Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 24 av 24
  1. #21

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    David
    Ort
    Ångermanland
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av perIpI Visa inlägg
    Ny tanke om det på något sätt kan ha att göra med vänster/höger uppdelning av tanken (den är ju lite uppdelad pga 4M/kardanaxeln)?
    Det är väl inte tillräckligt för att kunna säga att det har någon betydelse, men även jag har fyrhjulsdrift på bilen.

  2. #22

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Per
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    138
    Citat Ursprungligen postat av perIpI Visa inlägg
    Nytt försök till tankning. Utgångsläge "170km till tom tank" / något streck över rött.


    Ny tanke om det på något sätt kan ha att göra med vänster/höger uppdelning av tanken (den är ju lite uppdelad pga 4M/kardanaxeln)?

    Någon som har koll på vad det är för enhet som ligger under vänster baksäte (motsvarande bränsle-lyft-pumpen som sitter under samma position men på höger sida)?(gissar på mätare av tankfyllnad?)
    Tänkte uppdatera efter lite felsökning. Enheten som ligger under vänster baksäte kallas för "suction jet pump" och ser till att det bränsle som ligger i vänster kammare av tanken (separerat av kardan-upphöjningen som finns på 4Motion-bilar) pumpas över till pump-huset på bränslelyftpumpen (sitter under höger baksäte) som pumpar fram bränslet till motorn. Det finns även en nivågivare på respektive vänster och höger del så att bilen korrekt kan beräkna bränslevolym i tanken.

    Jag gissar vidare att ingen pump används vid tankning för att fördela bränslet mellan vänster och höger del utan bränslet kommer flöda över "kardan"-upphöjningen när nivån är tillräckligt hög i tanken för detta.

    Symptomen om "suction jet pump" inte fungerar är om motorn får bränsletorsk när tankmätaren visar att det finns bränsle kvar (som i så fall ligger i vänster del av tanken och inte kommer fram till pumphuset).

    Jag letar vidare eller enklare håller tummarna att problemet försvinner.. Funderar på om det finns någon typ av flödesventil som förhindrar backflödet upp i tank-halsen samt försvårar "slangning" där tankhalsen går in i själva tanken så att säga?

  3. #23

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    David
    Ort
    Ångermanland
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av perIpI Visa inlägg
    ...håller tummarna att problemet försvinner..
    Just nu verkar det faktiskt som att det har gått till sig för min del. Jag körde nästan tomt (mindre än tio mil återstående räckvidd enligt färddatorn) den här gången, och kunde sedan tanka som vanligt helt utan problem. Jag har ingen förklaring till varför det funkar nu, och vet förstås inte om det håller i sig heller.

    Som jag förstår det så har annars den närmaste VAG-verkstaden bytt ut flera bränsletankar på bilar med samma problem. Jag har bara andrahandsuppgifter om det, men det lär vara något lock som kan ”falla ner” inne i tanken, vad det nu innebär.

  4. #24

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Per
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    138
    Så där ja, även min senaste tankning gick i på fullt flöde upp till full tank utan tendenser till stopp (från typ tomt/några liter ner än måste-tanka-lampan tänd).

    Min gissning är att det finns något typ av back-ventil/flap eller liknande som hakade upp sig och gjorde det svårt att tanka. Möjligen har det någon koppling till varmt väder (ingen aning hur)?

    Skall även nämna att jag som ett test körde lyftpumpen från VCDS-"Transfer fuel pump (FP) test" i några minuter (lät den gå till att den själv gjorde time-out ca 2-3 min) så även detta kan ha inverkat (även här saknar jag förklaring, men kan vara värt att testa för den som har problemet)
    https://youtu.be/VZYJjMNfQ-I?t=118

Liknande ämnen

  1. Bagagerumsmatta Passat B8
    Av Mjskara i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2021-06-30, 20:50
  2. Sänka passat B8
    Av Jojje i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2019-07-31, 08:54
  3. ET mått Passat B8
    Av crillez i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2019-05-16, 21:17
  4. Tankmätare Passat B8
    Av Cullberg i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2018-10-31, 15:42
  5. Sprängskiss på motor till passat 1.8T -99
    Av Musiclovers i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-04-17, 08:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin