Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Fredrik Assarsson
    Ort
    Sjuntorp
    Inlägg
    2

    Passat B7 My2012 2,0 TDI. Gör enstaka "misständningar" vid regn, vad kan det vara ?

    Hej !

    Jag har haft ett tråkigt beteende i bilen de sista 10 månaderna som retar gallfeber på mig.
    Bilen MY2012 byggd sent 2011 och har nu gått ca 16000 mil. Bilen har kvar original mjukvara och kalibrering i motorstyret.

    Felet sker vid regn, ja enbart vid regn, vid konstantfart flytkörning typiskt 90 km vanlig landsväg.
    Kanske sker annars med men då har jag inte lyckats känna det. Bilen växlar fint och mjukt.
    Felet har under dessa 10 månaderna inte blivit vare sig värre eller bättre , det är helt status quo.

    Bilen hackar till mycket kort, känns om den misständer och tappar 1-2 förbränningar och sedan direkt är den med igen. Detta sker enbart vid regn och då sproradiskt ca 1 gång i minuter om man ligger där på mycket svag gas. Vid lite mer last har jag inte kunnat känna det.

    Jag har letat en bra tag men inte hittat någon ute i världen som verkar stämma på detta.

    Saker jag redan gjort utan att det blivit någon skillnad.
    a)
    Då motorstyret sitter dumt till har jag skyddat det lite extra mot väta med hemmgjort plast paraply
    (Fruktansvärt blött vid regn där det sitter)

    b)
    Extrabytte Motorolja, Bränslefilter, luftfilter och körde lite dieselrengöring

    Har tillgång till VCDS via kollega men inte hittat några felkoder eller annat.
    Någon som har någon ide?
    Någon bra parameter att logga med VCDS?
    (Hittills har mina planlösa loggningar inte givit något speciellt)

    MVH/Fredrik

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 010
    Knepigt problem! Kolla kabelstammar och isoleringen på dessa. Jag har ingen erfarenhet av just din motor och modell, men på en Tiguan 1,4 TSI vad lösningen på en enligt felkod trasig MAP sensor att en kabel i en kabelstam jordade mot blocket och gav tokiga värden.

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Väldigt vanligt med fuktskador i ECU'n på B7.. Kapa plomberingen och öppna ECU'n, rengör med sprit och tandborste..
    Använd absolut inte vanlig silikon lim när du sätter på locket igen, det äter upp kortet (under härdningen)..

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Fredrik Assarsson
    Ort
    Sjuntorp
    Inlägg
    2
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Väldigt vanligt med fuktskador i ECU'n på B7.. Kapa plomberingen och öppna ECU'n, rengör med sprit och tandborste..
    Använd absolut inte vanlig silikon lim när du sätter på locket igen, det äter upp kortet (under härdningen)..

    Haft det på min göra lista men hade hoppats att extra stänkskydd skulle fungerat så jag slapp bryta upp den.
    För efter regn var hela ECUn så totalblöt förut så det är kriminellt.
    Tyvärr hjälpte/räckte det inte.
    Kan ju finnas skador inne kortet som gör att sensorer för spelet vid konstig väderlek
    Har redan brutit plomberingen för att kolla kontaktdon och kunna skapa bra stänkskydd.

    Skall även senare kolla lite mer på kabelstammen som ligger framför vindrutan som ansluter till ECUn.
    /F

  5. #5

    Reg.datum
    feb 2020
    Namn
    Anton bergendahl
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    7
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik72 Visa inlägg
    Hej !

    Jag har haft ett tråkigt beteende i bilen de sista 10 månaderna som retar gallfeber på mig.
    Bilen MY2012 byggd sent 2011 och har nu gått ca 16000 mil. Bilen har kvar original mjukvara och kalibrering i motorstyret.

    Felet sker vid regn, ja enbart vid regn, vid konstantfart flytkörning typiskt 90 km vanlig landsväg.
    Kanske sker annars med men då har jag inte lyckats känna det. Bilen växlar fint och mjukt.
    Felet har under dessa 10 månaderna inte blivit vare sig värre eller bättre , det är helt status quo.

    Bilen hackar till mycket kort, känns om den misständer och tappar 1-2 förbränningar och sedan direkt är den med igen. Detta sker enbart vid regn och då sproradiskt ca 1 gång i minuter om man ligger där på mycket svag gas. Vid lite mer last har jag inte kunnat känna det.

    Jag har letat en bra tag men inte hittat någon ute i världen som verkar stämma på detta.

    Saker jag redan gjort utan att det blivit någon skillnad.
    a)
    Då motorstyret sitter dumt till har jag skyddat det lite extra mot väta med hemmgjort plast paraply
    (Fruktansvärt blött vid regn där det sitter)

    b)
    Extrabytte Motorolja, Bränslefilter, luftfilter och körde lite dieselrengöring

    Har tillgång till VCDS via kollega men inte hittat några felkoder eller annat.
    Någon som har någon ide?
    Någon bra parameter att logga med VCDS?
    (Hittills har mina planlösa loggningar inte givit något speciellt)

    MVH/Fredrik
    Hej. Är intresserad om du hittar en lösning. Har precis samma problem och spelar ingen roll om man kör med farthållare eller inte eller om regnsensor är på eller ej.

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Börja med att läsa ut felkoder..
    Är dom ECU-relaterade så är det nästan alltid fuktskador i ECU´n..

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-02-27, 18:58
  2. Passat B7: ACC-radars "avläsningsvinkel"?
    Av camata i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-11-15, 14:22
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-06-20, 07:06
  4. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-05-23, 22:09
  5. Vad gör "luftpumpen" Golv IV
    Av Cullberg i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-10-31, 09:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin