Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Håkan Bengtsson
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    11

    Touran - Manuell klimatanläggning?

    Tjena,

    Jag har inte erfarenhet av manuell klimatanläggning på många år. Hur funkar det i Touran - är det lurigt att få till temperaturen i bilen eller funkar det bra?

    Kikar på en begagnad Touran just nu och det kanske faller på detta. Jagar något med glastak, barnen kräver detta =)

    Har bara kört bilar med automatisk klimatanläggning de sista åren.

    /Håkan

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 879
    Citat Ursprungligen postat av Hakan 389 Visa inlägg
    Tjena,

    Jag har inte erfarenhet av manuell klimatanläggning på många år. Hur funkar det i Touran - är det lurigt att få till temperaturen i bilen eller funkar det bra?

    Kikar på en begagnad Touran just nu och det kanske faller på detta. Jagar något med glastak, barnen kräver detta =)

    Har bara kört bilar med automatisk klimatanläggning de sista åren.

    /Håkan
    Jag hade manuell AC i min förrförra Golf, var absolut inga svårigheter att ställa in, bara lite justerande beroende på yttertemp.
    Angående panoramatak, det är det absolut sista tillvalet jag skulle välja om jag var tvungen. Tur att alla är olika

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Håkan Bengtsson
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    11
    Panoramataket minskar på utbudet av bilar ganska kraftigt, så det pågår hårda förhandlingar här. Verkar inte vara jättevanligt. Men vi är fyra som ska vara nöjda om det ska bli något.

    Tack för delad erfarenhet. Då är manuell AC kanske inte ett avgörande argument. Skulle vilja hyra bilen en vecka =)

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    751
    I praktiken är den största skillnaden att på manuell AC får man vrida på rattar, medan man på automatiska trycker på knappar. Tror iofs att tempen justeras automatiskt även på dom manuella, tempratten är graderad i grader. Har inte forskat speciellt i det, men på min Golf verkar det vara så. Inte alls svårt att få en jämn behaglig temp oavsett utetemp!

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Håkan Bengtsson
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    11
    Tack för svar! Går lite off-topic nedan om någon läsare har erfarenheter.

    Vi kör kanske utan panoramatak, mot barnens vilja - vi fraktar en del MTB-cyklar på taket ibland om det påverkar. Tänker att det blåsa ned småsten när man kör på motorväg? Eller hur nojig ska man vara? Såg att det var en återkallelse på Touran 2016-2018 med glastak pga elen.

    Funderar även på om 1.2 TSI räcker när det är fullastat med MTB eller till fjällen.

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Touran - Manuell klimatanläggning?

    En kompis har bytt glastak 3ggr efter att ha fått stenskott via takboxen, på sin XC60.

    Värt att tänka på, är att glastaket inte ingår i ”glasförsäkringen” utan räknas som vagnskada.
    Så kör man med ”halvförsäkring” får man pynta glastaket själv (kanske kan skilja mellan olika försäkringsbolag).

    Vet att vissa märken/modeller har lägre lastvikt på taket med glastak. Vet inte hur det är i detta fallet.
    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Skippa glastak om du kan Stenskott = krasch av glaset och de är dyrt som de skriver ovan om du ej har försäkring. Onödigt dyr kostnad även om man har försäkring = vagnskada ca 3k i självrisk, i vissa fall 5k. Mot en vanlig glasskada på ex. vindruta går på ca1500kr i självrisk. Risken med glastak är även att de läcker in, täta avrinningsslangar är inte ovanligt eller otät ram till panoramataket. Den är INTE billig att byta och de finns ingen försäkring som tar den heller. = bara pröjsa själv! Bytte en ram på en passat här för ett tag sen. Ner med hela innertaket, glastakluckorna givetvis, alla klädslar på stolparna inuti bilen, plast i skuffen m.m. Bara ramen gick på nästan 20k, sen ska den dit också! Slutade på runt 30k som ägaren fick pröjsa själv.. hans läckte i panoramatakets ram.

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Håkan Bengtsson
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    11
    Tack för MYCKET konkreta inspel =)
    Inget glastak och munkavle på barnen. Kör en DSG7 från 2013 som hållit 10000 mil, men vill inte byta tanken på möjliga problem för det ena mot det andra.

    Sista funderingen är - 1.2 TSI + fullastad Touran till Fjällen = ???
    Tycker det är svårt att bedöma när man tuffar runt i en tom bil på provkörning.

    I övrigt har jag nog ok koll. Verkar som den här modellen försvinner ur produktion framöver. Synd, jag gillar egentligen MPV. Men vi är nog inte många som gör det.

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 336
    Är inte en 1,2 Tsi i minsta laget med full last, finns Touran med så liten motor ?

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Det verkar inte framgå vilken generation av Touran det gäller. Jag skulle dock undvika en bil med manuell AC eftersom det kan bli svårreglerat klimat i en stor bil med mycket glasyta, dessutom svårsålt i nästa hand. Om vi antar att det är andra generationen Touran du funderar på så ja den fanns med 1,2 TSI 110, den har 175 Nm mellan 1400-4000 varv. Det kan nog fungera, betänk att familjebilar för cirka 20-25 år sedan hade ca 200 Nm ur sina 2 liters sugmotorer. MEN, det lär bli segt.

    På andra marknader än den svenska finns Touran t.o.m med 1 liters 3-cylindrig motor på 115 hk, dock med hela 190 Nm i vridmoment ;-)

  11. #11

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Håkan Bengtsson
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    11
    Vi kikar på bilar från 2016 och framåt. 1.4 TSI manuell var bra på provkörning, så det får bli en sån i så fall. Vi får köra på automatisk AC och då trillar nog LED-strålkastare med i köpet om det är något att ha. Och ett dragkrokspaket. En nätt summa på ca 210 000kr verkar det som.

    Många bilar verkar ha fått första servicen efter ca 2 år och/eller ca 2500-3000 mil. Det känns lite tveksamt?

  12. #12
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 113
    Citat Ursprungligen postat av Hakan 389 Visa inlägg
    ..........Många bilar verkar ha fått första servicen efter ca 2 år och/eller ca 2500-3000 mil. Det känns lite tveksamt?
    Vill inte skapa en longlife service debatt, men...
    Ja det är tveksamt. Jag menar inte att du ska skippa bilen men för min del är det en negativ egenskap avseende objektet. 2 år går väl att leva med men helst under 2000 mil.

    Manuell AC - Det hade vi på vår förra 1.4 TSI Golf 7 SC, inget jag skulle backa för. Funkade bra. Numera har vi automatisk multi zon clima på VAG fordonen vilket naturligtvis är att föredra, men som sagt ingen "show stopper" för min del.

    Lycka till!

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  13. #13

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Håkan Bengtsson
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    11
    Bilen i fråga är servad första gången 2800 mil några dagar innan två års gränsen från att den var registrerad för trafik (är det så man räknar?). Andra servicen gjord 370 dagar senare efter 1560 mil. Service på orginalverkstad.

    Vill att motor och försäkringsbolag ska vara på gott humör bara
    Får väl ha tålamod annars och leta vidare.

  14. #14

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 998
    Citat Ursprungligen postat av Hakan 389 Visa inlägg
    Bilen i fråga är servad första gången 2800 mil några dagar innan två års gränsen från att den var registrerad för trafik (är det så man räknar?). Andra servicen gjord 370 dagar senare efter 1560 mil. Service på orginalverkstad.

    Vill att motor och försäkringsbolag ska vara på gott humör bara
    Får väl ha tålamod annars och leta vidare.
    Dagarna börjar ticka ned när serviceindikatorn blir nollställd, det tar dock några hundra kilometer eller ett antal dagar. På nybil börjar den ticka på samma vis som när den varit nollställd så den kan nog levereras från fabrik och köras till handlaren utan att den börjar ticka ned. Någon får gärna rätta mig om jag har fel om detta.

    Den första där ser helt ok ut enligt föreskriven intervall, men oklart varför andra intervallet är kortare. Det motsvarar inte longlife intervallet, men man kan ju be verkstaden ändra. Kontakta verkstaden där dessa servisar utfördes och bara fråga lite nyfiket efter underlagen, om de inte finns med i bilens doumentation och försäkra dig om att alla tillverkarens garantier fortfarande är giltiga.
    Senast redigerad av AndySwede den 2020-07-14 klockan 08:54.

  15. #15

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    540
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Den första där ser helt ok ut enligt föreskriven intervall, men oklart varför andra intervallet är kortare. Det motsvarar inte longlife intervallet, men man kan ju be verkstaden ändra.
    Jag skulle se det som ett plus om de bett verkstaden ställa om till fasta årliga service-intervall. Hur gammal är bilen? Har den även fått en tredje service ytterligare ett år senare?

    m v h Henrik

  16. #16

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Håkan Bengtsson
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av henca Visa inlägg
    Jag skulle se det som ett plus om de bett verkstaden ställa om till fasta årliga service-intervall. Hur gammal är bilen? Har den även fått en tredje service ytterligare ett år senare?

    m v h Henrik
    tillverkat 2016-11
    reg. För trafik 2017-04-26
    service 2819 mil 2019-04-12
    service 4380 mil 2020-04-15
    besiktning godkänd 2020-05-04
    ägarbyte till vw butik 2020-05-22

    Det väl mest om försäkringsbolag är ok och om motor är ok. Vet inte om garantier kvar. Är en bit att köra till butiken, så tackar för givna inlägg.

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    952
    Flikar in från ett svar från en gammal tråd.
    Servicetillfälle #2 är troligtvis en inspektionsservice utan oljebyte.

    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Skall klargöra vad som gäller för servicerekommendationer för QI6. Alla nyare rena bensin- eller dieselmotorer från Polo och uppåt.

    Oljebytesintervall flexibel, max 3000 mil eller 2 år.
    Inspektion (d.v.s. ren kontrollservice) första gången efter 2 år, därefter varje år.
    Utökad inspektion (fler kontrollpunkter) första gången efter 6000 mil eller 3 år, därefter vartannat år.
    Friskluftsfilter 6000 mil eller 2 år.
    Bromsvätskebyte första gången efter 3 år, därefter vartannat år.
    Oljebyte (samt ev. filter) DSG-låda med våtkoppling 6000 mil eller 6 år.
    Oljebyte Haldex-koppling till fyrhjulsdrift 3 år, obegränsad körsträcka.
    Tändstift (bensin) 6000/9000 mil eller 4 år, beroende på modell.
    Luftfilter 6000/9000 mil eller 4/6 år, beroende på modell.
    Bränslefilter (diesel) 9000 mil eller 6 år.

    Hur långt det är kvar till oljebyte respektive inspektion går att knappa fram i MIB eller färddator på de flesta modellerna.
    http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...%202%20%C3%A5r.

  18. #18

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Håkan Bengtsson
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av Fredrix Visa inlägg
    Flikar in från ett svar från en gammal tråd.
    Servicetillfälle #2 är troligtvis en inspektionsservice utan oljebyte.


    http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...%202%20%C3%A5r.

    Ser ok ut då. Säljaren svarade kort i Mail att den varit VW fullservad två gånger.

    Kanske värt kolla in då. Om försäkringsbolag är ok med ovanstående.

  19. #19

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 879
    Citat Ursprungligen postat av Hakan 389 Visa inlägg
    Ser ok ut då. Säljaren svarade kort i Mail att den varit VW fullservad två gånger.

    Kanske värt kolla in då. Om försäkringsbolag är ok med ovanstående.
    Ett råd jag alltid ger och som jag själv gjort många gånger vid köp av begagnat fordon är att kontakta ägaren som ägt fordonet innan. Man kan få reda på en hel del intressanta saker om personen är ärlig.

  20. #20

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 998
    Citat Ursprungligen postat av Hakan 389 Visa inlägg
    Ser ok ut då. Säljaren svarade kort i Mail att den varit VW fullservad två gånger.

    Kanske värt kolla in då. Om försäkringsbolag är ok med ovanstående.
    Precis, därför jag tipsade dig om att be om servicedokumentationen om den inte finns i bilen. Bland annat ska ju då ett bromsvätskebyte vara utfört nyligen efter tre år och finns det inte dokumenterat har det aldrig hänt = skum historik = massivt prutläge eller titta på annat objekt.

Liknande ämnen

  1. Problem med klimatanläggning Polo 6R
    Av SSo i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-07-13, 17:57
  2. Klimatanläggning Passat b6
    Av Pigge84 i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-03-16, 21:49
  3. klimatanläggning
    Av larsa69 i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-01-26, 19:19
  4. Golf GTI 03 problem med klimatanläggning
    Av A1000 i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-01-23, 23:27
  5. Klimatanläggning strular
    Av kawe i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-18, 12:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin