle kolla allt och meddela om dom märkt något "konstigt".
    Man kan ju börja undra om det är fler delar som inte fungerar vid en eventuell olycka!!
    Bilen är en Golf 7,5 2019
    Mycket märklig fråga. Kontakta din VW-verkstad, och vill de inte hjälpa dig så kontakta Volkswagen Group Sverige.

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Gert Sandqvist
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    12
    inte alls märklig fråga. Skydds utrustning som finns i bilen har inte fungerat vid kollision och det är väldigt allvarligt, det kunde lika gärna har varit en airbag som inte löst ut när den ska och vad händer då.
    Frågan är om detta är ett vanligt fel eller om jag bara haft otur!
    Vet att reparationen går på garantin med en lite självrisk på 7500kr det är inte det som är problemet!

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Gert Visa inlägg
    inte alls märklig fråga. Skydds utrustning som finns i bilen har inte fungerat vid kollision och det är väldigt allvarligt, det kunde lika gärna har varit en airbag som inte löst ut när den ska och vad händer då.
    Frågan är om detta är ett vanligt fel eller om jag bara haft otur!
    Vet att reparationen går på garantin med en lite självrisk på 7500kr det är inte det som är problemet!
    Varför ska du betala självrisk igen? Antingen är det ett garantiärende eller så har bilen inte blivit lagad korrekt efter krocken.
    Har inget svar på om det är ett vanligt fel eller om du har otur.
    Ändra: Självrisk på garantin?
    Senast redigerad av candyweiss den 2020-07-23 klockan 14:52.

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av Gert Visa inlägg
    inte alls märklig fråga. Skydds utrustning som finns i bilen har inte fungerat vid kollision och det är väldigt allvarligt, det kunde lika gärna har varit en airbag som inte löst ut när den ska och vad händer då.
    Frågan är om detta är ett vanligt fel eller om jag bara haft otur!
    Vet att reparationen går på garantin med en lite självrisk på 7500kr det är inte det som är problemet!
    Det var inte ett dugg svårt att läsa din fråga som att du satt med en riktigt demolerad bil på gården du försöket göra någonting med eller reparerat bilen själv och kvar fanns en felkod du inte lyckats hantera.

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Förstår inte riktigt frågan!?!?
    Har någon airbag löst ut?
    Har en verkstad reparerat bilen och inte lyckats fixa bältet?
    Har laddningen utlöst i stramaren för bältet, måste den delen bytas ut.
    Sitter kontakten ordentligt, eller har den oksiderat pga fukt?

  10. #10

    Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Gert Sandqvist
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    12
    Väldigt många som inte läser hela inlägget!!
    Bilen SKA in på verkstad för reparation, så det är inget jag själv ska fixa. Anledningen till att jag kolla felkoder och data på bilen var för att jag var nyfiken på vad som hänt med bilen vid kollisionen. Fanns inga felkoder innan!
    Vart uppringd från Volkswagens huvudkontor och enligt deras tekniker så är det något som gått väldigt fel när bältessträckare inte fungerat vid krocken. Tydligen inget som dom hört talas om tidigare.

    Så nu försöker jag igen, är det någon som hört, läst eller kanske självupplevt att bältessträckare inte fungerat vid en krock?

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Gert Visa inlägg
    Tydligen inget som dom hört talas om tidigare.
    Standardsvar, har själv fått det flera gånger vid frågor eller problem, nej det har vi aldrig hört talas om eller varit med om. Ändå har det hänt att problemet jag haft har varit känt och "många" andra har haft likadant fel/problem.

    Ditt senaste inlägg, så skulle det första sett ut

  12. #12

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av Gert Visa inlägg
    Väldigt många som inte läser hela inlägget!!
    Bilen SKA in på verkstad för reparation, så det är inget jag själv ska fixa. Anledningen till att jag kolla felkoder och data på bilen var för att jag var nyfiken på vad som hänt med bilen vid kollisionen. Fanns inga felkoder innan!
    Vart uppringd från Volkswagens huvudkontor och enligt deras tekniker så är det något som gått väldigt fel när bältessträckare inte fungerat vid krocken. Tydligen inget som dom hört talas om tidigare.

    Så nu försöker jag igen, är det någon som hört, läst eller kanske självupplevt att bältessträckare inte fungerat vid en krock?
    Du bör vara lite ödmjuk inför att det är fyra i tråden som då tydligen inte lyckats förstå vad du menar.

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Du bör vara lite ödmjuk inför att det är fyra i tråden som då tydligen inte lyckats förstå vad du menar.
    Precis. Hur många är det som inte svarat alls pga det?

  14. #14

    Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Gert Sandqvist
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    12
    AndySwede...Ödmjuk med såna idiot svar från dig. Har du inget vettigt att komma med så är det bara att låta bli att svara!

    Har fått svar från annat håll men tack ändå.

  15. #15
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Löste inte sträckaren vid kollisionen? Du ser det genom att bältet inte rullar in. Jag har aldrig hört talas om det tidigare.

Liknande ämnen

  1. ET på 19" till Golf VI
    Av asuskic i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-07-16, 08:46
  2. 19" Savannah från Tiguan på golf V
    Av pheijden i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-03-25, 10:55
  3. 235/35 19 på Golf IV
    Av haaga i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-08-17, 10:53
  4. 19" fälgar på golf V
    Av Teamturbo i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-07-10, 14:50
  5. 19 tum på Golf IV
    Av robert_gbg i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-25, 21:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin