Resultat 1 till 13 av 13
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Andreas Hammarbäck
    Ort
    Glanshammar
    Inlägg
    8

    VW sharan 2003 problem med EPS lampa

    Halloj.

    Då bilen inte kostade så mycket så tänkte jag försöka fixa problemet själv.

    Denna lampa lyser och får denna felkod i min OBDeleven:
    Givare för styrvinkel (ingen kommunikation/signal)
    Felkod 00778



    Vart ska jag börja?
    Har haft bilen strömlös i 6 timmar utan skillnad

    Så sjukt tacksam för svar
    Senast redigerad av Vedboden den 2020-07-08 klockan 12:29.

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 998
    Med en vettig felsökningsutrustning får du ut mer info om problemet. Bland annat behöver du läsa ut värdet från styrvinkelgivaren för att se om den funkar överhuvudtaget, eller om den bara behöver kalibreras. VCDS är väldigt bra för just detta.

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Andreas Hammarbäck
    Ort
    Glanshammar
    Inlägg
    8
    Jo jag har förstått att VCDS är nånting bra till detta, men lite väl dyr för att köpa till endast denna bilen, men det är väl ingenting mot vad VW verkstad skulle ta.
    Jag bor i Örebro området så kanske finns det nån i närheten som har och kan hjälpa mig.

    - - - Uppdaterad - - -

    Bifogad fil 11799

  4. #4
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 195
    Citat Ursprungligen postat av Vedboden Visa inlägg
    Jo jag har förstått att VCDS är nånting bra till detta, men lite väl dyr för att köpa till endast denna bilen, men det är väl ingenting mot vad VW verkstad skulle ta.
    Jag bor i Örebro området så kanske finns det nån i närheten som har och kan hjälpa mig.

    - - - Uppdaterad - - -

    Bifogad fil 11799
    Släng ut förfrågan i VCDS-avdelningen lite längre ner på forat!

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Andreas Hammarbäck
    Ort
    Glanshammar
    Inlägg
    8
    Jag provar det, men vad är alternativen om man inte har eller kommer åt en VCDS läsare?

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Citat Ursprungligen postat av Vedboden Visa inlägg
    Jag provar det, men vad är alternativen om man inte har eller kommer åt en VCDS läsare?
    Lämna in bilen?

    Eller chansa o byta flera komponenter innan du funnit felet och du har då lagt ner kanske tusentalskronor mer än om du lämnat in den från början

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Andreas Hammarbäck
    Ort
    Glanshammar
    Inlägg
    8
    Vw skulle ha 1500-3000 för en felsökning, har inte kollat upp vilka komponenter som kan behöva bytas men känns som jag kommer låååångt för 3000kr. Men jag vet inte vilka komponenter som påverkar detta än, det är egentligen det som var min fråga, vart börjar jag byta?

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 998
    Det vi alla här försöker säga till dig är du kan byta komponenter som snabbt vida överstiger värdet på bilen - utan önskat resultat.
    Och återigen, om du byter t.ex styrvinkelgivaren måste den kalibreras med rätt verktyg, annars får du fortsatt samma felindikation och vet fortfarande ingenting. Du kan ha problem med släpringen, rattstyrdonet, styrvinkelgivaren, kabelbrott osv och bytr du rattstyrdonet behöver det kodas till din bil och det kan göras med t.ex. VCDS.

    Eller så är det så enkelt att givaren endast behöver kalibreras om och det kostar inte mycket om någon kan hjälpa dig som har rätt verktyg.

    Utvecklarna av VCDS har väl sedan länge haft målbilden att göra ett kraftfullt verktyg för att man ytterst sällan ska behöva åka till dyrverkstaden.
    Senast redigerad av AndySwede den 2020-07-09 klockan 09:24.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Philip
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    229
    Jag vill bara påminna om att man inte måste åka till just en original VW-verkstad för att få en vettig felsökning.

    Min upplevelse är att många mindre oberoende verkstäder har t.ex. VCDS och därmed kan göra samma (eller bättre!) felsökning som en originalverkstad.

    Tyvärr har jag inga tips verkstäder kring just Örebro, men det finns det säkert andra som har!

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 130
    En sharan har inte direkt nått rattstyrdon.. och ingen släpring som påverkar något.. styrvinkelgivaren är däremot ett vanligt problem.. har nån varit bort med ratten och sen satt den fel, så drar man av den om man styr fullt och får felkoden ifråga.
    Ingen raketforskning att byta, men måste monteras rätt, samt adapteras med VCDS/vas i efterhand så abs-styrdonet vet 0-läge och ändlägen.

  11. #11

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Andreas Hammarbäck
    Ort
    Glanshammar
    Inlägg
    8
    Tack för era svar.
    Jag börjar på mekonomen då jag ej hittat nån med vcds i Örebro.
    Finns säkert firmor som har men vet ej vilka.

    Finns det något annat verktyg som kan kalibrera givaren? Jag har tex obdeleven själv

  12. #12

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Andreas Hammarbäck
    Ort
    Glanshammar
    Inlägg
    8
    Nu har jag varit hos en med lite kraftfullare obd läsare, han försökte kalibrera styrvinkelgivaren men fick aldrig nån kontakt med den då det var ingen kommunikation.
    Jag tänkte chansa och byta den men hittar endast styrvinkelsensor för bilar utan EPS...

  13. #13

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 998
    Citat Ursprungligen postat av Vedboden Visa inlägg
    Nu har jag varit hos en med lite kraftfullare obd läsare, han försökte kalibrera styrvinkelgivaren men fick aldrig nån kontakt med den då det var ingen kommunikation.
    Jag tänkte chansa och byta den men hittar endast styrvinkelsensor för bilar utan EPS...
    Jag berömmer dig för att du krigar vidare och vill lösa problemet på egen hand. Mycket bra!

    Min erfarenhet är dock att ”obd läsare” inte klarar av ett problem av din sort eftersom de mycket sällan klarar av att komma ner tillräckligt djupt i programmeringen av modulerna. Det är en anledning att t.ex. VCDS kostar några tusenlappar mer. Som vanligt gäller att ”man får vad man betalar för”. Hittills har jag aldrig stött på ett sådant haveri att givaren inte kommunicerar alls, men den ger orimliga värden när den är trasig. Kämpa på!

Liknande ämnen

  1. Problem med passat 2003
    Av Sunshine1989 i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2020-03-10, 11:15
  2. Sharan 2003 med kraftig varmgång i kablar...
    Av P.larsson1962@gmail. i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-12-31, 16:15
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-06-12, 21:28
  4. Styrvinkelgivare Sharan 2003
    Av danei i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2017-03-20, 10:46
  5. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-12-09, 22:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin