Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    David Reimers
    Ort
    HÄSSLEHOLM
    Inlägg
    3

    Passat 2.0 TDI -11 EGR ångest!

    Hej! Jag behöver hjälp med vad jag ska göra..

    Min passat, 2.0 TDI -11 4motion, har fått problem med EGR ventilen.. Typisk symptom iaf.. Kan köra en halvtimme, ibland mer, ibland lite mindre.. Så börjar glödtrådslampan blikna och den går ner i limpmode.. Det började med "hostning" i gaspådrag och varit så något år.. Sa till vid service hos VW men de kände inget då för ett år sen.. Sen i vinter blev det värre med att den går i limpmode rätt som det är..

    Skulle fixa ett styrstag hos mekonomen och bad dem kolla det.. Magnetventilen till EGR ventilen sa dem.. Och den bytte de efter ett par dagar.. Men det hjälpte inte.

    Sen skulle jag byta ruta på VW och bad dem kolla på problemet samtidigt.. Fick prisförslag på att byta hela EGR paketet, och ingen garanti att det hjälper.. 16.500kr..

    Nu måste jag få det fixat, men går till mekonomen igen för förhoppningavis bättre pris, så 12000 ville de ha.. Men jag fick typ övertala dem att de skulle byta EGR ventil och kylare, trots att det var vad VW skulle göra.. De ville helst felsöka och kolla, trots att jag fått felkoderna från VW (P040300 och P032100) (byte av EGR-kylare krävs som första steg, skrev serviceteknikern)

    Så känns det inte helt bra, varken med VW eller mekonomen.. VW för att det är svindyrt och garanterar inget, och mekonomen för de inte känner till problematiken med krånglande EGR och verkar ovilliga att byta kylaren.. (fast kanske är bra att felsöka mer ordentligt)

    Läste också att man kanske måste uppdatera motorstyrdonet, och de kan de inte göra på Mekonomen.. Men iaf köra adaptation..

    Hjälp, några tips på förslag?? (Har inte jättemånga VW bilmekare att vända mig till här i mindre stad i norra skåne)

    //davve

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 130
    Har du tillgång till vcds och kan felsöka själv?

    Hade börjat med att utesluta spridare i ditt fall, genom att logga "injector deviation" grafiskt.. därefter kollat på EGRens är och bör-värden.. avviker dessa markant så är det byte av egr inkl kylare som gäller, eller ännu bättre en block-bricka och en uppdatering till nyaste programvaran inkl bortkodning av EGR.

    Vi har alldeles för dålig kvalitet på diesel i detta land för att köra en pålitlig EGR i en personbil, pratar du tex med tyska och finska bilverkstäder så har dom knappt hört talas om problematiken, än mindre bytt någon ventil.. här i sverige går det ibland 2-3 månader mellan bytena på vissa vag-fordon.. vilket är under all kritik när det rör sig om 12-20'000:- per besök.

    Synd att du finns så långt bort, annars hade jag kunnat hjälpt dig felsöka och åtgärda.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Det är nog bara att krypa till korset och byta kylare med ventil.
    För fel P0403 är krets för Ventil N18 Felfunktion.
    och den sitter ihop med EGR kylaren.
    Vet någon som det gått vatten in i potentiometer och den rostat sönder invärtes med den felkoden.
    Ett rent helvete att byta den på en 4motion bil! är typ 8h jobb.

    Sitter även en magnetventil, den växlar dock bara om gaserna skall gå genom kylare eller inte.
    Skulle nog gissa att det är den ventilen som blev bytt. Hänger på torpedväggen ovan turbon.
    Den ventilen är nog det ända som är rejält i den där EGR soppan.

    Felkoden P0321 har med hastighetsgivaren för motorn G28 och det är en helt annan sak.
    Då skulle den nog inte starta alls.

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Bara gör rent vid ventilen så den stänger ordentligt.
    Dricker den inte kylarvätska så är det bara att programmera bort EGR.

    Får du för dig att byta EGR paketet, så är det bara 8h första gången... Nästa gång går det fortare

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    David Reimers
    Ort
    HÄSSLEHOLM
    Inlägg
    3
    Har tyvärr inte VCDS.. Men ska jag ha kvar bilen lönar det sig väl snart att skaffa.. ��

    Fick veta att kylaren sitter jävligt till, och att 4m gör det värre, så detta gör jag inte själv..

    Men jag får väl köra på byte av kylaren och hoppas det löser sig!

    Nej. Den dricker inte kylarvätska.

    Hur va det med uppdatering av motorstydonet? Kommer det behövas?

    En rolig detalj är att VW rekommenderade mig att byta bil, eller åtminstonde tycke att det är väl ändå läge snart.. (rullat 21.000 mil) Läste lite om att VW bytt en del EGR kylare pga diselgate, men min bil fick uppdateringen redan 2016, så jag fick inget på garantin.. Känns ju som de i princip erkänt problem med dessa ventiler/kylare, men vill hellre få folk att köpa nya bilar istället än att reparera..

    Förresten, de hade anmärkt att kabelhärva i motorutrymmet låg illa till och behövde felsökas eller åtgärdas.. Är detta något som kan påverka detta?

  6. #6
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 195
    Citat Ursprungligen postat av Passatdavve Visa inlägg
    Har tyvärr inte VCDS.. Men ska jag ha kvar bilen lönar det sig väl snart att skaffa.. ��

    Fick veta att kylaren sitter jävligt till, och att 4m gör det värre, så detta gör jag inte själv..

    Men jag får väl köra på byte av kylaren och hoppas det löser sig!

    Nej. Den dricker inte kylarvätska.

    Hur va det med uppdatering av motorstydonet? Kommer det behövas?

    En rolig detalj är att VW rekommenderade mig att byta bil, eller åtminstonde tycke att det är väl ändå läge snart.. (rullat 21.000 mil) Läste lite om att VW bytt en del EGR kylare pga diselgate, men min bil fick uppdateringen redan 2016, så jag fick inget på garantin.. Känns ju som de i princip erkänt problem med dessa ventiler/kylare, men vill hellre få folk att köpa nya bilar istället än att reparera..

    Förresten, de hade anmärkt att kabelhärva i motorutrymmet låg illa till och behövde felsökas eller åtgärdas.. Är detta något som kan påverka detta?
    Hade tidigare en passat tdi-08. Fick felkoder och höll på att byta egrventil utan bättring. Bilen småryckte Ibland i jämn hastighet och var mycket nära att byta kylen också. Fram tills att en skavd kabel i huvudkabelhärvan hittades...... så ja det kan vara det också. Värt att kolla upp, kan vara billigare än att byta bil eller att byta kylen.....

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Citat Ursprungligen postat av Passatdavve Visa inlägg

    Hur va det med uppdatering av motorstydonet? Kommer det behövas?
    Med det verktyget jag använder till tuning (läsa/skriva) får jag alternativ om att uppdatera ECU, men får också alternativ som att skriva äldre fil (innan dieselgate) för dom som önskar det.
    Hursomhelst måste du få en modifierad fil till ditt motorstyrdon för att få bort EGR parametrarna och felkoderna.
    Orkar du inte rengöra EGR ventilen (om ventilen inte sluter tätt) måste du montera ett EGR-delete kit för att blinda av ventilen..
    Dom flesta gör detta i samband med tuning :O

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    David Reimers
    Ort
    HÄSSLEHOLM
    Inlägg
    3
    Har bytt egr ventil och kylare nu.. så 12.000kr fattigare.. ��

    Har kört en kortare sträcka och den känns bättre.. Men måste köra längre för att helt vara säker.. Hostandet som kom när den fick jobba lite tycker jag är borta, och har nu jämnare gaspådrag..

    Bad att få den gamla med mig, och kunde inte se något speciellt.. Men definitivt väldigt sotig.. Känns ju oerhört vanskligt att ha så små ventiler och kanaler i en så pass skitigt del.

    Återkommer förhoppningsvis när jag hunnit köra lite längre sträckor..

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2020-07-20, 01:16
  2. Egr ventilen Golf 105 tdi CAYC -11
    Av Starlight i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2020-06-06, 10:32
  3. Strulande EGR passat 2.0 TDI -08
    Av avanderr i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2020-03-03, 20:09
  4. Problem med EGR ventil Passat 1,6 tdi 2012
    Av krainer i forum VW-forum
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2018-11-24, 23:12
  5. Läckage EGR/Avgaskylare Passat TDi -07
    Av Junfors i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2015-07-02, 14:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin