Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    David
    Ort
    Ångermanland
    Inlägg
    10

    Sprängskiss bränslepåfyllning Passat B8

    Jag råkade ut för något märkligt när jag skulle tanka i dag. Passat variant 2017 (B8). Fick i någon liter i tanken, men sedan fylldes påfyllningsröret upp så att det blev stopp, precis som om tanken skulle vara helt full. Så småningom lyckades jag få i bränsle, men jag funderar på det kan vara möjligt att det blir helstopp på det här viset.

    Är det någon som har tillgång till en ritning på hur bränslepåfyllningen är konstruerad så att man kan se hur det är gjort utan att riva inredningen?

  2. #2
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Välkommen hit Daniel och hoppas du får svar på din fråga.

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    David
    Ort
    Ångermanland
    Inlägg
    10
    Tack för det Håkan! Har för mig att jag var registrerad på något annat forum sist jag hade en folkvagn, men det här var det jag hittade nu, så det gamla kanske inte finns kvar längre.

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 998
    Innan du börjar bränna tid och pengar ska du nog testa en annan pump. Aldrig hör talas om att din symptom skulle bero på bilen.

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    David
    Ort
    Ångermanland
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Innan du börjar bränna tid och pengar ska du nog testa en annan pump. Aldrig hör talas om att din symptom skulle bero på bilen.
    Hur menar du? Det var alltså inte bara handtaget som slog ifrån, utan påfyllningsröret som fylldes upp utan att tanken var full. På vilket sätt kan det ha med pumpen att göra?

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 998
    Citat Ursprungligen postat av divaD Visa inlägg
    Hur menar du? Det var alltså inte bara handtaget som slog ifrån, utan påfyllningsröret som fylldes upp utan att tanken var full. På vilket sätt kan det ha med pumpen att göra?
    Ok, läste lite för snabbt kanske. Ändå aldrig hört talas om detta fenomen så jag tänker om bilen stod i en ovanlig vinkel och pumpen flödade ovanligt mycket. Vissa mackar har en ganska väl invallad plats med ett stort fall till en brunn i mitten, så det händer att bilen kan hamna allt annat än plant om man inte ställer sig mitt på platsen.

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Precis, prova en annan pump först.

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    David
    Ort
    Ångermanland
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Precis, prova en annan pump först.
    Jag ska inte gå igenom allt jag gjort för att felsöka, men när det väl hade blivit fullt i påfyllningsröret så hjälpte det inte med en annan pump. Det skulle möjligen kunna ha varit något med pumpen som gjorde att röret fylldes, även om jag inte förstår vad (det är därför som jag skulle vilja se hur påfyllningsröret är konstruerat), men att pumpen slog ifrån när röret blev fullt är ju precis vad den ska göra.

    När jag väl lyckades fylla upp tanken så använde jag dessutom samma pump som när det tog stopp, och det talar heller inte för att det skulle vara pumpen som fallerat.

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 998
    Jag gjorde ett undantag denna gång och lade mina egna minuter på att lösa någon annans problem med hjälp av Google, så grattis till dig idag. Jag blev själv lite nyfiken faktiskt. Det tog exakt 3 minuter, du postade 17.28 igår så du hade kunnat sova gott inatt och högst troligt fira ordentligt hela kvällen.

    Det blir väldigt tydligt att om bilen eventuellt lutar nedåt på påfyllningssidan finns en risk att det blir en luftficka (tänk ett klassiskt pungvattenlås under ett tvättställ) i påfyllningsröret precis vid tankanslutningen. Åk nu och tanka någon annanstans eller ställ upp bilen på ett annat sätt innan du börjar riva isär bilen eller lämna in den för felsökning om du vill göra nåt roligare för semesterpengarna.

    https://www.bildelsbasen.se/se-sv/VW...nsintank/Alla/

  10. #10

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 998
    Citat Ursprungligen postat av divaD Visa inlägg
    Hur menar du? Det var alltså inte bara handtaget som slog ifrån, utan påfyllningsröret som fylldes upp utan att tanken var full. På vilket sätt kan det ha med pumpen att göra?
    Hur går det för dig? Har du tankat igen?

  11. #11

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Per
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    138
    Jag har samma erfarenheter i min bil, en B7/3C 2.0 tdi - 2013.

    Vid mina senaste tankningar har jag fått smyga i bränsle, ungefär 0.1 liter per sekund. Bränslet kommer upp i pyfyllningsröret och det slår stopp i handtaget, det tar helt enkelt en jäkla tid att tanka och tålamodet räcker inte för att nå full tank. Att det skulle bero på att bilen skulle stå snett vid dessa tankstationer utesluter jag. Jag har även prövat att vinkla handtaget åt olika håll utan effekt.

    Håller på att läsa in mig, men första ansatsen är att det har fastnat något i avluftningen, minns inte att jag använt någon tillsats någon gång, men det kan ju tidigare ägare ha gjort (tänker på papperstätningen som brukar finnas i locket på dessa). Borde gå att komma åt tanken för kontroll via bränslepumpen??

    Någon som har erfarenhet av liknande?

  12. #12

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    David
    Ort
    Ångermanland
    Inlägg
    10
    Hej perIpI,

    Jag fick känslan av att man borde be om ursäkt om man ställer en fråga här, så själv gav jag upp den tanken, men jag har inte gett upp felsökningen än. Precis som för dig så funkar det om jag tankar väldigt försiktigt, och det räcker som ”workaround” tills jag har funnit felet och hunnit åtgärda det.

    Det verkar som att det sitter ett kolfilter på avluftningen på moderna bilar som kan sätta igen sig, och jag misstänker att det är något sådant som händer. Jag ska försöka komma ihåg att rapportera här när jag vet mer. Skriv gärna om du hittar en lösning, du också.

  13. #13

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Per
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    138
    Jag reagerade också på det svar du fick, men har annars erfarenheten att man får hjälp.

    Min är ju en diesel är din också det? Vad jag förstår så skiljer sig avluftningen åt beroende om det är diesel eller bensin. Och vad jag förstår så har inte dieseln heller något kolfilter??

    Jag hade loss filten i hjulhuset på höger bak igår för att inspektera runt påfyllningsrör och luftningsrör och kunde inte så något avvikande visuellt.
    Vad jag kunde se/känna inga elkablar/anslutningar längs avluftningsröret som skulle indikera någon form av ventil.

    (bilderna gäller alltså för en diesel B7/3C (4M)-modell).
    Det finns en grunka längs avluftningsröret, vad är funktionen av denna?
    Namn:  Anteckning 2020-08-10 083341.jpg
Visningar: 957
Storlek:  137.5 KB

    Namn:  Anteckning 2020-08-10 084626.jpg
Visningar: 843
Storlek:  114.4 KB

    Tog även en koll och rengjorde under sätet där bränsle(lyft)-pumpen sitter..
    Namn:  Anteckning 2020-08-10 084826.jpg
Visningar: 766
Storlek:  77.9 KB

  14. #14

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 998
    Citat Ursprungligen postat av divaD Visa inlägg
    Hej perIpI,

    Jag fick känslan av att man borde be om ursäkt om man ställer en fråga här, så själv gav jag upp den tanken, men jag har inte gett upp felsökningen än.
    Det är ju tråkigt att du känner så. Finns ingen betald support här, utan några bidrar med vad de kan och tror, inte sällan för tiden man kunde ägna åt hobbies eller familjen.
    Framför allt rekommenderar många med lite kunskap och erfarenhet att börja med det enkla först. Kolla batteri, felkoder, säkringar är det förvånansvärt många som missar på och slänger ut en fråga och förväntar sig nästan lite upprörda ett förslag lösning efter några timmar.

    I ditt fall var rekommendationen att prova en annan pump, en annan mack, ett annat sätt att ställa upp bilen på, som en första helt kostnadsfri felsökning och rådgivning. Dessutom hittade jag en bild på tankröret åt dig, vilket inte tog särskilt lång tid.

    Du har inte ens återkopplat om du testat det så vad tycker du själv att du bidragit med här?
    Senast redigerad av AndySwede den 2020-08-10 klockan 19:19. Anledning: Rättstavning

  15. #15

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Per
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    138
    Testade att tanka idag igen som ett prov, egentligen utan annan åtgärd än min inspektion och rengöring runt påfyllningsrör och luftningsrör.

    Utgångsläget var halv tank. Initialt kunde jag hålla helt intryckt tankhandtag/fullt flöde, men det tog stop efter cirka 5.5-6 liter, därefter slog den stop varje gång jag försökte fylla mer.

    Lite frågande till varför de första 6 literna slank ner lätt och min enda association är att påfyllningsrör + luftningsrör + grunkan (se bilden ovan - jag är fortfarande frågande till vad som finns i den) tillsammans skulle kunna vara i närheten av cirka 6 liter.

    Min nästa åtgärd blir nog att köra slut på det mesta bränslet för att sedan lyfta ut bränslelyftpumpen och göra ett försök till inspektion av tanken och anslutningen mellan tank och påfyllningsrör och luftningsrör.

  16. #16

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Per
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    138
    Nytt försök till tankning. Utgångsläge "170km till tom tank" / något streck över rött.

    Det gick i ca 19 liter på FULL fart, sedan slog det stopp. Efter tankning hade jag strax under halv tank.

    Tänker att de 19 litrarna på FULL fart borde innebära att avluftningen fungerar som den skall (samma luft som skall ut för den första tankade litern som den sista). Därmed inte intressant längre att öppna tanken och inspektera på insidan.

    Ny tanke om det på något sätt kan ha att göra med vänster/höger uppdelning av tanken (den är ju lite uppdelad pga 4M/kardanaxeln)?

    Någon som har koll på vad det är för enhet som ligger under vänster baksäte (motsvarande bränsle-lyft-pumpen som sitter under samma position men på höger sida)?(gissar på mätare av tankfyllnad?)

    Erfarenheter och tankar mottages tacksamt!

    (Har gjort en "Auto-scan" => inga aktiva felkoder)
    Senast redigerad av perIpI den 2020-08-31 klockan 13:43.

  17. #17

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    David
    Ort
    Ångermanland
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av perIpI Visa inlägg
    Nytt försök till tankning. Utgångsläge "170km till tom tank" / något streck över rött.

    Det gick i ca 19 liter på FULL fart, sedan slog det stopp. Efter tankning hade jag strax under halv tank.

    Tänker att de 19 litrarna på FULL fart borde innebära att avluftningen fungerar som den skall (samma luft som skall ut för den första tankade litern som den sista). Därmed inte intressant längre att öppna tanken och inspektera på insidan.

    Ny tanke om det på något sätt kan ha att göra med vänster/höger uppdelning av tanken (den är ju lite uppdelad pga 4M/kardanaxeln)?

    Någon som har koll på vad det är för enhet som ligger under vänster baksäte (motsvarande bränsle-lyft-pumpen som sitter under samma position men på höger sida)?(gissar på mätare av tankfyllnad?)

    Erfarenheter och tankar mottages tacksamt!

    (Har gjort en "Auto-scan" => inga aktiva felkoder)
    Jag har inte haft tid med någon felsökning på ett tag, utan tankat ytterligt långsamt så att jag har fått i bränslet, men igår kväll så blev det tillfälle. Utgångsläget var att tanken var nästan tom (~50 km kvar), och efter att ha smugit i 10 liter så försökte jag tanka med full fart. Jag hann få in nästan 10 liter till utan att det slog stopp, och när jag slutade tanka så var det för att jag själv ville, inte för att pumpen slog ifrån.

  18. #18

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 998
    Citat Ursprungligen postat av perIpI Visa inlägg
    Nytt försök till tankning. Utgångsläge "170km till tom tank" / något streck över rött.

    Det gick i ca 19 liter på FULL fart, sedan slog det stopp. Efter tankning hade jag strax under halv tank.

    Tänker att de 19 litrarna på FULL fart borde innebära att avluftningen fungerar som den skall (samma luft som skall ut för den första tankade litern som den sista). Därmed inte intressant längre att öppna tanken och inspektera på insidan.

    Ny tanke om det på något sätt kan ha att göra med vänster/höger uppdelning av tanken (den är ju lite uppdelad pga 4M/kardanaxeln)?

    Någon som har koll på vad det är för enhet som ligger under vänster baksäte (motsvarande bränsle-lyft-pumpen som sitter under samma position men på höger sida)?(gissar på mätare av tankfyllnad?)

    Erfarenheter och tankar mottages tacksamt!

    (Har gjort en "Auto-scan" => inga aktiva felkoder)
    Som nyfiken undrar jag om du tankade från samma pump där du först upplevde problemet?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av divaD Visa inlägg
    Jag har inte haft tid med någon felsökning på ett tag, utan tankat ytterligt långsamt så att jag har fått i bränslet, men igår kväll så blev det tillfälle. Utgångsläget var att tanken var nästan tom (~50 km kvar), och efter att ha smugit i 10 liter så försökte jag tanka med full fart. Jag hann få in nästan 10 liter till utan att det slog stopp, och när jag slutade tanka så var det för att jag själv ville, inte för att pumpen slog ifrån.
    Som nyfiken undrar jag om du tankade från samma pump där du först upplevde problemet?

  19. #19

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Per
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    138
    Jag har testat 6-7 olika pumpar med god geografisk spridning (från Göteborg till Fårösund) sedan bekymren startade och har haft samma problem på samtliga (dvs att jag inte kan tanka upp fullt med fullt blås/automatik). Om jag är väldigt, väldigt försiktig vilket innebär 1-2mm in på dragläge så går det att tanka med det tar en oändlig tid.

    Jag har jag varit mer uppmärksam senaste två gångerna och kunnat observera att det faktiskt gått att hålla fullt initialt (6 resp 19 liter upp till ca halv tank).

    Som nyfiken undrar jag om du tankade från samma pump där du först upplevde problemet?

  20. #20

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    David
    Ort
    Ångermanland
    Inlägg
    10
    Japp. Men det här var första gången som jag tankat med mindre än hälften kvar i tanken.


    Som nyfiken undrar jag om du tankade från samma pump där du först upplevde problemet?

Liknande ämnen

  1. Bagagerumsmatta Passat B8
    Av Mjskara i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2021-06-30, 21:50
  2. Sänka passat B8
    Av Jojje i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2019-07-31, 09:54
  3. ET mått Passat B8
    Av crillez i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2019-05-16, 22:17
  4. Tankmätare Passat B8
    Av Cullberg i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2018-10-31, 16:42
  5. Sprängskiss på motor till passat 1.8T -99
    Av Musiclovers i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-04-17, 09:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin