Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Håkan Abrahamsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    12

    Golf 1,6 1999 - dörrlås förardörr

    Jag har en Golf, 1,6 från 1999. Redan när jag köpte bilen 2011 så var låset till förardörren lite trögt. Vid låsning fjädrade inte nyckeln tillbaka och var lite trög. Det fungerade dock perfekt vid upplåsning, nycken fjädrade tillbaka perfekt.

    I fredags slutade dock låsningen och upplåsning att fungera helt. Det kärvar inte vid låsning som tidigare men nyckeln fjädrar fortfarande inte tillbaka. Vid upplåsning fungerar det som tidigare, utan kärvande och med tillbakafjädring (heter det så) vid upplåsning.

    Problemet är dock att bilen varken låser eller låser upp på förarsidan. Alla fyra dörrar låses och låses dock upp perfekt på passagerarsidan. Det är således inget fel på centrallåsningen. Det går också att vrida nyckeln för låsning och upplåsning på förarsidan, dock utan att något händer.

    Har läst lite olika inlägg om problem med dörrlåsen, men hittar inget som stämmer med det som gäller för min bil.

    Någon som vet vad som kan vara fel och om man kan göra något åt det själv?

    Är det ett stort jobb, eller svårt att reparera, behöver jag lämna in den någonstans för reparation. Krävs reparation måste jag hitta någon händig i Skutskärs/Gävletrakten under semestern. Jag vill ju gärna ha en funktionsduglig bil eftersom den är i ett perfekt skick i övrigt. Eventuellt säljer jag bilen till hösten eftersom dottern (håller på med körkortet) vill ha en mer modern bil och då vill jag sälja en bil som är i bra skick.

    Någon som har tips och idéer?

    Tack på förhand!!

    /Håkan
    Senast redigerad av vfr den 2020-07-07 klockan 08:35. Anledning: Borttagning av kursiv stil

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Man kan ta ut låskolven genom att lossa på en skruv man kommer åt när dörren är öppen

    Låter som felet ligger i låskistan som der ut såhär: https://www.bildelsbasen.se/se-sv/VW...er=price&asc=1

    man kommer åt innehållet i dörren genom att lyfta ut dörrinnersidan komplett med fönsterhiss. låskista genom att för lossa dessa prylar från dörr resp. fönster

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Håkan Abrahamsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    12
    Hej,

    Tack för info och länk!

    Såg någon video på Youtube om att någon "flärp" kan vara trasig inne i själva låskolven. Kan det vara så att det räcker med att ta ut låskolven?

    Hur ser man på låskolven om det bara är den där "flärpen" som är trasig eller om det är hela låskistan?

    Låskolven kan jag säkert fixa ut själv med den där skruven, men att lossa hela insidan med alla sladdar (centrallås, elhiss, och så sitter väl även backspegelelen där...) vet jag inte om jag vågar ge mig på.

    Gav mig på en dörrsida på en Saab 9-5:a för något år sedan, fick aldrig ordning på all el efter det :-(

    mvh Håkan

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Om jag inte minns fel så är det inte hyperavancerat, tror att själva dörrsidan är det stösta jobbet att ta bort, alla elanslutningar som behöver delas ska vara lätt tillgängliga en haynes kan var oumbärligt

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Håkan Abrahamsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    12
    Uppdaterad.


    Jag får vänta tills vädret blir bättre (står utomhus) så får jag skruva isär det hela.

    Börjar väl med cylinderlåset och ser om det är något fel på det först. Har den där "flärpen" pajat så borde man ju se det ganska lätt. Finns tydligen nya att köpa för ett par hundra, de går säkert att stifta om så att gamla nyckeln passar.

    Är det inget konstigt där fortsätter jag med dörrsidan och låskistan (heter tydligen dörrstängning på Skruvat m fl). Finns nya här också som är billigare än på Skruvat (märkligt).

    Har ju en "bilskrot" i närheten, kanske kan muta någon där som fixar det hela, de har ju antagligen skruvat ned ett antal Golf under åren :-)

    Köper en Haynes, om jag lyckas få dottern att behålla Golfen istället för något nytt tråkigt med en massa elektronik (kör Mazda CX-5 till vardags....en mardröm).

    Än en gång stort tack!

    Uppdaterad
    Hittade en del videoklipp på Youtube om hur man byter låskistan. Det ser inte så trivialt ut. Mer av överkurs. Får hitta någon som är bra på VAG/Golf i Gävletrakten under sommaren som kan ta sig an problemet. Finns det någon i detta forum som känner sig hugad för att rycka in, hör gärna av er.

    /Håkan
    Senast redigerad av HåkanA den 2020-07-06 klockan 20:00. Anledning: Ny information

Liknande ämnen

  1. Dörrlås Golf 3 Cabrio -96
    Av folkeserbe i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-07-12, 12:17
  2. Felkod på dörrlås Golf V
    Av Cullberg i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-04-27, 19:27
  3. handtag förardörr golf 2
    Av atlas11 i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-10-06, 00:12
  4. Dörrlås Golf IV
    Av Lindahl i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-26, 21:58
  5. Dörrlås / innerbelysning Golf 4
    Av Borjan54 i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-08-09, 00:01

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin