Resultat 1 till 14 av 14
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Rickard Eriksson
    Ort
    Molkom
    Inlägg
    7

    Startbekymmer Passat B8 Keyless

    Hej alla glada.

    Har ett besynnerligt bekymmer som emellanåt spökar på min Passat tdi 4motion 2015 årsmodell. B8 modell på 190 häst. Har nu 19500 mil på mätaren.

    Har inte hänt ofta under dem åren jag ägt den men det är något irriterande när det väl händer.

    När jag ska starta den så kan den stå och tugga på starten mellan typ 3-6 sekunder innan den tänder. Stänger jag av den direkt och startar igen händer det inte igen. Och innan jag får rådet att lämna in på felkod sökning så är fallet att den inte lämnar några koder. Nada. Zero. Det enda som står i någon sekund i displayen är "Fel Start/Stopp system" men det är som sagt inget som sparas. Har haft in den på VAG verkstad (Lecab) när ordinarie service gjorts och då bett dem göra sk utökad felsökning men dem hittar inget. För övrigt har inte någon annan av märkesverkstäderna ens hört talas om felet någon gång men jag vägrar ju tro att jag skulle vara enda personen i livet som har felet.

    Detta händer sporadiskt och har varit allt från två dagar på raken en gång om dagen till flera månader emellan.

    Hittar inget samband alls mellan dessa men om jag ska nämna tillfällen då jag iaf upplevt att det har kunnat vara oftast så är det 1. Om det varit småkallt och/eller fuktigt ute. 2. Om den fått stå still flera dagar typ en helg utan att ha blivit körd något.

    Dock har det hänt några få gånger utan att dessa faktorer varit inblandade alls. Tex för två veckor sedan på kvällen när man skulle åka från jobbet och det var stekande temperatur ute.

    Har aldrig start/stopp system aktiverat när jag kör eftersom jag jämställer det med typ narkotika och cancer och liknande. Mao djävulens verktyg.

    Så vad tror ni boys? Ventil? Givare? Magnet? Sensor? Spärr? Tändning? Glödning? Bränsle? Luft? Batteri? (vet faktiskt inte vad gammalt det är men ska sätta ctek på den under helgen bara för att se) Dem kände trots allt till felet att det kunde inträffa men det gällde bara på GTE modeller.

    Hoppas någon har några bra svar.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Vet tyvärr inget om felet, Men visst är 2015-års modell en B7? Eller är det bland dom första b8:a?

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2016
    Namn
    Christer Hanzzon
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    26
    Hej! Haft samma symtom nån gång på min -17 Golf Alltrack? Inga felkoder... märkligt är det iaf


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    När bytte du batteri sist?

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 998
    Citat Ursprungligen postat av DieselÅtFolket Visa inlägg
    Hej alla glada.

    Har ett besynnerligt bekymmer som emellanåt spökar på min Passat tdi 4motion 2015 årsmodell. B8 modell på 190 häst. Har nu 19500 mil på mätaren.

    Har inte hänt ofta under dem åren jag ägt den men det är något irriterande när det väl händer.

    När jag ska starta den så kan den stå och tugga på starten mellan typ 3-6 sekunder innan den tänder. Stänger jag av den direkt och startar igen händer det inte igen. Och innan jag får rådet att lämna in på felkod sökning så är fallet att den inte lämnar några koder. Nada. Zero. Det enda som står i någon sekund i displayen är "Fel Start/Stopp system" men det är som sagt inget som sparas. Har haft in den på VAG verkstad (Lecab) när ordinarie service gjorts och då bett dem göra sk utökad felsökning men dem hittar inget. För övrigt har inte någon annan av märkesverkstäderna ens hört talas om felet någon gång men jag vägrar ju tro att jag skulle vara enda personen i livet som har felet.

    Detta händer sporadiskt och har varit allt från två dagar på raken en gång om dagen till flera månader emellan.

    Hittar inget samband alls mellan dessa men om jag ska nämna tillfällen då jag iaf upplevt att det har kunnat vara oftast så är det 1. Om det varit småkallt och/eller fuktigt ute. 2. Om den fått stå still flera dagar typ en helg utan att ha blivit körd något.

    Dock har det hänt några få gånger utan att dessa faktorer varit inblandade alls. Tex för två veckor sedan på kvällen när man skulle åka från jobbet och det var stekande temperatur ute.

    Har aldrig start/stopp system aktiverat när jag kör eftersom jag jämställer det med typ narkotika och cancer och liknande. Mao djävulens verktyg.

    Så vad tror ni boys? Ventil? Givare? Magnet? Sensor? Spärr? Tändning? Glödning? Bränsle? Luft? Batteri? (vet faktiskt inte vad gammalt det är men ska sätta ctek på den under helgen bara för att se) Dem kände trots allt till felet att det kunde inträffa men det gällde bara på GTE modeller.

    Hoppas någon har några bra svar.
    Är bilen kall, varmkörd, sommar, vinter eller är det när som helst?

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Rickard Eriksson
    Ort
    Molkom
    Inlägg
    7
    Står iaf B8 varje gång jag sökt regnr. Det var ju första året som "nya" karossen du är van att se idag kom. Jag kan ju ha fel iofs.��
    Senast redigerad av DieselÅtFolket den 2020-07-02 klockan 10:25.

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Rickard Eriksson
    Ort
    Molkom
    Inlägg
    7
    Bytt batteri har jag aldrig gjort. Och vet i ärlighetens namn inte hur gammalt det är. Tanken har iofs slagit mig och just därför ska jag åtminstone prova att sätta det på laddning med ctek'en i helgen. Är det för övrigt något jag ska tänka på där som tex tycker ni jag ska lossa på kablarna så polerna är fria?

    - - - Uppdaterad - - -

    Nu när du säger det så har det alltid varit när den stått stilla såpass länge så den är kall. Morgon mestadels och ibland någon kväll. Har varit både sommar vinter höst och vår.

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Lind
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    214
    För ett tiotal år sedan så hade vi Skoda ägare problem med våra bilar. Det drabbade främst bilar som hade bränsledriven motorvärmare men även andra helt vanliga bilar drabbades och problemen var oförklarliga driftstörningar och ibland startsvårigheter. Det genererades inga felkoder och mätte man upp batteriet så var dem helt ok men ändå så krånglade bilarna. Man bytte även ut en del batterier mot nya originalbatterier men problemen kvarstod.

    Lösningen som någon upptäckte av en slump var att byta ut originalbatteriet som var av fabrikatet Banner mot ett Varta Silver Dynamic eftermarknadsbatteri. Gjorde man det så försvann problemen som genom ett trollslag.

    Ett dåligt startbatteri kan ge en massa konstiga diffusa problem på en bil. Men jag är inte alls säker på att det är batteriet som är grundproblemet den här gången för jag har inte läst något om att Volkswagen skulle ha problem med kvaliteten på sina batterier sen dess.

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Rickard Eriksson
    Ort
    Molkom
    Inlägg
    7
    Hmm ok. Ja jo batteri och el kan ju resultera i något av dem mest outgrundligt märkliga avarter av fel man överhuvudtaget kan tänka sig. Kan inte riktigt få iden ur huvudet att detta är pga magnet som inte släpper eller givare typ kamaxel som inte känner rätt men det kan ju iofs bero på att man har en förmåga att förvänta sig det jävligaste så fort något krånglar men jag är även helt klart öppen för att det kan vara batteriet. Lecab talade om att den typen av fel jag nämner har uppvisat sig på GTE modeller och då har det varit just batterierna. GTE är ju förvissa något helt annat men jag ska absolut testa att ladda nu när jag är hemma. Jag utgår från att batteriet sitter vänster sida i bagaget så dit ska jag bege mig. En OT fråga för övrigt jag har dieselvärmare (hur kunde man ens överleva utan såna gudomliga skapelser förr är för mig en gåta) men innebär det att det är dubbla batterier eller har dem inte sånt längre? Har nämligen inte direkt snålat med användandet av denna ska nämnas.

  10. #10

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Rickard Eriksson
    Ort
    Molkom
    Inlägg
    7
    Då var det dags för uppdatering. Kommer knappt kunna få dit klämmorna. Batteriet sitter där bak och under huven har jag trott mig hittat polerna (eller muttrarna dem är fästa med rättare sagt) och isåfall är pluspolen i säkringsdosan där den egentligen är satt för starthjälp och isåfall får fan i mig klämman inte vara större än typ 1x1 cm och med facit i hand känner jag mig för osäker för att klämma dit min CTEK när det är ett start/stopp som dessutom sitter i bagaget. Meningen är ju att den snart ska bytas mot en 239 hästars. Batteriet som sitter är dock ett Varta AGM kan jag konstatera. Och har nu kollat batteristatus i displayen (vilket jag ju skulle gjort först och främst om jag nu hade varit en intelligent människa) och den säger status SOC 70%. Lite klent va eller?

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Citat Ursprungligen postat av DieselÅtFolket Visa inlägg
    Då var det dags för uppdatering. Kommer knappt kunna få dit klämmorna. Batteriet sitter där bak och under huven har jag trott mig hittat polerna (eller muttrarna dem är fästa med rättare sagt) och isåfall är pluspolen i säkringsdosan där den egentligen är satt för starthjälp och isåfall får fan i mig klämman inte vara större än typ 1x1 cm och med facit i hand känner jag mig för osäker för att klämma dit min CTEK när det är ett start/stopp som dessutom sitter i bagaget. Meningen är ju att den snart ska bytas mot en 239 hästars. Batteriet som sitter är dock ett Varta AGM kan jag konstatera. Och har nu kollat batteristatus i displayen (vilket jag ju skulle gjort först och främst om jag nu hade varit en intelligent människa) och den säger status SOC 70%. Lite klent va eller?
    70% är rätt normalt för en bil som går mycket i stan.
    Men dessa långa sekundrar innan bilen startar känner jag igen! Tror inte att det är ett direkt fel! Jag har haft samma på mina 3st B8 240hk TDI (17, 18 och 20 årsmodell) och min arbetskollegas gör stundtals samma, även det en 17' B8 240hk. Verkar vara kopplat till yttertempen. Datorn blir lite tokig och vet inte om den skall glöda eller inte. brukar vara runt +10.
    Den kan även hosta till lite just när den startat.

    Har haft en golf med 184hk tdin och den gjorde ibland samma.. Lite B men... Fanns inga felkoder på någon av bilarna.

  12. #12

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Rickard Eriksson
    Ort
    Molkom
    Inlägg
    7
    Åhå?!

    Sedär visste väl jag inte var ensam.

    Ok då får man anta att 70% är gott nog då. Kör i stort sett endast landsväg och motorväg. Den ska in på byte av bromsbelägg bak imorgon och hade tänkt be dem kolla lite om dem kan ha några ideer. Ska för första gången ta en icke VAG verkstad men dem har många duktiga som jobbat på vag, volvo, bmw etc. Ska nämna det du säger.

    Ja det var lite B isåfall speciellt med tanke på att jag är troligen på gång att byta till just en B8 240hk 2017. Har alltid varit planen att byta upp till en 240 och har fått span på en alltrack zeiss edition som jag är riktigt jävla sugen på.

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Tror laddningen begränsas kraftigt kring 80%.
    Ett AGM batteri fungerar ju lite annorlunda än ett vanligt blybatteri.

    Men det är ju inte varje dag den gör det!
    Det kan ju vara kopplat med andra förutsättningar, lufttryck, fuktighet etc.
    Men bara mellan 10 och kanske 15 grader som dem gjort så.
    För som oftast så startar den som normalt utan att knorra.
    För den spinner igång som på varmaste sommaren utan att knorra det minsta i -30 utan värmare så tror inte det är batterierna som varit/är dålig.

    Men om du tänkt byta så gör det! Är en sådan otrolig skillnad!!
    Den är så mycket starkare och härligare i gången.
    Den orkar gå på låga varv och växlar inte som ett stoll som jag tycker 190hk gör.
    Den har lika mycket vrid på tomgång som 190 har på toppen.

  14. #14

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Rickard Eriksson
    Ort
    Molkom
    Inlägg
    7
    Ja en 240 hk kommer det att bli det är ett som är säkert.

    Och dags för uppdatering igen. Tack först till samtliga för svar. Lämnade ju som sagt idag in den för byte av bromsbelägg bak då numera knappt känner för att skruva själv och för övrigt inte har grejer till att kunna släppa på elektriska bromsen även om tanken slagit mig att införskaffa det om det finns till B8. Valde denna gång att lämna till Auto Bilteknik istället för VAG Lecab och fick nyss ett samtal om att en av mina original misstankar bekräftats. Dem fann direkt en felkod på kamaxellägesgivaren vilket alltså Lecab inte påstod sig göra efter en utökad maximal sökning för 3500:- så är rätt sur på dem nu om jag ska vara ärlig.

    Känns iaf bra nu och har som bonus hittat en ny favoritverkstad

Liknande ämnen

  1. Svar: 35
    Senaste inlägg: 2023-10-13, 07:04
  2. Golf sportcombi keyless?
    Av Jocke_83 i forum VW-forum
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2019-11-21, 09:26
  3. Stjäla keyless bil
    Av AndySwede i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-09-27, 15:41
  4. Problem med Keyless
    Av PassatAlltrack i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-06-25, 23:46
  5. Startbekymmer Passat -96
    Av Ektomten i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-05-09, 00:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin