Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1

    Reg.datum
    dec 2019
    Namn
    Håkan Kristiansson
    Ort
    Lidingö
    Inlägg
    61

    Emergency assist, too emergent?

    Eftersom jag snart blir 60 så har jag samtliga hjälpsytem på. Kanske inte bara därför då jag finner dem ge en trygghet och en hjälpsam hand i körandet, det är ju ganska komfortabelt.


    Följande har hänt:


    A) Första incidenten. En stor röd symbol, hann inte att kolla så noga, i stort sett över hela displayen dök den upp och det tjöt en aning. Men inget annat hände. Det var i regnväder, jag körde i vänsterfil. Inga andra fordon framför.


    B) Andra incidenten. Lite värre. Regnväder i vänsterfil. En bil med släp i högerfil. Jämsides så tjöt det samtidigt som en symbol dök upp ner till vänster i displayen. Och nu kom det jobbiga i situationen, bilen bromsade ganska bryskt i vänsterfil på motorväg med bilar bakom, och inga bilar framför.


    Bilen en 2020 T-Roc. Bör man köra till verkstad och hoppas de har nån firmwareuppdatering?

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 879
    Tror inte det är någon uppdatering utan en justering/inställning/kalibrering?
    Senast redigerad av vfr den 2021-07-11 klockan 11:41. Anledning: Ingen mening att ciotera hela inlägget precis före

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 998
    Att kollisionsvarningen varnar med ljud och display händer helt random, faktiskt varje gång jag är ute och kör. Hittills har den dock inte nödbromsat utan anledning. Sensorn är känslig för slask, snö och regn så den varnar ofta för att den inte har sikt. Bilen är en 2019 T-Roc. Egentligen struntar jag fullständigt i det eftersom jag privatleasar bilen men den ska inom kort in på service och då ska jag nämna det i alla fall.

    Det var ju en mediagrej ett tag att Volvo hade problem med detta, på ett specifikt område på Essingeleden nödbromsade alla testade V70 tror jag det var, med Volvos variant på kollisionsvarning. Där jag kör finns det några platser som alltid aktiverar kollisionsvarningen. Min teori är att det finns någon elektromagnetiskt emission där det händer (EMC, elektronik som läcker radiostrålning på ej godkända frekvenser) som sensorn reagerar på. Jag har jobbat med bland annat dessa problem på flygplats, det är riktigt otäcka problem som kan uppstå.

    Som referens hade jag samma system i en 2017 Tiguan. Jag tror inte det hände en gång på 1500 mil.
    Senast redigerad av AndySwede den 2020-07-15 klockan 09:41. Anledning: Morgongrus i felstavningen

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    751
    Inte så insatt i denna typ av säkerhetssystem, men det verkar ju som att man i dag inte bara behöver frukta att möta bilar som rattas av förare som kör med rusdrycker i kroppen, utan även att möta bilar med dementa "säkerhetssystem"!

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 879
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Att kollisionsvarningen varnar med ljud och display händer helt random, faktiskt varje gång jag är ute och kör. Hittills har den dock inte nödbromsat utan anledning. Sensorn är känslig för slask, snö och regn så den varnar ofta för att den inte har sikt. Bilen är en 2019 T-Roc. Egentligen struntar jag fullständigt i det eftersom jag privatleasar bilen men den ska inom kort in på service och då ska jag nämna det i alla fall.

    Det var ju en mediagrej ett tag att Volvo hade problem med detta, på ett specifikt område på Essingeleden nödbromsade alla testade V70 tror jag det var, med Volvos variant på kollisionsvarning. Där jag kör finns det några platser som alltid aktiverar kollisionsvarningen. Min teori är att det finns någon elektromagnetiskt emission där det händer (EMC, elektronik som läcker radiostrålning på ej godkända frekvenser) som sensorn reagerar på. Jag har jobbat med bland annat dessa problem på flygplats, det är riktigt otäcka problem som kan uppstå.

    Som referens hade jag samma system i en 2017 Tiguan. Jag tror inte det hände en gång på 1500 mil.
    På min Tiguan II har den "larmat" ett fåtal gånger vid körning under mina 6000 mil. En gång "bromsade" den till ordentligt, det var på en 50-väg, mitt möte var en enorm traktor som tog halva min vägbana, så den fungerade ju perfekt. En gång för en människa som gjorde någon konstig rörelse framför mig på gångbanan, personen var nära vägen.
    På jobbet kör jag över en gammal nerlagd järnväg, jag håller ca 5 - 10 km/h och då "piper" den till några gånger.
    För några månader sedan bytte jag framruta pga stenskott och då blev säkerhetssystemet återkalibrerat. Den "larmade" ca 5 gånger första veckan utan anledning. Nu har den slutat helt att falsklarma, den låter inte ens när jag kör över de gamla järnvägsspåren på jobbet.
    En släkting har en likadan Tiguan som min, den falsklarmar relativt "ofta". Det finns ett ställe där den alltid "larmar" när de passerar, vilket min inte gör. Men det är väl som med all annan elektronik, det finns inte 2 som fungera exakt likadant

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 879
    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    Inte så insatt i denna typ av säkerhetssystem, men det verkar ju som att man i dag inte bara behöver frukta att möta bilar som rattas av förare som kör med rusdrycker i kroppen, utan även att möta bilar med dementa "säkerhetssystem"!
    Kan ju erkänna att i början när bilen var ny var jag lite rädd att den helt plötsligt skulle "nödbromsa" mitt i en kurva eller något liknade, men det har aldrig inträffat

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    235
    Två gånger har min Passat 2015 nödbromsat själv. Båda gångerna på Sardinien, slingriga vägar med mur på sidan. Max ABS i några sekunder. Rätt läskigt...

  8. #8

    Reg.datum
    dec 2019
    Namn
    Håkan Kristiansson
    Ort
    Lidingö
    Inlägg
    61
    Tar upp tråden igen. I går när jag körde ner i garaget som jag gjort ända sedan bilen var ny så larmade den och tvärnitade. Börjar tappa företroendet för detta. Nu rullade jag iofs bara lite långsamt men när det sker på motorväg är det ju farligt. Ingen som känner till om det finns uppdateringar i firmware för detta problem eller skall jag helt sonika slå av funktionen?

Liknande ämnen

  1. Spökande side assist
    Av JonFri i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2020-04-12, 14:21
  2. Problem m lane assist, golf 7
    Av luftkyld i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2019-09-03, 11:08
  3. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2017-05-24, 12:16
  4. Extraljus med dynamic light assist
    Av Lesserdots i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2016-12-30, 17:10
  5. Park assist - felkoder
    Av pp3 i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-10-29, 14:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin